Gjest dramaqueen Skrevet 2. oktober 2004 #1 Del Skrevet 2. oktober 2004 hei, jeg lurer på om det er noen som kan forklare meg litt om div.skattefradrag? skjønner liksom ikke helt dette.... jeg har f.eks. en god del gjeld, forbrukslån ol. er det ikke noe med at en del av renteutgiftene gir fradrag? men hva betyr dette i praksis? mindre skatteprosent? pinlig, men jeg kryper til korset og avslører min uvitenhet... :oops: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest1 Skrevet 2. oktober 2004 #2 Del Skrevet 2. oktober 2004 Jeg tror det funker sånn: Jeg har studielån. I fjor betalte jeg ca. 15 000 på dette lånet, hvorav ca 9000 var renter. Disse 9000 kunne jeg trekke fra. Dvs hvis jeg tjente 300 000 i fjor, kunne jeg trekke fra 9000 og få 291 000 å skatte av. Det utgjør ca 3000 i skattelette. Tror jeg da, om jeg har forstått ting riktig. Og det vil jeg finne ut neste fredag... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2004 #3 Del Skrevet 2. oktober 2004 Du får fradrag for renteutgifter ja. Dette fradraget blir gitt i den alminnelige inntekten, som du betaler 28% skatt av, men ikke i personinntekten som du betaler trygdeavgift av. Du vil få lavere prosent på skattekortet ditt dersom du oppgir til likningskontoret hvor mye renteutgifter du vil få i løpet av inntektsåret. Hvis ikke vil du få igjen pengene i skatteoppgjøret dersom du har betalt for mye skatt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest dramaqueen Skrevet 3. oktober 2004 #4 Del Skrevet 3. oktober 2004 hei igjen og takk for svar. har et lite spørsmål til jeg, da...hva er forskjellen på vanlig inntekt og personinntekt? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjest 2 Skrevet 3. oktober 2004 #5 Del Skrevet 3. oktober 2004 Personinntekt For lønnsmotagere er personinntekt sum av lønn, denne bergnes det trygdeavgift og toppskatt av. Videre tar man personinntekten + renteinntekter og fordel egen bolig etc. - renteutgifter, minstefradrag, barnepass, reise til jobb etc. og får alminnelig inntekt som man bergner 28 % skatt av. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 3. oktober 2004 #6 Del Skrevet 3. oktober 2004 hei igjen og takk for svar. har et lite spørsmål til jeg' date=' da...hva er forskjellen på vanlig inntekt og personinntekt? [/quote'] Du kan si at personinntekt er alle dine skattepliktige inntekter før eventuelle fradrag og de betaler en lønnstaker 7,8 % trygdeavgift av. Alminnelig inntekt er dine skattepliktige inntekter minus alle fradrag som f.eks minstefradrag, personfradrag og rentefradrag. Det vil si at du må betale 28 % skatt av inntekter minus fradrag. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå