dollgraves Skrevet 27. november 2015 #41 Del Skrevet 27. november 2015 Hvorfor det egentlig? For meg er et foster et uutviklet menneske som bare trenger å vokse og utvikle seg før det blir et " helt" menneske, uansett om det ligger i min mage eller andres. Hvis en venninne hadde ringt meg ang om hun skulle ta abort eller ikke,ville jeg svart at jeg var ikke den beste å spørre om slike ting siden abort er et etisk dilemma for meg. Andre har andre temaer som de reagerer på, som jeg overhodet ikke ville brydd meg om, vi er rett og slett bare forskjellige.Anonymkode: ce2c0...2d6Det handler ikke om å være forskjellige, det handler om at noen har overbevisninger som ikke henger på greip. Hvis abort er et problem fordi fosteret potensielt kan bli et menneske, er også sex med kondom drap, fordi ethvert samleie mellom to fruktbare mennesker som bruker kondom innebærer at sæd - potensielle menneskeliv - går til spille- Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #42 Del Skrevet 27. november 2015 Jeg ville sagt at jeg ikke kan bli med. Og jeg er ikke en ekstremmotstander av abort. Men å ta abort bør pokker ikke være en "lettvint" løsning. Hun fremstår utrolig uansvarlig... "Uheldig" kan hun ikke kalle det. Hun må begynne på p-piller/sprøyte/spiral og mennene/mannen hun har seg med må bruke kondom i tillegg hvis hun ikke ønsker flere barn.Første gang ville jeg nok stilt opp, men andre gang. Ikke f**n... Anonymkode: b152b...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #43 Del Skrevet 28. november 2015 Det handler ikke om å være forskjellige, det handler om at noen har overbevisninger som ikke henger på greip. Hvis abort er et problem fordi fosteret potensielt kan bli et menneske, er også sex med kondom drap, fordi ethvert samleie mellom to fruktbare mennesker som bruker kondom innebærer at sæd - potensielle menneskeliv - går til spille-Et foster ER et menneske som bare skal utvikle seg..sæd er ..hm..sæd. Anonymkode: ce2c0...2d6 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dollgraves Skrevet 28. november 2015 #44 Del Skrevet 28. november 2015 Et foster ER et menneske som bare skal utvikle seg..sæd er ..hm..sæd. Anonymkode: ce2c0...2d6Nei. Innenfor tidsrammen hvor abort er mulig er et foster like mye et menneske som sæd. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 28. november 2015 #45 Del Skrevet 28. november 2015 Nei. Innenfor tidsrammen hvor abort er mulig er et foster like mye et menneske som sæd.Fra Gravid uke for uke. Dette er fra uke 12: "Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt."Noe ganske annet enn sæd, spør du meg..... Anonymkode: b152b...8d1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dollgraves Skrevet 29. november 2015 #46 Del Skrevet 29. november 2015 Fra Gravid uke for uke. Dette er fra uke 12: "Det lille fosteret ligner stadig mer på et lite menneskebarn, selv om det ikke er mange centimeter langt. Ansiktet har øyne, nese og munn og nå formes også strupen og stemmebåndene.Leveren begynner å skille ut galle, som lages i den ferdig formede galleblæren. Både skjoldbruskkjertelen og bukspyttkjertelen er ferdig formet, og bukspyttkjertelen begynner å produsere insulin. Det er fremdeles vanskelig å bestemme barnets kjønn ved ultralyd, men fosteret begynner å vise karakteristiske trekk i de ytre kjønnsorganene. Mye av bevegelsene til fosteret er reflekser, og det tynne hudlaget er veldig sensitivt."Noe ganske annet enn sæd, spør du meg.....Anonymkode: b152b...8d1Etter uke 12 begynner nervecellene å danne rudimentære forbindelser mellom forskjellige deler av hjernen, men disse er ute av stand til å utføre de samme funksjonene som en voksen hjerne. Fosteret er altså ikke i nærheten av bevisst på dette tidspunktet, selv om det fysisk kan begynne å ligne et barn. Det er helt irrelevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 29. november 2015 #47 Del Skrevet 29. november 2015 Nei. Innenfor tidsrammen hvor abort er mulig er et foster like mye et menneske som sæd. Ikke under noen omstendighet, et foster inneholder som alle vet en blanding av en sædcelle og en eggcelle, det er allerede bestemt om det blir en gutt eller jente, hvilke hårfarge, øyenfarge etc, etc mennesket skal få,det trenger bare å vokse. En sædcelle utvikler seg ikke til noe. Anonymkode: ce2c0...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
dollgraves Skrevet 29. november 2015 #48 Del Skrevet 29. november 2015 Ikke under noen omstendighet, et foster inneholder som alle vet en blanding av en sædcelle og en eggcelle, det er allerede bestemt om det blir en gutt eller jente, hvilke hårfarge, øyenfarge etc, etc mennesket skal få,det trenger bare å vokse. En sædcelle utvikler seg ikke til noe. Anonymkode: ce2c0...2d6Du påstår altså at DNA er er moralsk forsvar for fosterets rett til å utvikle seg? Jeg er nødt til å understreke at min sammenligning av sæd og foster handler om argumentet som ble framlagt fra før - nemlig at noe med potensiale til å bli noe burde kunne videreutvikle dette potensialet og at abort av denne grunn er galt. Under rette omstendigheter kan både sæd og et foster utvikle seg til et menneske. Det er ikke gitt at det vil skje i noen av tilfellene. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Keiserensnyeklær Skrevet 29. november 2015 #49 Del Skrevet 29. november 2015 Hun har jo allerede fortalt om synet sitt på abort, så venninden vil skjønne det.La meg fortelle en historie.... Jeg er kristen og tok abort når jeg var ung. Jeg har aldri skammet meg eller hatt så vondt i hele mitt liv emosjonellt. Det er blitt mer enn 15 år siden nå, men jeg går med daglig dårlig samvittighet over det drapet jeg gjorde. For hver motgang jeg møter på i livet, så tenker jeg at det er straff pga aborten.Ville ikke snakke med noen om det. Jeg hadde noen venninder som hadde tatt abort, men de hadde også mye sex, det hadde ikke jeg, så jeg ville ikke fortelle de hvordan jeg følte. Det endte med at jeg åpnet meg opp til en eldre i bibelgruppen min.Hun var selvfølgelig stor motstander av abort, men hun så hvor vondt jeg hadde det og var min støtte uansett.Hun kjørte meg til sykehuset, var hos meg osv.Om jeg hadde blitt dømt og støtt vekk av de jeg hadde mest tillitt til , når jeg fra før av syntes det var så tungt, så tror jeg faktisk at jeg aldri hadde klart å leve med valget siden en sånn dømmelse fra andre ville gjort at jeg fikk rebekreftet hele tiden hvor fæl jeg var som gjorde det valget. Jeg ville uten tvil tatt selvmord da , kanskje ikke akuratt da, men hvertfall i ettertid, for den børen jeg har i dag er forferdelig, men jeg takler den fordi de jeg trengte støtte fra faktisk støttet meg, selvom de ikke kunne stå for valget mitt.Anonymkode: 24f2d...342Kjære deg. Jeg fikk veldig vondt av å lese kommentaren din. Du har ikke begått et drap. Du tok et valg som var det beste du kunne ut fra dine forutsetninger der og da. Ingen er tjent med at du går rundt med denne dårlige samvittigheten. Du har allerede straffet deg selv mer enn nok. Gjort er gjort. Tilgi deg selv og gå videre, selv om det er lettere sagt enn gjort. Jeg ville ha åpnet meg for disse venninnene dine, selv om de har hatt mer sex enn deg, om du ennå har kontakt med dem. Dette skal du ikke behøve å bare snakke med folk som ikke kunne ha stått for valget ditt med. Kanskje det å se at andre mennesker som har tatt samme valg som deg også kan være gode, samvittighetsfulle mennesker kan lette litt på den dårlige samvittigheten din? Klem til deg Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå