Gjest Haaploes Skrevet 24. november 2015 #21 Del Skrevet 24. november 2015 (...) Jeg er helt for at alle skal få velge selv, men personlig er det ikke er valg jeg kunne tatt. (...)Anonymkode: 6f236...cc0Det virker jo ikke som om det egentlig er det du mener? Hvis det er denne versjonen du har gitt til din venninne, så skjønner jeg at hun lener seg på deg, for du har jo ikke sagt at du er mot abort, du har bare sagt at du aldri kunne gjort det selv. For øvrig skal man være veldig forsiktig med å si "aldri" eller "ikke" med mindre man har vært i en spesifikk situasjon selv.Du får gå noen runder med deg selv, hva er viktigst for deg - dine egne samvittighetskvaler (som du ikke har noen grunn til å ha dersom du virkelig er for valgfrihet), eller vennskapet deres. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Blomsterert Skrevet 24. november 2015 #22 Del Skrevet 24. november 2015 En i min nærmeste omgangskrets har 4 småbarn. Jeg selv har ingen. Vi har grunnleggende helt forskjellige verdier og tankesett.Hun kom til meg for litt over 6 måneder siden og sa at hun var gravid, men ønsket ikke å beholde. Hun gråt og var helt fra seg, og hun ville jeg skulle holde henne i hånden (omtrent) mens hun gikk gjennom en abort, noe jeg gjorde. Saken er at jeg har blandede tanker om abort. Jeg er helt for at alle skal få velge selv, men personlig er det ikke er valg jeg kunne tatt. Jeg gjør heller de nødvendige grepene for å ikke havne i den situasjonen. Uansett, det har kommet frem at denne jenta ikke bruker prevensjon, selv ikke etter å allerede ha havnet i "ulykka" første gangen. Hun har bare ikke fått ordnet med det visstnok...Og nå er hun altså gravid igjen. Hun gråter og er fortvilet over hvor "uheldig" hun er. Nok en gang skal hun gjennom en abort og også denne gangen ønsker hun min emosjonelle støtte gjennom prosessen. Sist jeg var der for henne fikk jeg det litt vanskelig i ettertid, da dette som sagt er i strid med mine helt private etiske verdier. Når det hadde gått noen uker fortalte jeg henne hvordan dette påvirket meg og ba henne innstendig om å ikke involvere meg noen gang i igjen i en lignende situasjon. Vel, åpenbart tok hun ikke hensyn til det overhode, for nå forventer hun altså at hun skal gråte på skulderen min i timesvis og at jeg skal sitte på venterommet mens hun er inne på timen. Dette er veldig vanskelig for meg.Aborten skal finne sted en uke fra i dag, og jeg vet ærlig talt ikke hva som er riktig å gjøre. Er det egoistisk å ta hensyn til meg selv og si til henne at jeg dessverre ikke kan bli med? Jeg sliter skikkelig her. Anonymkode: 6f236...cc0Vil bare først si at selv om en vanligvis tar "de nødvendige grepene",så KAN en ved ugell bli gravid.Ville bare poengtere det.Men her ble ikke prevensjon brukt,det er ikke å være uheldig.Syns jo synd på denne firebarns-moren,men dette er ikke ditt problem under disse forholdene Ts.Du har snakket med henne on hvordan du følte det sist gang,og du virker oppriktig og ikke fordømmende,bare oppgitt over henne.Du har snakket om hva det gjør med deg,og det var modig og ærlig gjort! Hun må respektere det,og jeg kan ikke skjønne hvorfor hun skal føle det verre om hun vet hva du føler.Uanaett må hun finne annen støtte,og kanskje din avgjørelse faktisk får henne til å ordne med prevansjon. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
peppermyntete Skrevet 24. november 2015 #23 Del Skrevet 24. november 2015 Jeg hadde nok kanskje ikke blitt med. Første gangen ja, men andre gangen? Bare fordi hun ikke har vett nok til å bruke prevensjon? Nope! 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 24. november 2015 #24 Del Skrevet 24. november 2015 Jeg tenker at du var en god venninne når du stilte opp og støttet henne sist, uten å si noe på det. I ettertid sa du tydelig fra at dette hadde påvirket deg, og du ikke kom til å være der i en slik situasjon om det skjedde igjen. Da må venninnen din ta hensyn til det mener jeg. Ja, selvsagt er dette i konsentrert form vanskeligere for henne enn det er for deg, men hun har delvis selv satt seg selv i situasjonen (hun har ikke valgt aktivt å bli gravid, men hun har valgt å ikke gjøre noe for å la være å bli gravid), og det er ikke greit at du skal bære byrder og ha det vanskelig som følge av hennes "dumskap". Du skal absolutt ikke føle deg forpliktet til å følge henne, men jeg tenker at det er en god sannsynlighet for at du gjør det likevel, og da mener jeg at venninnen din skal være bra takknemlig for at du stiller opp. Selvsagt ønsker vi å stille opp for menneskene vi er glad i, jeg hadde strukket meg langt for å hjelpe til i en vanskelig situasjon, men dette virker mer som at venninnen forventer at hun kan gjøre som hun vil og når noe galt skjer så stiller TS opp, til unnsetning! Og da har ikke venninnen respekt for TS sitt følelsesliv, og man får mindre lyst til å hjelpe noen som viser så lite hensyn og respekt tilbake. Hvis du blir med, si klart i fra i ettertid (enda en gang) at du ønsker ikke å bli med på dette senere, og du kommer ikke til å bli med på dette om det skjer igjen. Hun må få tak i sikker prevensjon, ellers blir hun alene med aborten neste gang. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest supernova_87 Skrevet 24. november 2015 #25 Del Skrevet 24. november 2015 Herregud, er det virkelig folk som tror at folk bruker abort som prevensjon??Da lever dere i deres egen boble.Anonymkode: ffa63...6f9Jeg tror at noen få mennesker bruker abort som "prevensjon", ja. Jeg vet også om mennesker som har gjort det. Sier ikke at venninna til TS gjør det, men det finnes absolutt kvinner som gjør det. Jeg tenker det er du som lever i en boble, som tror at dette ikke skjer og finnes. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 24. november 2015 #26 Del Skrevet 24. november 2015 Nei, jeg synes du skal ta hensyn til deg selv nå. Be henne stappe inn en spiral denne gangen Enig, går ikke an å være så himla teit når man er en såkalt voksen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #27 Del Skrevet 24. november 2015 Si at du dessverre ikke kan, og be henne sette inn en spiral denne gangen. Anonymkode: 044bf...652 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #28 Del Skrevet 24. november 2015 Bli med og støtt henne. Anonymkode: ffa63...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #29 Del Skrevet 24. november 2015 Har hun sagt at hun ikke bruker prevensjon?Anonymkode: efcdb...51bJa. Hun har ikke hatt råd til spiral og stoler ikke på annen prevensjon sier hun.Enig!Ehhhhh ??? Hva vet du om at hun driver å KNULLER RUNDT uten å bruke prevensjon?Kanskje dette var et spontanknull som eneste knullet hennes i hele år og at det derfor ikke ble brukt prevensjon siden hun fakisk ikke har sex til vanlig og ikke hadde planlagt å ha sex denne dagen!Kanskje nettopp fordi hun har fire barn så regner hun ikke med å ha et aktivt sexliv og derfor ikke bruker helseskadelig p-piller og kondom ikke var å oppdrive på dette spontanknullet?!Hvis du aldri har hatt et spontanknull før så må du være Jomfru Maria, det der har skjedd ALLE. Men de fleste har "flaks" å ikke blir befruktet når de gjør en sånn sjelden glipp.Anonymkode: 24f2d...342Hun har samboer og jeg antar at de har jevnlig sex.Har hun ikke en mann som kan hjelpe henne gjennom dette? Hvis ikke ville jeg prøvd å få en annen venninne til å bli med henne. Om du er den eneste som kan være med henne hadde jeg blitt med. Deretter hadde jeg dratt henne med til legen for å skaffe p-piller eller spiral. Anonymkode: 45812...bacHan har eksamen den dagen.Det virker jo ikke som om det egentlig er det du mener? Hvis det er denne versjonen du har gitt til din venninne, så skjønner jeg at hun lener seg på deg, for du har jo ikke sagt at du er mot abort, du har bare sagt at du aldri kunne gjort det selv. For øvrig skal man være veldig forsiktig med å si "aldri" eller "ikke" med mindre man har vært i en spesifikk situasjon selv.Du får gå noen runder med deg selv, hva er viktigst for deg - dine egne samvittighetskvaler (som du ikke har noen grunn til å ha dersom du virkelig er for valgfrihet), eller vennskapet deres.Ikke fortell meg at jeg ville tatt et annet valg om jeg selv sto i det, for det ville jeg faktisk ikke. Dette er noe som ligger ganske elementært i meg. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør, men jeg kunne personlig ikke levd med en abort på samvittigheten. Jeg er ikke abortmotstander fordi jeg skjønner hvilke konsekvenser det ville fått for samfunnet om abort ikke var et alternativ, men jeg synes det er bekymringsverdig hvor lett det virker å være for enkelte. Er der virkelig så forferdelig å gå igjennom så garderer man seg vel slik at det ikke skjer igjen mener jeg?Ts Anonymkode: 6f236...cc0 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Haaploes Skrevet 24. november 2015 #30 Del Skrevet 24. november 2015 (...)Ikke fortell meg at jeg ville tatt et annet valg om jeg selv sto i det, for det ville jeg faktisk ikke. Dette er noe som ligger ganske elementært i meg. Jeg legger meg ikke opp i hva andre gjør, men jeg kunne personlig ikke levd med en abort på samvittigheten. Jeg er ikke abortmotstander fordi jeg skjønner hvilke konsekvenser det ville fått for samfunnet om abort ikke var et alternativ, men jeg synes det er bekymringsverdig hvor lett det virker å være for enkelte. Er der virkelig så forferdelig å gå igjennom så garderer man seg vel slik at det ikke skjer igjen mener jeg?TsAnonymkode: 6f236...cc0Det var heller ikke det jeg gjorde, jeg sa bare at man skal være forsiktig med å konkludere den ene eller den andre veien.Og selvfølgelig skulle din venninne gardert seg, det er hun sikkert smertelig klar over selv også. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #31 Del Skrevet 24. november 2015 Det var heller ikke det jeg gjorde, jeg sa bare at man skal være forsiktig med å konkludere den ene eller den andre veien.Og selvfølgelig skulle din venninne gardert seg, det er hun sikkert smertelig klar over selv også. Jepp! Anonymkode: ffa63...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #32 Del Skrevet 24. november 2015 Du har jo allerede sagt til henne etter forrige runde at su ikke orker det her en gang til. Forferdelig trassig for venninna di å havne i samme situasjon igjen, men jeg hadde bedt henne ta med en annen venninne. Så hadde jeg sannsynligvis påpekt at hun burde få satt inn spiral mens hun er inne hos legen. Eller i det minste avtalt tid. Det er jo ikke bra for venninna di heller å måtte ta abort mange ganger. Dette kan hun forhindre. Det jeg skriver over gjelder om venninna er normalt oppegående. Da skjønner hun hva hun driver med, både mtp abort/sex og det å be deg stille opp enda en gang når hun vet det er tøft for deg. Anonymkode: e1f8d...16a Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #33 Del Skrevet 26. november 2015 Nå synes jeg ikke abort er noe problematisk overhodet, og det er litt underlig at flere her snakker om "drap" - 1660 ringe og ville ha vitenskapen sin tilbake, liksom. Men det er irriterende at hun bruker det som et prevansjonsmiddel, igjen, ikke med tanke på at hun "myrder" så fryktelig mange barn, men fordi det kan være farlig for hennes egen fysiske helse. Og det er ingenting som er mer irriterende enn voksne mennesker som ikke greier å ta vare på seg selv. Jeg ville nok stilt opp, men bedt henne begynne å oppføre seg som et voksent menneske sånn at hun slipper å dra kroppen sin igjennom den ene aborten etter den andre. Anonymkode: 79dfe...200 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
King in the North Skrevet 26. november 2015 #34 Del Skrevet 26. november 2015 Hun har jo allerede fortalt om synet sitt på abort, så venninden vil skjønne det.La meg fortelle en historie.... Jeg er kristen og tok abort når jeg var ung. Jeg har aldri skammet meg eller hatt så vondt i hele mitt liv emosjonellt. Det er blitt mer enn 15 år siden nå, men jeg går med daglig dårlig samvittighet over det drapet jeg gjorde. For hver motgang jeg møter på i livet, så tenker jeg at det er straff pga aborten.Ville ikke snakke med noen om det. Jeg hadde noen venninder som hadde tatt abort, men de hadde også mye sex, det hadde ikke jeg, så jeg ville ikke fortelle de hvordan jeg følte. Det endte med at jeg åpnet meg opp til en eldre i bibelgruppen min.Hun var selvfølgelig stor motstander av abort, men hun så hvor vondt jeg hadde det og var min støtte uansett.Hun kjørte meg til sykehuset, var hos meg osv.Om jeg hadde blitt dømt og støtt vekk av de jeg hadde mest tillitt til , når jeg fra før av syntes det var så tungt, så tror jeg faktisk at jeg aldri hadde klart å leve med valget siden en sånn dømmelse fra andre ville gjort at jeg fikk rebekreftet hele tiden hvor fæl jeg var som gjorde det valget. Jeg ville uten tvil tatt selvmord da , kanskje ikke akuratt da, men hvertfall i ettertid, for den børen jeg har i dag er forferdelig, men jeg takler den fordi de jeg trengte støtte fra faktisk støttet meg, selvom de ikke kunne stå for valget mitt.Anonymkode: 24f2d...342Kontrasten mellom hva religion gjorde mot deg, og hva mennesket gjorde for deg, er ganske utrolig her. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Juanita Skrevet 26. november 2015 #35 Del Skrevet 26. november 2015 Du må velge hva du setter høyest. Mennesker eller prinsipper... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #36 Del Skrevet 26. november 2015 Du må velge hva du setter høyest. Mennesker eller prinsipper...Yes, og om du vil beholde venninnen. Anonymkode: ffa63...6f9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #37 Del Skrevet 26. november 2015 Du må velge hva du setter høyest. Mennesker eller prinsipper...Yes, og om du vil beholde venninnen.Anonymkode: ffa63...6f9Pinadø, det er slitsomt å være venninne med damer som gjør samme feil gang på gang og ikke reflekterer over eiga praksis og dermed krever sympati for skiten sin hele tiden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 26. november 2015 #38 Del Skrevet 26. november 2015 Jeg er som deg TS, er for at abort skal være lovlig men ville aldri ha tatt abort selv. For meg er et foster, uansett hvor lite det er, en spire som inneholder alt for å bli et fantastisk menneske, det eneste det trenger er å vokse og utvikle seg. Siden du har så klare prinsipper når det kommer til abort vil jeg anbefale deg å ikke bli med denne gangen,særlig siden du har slitt pga den første aborten. Anonymkode: ce2c0...2d6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest O.G. Skrevet 26. november 2015 #39 Del Skrevet 26. november 2015 Vel. man er i høyden sensitiv hvis man sliter når andre tar abort.... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 27. november 2015 #40 Del Skrevet 27. november 2015 Vel. man er i høyden sensitiv hvis man sliter når andre tar abort....Hvorfor det egentlig? For meg er et foster et uutviklet menneske som bare trenger å vokse og utvikle seg før det blir et " helt" menneske, uansett om det ligger i min mage eller andres. Hvis en venninne hadde ringt meg ang om hun skulle ta abort eller ikke,ville jeg svart at jeg var ikke den beste å spørre om slike ting siden abort er et etisk dilemma for meg. Andre har andre temaer som de reagerer på, som jeg overhodet ikke ville brydd meg om, vi er rett og slett bare forskjellige. Anonymkode: ce2c0...2d6 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå