Gå til innhold

Holde kjeft og være der for henne?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En i min nærmeste omgangskrets har 4 småbarn. Jeg selv har ingen. Vi har grunnleggende helt forskjellige verdier og tankesett.

Hun kom til meg for litt over 6 måneder siden og sa at hun var gravid, men ønsket ikke å beholde. Hun gråt og var helt fra seg, og hun ville jeg skulle holde henne i hånden (omtrent) mens hun gikk gjennom en abort, noe jeg gjorde. Saken er at jeg har blandede tanker om abort. Jeg er helt for at alle skal få velge selv, men personlig er det ikke er valg jeg kunne tatt. Jeg gjør heller de nødvendige grepene for å ikke havne i den situasjonen. Uansett, det har kommet frem at denne jenta ikke bruker prevensjon, selv ikke etter å allerede ha havnet i "ulykka" første gangen. Hun har bare ikke fått ordnet med det visstnok.

..Og nå er hun altså gravid igjen. Hun gråter og er fortvilet over hvor "uheldig" hun er. Nok en gang skal hun gjennom en abort og også denne gangen ønsker hun min emosjonelle støtte gjennom prosessen. 

Sist jeg var der for henne fikk jeg det litt vanskelig i ettertid, da dette som sagt er i strid med mine helt private etiske verdier. Når det hadde gått noen uker fortalte jeg henne hvordan dette påvirket meg og ba henne innstendig om å ikke involvere meg noen gang i igjen i en lignende situasjon. 

Vel, åpenbart tok hun ikke hensyn til det overhode, for nå forventer hun altså at hun skal gråte på skulderen min i timesvis og at jeg skal sitte på venterommet mens hun er inne på timen. Dette er veldig vanskelig for meg.

Aborten skal finne sted en uke fra i dag, og jeg vet ærlig talt ikke hva som er riktig å gjøre. Er det egoistisk å ta hensyn til meg selv og si til henne at jeg dessverre ikke kan bli med? 

Jeg sliter skikkelig her. 

Anonymkode: 6f236...cc0

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Om hun er en av dine nærmeste så holder du kjeft og stiller opp ja.

Det er vanskelig nok for henne å ta denne aborten, tydeligvis, du ser jo hvor mye hun sliter, og hun syntes dette er vanskelig selv, og da er de faen meg hensynsløst og groteskt om en bestevenn kommer å påpeker og forteller en hvor slem man er som tar dette valget. Ved å si at du ikke kan bli med vil du bare forsterke hennes følelser om at dette er et fælt og uetisk valg, og det vil ikke bare gjøre situasjonen nå hundre ganger værre, men vil forfølge og ødelegge henne i all fremtid ! Det er HUN som må gå med dette på samvittigheten, ikke du.

Anonymkode: 24f2d...342

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om hun er en av dine nærmeste så holder du kjeft og stiller opp ja.

Det er vanskelig nok for henne å ta denne aborten, tydeligvis, du ser jo hvor mye hun sliter, og hun syntes dette er vanskelig selv, og da er de faen meg hensynsløst og groteskt om en bestevenn kommer å påpeker og forteller en hvor slem man er som tar dette valget. Ved å si at du ikke kan bli med vil du bare forsterke hennes følelser om at dette er et fælt og uetisk valg, og det vil ikke bare gjøre situasjonen nå hundre ganger værre, men vil forfølge og ødelegge henne i all fremtid ! Det er HUN som må gå med dette på samvittigheten, ikke du.

TS trenger jo ikke å fortelle om sitt syn på abort og om hvorfor hun ikke kan bli med.

Jeg synes at TS burde ta hensyn til seg selv.

Venninnen til TS kan få noen andre til å støtte seg

Til TS: Bare si at du dessverre ikke kan bli med, uten å fortelle om grunnen.

Anonymkode: b1a6b...ef6

• Liker 15
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, jeg synes du skal ta hensyn til deg selv nå. Be henne stappe inn en spiral denne gangen :) 

• Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forteller henne ikke grunnen, men hun vet mine tanker om abort (for mitt eget vedkommende!) da dette er noe som har vært diskutert i venninnegjengen flere ganger gjennom årene, så det visste hun også før hun brukte meg som støtte forrige gang. 

Ja, det er hun som må gå med dette på samvittigheten (AB (342), men så er det hun som har satt seg selv i situasjonen også. Ikke jeg! Er det virkelig rettferdig?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forteller henne ikke grunnen, men hun vet mine tanker om abort (for mitt eget vedkommende!) da dette er noe som har vært diskutert i venninnegjengen flere ganger gjennom årene, så det visste hun også før hun brukte meg som støtte forrige gang. 

Ja, det er hun som må gå med dette på samvittigheten (AB (342), men så er det hun som har satt seg selv i situasjonen også. Ikke jeg! Er det virkelig rettferdig?

Er det en eller flere i venninnegjengen som ikke deler ditt syn på abort? I så fall burde hun spørre en av disse om å støtte seg, eller eventuelt en i hennes familie.

Det er også dårlig gjort av henne å komme til deg når hun vet dine tanker om det og at det blir vanskelig for deg.

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er det en eller flere i venninnegjengen som ikke deler ditt syn på abort? I så fall burde hun spørre en av disse om å støtte seg, eller eventuelt en i hennes familie.

Det er også dårlig gjort av henne å komme til deg når hun vet dine tanker om det og at det blir vanskelig for deg.

Ja, ingen andre av hennes venninner deler mitt syn på abort så vidt jeg vet. Hun holder det hemmelig for familien, vil ikke involvere de.

ts

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS trenger jo ikke å fortelle om sitt syn på abort

Hun har jo allerede fortalt om synet sitt på abort, så venninden vil skjønne det.

La meg fortelle en historie.... Jeg er kristen og tok abort når jeg var ung. Jeg har aldri skammet meg eller hatt så vondt i hele mitt liv emosjonellt. Det er blitt mer enn 15 år siden nå, men jeg går med daglig dårlig samvittighet over det drapet jeg gjorde. For hver motgang jeg møter på i livet, så tenker jeg at det er straff pga aborten.
Ville ikke snakke med noen om det. Jeg hadde noen venninder som hadde tatt abort, men de hadde også mye sex, det hadde ikke jeg, så jeg ville ikke fortelle de hvordan jeg følte. Det endte med at jeg åpnet meg opp til en eldre i bibelgruppen min.
Hun var selvfølgelig stor motstander av abort, men hun så hvor vondt jeg hadde det og var min støtte uansett.
Hun kjørte meg til sykehuset, var hos meg osv.
Om jeg hadde blitt dømt og støtt vekk av de jeg hadde mest tillitt til , når jeg fra før av syntes det var så tungt, så tror jeg faktisk at jeg aldri hadde klart å leve med valget siden en sånn dømmelse fra andre ville gjort at jeg fikk rebekreftet hele tiden hvor fæl jeg var som gjorde det valget. Jeg ville uten tvil tatt selvmord da , kanskje ikke akuratt da, men hvertfall i ettertid, for den børen jeg har i dag er forferdelig, men jeg takler den fordi de jeg trengte støtte fra faktisk støttet meg, selvom de ikke kunne stå for valget mitt.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Altså når hun bruker abort som prevensjon så er det ingen grunn for at ts skal stille opp å støtte henne. Hun har allerede tatt en abort og fordi hun har vært så korka og ikke brukt prevensjon etterpå så hun nå gravid enda en gang. Jeg er for at man skal ha muligheten til å ta abort når man er uheldig og trenger det, men man bruker det da ikke som prevensjon.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde vært med dersom det var et engangstilfelle hvor enten prevensjonen sviktet eller man var dum den ene av hundre ganger - men jeg hadde ikke klart å være med dersom det som i hennes tilfelle blir brukt som prevensjon.

Det er for meg alt for vanskelig da jeg er for rettigheten til å ta abort, men ikke bruk av abort som en enkel utvei. Abort er jo en rimelig alvorlig handling.

Jeg hadde bare sagt at jeg ikke hadde anledning. Spør hun hvorfor kan du jo si på en rund måte at det er for vanskelig for deg å være med på dette når du vet det blir brukt som prevensjon fordi hun har ubeskyttet sex.

Men da skal du virkelig være sikker på at hun ikke har brukt prevensjon alle disse gangene, og generelt bruker abort som prevensjon. Man kan faktisk være uheldig to ganger, ved bruk av prevensjon.

Anonymkode: ca5e4...489

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Herregud, er det virkelig folk som tror at folk bruker abort som prevensjon??

Da lever dere i deres egen boble.

Anonymkode: ffa63...6f9

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hun er da et voksent menneske, og vet hva sex uten prevensjon kan føre til. Jeg hadde i hvert fall gitt henne en preken, hadde absolutt ikke stilt opp hadde jeg vært i din situasjon, i og med at du sliter med dette du også. Hvorfor kan ikke hun ta hensyn til deg tilbake? Egoistisk og en smule tilbakestående. Høres mer ut som et menneske som bare tar og tar.

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva kaller du det når voksne mennesker knuller rundt uten å bruke prevensjon? Det sier seg jo selv at de vil ende opp som gravid, og når de da tar abort ikke bare en gang, men to ganger. Da bruker de abort som prevensjon.

Stor forskjell på et menneske som går på p-piller eller bruker kondom og blir gravid, enn disse ansvarsløse menneskene som bare kjører på uten å tenke på konsekvenser. Og du skulle jo tro et voksent menneske med 4 barn og en abort visste bedre enn å knulle uten å bruke noen form for prevensjon.

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig!

Hva kaller du det når voksne mennesker knuller rundt uten å bruke prevensjon? Det sier seg jo selv at de vil ende opp som gravid, og når de da tar abort ikke bare en gang, men to ganger. Da bruker de abort som prevensjon.

Stor forskjell på et menneske som går på p-piller eller bruker kondom og blir gravid, enn disse ansvarsløse menneskene som bare kjører på uten å tenke på konsekvenser. Og du skulle jo tro et voksent menneske med 4 barn og en abort visste bedre enn å knulle uten å bruke noen form for prevensjon.

Ehhhhh ??? Hva vet du om at hun driver å KNULLER RUNDT uten å bruke prevensjon?
Kanskje dette var et spontanknull som eneste knullet hennes i hele år og at det derfor ikke ble brukt prevensjon siden hun fakisk ikke har sex til vanlig og ikke hadde planlagt å ha sex denne dagen!
Kanskje nettopp fordi hun har fire barn så regner hun ikke med å ha et aktivt sexliv og derfor ikke bruker helseskadelig p-piller og kondom ikke var å oppdrive på dette spontanknullet?!
Hvis du aldri har hatt et spontanknull før så må du være Jomfru Maria, det der har skjedd ALLE. Men de fleste har "flaks" å ikke blir befruktet når de gjør en sånn sjelden glipp.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enig!

Ehhhhh ??? Hva vet du om at hun driver å KNULLER RUNDT uten å bruke prevensjon?
Kanskje dette var et spontanknull som eneste knullet hennes i hele år og at det derfor ikke ble brukt prevensjon siden hun fakisk ikke har sex til vanlig og ikke hadde planlagt å ha sex denne dagen!
Kanskje nettopp fordi hun har fire barn så regner hun ikke med å ha et aktivt sexliv og derfor ikke bruker helseskadelig p-piller og kondom ikke var å oppdrive på dette spontanknullet?!
Hvis du aldri har hatt et spontanknull før så må du være Jomfru Maria, det der har skjedd ALLE. Men de fleste har "flaks" å ikke blir befruktet når de gjør en sånn sjelden glipp.

Ja, da kan du kalle meg Jomfru Maria. :) Og som jeg sa, det er ikke første gang hun er "uheldig" og må ta abort. Men hvis du er typen til å spontanknulle som du sier så er kanskje dette vanlig i visse kretser. Å ta 2 aborter på under et år pga. av manglende prevensjon er ikke ok, det vitner om en ansvarsløs holdning til det hele.

• Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke ts som er egoistisk her, men venninnen som lesser sine problemer på henne. Problemer hun selv har påført seg med helt åpne øyne! Kjempesnilt at du ble med første gangen, det ville jeg også gjort, men gang nummer to? Njæææ, usikker der altså, selv om jeg ikke er imot abort. Men det handler om respekt for både deg og livet. Jeg er ikke tilhenger av å ta abortt fordi du er dust, liksom! Det er et liv!

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så ja, til spørsmålet: jeg synes ikke du skal bli med! Minn henne på hva det gjorde meg deg sist! Det er ufattelig at hun spurte deg etter at du så klart ga beskjed! Bare si at du ikke fikser det, rent psykisk! Det finnes flere mennesker i verden enn henne, men mest sannsynlig ser hun ikke de akkurat nå. Men det er ikke ditt problem!

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har hun ikke en mann som kan hjelpe henne gjennom dette? Hvis ikke ville jeg prøvd å få en annen venninne til å bli med henne. Om du er den eneste som kan være med henne hadde jeg blitt med. Deretter hadde jeg dratt henne med til legen for å skaffe p-piller eller spiral. 

Anonymkode: 45812...bac

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...