Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg eier et hus med to leiligheter som jeg potensielt kan tjene 17 000 kr i mnd hvis jeg leier ut begge to. nå bor jeg i den største leiligheten så utleie på den minste leiligheten er skattefritt.

Men hvis jeg en dag ønsker å leie ut begge leilighetene så må jeg jo skatte av det. Hvordan gjøres det i praksis? kan det bakes inn i skatten man betaler via arbeidsgiver? slik at man kun har den skatten å betale gjennom hele året. eller blir det et oppgjør når selvangivelsen kommer? som gjør at man bør legge av penger til skatten?

takker for svar :)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Oppgjør når selvangivelsen kommer. Du bør legge av 28% av de 17000 til restskatt. Du kan jo alltids skaffe deg høyere trekkprosent hos arbeidsgiver slik at du betaler litt mer enn du trenger der, slik at restskatten ikke blir sååå høy.

• Liker 1
Skrevet

Oppgjør når selvangivelsen kommer. Du bør legge av 28% av de 17000 til restskatt. Du kan jo alltids skaffe deg høyere trekkprosent hos arbeidsgiver slik at du betaler litt mer enn du trenger der, slik at restskatten ikke blir sååå høy.

Takk for svar :) 

lurt det du sier å heve trekkprosenten i tillegg til å legge av til restskatten:Nikke:

• Liker 1
Skrevet

Husk at du da må skatte av begge (totalsummen) :)

Anonymkode: 2b77d...7b6

Skrevet

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/

Skatte oppgjør på utleie skjer én gang i året i motsetning til inntekt som arbeidstager hvor du blir trekt skatt hver mnd. Du skal skatte 27% av brutto leieinntekt som betyr 27% av summen som står igjen etter du har trekt i fra vedlikehold, fellesutgifter, kommunale, NRK lisens og tv/internett hvis det er inkl i leia. I tilegg kan du skrive av 15% av totalverdien på innbo hvis du leier ut møblert. Da tar du en realistisk total sum på innbo og trekker fra 15%. Eks, 100.000 i innbo = 15.000 av på brutto leieinntekt.

Anonymkode: ef044...2f4

• Liker 1
Skrevet

http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/Arsoppgjor-for-utleie-mv-av-fast-eiendom/

Skatte oppgjør på utleie skjer én gang i året i motsetning til inntekt som arbeidstager hvor du blir trekt skatt hver mnd. Du skal skatte 27% av brutto leieinntekt som betyr 27% av summen som står igjen etter du har trekt i fra vedlikehold, fellesutgifter, kommunale, NRK lisens og tv/internett hvis det er inkl i leia. I tilegg kan du skrive av 15% av totalverdien på innbo hvis du leier ut møblert. Da tar du en realistisk total sum på innbo og trekker fra 15%. Eks, 100.000 i innbo = 15.000 av på brutto leieinntekt.

tusen takk!

kan man trekke fra rente og/eller avdrag på lån og?

Skrevet (endret)

tusen takk!

kan man trekke fra rente og/eller avdrag på lån og?

Renter får du fradrag for men avdrag er nok ikke en fradragsberettiget kostnad. Rentefradraget skal ikke inn på RF-1189 men stå fortsatt på Renter av gjeld.

Endret av Illuminatum
Skrevet

Renter får du fradrag for men avdrag er nok ikke en fradragsberettiget kostnad. Rentefradraget skal ikke inn på RF-1189 men stå fortsatt på Renter av gjeld.

Bare for å presisere litt. Du får IKKE fradrag av RENTER på låneutgifter på utleiebolig. Dog får du tilbakebetalt 27% AV rentene du betaler på alle lån. Bolig, bil, hytte osv. Dette har ingenting med rf-1198 og gjøre som du skriver nei. Det føres opp på selvangivelsen på vanlig måte..

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...