Gå til innhold

Barn og fulltidsjobb

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvordan klarer dere det? Kan man trappe ned stillingen så lenge barna er små?

Anonymkode: 07104...3dd

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dersom man får innvilget velferdspermisjon vil man også få lønnstapet og pensjonstap.

Jeg jobbet nære hjemmet og hadde fleksitid. Det har alltid fungert greit :)

Skrevet

Jeg jobbet 80% i flere år da de to eldste var små, har nå 3 barn. 1, 8 og 11 år og jobber 100%. 

Får det til å gå, har vaskehjelp og bestiller matvarer på nett. Lager ukes menyer. Får heldigvis god hjelp av de eldste barna til middagsforberedelser dager vi får det hektisk. Nå er minste i barnehage hver dag, og sover mye.. Gruer meg til hun blir 2-3 og slutter å sove. Om bhg hverdagen blir for tøff så vurder jeg å gå ned til 80-90%. Driter i om jeg mister litt pensjon og lønn, barna er viktigst og vi lever sammen her og nå :)

• Liker 3
Skrevet

Jeg jobbet 80% i flere år da de to eldste var små, har nå 3 barn. 1, 8 og 11 år og jobber 100%. 

Får det til å gå, har vaskehjelp og bestiller matvarer på nett. Lager ukes menyer. Får heldigvis god hjelp av de eldste barna til middagsforberedelser dager vi får det hektisk. Nå er minste i barnehage hver dag, og sover mye.. Gruer meg til hun blir 2-3 og slutter å sove. Om bhg hverdagen blir for tøff så vurder jeg å gå ned til 80-90%. Driter i om jeg mister litt pensjon og lønn, barna er viktigst og vi lever sammen her og nå :)

Da har du vel en mann som kan jobbe redusert og ta lønnstapet da. Det spiller vel ingen rolle om han tjener masse mer enn deg. Dere lever jo nå.

Anonymkode: bf8f9...48e

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner ikke helt hva du spør om. Hvis man bor langt fra jobb og barnehage og mister mye tid på pendling kan det sikkert være vanskelig å få kabalen til å gå opp, men ellers er det ikke noe hokus pokus. Vi har jobbet fullt hele veien og har aldri hatt problemer med det, selv om det i perioder har vært ganske travelt. Kjøper inn mat til flere middager samtidig, tar husvasken i helgene, og bytter på å levere/hente så barna får kortest mulige dager. Har fire barn mellom 2 og 10.

Anonymkode: a5f72...0c6

• Liker 2
Skrevet

Da har du vel en mann som kan jobbe redusert og ta lønnstapet da. Det spiller vel ingen rolle om han tjener masse mer enn deg. Dere lever jo nå.

Anonymkode: bf8f9...48e

det er godt mulig det, han gjorde ikke det sist da han jobbet turnus og var mye hjemme med barna selv i full jobb. Nå jobber han vanlig 8-16, så har snakket om å gå ned 10% hver. 

Btw, så tjener jeg faktisk mest så sånn sett er det ikke lønnsomt at jeg reduserer stilling, men lønnsomhet kan ikke alltid måles i penger. :)

• Liker 2
Skrevet

Vi har to små og fulltidsjobb begge to. Det er slitsomt, ja. Vi betaler andre for å ta husvasken, det er veldig godt å slippe å ha vaskingen som en alltid tilstedeværende kilde til dårlig samvittighet i bakhodet. Jeg og mannen min reiser relativt ofte (2-3 ganger i året hver) på helgeturer med venner eller noe, for å få litt alenetid og slå ut håret, samle energi. Og føle at vi fremdeles er individer, ikke kun en sliten mamma/pappa.

Vi har en bolig som begynner å bli litt liten for oss, når barna blir større og krever mer boltreplass. Avveiningen er å kjøpe større/bedre bolig, eller å bo der vi bor nå, som er billigere, og da kan jeg kanskje ha råd til å gå ned til 80 % stilling etter hvert....

Anonymkode: 07620...685

Gjest Magnifiq
Skrevet

Jeg jobber redusert.

Nyter at vi slipper unna hverdagsstress og mas. Deilig med late morninger med ungene, samt at minste ikke trenger å være i bhg fra 7-16:30.

Skrevet

Så lenge du jobber redusert pga. små barn taper du ikke pensjonspoeng, kun lønn. :) (Hvert fall i stat/kommune. Vet ikke om arbeidsgivere i privat sektor må følge alle disse reglene?)

Skrevet

Klart man kan, mange gjør det. I tre år kan du få full pensjonsoppsparing. Vi jobber fullt, og det går ikke helt i hop, må stresse med å få jobbet nok timer, slik at man har avspasering til å være fleksibel til alt som foreldrekaffer, konferansetimer, litt korte dager inneimellom, krisemorgnener, planleggingsdager, forestillinger osv. Vi bor i nærheten av både skole og barnehage, da, og med kort vei til jobbene.

Har middagslevering og vaskehjelp.

Anonymkode: d61da...12f

Skrevet

Jeg jobbet 80% fra barnet vårt var 1 til 2 år. Siden det har vi begge jobbet 100%, og de fire siste årene har jeg hatt en ekstrajobb, hver fjerde helg. Vi har vaskehjelp så det hjelper mye. Jeg kunne ikke tenke meg å jobbe redusert, mye på grunn av pensjonspoeng.

Anonymkode: 76c41...68a

Gjest Gjest_Allis Hagtorn
Skrevet

Jeg forstår ikke spørsmålet?

Vi har ikke vaskehjelp, noen former for avlastning eller barnet lengst av alle i barnehagen.  

Jeg har fleksitid, mannen ikke. 

Vi vasker selv, gjør ikke noe spesielt ifht logistikk med handling/mat, trener noen ganger i uka hver og er sosiale når vi ønsker.

Jeg jobbet en kortere periode 80%(han og pga lang reisevei til bhg), men selv følte jeg den ekstra 20% var litt "bortkasta", ble liksom ikke i realiteten brukt på noe veldig fornuftig av høy kvalitet. Gjorde bare noen småting tregere, og så var tiden spist opp.

Prisen vi betaler er vel at det ikke er superryddig og at vi ikke har matretter som tar lang tid å lage hver dag. 

Men det skal sies at vi ikke har pendling eller veldig lang reisevei til jobb, og vi har ikke flere store barn som trenger kjøring/mye hverdagslogistikk enda. 

• Liker 1
Skrevet

Hvordan klarer dere det? Kan man trappe ned stillingen så lenge barna er små?

Anonymkode: 07104...3dd

100% jobb = 100% barnehage

Anonymkode: 26d62...1c2

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...