Gå til innhold

Maratontid

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvor raskt er det realistisk for en helt vanlig kvinne som trener 3-4 ganger i uken å kunne løpe en maraton? På sikt altså, ikke første gangen.

Anonymkode: 65bd1...b6e

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Men hvor mange av disse er "proffe"? Er under 3.30 realistisk? Hvis jeg etter hvert øker til trening 4-5 ganger i uka og følger et godt treningsprogram, kan det være oppnåelig om f.eks. 3 år? Selv om jeg ikke har vært en løper i ungdommen og nå har passert 30.

Skrevet

En faktor er som du selv nevner at du ikke trente noe særlig da du var yngre. Da kan du ikke bli så god nå som hvis du hadde gjort det, men du kan selvsagt bli mye bedre enn du er nå.

En annen viktig faktor er kroppsbygningen din, den sier du ikke noe om. Jeg drev selv med jogging og (halv)maraton for en del år siden. Jeg kunne ikke for alt i verden skjønne hvordan folk som ikke trente på langt nær så mye som meg holdt følge, men så lærte jeg etterhvert at kroppsbygningen har mye å si.

Jeg er bredskuldret med bred ryggtavle. Der sitter det en del flere kg i muskler og bein enn hos en som er like høy som meg men spinkelt bygd. Selv om jeg har lav fettprosent veier jeg kanskje 10 kg mer enn en som er like høy som meg men spinkelt bygd. Når man skal løpe langt er det selvsagt en ulempe å ha flere kilo å dra på, enten de består av muskler eller fett.

I sykling klarer jeg meg mye bedre, siden man kan ligge i dragsuget av feltet på flatene. Jeg er bedre enn de fleste i bakkene selv om jeg er kraftig bygd, men blir bakkene for lange klarer jeg ikke holde følge med de som er lettere bygd.

Tilbake til deg, TS: For å si noe om hvilken tid du kan oppnå må vi nesten ha f. eks. bestetiden din på 10 km nå. En annen ting er hvordan du trener. Det er stor forskjell på å trene 3-4 ganger i uken og trene smart, og å trene like mye men å ikke trene smart.

Jeg vil anbefale deg å gå på biblioteket og lese boka I form på sykkel av Johan Kaggestad. Han skriver både om sykkeltrening og jogging der, og prinsippene er de samme, man må bare ha kortere økter (både i tid og distanse) når man jogger.

Hovedprinsippene til Johan Kaggestad er å trene mye rolig langkjøring i den delen av sesongen der det ikke er konkurranser, og så spisse formen med intervalltrening når det nærmer seg konkurranse. Man må ha et solid grunnlag med langkjøring for å få opmtimalt utbytte av intervalltrening.

Intervalltrening, spesielt såkalt 4x4, ha blitt veldig populært de siste åra. Ulempen med å gå rett på det om man er utrent er at man gjerne opplever rask framgang, men at man vil stagnere etterhvert, og da på et lavere nivå enn om man hadde mye langkjøring "i banken" fra før av. Dessuten vil jeg tro at det for en som ikke er vant til å trene lett kan være demotiverende å gå rett på beinharde intervaller.

Skrevet

Løp halvmaraton nå på ca. 2.10. Brukte forholdsvis kort tid på å trene meg opp. Tror jeg har kropp som kan egne seg til å løpe, men har fortsatt noen kilo som må bort. Har løpt i et par sesonger, men har ikke løpt om vinteren. Skjønner at jeg må begynne med det.

Lurer egentlig litt generelt på hvor rask det er mulig å bli for en helt vanlig kvinne, men skjønner at det er mange faktorer som spiller inn.

TS

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...