Gå til innhold

Gavekorg med ost og kex?!

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har tenkt å gi en gavekorg med ost og kex til noen som "har alt". Synes dere dette er en bra idé, eller?

Hvilka oster skal jeg velge?? Trenger gode råd her..

Videoannonse
Annonse
Gjest LoisLane
Skrevet

Velg en camembert eller brie, en smøremyk (Philadelphia, Tines smøreoster e.l.), en muggost og en dessertost. Kanskje en geitosttype? Mmm... det er så mange gode oster!

Skrevet

Kremost og blåmuggost er også godt til. Jeg synes f.eks. Chaumes, Saint Albray og Rambol valnøtt er veldig godt. Fiken, druer, eple, pære, selleri, reddiker, paprika, baguetter (i tillegg til kjeks) og nøtter er veldig godt tilbehør.

Skrevet

En god tommelfingerregel er forresten at ostefatet skal ha minst én av hver ostefamilie. Det kommer selvsagt an på hva mottakeren liker da. Jeg liker f.eks. ikke blåmuggost, men er derimot svært glad i hvitmuggost og kittmodne oster. Her har du en fin liten oversikt over ostefamiliene m/eksempler:

Blåmuggost - Gorgonzola, Royal Blue, Norzola Normanna, Stilton

Hvitmuggost - Brie, Camembert, Chevre, St. Marcellin

Kittmodnet ost – Ridder, Port Salut, Munster, Saint -Albray

Ferskost/fløteost – Snøfrisk, Kremost, Prèdou, Buko, Mascarpone, Ricotta

Faste og halvfaste oster – Jarlsberg, Sveitser, Edamer

Skrevet

Jeg syns det er en kjemp god ide. Laget det til svigermor i bursdagsgave i fjor og til mamma og pappa til jul i fjor. Jeg hadde massevis av ost oppi (tok litt av hvert i butikken bare), kjeks som passer til, frukt og også 2 flasker billig vin - en av hver farge i tilfelle de ikke er så gllade i rød som man egentlig skal ha til ost. Også passer liksom hvit til frukt syns jeg da......

Kjøpte en fin kurv på Åhlens som jeg la alt i også kjøpte jeg sånn blank cellofan på et gartneri som jeg tok over og laget en stor rød sløyfe på toppen!!!!

Skrevet

Tusen takk for alle gode tips. Skal kikke etter kurv på Åhlens allerede i dag! Trur det blir en fin gave.. :P

Skrevet

Så utrolig bra gaveidé! Dette har jeg ikke tenkt på før - et knalltips jo! :)

Skrevet
Kremost og blåmuggost er også godt til. Jeg synes f.eks. Chaumes' date= Saint Albray og Rambol valnøtt er veldig godt. Fiken, druer, eple, pære, selleri, reddiker, paprika, baguetter (i tillegg til kjeks) og nøtter er veldig godt tilbehør.

Mandariner er også veldig godt til.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...