Gå til innhold

Det er fire årsaker til krig\konflikter som er i midtøsten

Anbefalte innlegg

Skrevet

Disse fire årsakene er

Etniske konflikter

Krig over territorier

Krig over ressurser

Religiøse konflikter

Nå fortell meg hvorfor jeg tar feil. Og at alt egentlig bare handler om religion.

Anonymkode: 0a9bc...436

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du tar feil. Regionen er destabilisert av US, dette er villet politikk. Religion har ingenting med saken å gjøre, ei heller har noen av de andre grunnene du nevner. Dersom en stormakt brukte samme strategi i Norge ville vi også kriget. USA sine våpen brukes av alle sidene i konflikten, selvsagt har de en finger med i spillet.

Skrevet

Selv om de er av forskjellig etnisitet og er spredt over store territorier, så  er de vel fremdeles av samme religion?

Norge, Sverige og Danmark har jo egentlig litt forskjellig etnisitet, og er spredt over veldig store territorier / landegrenser. Men det er vel ingen svensker (eller dansker) som går til krig mot Norge / nordmenn bare fordi vi har noen større ressurser enn dem?

Anonymkode: 2dcfa...d7b

Skrevet

Er nok ikke ene og alene derfor, men religionen kan spille en viss rolle. 

Skrevet

Selv om de er av forskjellig etnisitet og er spredt over store territorier, så  er de vel fremdeles av samme religion?

Norge, Sverige og Danmark har jo egentlig litt forskjellig etnisitet, og er spredt over veldig store territorier / landegrenser. Men det er vel ingen svensker (eller dansker) som går til krig mot Norge / nordmenn bare fordi vi har noen større ressurser enn dem?

Anonymkode: 2dcfa...d7b

Nå har det vært ganske mange kriger og konflikter i regionen. Man har Israel/palestinerne, der både europeiske sionister og de arabiske statene har vært delaktige, samt at mange land har gitt støtte til enten Israel/ de arabiske statene. I denne konflikten har man også et visst antall ortodokse jøder, som utgjør en del av problemet, fordi de vil skape et Israel etter gammeltestamentet. Samtidig utløste denne konflikten Libanon-krigen fra 1975-1990. Jeg er litt usikker på hvor mange av de arabiske landene som tidligere har vært i krig, anerkjenner Israel pr dags dato, men vet at Egypt anerkjente Israel i 19679. Hvordan det har gått med Muslimbrødrene ved makten er ikke godt å vite, men det gjenstår å se. 

Samtidig hadde man Iran/Irak-krigen mellom Saddam Hussein og Ayatollah Khomeini, etter at islamistene tok makten i Irak, så har man meg bekjent også Gulfkrigen, USAs invasjon av Irak. Og nå Syria-krigen. Skal ikke hevde at alt dette har med religion å gjøre, da jeg tror mye også er etnisk. Men helt sikker, er jeg ikke. Man har jo f eks kurdere og arabere i Irak, men i Iran er hvel egentlig de fleste persere? I alle fall har man også arabere, og tror også det er en mengde kurdere i Iran.  Er også en del konflikter mellom kurdere og arabere, ift landegrenser i Irak. 

• 2 måneder senere...
Skrevet

Sunni

Shia

Diverse andre religioner innimellom

Olje

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...