AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 Jeg er vant til at jeg har en fast lønningsdato og da har jeg lønn på konto om morgenen. Om det så kommer litt utpå dagen er ikke noe problem men det har liksom ikke skjedd at det forflyttes. Om lønningsdag faller i helgen er det og greit om det kommer mandag. Og ja, jeg forstår alle argumenter om solid økonomi og alt det der - og det er selvsagt ikke ideelt å måtte vente på lønning. Men jeg er student med deltidsjobb og jeg har til tross for eksamenslesning lagt inn masse ekstra timer for å tjene litt ekstra, samt at jeg har måttet være til sjefens disposisjon pga. ekstra behov. Jeg bor i byen og ting strekker knapt til som de er. Er rett og slett i den fasen der det dessverre ikke er mulig å ha så mye buffer. Jeg skulle fått lønning fredag, men får beskjed om at det har vært mye å gjøre og hun har ikke fått tid. Sier at hun ordner dette i helgen, og at det skal være inne mandag. Mandag morgen er det ikke kommet noe og jeg sitter og oppdaterer nettbanken hele dagen. Så får jeg beskjed om at det er ordnet i dag men dessverre for sent på dagen og kommer ikke før imorgen (hun følger ikke med på overføringstidspunkt).Akkurat idag klappet jeg helt sammen. Har lite mat og skal sitte her og lese til eksamen. I tillegg har jeg infeksjon i tann og tannverk og jeg måtte be om faktura for regningen hos tannlegen. Medisinen får jeg ikke hentet på apoteket heller og jeg burde begynt på antibiotika idag. Er det normalt at det tas så lett på lønninger? Det er flere unge mennesker i firma og jeg trodde det var forståelse for at noen venter mer på lønn enn andre. Nå skulle det altså vært utbetalt fredag og kommer ikke før tirsdag. Jeg vet jo selv hva arbeidsmengden er i firma og dette kunne helt greit blitt ordnet i tide. Hva er andres erfaringer her? Anonymkode: 85e01...6e1
Labyrint Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Nei, det er ikke normalt å ta så lett på lønns utbetalinger!! Faktisk aldri hørt om det før! Useriøst... 3
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Kjenner problemet. Har vært borti lignende situasjoner. Det verste er når man skal lufte frustrasjonen på venner og de ser dumt på meg og sier "Åh..jeg har nå alltid minst 1000 kr igjen på kontoen før lønning og har spart opp en buffer.." Anonymkode: d24bc...7b9
Million Skrevet 23. november 2015 #4 Skrevet 23. november 2015 Jeg har aldri opplevd noe lignende på de 30 årene jeg har hevet lønninger rundt omkring. Lønn er noe folk flest venter på, og man tuller ikke med folks utbetalinger. Det er høyeste prioritet å få ut lønningen i tide i alle seriøse firmaer. Som regel pleier de fleste å sørge for at lønningen faktisk er utbetalt fredag om lønningsdag faller i helga, ikke mandagen.Jeg tipper den lønningsansatte dama har sørget for å få sin egen lønning over i tide....Som student skjønner jeg at du ikke har hatt muligheten til å spare opp noen særlig buffer. Vi snakker imidlertid ikke nødvendigvis om en buffer i mange tusenkroners klassen. Det kan være greit å ha noen hundrelapper iallfall satt til side på en konto du ikke har kort-tilgang til. Hadde du hatt f.eks. 700-800 kr oppspart hadde du i det minste kunnet kjøpe deg mat for helgen og mandagen. Du bør satse på å sette tilside kanskje et par tusen kroner iallfall, så du har hvis det skulle skje noe lignende igjen. 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #5 Skrevet 23. november 2015 Jeg har aldri opplevd noe lignende på de 30 årene jeg har hevet lønninger rundt omkring. Lønn er noe folk flest venter på, og man tuller ikke med folks utbetalinger. Det er høyeste prioritet å få ut lønningen i tide i alle seriøse firmaer. Som regel pleier de fleste å sørge for at lønningen faktisk er utbetalt fredag om lønningsdag faller i helga, ikke mandagen.Jeg tipper den lønningsansatte dama har sørget for å få sin egen lønning over i tide....Som student skjønner jeg at du ikke har hatt muligheten til å spare opp noen særlig buffer. Vi snakker imidlertid ikke nødvendigvis om en buffer i mange tusenkroners klassen. Det kan være greit å ha noen hundrelapper iallfall satt til side på en konto du ikke har kort-tilgang til. Hadde du hatt f.eks. 700-800 kr oppspart hadde du i det minste kunnet kjøpe deg mat for helgen og mandagen. Du bør satse på å sette tilside kanskje et par tusen kroner iallfall, så du har hvis det skulle skje noe lignende igjen. Jeg hadde penger til mat i helgen men ikke til nytt månedskort enda og måtte legge ut litt til enkeltbilletter på bane og. Selv om det gikk greit nok, hadde jeg i det minste regnet med at det skulle komme idag når det var det jeg var blitt lovet. Hun dobbeltsjekket timelister med oss i helgen så jeg trodde jo hun satt der da og ordnet det. Det er vanligvis ikke fullt så trangt som nå, men så fikk jeg den tanninfeksjonen i tillegg og da føles alt veldig håpløst...I hvert fall fint å høre at dette ikke er normalt og at jeg ikke er den eneste som reagerer på det. Hun er forøvrig sjefen, ikke en separat regnskapsansatt. Hun er deleier i firma så følger ikke normal lønnsutbetaling, men mht. utbytte. Anonymkode: 85e01...6e1
Gjest snoopy_93 Skrevet 23. november 2015 #6 Skrevet 23. november 2015 Jeg har hørt om lignende bare at vedkommende ikke fikk lønna for f.eks Januar, men fikk for februar og mars.. Når vedkommende da sier ifra får han forskudd på lønna han mangler.. Var så mye tull i den jobben der at jeg sendte inn en melding til arbeidstilsynet og la frem saken anonymt hos dem. (Var tull med kontrakt også og når den ene hadde gått ut brukte de år og dag på å fikse en ny..)
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #7 Skrevet 23. november 2015 Det er da ikke så forferdelig å måtte be om faktura hos tannlegen? Jeg gjør det uansett om jeg har penger på konto eller ikke.Hva angår de andre tingene må det da gå an å ha en tusenlapp i buffer, selv for en student? Da får man jo fikset seg månedskort og litt mat i verste fall. Anonymkode: 4bb7d...6d8 1
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #8 Skrevet 23. november 2015 Det er da ikke så forferdelig å måtte be om faktura hos tannlegen? Jeg gjør det uansett om jeg har penger på konto eller ikke.Hva angår de andre tingene må det da gå an å ha en tusenlapp i buffer, selv for en student? Da får man jo fikset seg månedskort og litt mat i verste fall.Anonymkode: 4bb7d...6d8Som sagt er det ikke så trangt hver måned, men nå er det altså det. Jeg forventet "buffer"-svarene (derfor jeg besvarte det i HI), - nå har jeg altså ikke anledning til å ha noe til overs. Jeg har veldig begrenset inntekt mht. til å få bestått studier og jeg har hatt uventede utgifter i tillegg. Spørsmålet var uansett om slikt slendrian med lønn var normalt og noe man må forvente seg. Anonymkode: 85e01...6e1 1
Gjest Mythic Skrevet 23. november 2015 #9 Skrevet 23. november 2015 Man tuller ikke med lønna til folk, så enkelt er det! Kun useriøse bedrifter holder på sånn, og heldigvis er det veldig sjelden man hører om sånne tilfeller. Jeg er ansatt i kommunens største bedrift, og det hadde blitt månelyst om lønningsansvarlig hos oss hadde svart på en sånn måte. Særlig etter å ha tabbet seg ut med lønna.
Sirah Skrevet 23. november 2015 #10 Skrevet 23. november 2015 Fryktelig useriøst!!! Jeg har vært borte i for sen utbetaling av lønn EN GANG. Da skulle lønna vært utbetalt på fredag men datasystemet hadde slått seg fullstendig vrangt så sjefen fikk kort og greit ikke ordnet det før IT kom over helgen. Han ringte da personlig rundt til alle ansatte og la seg paddeflat. De som hadde et akutt behov for penger kunne komme å få en tusenlapp kontant på kontoret. (om det er lovlig vet jeg ikke, men det reddet iallefall helgen til ganske mange). 2
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #11 Skrevet 23. november 2015 Nei, man tuller ikke med lønna, jeg har sittet med lønn i flere år og den faste utbetalingsdagen ble alltid tatt seriøst Anonymkode: 831ef...13d
wahaj Skrevet 23. november 2015 #12 Skrevet 23. november 2015 Her har det vært mye surr med lønna til mannen. Forbanna irriterende å alltid måtte mase og minne sjefen på lønning. Verste er når han starta i ny jobb den 1.sept og ikke fikk lønn før 27.okt. Da sleit vi litt for å si det sånn.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #13 Skrevet 23. november 2015 Nei det er ikke normalt å ta så lett på lønningsdato som din arbeidsgiver gjør. Jeg har tidligere jobbet hos kundeservice på bedriftssiden i bank, og det å sørge for at lønn ble utbetalt til de ansatte på riktig dato, er noe ALLE bedrifter er opptatt av. Tro meg, jeg har snakket med mange.Og som en over her skriver: faller lønningsdato i helgen skal du normalt sett ha pengene før helgen, dette er normal praksis hos alle seriøse bedrifter.Og at sjefen ikke vet når betalingsfristen i hennes bank er slik at dere skulle fått lønn i dag, eller sjekker opp i dette når dere skulle hatt lønn før helgen, vitner om at hun ikke tar dere ansatte særlig seriøst.Hadde jeg vært deg ville jeg sett meg om etter en ny jobb asap - "what's next.." Anonymkode: 1a6a5...352
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #14 Skrevet 23. november 2015 Fryktelig useriøst!!! Jeg har vært borte i for sen utbetaling av lønn EN GANG. Da skulle lønna vært utbetalt på fredag men datasystemet hadde slått seg fullstendig vrangt så sjefen fikk kort og greit ikke ordnet det før IT kom over helgen. Han ringte da personlig rundt til alle ansatte og la seg paddeflat. De som hadde et akutt behov for penger kunne komme å få en tusenlapp kontant på kontoret. (om det er lovlig vet jeg ikke, men det reddet iallefall helgen til ganske mange).Dette vitner om en seriøs arbeidsgiver, som tar sine ansatte og utbetaling av lønn med den respekten det skal tas. Syns også han skal ha kudos for å være løsningsorientert (regner med at tusenlappen ble trukket fra på neste lønn uansett) Anonymkode: 1a6a5...352
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #15 Skrevet 23. november 2015 har selv vært borti arbeidsgiver som tok lett på lønnsutbetaling. en mnd kunne det komme den 20. og neste mnd kunne det komme den 30. fryktelig useriøst syns jeg. Anonymkode: 2df74...402
Sirah Skrevet 23. november 2015 #16 Skrevet 23. november 2015 Dette vitner om en seriøs arbeidsgiver, som tar sine ansatte og utbetaling av lønn med den respekten det skal tas. Syns også han skal ha kudos for å være løsningsorientert (regner med at tusenlappen ble trukket fra på neste lønn uansett)Anonymkode: 1a6a5...352Ja det samme tenker jeg. Det var aldri noe surr hverken før eller siden. Helt enig i at han var løsningsorientert ja Og pengene for de som hentet ble trukket fra på neste lønning så ingen fikk noe "ekstra" sånn sett
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #17 Skrevet 23. november 2015 Enig med flertallet her - man tuller ikke med lønn. Er selv arbeidsgiver og har det i perioder så travelt at jeg virkelig må prioritere egne arbeidsoppgaver. De ansattes lønn er likevel alltid førsteprioritet når vi nærmer oss slutten på måneden. Det har aldri eller skal aldri skje at lønna blir utbetalt for sent. Aldri. Vi har lønningsdag den 1. hver måned, dette betyr at lønna skal være på den enkeltes konto senest den 1. Dersom den 1. er lørdag eller søndag skal lønna inn i forkant. Jeg har regnskapsansvarlig som har ansvaret for selve utbetalingen, men må selv levere timelister i forkant. Kan ikke forstå arbeidsgivere som ikke tar dette på alvor, lønn skal være forutsigbart. Anonymkode: 464db...841
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå