Gå til innhold

Nei, du blir ikke rik fordi boligen din stiger i pris!

Anbefalte innlegg

Skrevet

En av de mest utbredte mytene i dag er at nordmenn er så rike fordi boligene våre har enorm verdi. Folk jubler og feirer at treromsen de kjøpte for 2 millioner i 2007 i dag takseres til 4 millioner. Dette er bare lureri. Du har ikke blitt rikere, du bor fortsatt i den samme leiligheten. Og skal du selge den så vil du måtte kjøpe en annen leilighet som har gått tilsvarende opp i pris. Dermed går vinninga opp i spinninga, og mest sannsynligvis mer til. For de fleste som kjøper ny leilighet vil jo kjøpe noe større og dyrere. 

At boligprisen din har steget i verdi skyldes at det har blitt mer press på boligmarkedet. Det bygges for lite, og det er for mange reguleringer som gjør det dyrt å ferdigstille nye boliger. Det er dette som driver prisene opp. Dere som jubler over at boligen deres stiger i verdi, tenker dere over at dette vil gå ut over deres barns muligheter til å komme inn på boligmarkedet? Tenker dere over at de vil måtte bruke halve livet sitt på å betale ned lån på en liten leilighet? 

Anonymkode: 048d1...505

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette er riktig, noen unntak er det dog.

-Man er rikere i forhold til de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet. Man kan evt si at man selv er ikke blitt rikere, men disse menneskene er fattigere. Og skillet her er ikke større enn at en 35-åring som var tidlig med å kjøpe seg hus nå sitter mye bedre i det enn en 35-åring som var sen med å kjøpe seg hus. Det er likevel de eldre generasjonene som har kommet best ut siden de sitter med store boliger som de har betalt lite for.
-Man sitter med en sikkerhet opp mot å bruke penger på andre ting, feks lån til bil.
-Har man flere boliger og er i posisjon til å selge en av disse er dette "rikdom" som kan realiseres. 
-Arv. Dette kommer riktignok ikke huseieren tilgode, men for de som arver et hus (gjerne nedbetalt) de kan selge er dette en stor verdi.

Men jeg er ikke uenig i hovedpoenget ditt. For de fleste er det slik som du beskriver, men i ulik grad i ulike aldersgrupper og samfunnsdeler. Vi har ikke blitt rikere i forhold til feks svensker, vi har bare fått større skiller internt.

Endret av ekkoet
  • Liker 5
Skrevet

-Man er rikere i forhold til de som ikke har kommet seg inn på boligmarkedet. 

Ja, men det er tullete å måle egens rikdom relativt til andre. Du bør se på hva du selv har. Du blir ikke rikere av at det blir flere som havner på gata. 

• Liker 1
Skrevet

Men man bygger seg jo opp verdi. Jeg startet med en lite leilighet, nå halvparten av tomannsbolig, lånet starter nå og bli lite, så skal snart over i enebolig. Så kommer det en dag jeg skal over i leilighet igjen. Da gjeldsfri, og får frigjort kapital. Nå er jeg 35 år, og kom meg inn på boligmarkedet i rett tid. Har flere venner som leier dyrt, og får ikke spart opp mye egenkapital. Ikke får de over 2 mill i lån alene heller. Jeg er da rikere enn de.

Anonymkode: b198e...d0e

• Liker 5
Skrevet

Men man bygger seg jo opp verdi. Jeg startet med en lite leilighet, nå halvparten av tomannsbolig, lånet starter nå og bli lite, så skal snart over i enebolig. Så kommer det en dag jeg skal over i leilighet igjen. Da gjeldsfri, og får frigjort kapital. Nå er jeg 35 år, og kom meg inn på boligmarkedet i rett tid. Har flere venner som leier dyrt, og får ikke spart opp mye egenkapital. Ikke får de over 2 mill i lån alene heller. Jeg er da rikere enn de.

Anonymkode: b198e...d0e

Du er rikere enn dem, men ikke rikere. 

Skrevet

Unntaket er slike som meg, som ikke kjøper større og dyrere. Jeg solgte leiligheten min med gevinst på 2,2 mill, kjøpte 10 kvm mindre leilighet enn forrige og kun 3 år gammel leilighet for 2,2, har hverken lån på bolig eller bil eller hva nå enn. 

Anonymkode: 7915e...069

Skrevet (endret)

Strengt tatt blir vi faktisk bare FATTIGERE des mer boligprisene stiger. For 10 år siden kjøpte jeg en leilighet til 2 millioner kroner. Jeg solgte den i fjor for 5 millioner kroner og kjøpte et hus til 10 millioner.. Jeg eier nå et hus som da jeg startet mitt "boligeventyr" var verdt 4 millioner kroner og har en gjeld på 5 millioner..

På 10 år har jeg altså i beste fall blitt 1 million kroner fattigere.

Endret av prt90
  • Liker 1
Skrevet

Man blir rikere i forhold til de som ikke eier selvsagt, det er jo det det betyr.

Anonymkode: d71f1...dbe

• Liker 2
Skrevet

En av de mest utbredte mytene i dag er at nordmenn er så rike fordi boligene våre har enorm verdi. Folk jubler og feirer at treromsen de kjøpte for 2 millioner i 2007 i dag takseres til 4 millioner. Dette er bare lureri. Du har ikke blitt rikere, du bor fortsatt i den samme leiligheten. Og skal du selge den så vil du måtte kjøpe en annen leilighet som har gått tilsvarende opp i pris. Dermed går vinninga opp i spinninga, og mest sannsynligvis mer til. For de fleste som kjøper ny leilighet vil jo kjøpe noe større og dyrere. 

At boligprisen din har steget i verdi skyldes at det har blitt mer press på boligmarkedet. Det bygges for lite, og det er for mange reguleringer som gjør det dyrt å ferdigstille nye boliger. Det er dette som driver prisene opp. Dere som jubler over at boligen deres stiger i verdi, tenker dere over at dette vil gå ut over deres barns muligheter til å komme inn på boligmarkedet? Tenker dere over at de vil måtte bruke halve livet sitt på å betale ned lån på en liten leilighet? 

Man er også rikere enn de som kjøper i dag ettersom de har relativt lavere lån (billiger bolig) mens lønna har steget og slik blir de fortere gjeldsfrie og får mer å rutte med i måneden.

Anonymkode: 9189c...3f1

• Liker 1
Skrevet

Man er også rikere enn de som kjøper i dag ettersom de har relativt lavere lån (billiger bolig) mens lønna har steget og slik blir de fortere gjeldsfrie og får mer å rutte med i måneden.

Anonymkode: 9189c...3f1

Gjelda stiger *mye* raskere enn lønna dessverre :) Strengt tatt har vi  aldri vært så fattige før i Norge, men ettersom renta er lav så går det bra.. foreløpig.. bare vent å se hva som skjer når renta er tilbake på 7% :)

Skrevet

Merkelig tankegang, TS. Det er jo slik jeg har finansiert huset jeg har idag, med å faktisk kjøpe og selge leilighet. Helt til jeg nådde målet mitt. Bor i enebolig til 11-12mill og har minimalt med lån. 

Hvis noen lurer så har jeg ikke fått en eneste krone fra foreldrene mine. 

Anonymkode: b3910...7be

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...