AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #1 Skrevet 23. november 2015 Jeg skal ha lesebriller nå, men jeg lurer på; når bruker man egentlig lesebriller? Når man leser bøker, sitter på pc, ser på tv? Når du kjører bil (ei venninne av meg påstår at det må man helst gjøre)? Når dere gjør ting som krever fokus, f.eks perle, sy ol? Når bruker dere lesebrillene? Anonymkode: 654d7...a19
Rosa Sitron Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 Lesebriller skal brukes når du ser på nære ting, så lesing, pc, brodering osv. Tv-titting får du se an lengden til skjermen. Bilkøring bør du ikke ha lesebriller da du skal få med deg det som står på skiltene og det kan bli vanskeligere med lesebriller.
Millimani Skrevet 23. november 2015 #3 Skrevet 23. november 2015 Spør optikeren eller øyelegen din hva h*n anbefaler for deg Jeg tror du bør prøve å føle deg fram til det selv. Jeg har progressive briller, eller som optikeren min også kaller det; avlastnings-briller. Jeg bruker dem hovedsaklig når jeg leser, skriver, og ser på tv. Ellers kan de være greie å ha ute fra tid til annen, og når jeg driver med småtteri som klipping, liming og annet arbeid med hendene. Ved pc klarer jeg meg uten brillene.
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #4 Skrevet 23. november 2015 Det kommer helt an på styrken du trenger, vet du den? For mange unge så er det snakk om svakt langsynthet med svakt skjeve hornhinner. Da må øynene jobbe mye ved nærarbeid og det anbefales derfor lesebriller. Da til alt som er på nært; lesing, pc, ipad, håndarbeid osv. Med slike styrker vil man også kunne se på avstand, og kan også bruke brillene ved tv, bilkjøring osv - men her er ikke behovet like stort som ved nærarbeid. For de over alder ca 45, så er styrken på nært sterkere enn på avstand. Da kan man ikke bruke lesebriller på avstand, kun på nært. Anonymkode: 8eae1...fe4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #5 Skrevet 23. november 2015 Jeg husker ikke om jeg var lang eller nærsynt, men styrken var 0,5 og 0,75, så hun kalte det "standard lesebrille-syn" eller noe sånt. Jeg er 25, så ikke noe aldersbetinget svaksynthet. Da får jeg vel bare prøve meg frem, og altså ikke bruke dem til bilkjøring det hørtes helt rart ut da venninna mi sa det, jeg syntes det virket merkelig å bruke lesebriller i en sånn situasjon... Anonymkode: 654d7...a19
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #6 Skrevet 23. november 2015 Jeg bruker lesebrillene når jeg leser, data, syr ol. Altså nære ting som krever skarpt syn. Jeg kan ikke bruke mine til å se ting langt unna, eks kjøre bil, da blir alt uklart. Jeg har 1 i styrke. Anonymkode: 549d1...b92
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #7 Skrevet 23. november 2015 Jeg husker ikke om jeg var lang eller nærsynt, men styrken var 0,5 og 0,75, så hun kalte det "standard lesebrille-syn" eller noe sånt. Jeg er 25, så ikke noe aldersbetinget svaksynthet. Da får jeg vel bare prøve meg frem, og altså ikke bruke dem til bilkjøring det hørtes helt rart ut da venninna mi sa det, jeg syntes det virket merkelig å bruke lesebriller i en sånn situasjon... Anonymkode: 654d7...a19Det er ikke nærsynt du er hvertfall, så da er det enten langsynt eller skjeve hornhinne (eller begge) . Det kan være at du kan kjøre bil med denne styrken, mulig at det blir bittelitt skarpere. Du får se når du får brillene, om det blir uklart eller ikke på avstand. Spør gjerne de i kassa også når du henter brillene, så får du svar på det :). Anonymkode: 8eae1...fe4
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #8 Skrevet 23. november 2015 Det er ikke nærsynt du er hvertfall, så da er det enten langsynt eller skjeve hornhinne (eller begge) . Det kan være at du kan kjøre bil med denne styrken, mulig at det blir bittelitt skarpere. Du får se når du får brillene, om det blir uklart eller ikke på avstand. Spør gjerne de i kassa også når du henter brillene, så får du svar på det :). Anonymkode: 8eae1...fe4Jeg hadde i hvert fall skjeve hornhinner, og fikk endelig forklart hva alle disse "skyggene" var for noe i synet mitt. Skal snakke med dem når jeg henter brillene Takk for svar! Anonymkode: 654d7...a19 1
peppermyntete Skrevet 23. november 2015 #9 Skrevet 23. november 2015 Jeg bruker lesebriller når jeg leser, bruker pc eller driver med håndarbeid, kortspill, brettspill osv. Alt langt unna (inkludert TV-titting) blir jo en utydelig masse, skulle jeg brukt dem når jeg kjørte bil ville jeg jo vært til stor fare for meg selv og andre!
Millimani Skrevet 24. november 2015 #10 Skrevet 24. november 2015 Det er ikke nærsynt du er hvertfall, så da er det enten langsynt eller skjeve hornhinne (eller begge) . Det kan være at du kan kjøre bil med denne styrken, mulig at det blir bittelitt skarpere. Du får se når du får brillene, om det blir uklart eller ikke på avstand. Spør gjerne de i kassa også når du henter brillene, så får du svar på det :). Anonymkode: 8eae1...fe4Er nok begge da skulle jeg tro...., sjelden man har skjeve hornhinner uten å være langsynt eller nærsynt i tillegg, ifølge fagfolk
Kara W Skrevet 24. november 2015 #11 Skrevet 24. november 2015 Både jeg og venninnen min har samme styrke som deg. Jeg bruker mine kun når jeg sitter foran PC i lengre tider, f.eks på jobb. Det er sjeldent jeg bruker dem hjemme. Jeg brukte dem også en del mens jeg studerte, men ikke hvis jeg bare skal lese litt på sengekanten. Venninnen min bruker sine på alt som hun skal se på nært hold. Når hun leser, sitter på PC, skriver, maler osv.Jeg synes du skal kjenne etter selv når du trenger dem. Jeg merker at jeg noen ganger blir "sliten" i øynene, og da blir det straks bedre når jeg tar dem på. Får jeg ikke denne følelsen så bruker jeg dem som regel ikke.
AnonymBruker Skrevet 30. november 2015 #12 Skrevet 30. november 2015 Er nok begge da skulle jeg tro...., sjelden man har skjeve hornhinner uten å være langsynt eller nærsynt i tillegg, ifølge fagfolk Ville ikke egentlig sagt at det er sjeldent, men at det er mer vanlig å i tillegg være nærsynt eller langsynt er jeg helt enig i! Anonymkode: 8eae1...fe4
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå