Gå til innhold

Reise til Jordan - trygt for kvinne alene?

The Kitten

Anbefalte innlegg

Jeg tenker på å reise til Jordan i påsken. Jeg kan selvføgelig prøve å få noen med meg, men i utgangspunktet belager jeg meg på å dra alene. 

Uten at vi trenger å ta en diskusjon på det, så har jeg selvfølgelig tenkt å kle meg anstendig. Ikke drikke meg full, ikke vandre gatelangs etter mørkets frembrudd og generelt være fornuftig mens jeg er der. 

Jeg snakker litt arabisk. Kan blant annet bestiile mat, forstår retningsbesrivelser og si "ikke rør meg."

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg syns Jordan var veldig fint sted! De aller fleste snakker engelsk der, og behandlet oss med respekt fra ende til annen! Mye værre i Egypt og Marokko, hvor folk ropte ting etter oss, tok på håret vårt o.l :) god tur!

Anonymkode: eaa25...757

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) 
Har du tips til hva jeg bør se eller gjøre når jeg er der?

Har vært i Marokko, og opplevde ikke noe negativt foruten om en fyr som dyttet meg inn i et bord da han mente jeg var frekk. Men så var jeg der med bl.a en venninne som er marokkaner, så det kan ha noe med det å gjøre. Egypt derimot har jeg hørt mye negativt om. 

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å dra dit om urolighetene i Midt-Østen sprer seg dit. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jordan er den tryggeste nasjonen i muslimenes verden. Kongen av Jordan er direkte etterkommer av Profet Muhammad og er generasjon nummer 41 av profetens etterkommer ifølge norske leksikon.

https://snl.no/Abdullah_2

Kongen av Jordan er også ridder for Storbritannia, Japan, Italia og en del andre ordener.
https://en.wikipedia.org/wiki/Abdullah_II_of_Jordan

Så egentlig er Jordan den opprinnelige islamske kalifat av profet Muhammed.
ISIS, Taliban, Saudia, Tyrkia osv er falsk islamsk kalifat.

Endret av Jetlag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk :) 
Har du tips til hva jeg bør se eller gjøre når jeg er der?

Har vært i Marokko, og opplevde ikke noe negativt foruten om en fyr som dyttet meg inn i et bord da han mente jeg var frekk. Men så var jeg der med bl.a en venninne som er marokkaner, så det kan ha noe med det å gjøre. Egypt derimot har jeg hørt mye negativt om. 

Jeg har selvfølgelig ikke tenkt å dra dit om urolighetene i Midt-Østen sprer seg dit. 

vi var mye i Marokko for 10-15 år siden, og da var det ikke mye turisme der (ihvertfall ikke som nå), så var mye frierier, tafsing på hår o.l på åpen gate som var veldig ubehagelig. Det er kanskje bedre nå :)

vi bodde på hotell i akaba! Veldig fin by! Jeg vil anbefale å dykke/snorkle i Rødehavet (hvis det ikke er for kaldt), og ta dagsturer til Dødehavet og Petra! Vi dro også på dagstur til Wadi Rum (ørken) med jeep :) man kan også dra inn til Israel, men det gjorde ikke vi

Anonymkode: eaa25...757

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var der ikke alene, men jeg opplevde ikke noe ubehagelig og følte meg trygg hele tiden. Folk virket mye mindre pågående enn i Egypt for eksempel.

Petra er virkelig verdt å se, men ikke dra dit på dagstur. Du trenger mer enn en dag for å se alt som er å se der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...