nittenår Skrevet 22. november 2015 #1 Skrevet 22. november 2015 (endret) Hei, jeg er 19 år og har 30 000 i fond,Men hva er fond, kall meg gjerne dum altså, men jeg aaner ikke!er jeg heldig, er jeg uheldig, er det ikke noe å bry seg om, kan jeg ta ut som "penger", kan jeg gjøre de om til penger, kan jeg selge, kan jeg aksjonere bort ? haha-Nittenår Endret 22. november 2015 av nittenår
Gjest Gjest_TSX80 Skrevet 23. november 2015 #2 Skrevet 23. november 2015 (endret) Et fond er en porteføljesamling som normalt består av entena. Kun aksjerb. Kun renterc. Kombinasjon av aksjer og renter.Aksjer er høy risiko.Renter er lav risikoKombinasjon av disse to er ofte middels risiko.På børsen kan du handle enkeltstående aksjer (altså deler av ett enkelt selskap). Blar du opp f.eks. noen millioner kroner, kan du kjøpe en bitteliten del av Statoil, og dermed eie en bitteliten del av det selskapet.Men å gjøre dette innebærer ofte høy risiko - (alle egg i en kurv-prinsippet). Hvis det går dårlig med Statoil, taper du penger hvis du må selge aksjene for å frigjøre kapitalen.For å spre risikoen, kan du istedet for å plassere alle pengene i ett selskap, heller fordele pengene dine utover mange selskaper. Så hvis det ene går dårlig, går det andre bra.(F.eks. kjøper du noen aksjer i et selskap som selger paraplyer, og så noen aksjer i et selskap som selger is-krem har du helgardert deg litt, fordi hvis det er pent vær - så stiger iskrem-aksjene dine, mens paraply-aksjene antakeligvis synker - og omvendt) Da har du spredd risikoen.NÅ - hva er fond?For at du som privatperson, uten så mye kunnskap skal slippe å kjøpe enkeltaksjer, og bygge din egen aksjeportefølje av selskaper som vil spise opp hverandres risiko (mange har jo ikke denne kunnskapen, eller tiden til å sette seg inn i det) - så kan du kjøpe et fond.Et aksjefond er til enhver tid investert i MINIMUM 16 aksjeselskaper, men gjerne flere hundre - både nasjonalt og internasjonalt. Hvert aksjefond blir forvaltet av profesjonelle forvaltere - som kjøper og selger for fondets penger, der de tror det er smart å kjøpe og selge. Når du kjøper et fond, så gir du pengene til forvalteren av fondet, og så blir du en del av oppturen/nedturen til dette fondet.Du putter penger kun inn i fondet, og så håndplukker fondsforvalteren de forskjellige selskapene og investerer i dem - ergo får du spredd risikoen din betraktelig, men samtidig er du med på aksjemarkedet - i stedet for bare å få bankrenter som i en sparekonto.Typisk beregnet avkastning på et aksjefond er rundt 8-10% årlig.Typisk beregnet avkastning på bankrenter er per i dag rundt 1%.Så investerer du 100,- i aksjefond, skal du i terioen ha ca. 110 kroner til neste år, mens du i bankkontoen vil sitte med 101 kroner.Salg av fondDu kan alltid selge deg ut av fondet, men du kan gå med tap hvis fondet har gått dårlig - eller så kan du gå med gevinst hvis fondet har gått bra. Alt du tar ut av et aksjefond som er gevinst, må du p.t. skatte 27% av. Så hvis du har 30.000,- i et fond og av dette så er avkastningen (Det du har tjent) f.eks. 5.000,- så vil du på neste års ligning, måtte skatte 27% av 5000,-Det tar 2-3 dager å selge seg ut av fondet, og det gjør du gjerne via banken eller den fondsforvalteren som "eier" det fondet du har investert i.Går du med tap, at du investerer 30.000,- men etter et år er det bare verdt 25.000,- kan du trekke 27% fra 5000,- å få det igjen på skatten når du selger.Dette heter å realisere en gevinst, eller et tap. Endret 23. november 2015 av Intruder 3
nittenår Skrevet 23. november 2015 Forfatter #3 Skrevet 23. november 2015 Et fond er en porteføljesamling som normalt består av entena. Kun aksjerb. Kun renterc. Kombinasjon av aksjer og renter.Aksjer er høy risiko.Renter er lav risikoKombinasjon av disse to er ofte middels risiko.På børsen kan du handle enkeltstående aksjer (altså deler av ett enkelt selskap). Blar du opp f.eks. noen millioner kroner, kan du kjøpe en bitteliten del av Statoil, og dermed eie en bitteliten del av det selskapet.Men å gjøre dette innebærer ofte høy risiko - (alle egg i en kurv-prinsippet). Hvis det går dårlig med Statoil, taper du penger hvis du må selge aksjene for å frigjøre kapitalen.For å spre risikoen, kan du istedet for å plassere alle pengene i ett selskap, heller fordele pengene dine utover mange selskaper. Så hvis det ene går dårlig, går det andre bra.(F.eks. kjøper du noen aksjer i et selskap som selger paraplyer, og så noen aksjer i et selskap som selger is-krem har du helgardert deg litt, fordi hvis det er pent vær - så stiger iskrem-aksjene dine, mens paraply-aksjene antakeligvis synker - og omvendt) Da har du spredd risikoen.NÅ - hva er fond?For at du som privatperson, uten så mye kunnskap skal slippe å kjøpe enkeltaksjer, og bygge din egen aksjeportefølje av selskaper som vil spise opp hverandres risiko (mange har jo ikke denne kunnskapen, eller tiden til å sette seg inn i det) - så kan du kjøpe et fond.Et aksjefond er til enhver tid investert i MINIMUM 16 aksjeselskaper, men gjerne flere hundre - både nasjonalt og internasjonalt. Hvert aksjefond blir forvaltet av profesjonelle forvaltere - som kjøper og selger for fondets penger, der de tror det er smart å kjøpe og selge. Når du kjøper et fond, så gir du pengene til forvalteren av fondet, og så blir du en del av oppturen/nedturen til dette fondet.Du putter penger kun inn i fondet, og så håndplukker fondsforvalteren de forskjellige selskapene og investerer i dem - ergo får du spredd risikoen din betraktelig, men samtidig er du med på aksjemarkedet - i stedet for bare å få bankrenter som i en sparekonto.Typisk beregnet avkastning på et aksjefond er rundt 8-10% årlig.Typisk beregnet avkastning på bankrenter er per i dag rundt 1%.Så investerer du 100,- i aksjefond, skal du i terioen ha ca. 110 kroner til neste år, mens du i bankkontoen vil sitte med 101 kroner.Salg av fondDu kan alltid selge deg ut av fondet, men du kan gå med tap hvis fondet har gått dårlig - eller så kan du gå med gevinst hvis fondet har gått bra. Alt du tar ut av et aksjefond som er gevinst, må du p.t. skatte 27% av. Så hvis du har 30.000,- i et fond og av dette så er avkastningen (Det du har tjent) f.eks. 5.000,- så vil du på neste års ligning, måtte skatte 27% av 5000,-Det tar 2-3 dager å selge seg ut av fondet, og det gjør du gjerne via banken eller den fondsforvalteren som "eier" det fondet du har investert i.Går du med tap, at du investerer 30.000,- men etter et år er det bare verdt 25.000,- kan du trekke 27% fra 5000,- å få det igjen på skatten når du selger.Dette heter å realisere en gevinst, eller et tap.Takk,dette gjorde meg smartere altså! 2
Gjest Gjest_TSX80 Skrevet 24. november 2015 #4 Skrevet 24. november 2015 (endret) - Endret 6. desember 2015 av Intruder 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå