Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette med å få blå skjerm, er noe jeg bare har opplevd på XP. Er dette et typisk problem? Hva er det som gjør at skjermen blir blå, og så kutter maskinen av?. Det pleier stå tekst, men den rekker man ikke å lese før maskinen går av.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Blue screen of death, som den også kalles.

Det er veldig vanskelig å vite nøyaktig hvorfor den kommer med mindre man får med seg teksten. Det kan være både Windows og komponenter i maskinen det er noe feil med.

Hvis du har garanti på maskinen, så vil jeg anbefale deg å bruke den nå. Hvis ikke burde du få noen med god peiling til å se på den.

Gjest NOMADEN
Skrevet

Har du hørt om "SYSTEMGJENOPPRETTNINGSPUNKT"?

Tenkte meg det. :wink: Klikk START og Hjelp.

Gjest Anonymous
Skrevet
Har du hørt om "SYSTEMGJENOPPRETTNINGSPUNKT"?

Tenkte meg det. :wink: Klikk START og Hjelp.

Eeh ja. Akkurat. Før du gir deg ut for å ha så peiling, så skaff deg peiling først. Det kan være mange årsaker til blue screen.

Skrevet

Hvis du får bluescreen under oppstart, så kan det være at du har lagt inn drivere som Windowsen ikke liker. Eller muligens feil på f.eks. harddisk. Hvis det skjer når Windows har kommet opp (du kan bruke programmer), så kan det være programmer du kjører eller andre funksjoner du prøver å bruke, som gjør at Windows kræsjer.

Hvis du nettopp har installert noe, enten software eller hardware, så kan du prøve å gå tilbake til siste fungerende oppsett. Når du har skrudd på boksen, trykk på F8, til du får opp en liste med valg. Der skal du ha noe som heter "Last known good configuration" eller tilsvarende. Da starter du med innstillinger som fungerte. Kan være kjekt.

Catzy

Gjest Anonymous
Skrevet
Dette med å få blå skjerm' date=' er noe jeg bare har opplevd på XP. Er dette et typisk problem? Hva er det som gjør at skjermen blir blå, og så kutter maskinen av?.[/quote']

En slik "blåskjerm" betyr at en sentral komponent i Windows har feilet, og dette har forårsaket et fullstendig systemkrasj (STOP-feil).

Foruten feil i selve Windows (ikke så vanlig, faktisk), er det to ting som kan forårsake blåskjerm: Feil på selve maskinvaren (minne, hovedkort, lydkort osv) eller en feil (bug) i en driver.

Drivere er en fellesbetegnelse for programmer som Windows bruker for å kommunisere med maskinvaren. Det trengs drivere til lydkort, skjermkort, skriver osv, og det skal bare en relativt liten feil til i en slik driver, før resultatet blir blåskjerm.

Siden folk har forskjellige drivere på sine PC'er, er det umulig å si eksakt hva feilen kan være, med mindre man har litt mer informasjon. Som f.eks. teksten på den blå skjermen...

Skrevet

Du kan prøve å gjøre slik nomaden sier. Bruke "Last known good configuration".

Hvis du hamrer på F8 når du booter maskinen din, får du opp "avanserte oppstartsalternativer for windows" eller noe slikt.

Der kan du velge noe som heter siste gode konfigurasjon eller noe slikt som jeg ikke husker.

Det er viktig å huske at "last known good configuration" er fra sist gang du logget på maskinen din. (Altså, fra du trykket ok på innloggingsboksen)

Gjest BEDUINEN
Skrevet

Takk. Hvis man velger et gjenoppretingstidspunkt, f. eks. en uke tilbake i tid, stilles maskinen tilbake til den konfigurasjonen den hadde, før feilen oppstod.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...