Gå til innhold

Savner du 90-tallet?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tryggheten og bekymringsløsheten. 

Anonymkode: d6876...4f5

• 8 måneder senere...
Skrevet
Den 22. november 2015 at 11.45, Gjest Cartman skrev:

Jeg har høyere utdanning i historie og statsvitenskap, så tror jeg har lest nok. Mitt innlegg dreier seg om mine egne barndomsminner. Var bare noen få år gammel på starten av 90-tallet. Gulfkrigen er derfor et vagt minne. Irak under Saddam var mye bedre enn dagens Irak, så 90-tallet var bedre også i Midtøsten. Husker krigen på Balkan. Har alltid støttet de kristnes kamp mot muslimene. Ergo støtter jeg heller Serbia, enn albanere og bosniere.

Det er ikke en kamp mellom religion, det var en kamp mellom land, løsrivelse, etnisitet og selvstendighet. 

Skrevet
Den 22.11.2015 at 22.07, Jetlag skrev:

Jeg oppgir en grunn

McDonalds, Burger King, Statoil. Peppes Pizza og lignende
1990 - 2000: Det handlet kun om service. Det var også mulig å gå på do uten å kjøpe mat eller drikke. Folk var opptatt av å gi god service og behandle sine kunder som mennesker. Det var gratis å sitte og spise på McDonalds, Burger king og lignende. Man kunne også sitte der og chatte med venner og få gratis vann uten å betale penger.

2000 - 2015: Må kjøpe mat for å gå på do. Alle toaletter har koder som man kan kun få fra kvittering etter å ha kjøpt mat eller drikke. Kunder blir ikke lenger behandlet som mennesker, men som pengeinntekter. Det koster penger for å sitte og spise på McDonalds og Burger King. De ansatte bryr seg ikke lenger om service. Å være glad og happy på jobb er ikke det samme som god service. For en drittkultur Norge har fått gjennom årene. Man må betale penger ellers blir man kastet ut. Det er ikke lenger mulig å få gratis vann og det handler kun om penger. Menneskeligheten er borte og kunder blir ikke lenger behandlet humant.

Det er prisen vi betaler for det samfunnet de fleste snakker så varmt om. Det har konsekvenser. Kanskje det ikke var så dumt med "kjedelige Norge" likevel.

Anonymkode: f489a...eab

Skrevet

Nei, overhode ikke!

Anonymkode: 38f6f...100

Skrevet

Definitivt...ekstremt mye. Ingen internett, lite stress. Visste man ikke noe, godtok man det eller slo til nøds opp i et leksikon. Det gikk mer på at folk hadde hørt av andre eller kjente noen som hadde reist en eller annen plass som påstod at ting var slik og slik, så diskutere man kanskje rundt det, men visste, nei, det gjorde man ikke:PNå er det google etter 2 minutter på en fest for å finne ut hvem som har rett og man blir fryktelig stressa over at halve livet leves på internett.

Skrevet

Ja, det er en del ting jeg savner. Først og fremst trygghet, stabilitet og forutsigbarhet. Det var fredelig og trygt å bo i Norge, så trygt at man ikke engang greide å se for seg at det noen gang skulle forandre seg. Jeg så for meg at mine framtidige barn skulle få oppleve det samme, men sånn skulle det jo ikke bli.

Den første halvdelen av 90-tallet kunne man rusle alene hjem i kort sommerkjole en sommernatt i Oslo uten å være særlig bekymret for at noe skulle skje. 

Utviklingen av teknologi og annet gikk såpass sakte at folk greide henge med og å holde seg oppdatert på det meste.

Man kunne bli til noe selv om man ikke hadde seksere i alle fag.

Det holdt å være god til noe, ingen forventet at man skulle mestre alt.

Fremtiden så så lys ut, det var helt greit å ikke ta livet så veldig alvorlig, og ingenting var farlig hvis man bare unngikk visse områder og lot være å drikke seg sanseløst full.

Det jeg definitivt ikke savner er moten og det ubeskrivelig treige internettet...:)

Skrevet

Det jeg savner mest med 90-tallet er faktisk livet uten sosiale medier, var godt å ikke være tilgjengelig 24/7.

Anonymkode: c7c6e...01d

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...