lovelife61 Skrevet 22. november 2015 #1 Skrevet 22. november 2015 Hei!Jeg har noen spm om valg av programfag 3 året på vgs.Jeg går andre året nå og har valgt Kjemi 1, fysikk 1 og biologi 1.Jeg skal velge kjemi 2, og så skal jeg ha 2 andre fag. Jeg vurderer å velge Psykologi og rettslære. Men jeg vil velge de to fagene med de på mitt trinn, altså velge psykologi og rettslære 2.Er det mulig å velge psykologi og rettslære 2, uten at jeg har valgt psykologi 1 og rettslære 1? Takk!
Tad Skrevet 22. november 2015 #2 Skrevet 22. november 2015 Hovedregelen er at du må ta bygge på minst 2 fag du har hatt i vg2 innenfor ditt programområde når du velger programfag i vg3. Så om du skal bygge på mattefaget ditt neste år også vil dette gå fint. Eks R1+R2 og Kjemi1+Kjemi2 vil oppfylle dette. Ellers står du fritt til velge de fagene du vil. Både Psykologi 2 og Rettslære 2 kan du ta uten å ha tatt vg2-fagene. Nå har ikke jeg hatt fagene selv, men jeg vil gå utifra at de som har hatt første året vil ha en fordel. Hvor stor den vil være vet jeg ikke. Ofte bygger det ikke så mye på fakta og kunnskaper fra vg2-faget, men de som har hatt det vil gjerne ha vært borti noe liknende før eller være mer vandt til hvordan de skal jobbe med faget, hva slags oppgaver, hvordan svare på oppgaver osv. Jeg tok et vg2 fag i vg3, og selv om stoffet var lettere så synes jeg det var ganske kjipt å gå med 2. klassingene. Var eneste vg3 eleven der og så de i den klassen max 1 gang i uken så klarte liksom aldri helt å få noe særlig forhold til dem + litt styr når vi hadde så forskjellige prøveplaner. Var også litt idiotisk med tanke på eksamen, for da kunne jeg ikke trekkes opp i skriftlig eksamen i det letteste av fagene mine Så tror at å ta vg3 fag er veldig lurt av deg selv om det er tyngre faglig enn vg2-fagene!
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #3 Skrevet 22. november 2015 Det er fullt mulig da psykologi 2 og rettslære 2 er selvstendige fag og bygger ikke på nivå 1-fagene. Likevel er det slik, som Tad skriver, at du må ha fordypning i to fag innenfor ditt programområdet. Programområdet ditt er realfag og du må dermed ha fordypning i minst to fag her (nivå 1 + nivå 2). Selv hadde jeg psykologi 2 i VG3 uten å ha hatt psykologi 1. Det gikk veldig bra. Jeg merket ikke at jeg manglet noe fagkunnskap, og slik skal det jo heller ikke være når det gjelder selvstendige fag. Nå varierer det jo svært mye fra individ til individ, men selv hadde jeg psykologi 2 som et lite kosefag ved siden av realfagene og brukte minimalt med ressurser for å oppnå toppkarakter i faget, både på eksamen og i standpunkt. De som hadde hatt psykologi 1 hadde ikke en merkbar fordel. Jeg stod faktisk mellom å velge psykologi 2 og rettslære 2, men jeg valgte psykologi 2 da jeg fikk inntrykk av at nettopp det å ha nivå 1 var en fordel i rettslære. Det har nok litt med tenkemåten og arbeidsmetoden å gjøre. Anonymkode: 17a50...072
lovelife61 Skrevet 22. november 2015 Forfatter #4 Skrevet 22. november 2015 Hovedregelen er at du må ta bygge på minst 2 fag du har hatt i vg2 innenfor ditt programområde når du velger programfag i vg3. Så om du skal bygge på mattefaget ditt neste år også vil dette gå fint. Eks R1+R2 og Kjemi1+Kjemi2 vil oppfylle dette. Ellers står du fritt til velge de fagene du vil. Både Psykologi 2 og Rettslære 2 kan du ta uten å ha tatt vg2-fagene. Nå har ikke jeg hatt fagene selv, men jeg vil gå utifra at de som har hatt første året vil ha en fordel. Hvor stor den vil være vet jeg ikke. Ofte bygger det ikke så mye på fakta og kunnskaper fra vg2-faget, men de som har hatt det vil gjerne ha vært borti noe liknende før eller være mer vandt til hvordan de skal jobbe med faget, hva slags oppgaver, hvordan svare på oppgaver osv. Jeg tok et vg2 fag i vg3, og selv om stoffet var lettere så synes jeg det var ganske kjipt å gå med 2. klassingene. Var eneste vg3 eleven der og så de i den klassen max 1 gang i uken så klarte liksom aldri helt å få noe særlig forhold til dem + litt styr når vi hadde så forskjellige prøveplaner. Var også litt idiotisk med tanke på eksamen, for da kunne jeg ikke trekkes opp i skriftlig eksamen i det letteste av fagene mine Så tror at å ta vg3 fag er veldig lurt av deg selv om det er tyngre faglig enn vg2-fagene! Tusen takk for svar! Ja, vil heller ha det med de som er like gamle som meg. Ville velge biologi 2, men vi har ikke det på skolen vår. Men har S1 matte i år, og skal velge S2 neste år
lovelife61 Skrevet 22. november 2015 Forfatter #5 Skrevet 22. november 2015 Det er fullt mulig da psykologi 2 og rettslære 2 er selvstendige fag og bygger ikke på nivå 1-fagene. Likevel er det slik, som Tad skriver, at du må ha fordypning i to fag innenfor ditt programområdet. Programområdet ditt er realfag og du må dermed ha fordypning i minst to fag her (nivå 1 + nivå 2). Selv hadde jeg psykologi 2 i VG3 uten å ha hatt psykologi 1. Det gikk veldig bra. Jeg merket ikke at jeg manglet noe fagkunnskap, og slik skal det jo heller ikke være når det gjelder selvstendige fag. Nå varierer det jo svært mye fra individ til individ, men selv hadde jeg psykologi 2 som et lite kosefag ved siden av realfagene og brukte minimalt med ressurser for å oppnå toppkarakter i faget, både på eksamen og i standpunkt. De som hadde hatt psykologi 1 hadde ikke en merkbar fordel. Jeg stod faktisk mellom å velge psykologi 2 og rettslære 2, men jeg valgte psykologi 2 da jeg fikk inntrykk av at nettopp det å ha nivå 1 var en fordel i rettslære. Det har nok litt med tenkemåten og arbeidsmetoden å gjøre. Anonymkode: 17a50...072Tusen takk for svar! Da tror jeg at det blir det jeg velger. Skal fordype meg i S matte, så skal gå bra. Var så redd for at det ville bli vanskelig å velge psykologi og rettslære 2 istedenfor 1, men virker ikke så vanskelig
Fremhevede innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå