AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #1 Skrevet 22. november 2015 Regnes det som omsorgssvikt/barnemishandling å røyke under graviditeten? Jeg mener selvfølgelig det, men er det noe som taes på alvor av bv/helsestasjon?https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/gravidroeyking.phpNår det kommer til dere som vil forsvare røyking under graviditet, så kan dere bare vende nesa mot en annen tråd. Jeg er ikke interessert i å høre deres noldus meninger og argumentasjon for å forsvare slik barnemishandling. Anonymkode: 8af96...7a7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #2 Skrevet 22. november 2015 Regnes det som omsorgssvikt/barnemishandling å røyke under graviditeten? Jeg mener selvfølgelig det, men er det noe som taes på alvor av bv/helsestasjon?https://helsenorge.no/gravid/royking-snus-og-graviditet http://www.nettdoktor.no/graviditet_foedsel/artikler/graviditet/gravidroeyking.phpNår det kommer til dere som vil forsvare røyking under graviditet, så kan dere bare vende nesa mot en annen tråd. Jeg er ikke interessert i å høre deres noldus meninger og argumentasjon for å forsvare slik barnemishandling. Anonymkode: 8af96...7a7Så med andre ord du spør ikke. Anonymkode: 1985b...7b7 10
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #3 Skrevet 22. november 2015 Hvis røyking under svangerskap skal regnes som barnemishandling, må abort regnes som barnedrap. Man kan ikke velge det ene og ikke ta med det andre. Anonymkode: 76e5f...54f 3
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #4 Skrevet 22. november 2015 Det faller ikke inn under omsorgssvikt lovmessig. Anonymkode: a9e59...435 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #5 Skrevet 22. november 2015 Hvis røyking under svangerskap skal regnes som barnemishandling, må abort regnes som barnedrap. Man kan ikke velge det ene og ikke ta med det andre. Anonymkode: 76e5f...54fTuller du nå? Så å ta abort før fosteret har rukket å utvikle seg, er det samme som å torturere og nekte barnet tilstrekkelig oksygen og næring daglig gjennom ni måneder er det samme?Nå griper du etter halmstrå her.Ts Anonymkode: 8af96...7a7 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #6 Skrevet 22. november 2015 Det faller ikke inn under omsorgssvikt lovmessig.Anonymkode: a9e59...435Tusen takk. Det var det jeg lurte på. Utrolig trist og urettferdig. TS Anonymkode: 8af96...7a7
Biloba Skrevet 22. november 2015 #7 Skrevet 22. november 2015 Nei, mors livsstilsvalg når det gjelder røyk/snus/sukker/sunn mat, mosjon og moderate mengder alkohol regnes som hennes sak, og er kun gjenstand for rådgivning. Høyt alkoholinntak og bruk av illegale rusmidler eller medikamentmisbruk kan føres til intervensjon, som bekymringsmelding til barnevern eller tvungen rusbehandling. 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #8 Skrevet 22. november 2015 Så med andre ord du spør ikke. Anonymkode: 1985b...7b7Jo, jeg spurte om det var rettslige lover som nevnte noe om dette. Det var heldigvis andre som skjønte at det er lurt å lese hele innlegget, så jeg fikk svar. Ts Anonymkode: 8af96...7a7 1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #9 Skrevet 22. november 2015 Jo, jeg spurte om det var rettslige lover som nevnte noe om dette. Det var heldigvis andre som skjønte at det er lurt å lese hele innlegget, så jeg fikk svar. TsAnonymkode: 8af96...7a7Har lest HI Anonymkode: 1985b...7b7 2
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #10 Skrevet 22. november 2015 Tuller du nå? Så å ta abort før fosteret har rukket å utvikle seg, er det samme som å torturere og nekte barnet tilstrekkelig oksygen og næring daglig gjennom ni måneder er det samme?Nå griper du etter halmstrå her.TsAnonymkode: 8af96...7a7Selv om det er to ulike saker, ligger det noe i argumentet. Abort er lovlig fordi mor regnes som å ha full kontroll og råderett frem til uke 12. Dersom røyking skulle regnes som omsorgssvikt, hypotetisk sett, måtte det i så fall gjelde fra etter uke 12. Dersom myndigheter kunne kommet med innsigelser før uke 12, så ville det undergravet abortloven som gir henne egenrådig bestemmelse over egen kropp. Anonymkode: a9e59...435 5
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #11 Skrevet 22. november 2015 Selv om det er to ulike saker, ligger det noe i argumentet. Abort er lovlig fordi mor regnes som å ha full kontroll og råderett frem til uke 12. Dersom røyking skulle regnes som omsorgssvikt, hypotetisk sett, måtte det i så fall gjelde fra etter uke 12. Dersom myndigheter kunne kommet med innsigelser før uke 12, så ville det undergravet abortloven som gir henne egenrådig bestemmelse over egen kropp. Anonymkode: a9e59...435Jeg forstår faktisk hva du mener her. Men det er jo slik at det kun er lov med abort etter uke 12 i veldig spesielle tilfeller og at dette må søkes om. Men det er ingen som gjør dette i forhold til røyking. Noe som egentlig bare er tragisk når man har tilstrekkelig forsking om hva dette gjør med barnet før og etter fødsel. Anonymkode: 8af96...7a7
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #12 Skrevet 22. november 2015 Selvsagt ikke. Mors livsstilsvalg er mors valg. Anonymkode: d564a...12e 2
Rotemor Skrevet 22. november 2015 #13 Skrevet 22. november 2015 Det hadde vært langt bedre med en ærlig overskrift."Jeg mener det er omsorgssvikt" eller noe lignende. Du "spør" og fremmer samtidig i HI at du ikke vil høre fra andre enn de som mener det samme....Altså vil du moralisere eller snakke om at det burde vært en lov. Du vil jo ikke diskutere! 3
xinnia Skrevet 23. november 2015 #14 Skrevet 23. november 2015 Lurer litt på hva TS egentlig vil frem til ?
Rotemor Skrevet 23. november 2015 #15 Skrevet 23. november 2015 Lurer litt på hva TS egentlig vil frem til ?mm.Hun finner jo det jo hevder at hun lurer på i sine egne linker...
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #16 Skrevet 23. november 2015 Da regner jeg selvsagt at du mener det samme når overvektige blir gravide også, ikke sant? Får håpe du ikke er en tjukkas da, selvom du heelt sikkert kommer til å si at det er du "selvsagt ikke."http://www.dagensmedisin.no/artikler/2014/06/20/-gravid-fedme-like-stor-risikofaktor-som-royking/Selvom det er helt feil, er det ingen lov mot å røyke eller som nevnt her å være overvektig. Anonymkode: 0a927...e9b
AnonymBruker Skrevet 23. november 2015 #17 Skrevet 23. november 2015 Det er ingen lov mot å røyke under svangerskapet, kun rådgivning. Kun sterke rusmidler og alkohol kan man tvangsinnlegge mor til barnet er født. Anonymkode: 2397c...1c2
AnonymBruker Skrevet 24. november 2015 #18 Skrevet 24. november 2015 Tuller du nå? Så å ta abort før fosteret har rukket å utvikle seg, er det samme som å torturere og nekte barnet tilstrekkelig oksygen og næring daglig gjennom ni måneder er det samme?Nå griper du etter halmstrå her.TsAnonymkode: 8af96...7a7Før fosteret har utviklet seg? Tror du det ligger i dvale uten utvikling de første månedene? Det utvikler seg fra dag 1. Og skal man ulovliggjøre røyking er det også mange andre ting som da må bli ulovlige. Som nevnt tidligere, overvekt. Inaktivitet. Spise spekemat. Hvor skal grensen gå? Jeg synes forresten det å drepe et liv er verre enn å utsette det for røyk, men du mener kanskje du heller ville blitt drept enn å bli slått i en periode på 9 måneder? (PS. Jeg er for selvbestemt abort, men kun frem til uke 8, da skillet mellom embryo og foster skjer) Jeg er heller ikke for røyking i svangerskap, men jeg er for en rettferdig lov som er realistisk. Å ulovliggjøre røyking er latterlig når man har lov å drepe fosteret lovlig.) Anonymkode: 76e5f...54f
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå