Gå til innhold

Forskudd på arv, leieinntekter

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg overtok mors barndomshjem som forskudd på arv for 2 år siden. 

Hun eiger også leilighet og hytte som etterhvert skal gå til mine søstre.

Både hytten og leiligheten er verdt mye mer enn det jeg fikk. Mitt ble taksert til 950.000.

Huset mitt ble taksert slik at det skulle bli enkelt å regne ut differnasen når mine søstre overtar leiligheten/hytten

Huset var nedbetalt, men jeg tok opp lån på 500.000 for nødvendige renoveringer. Leier nå ut to rom for å dekke utgiftene til lån, renovasjon o.l. Resten av huset bruker jeg som fritidsbolig.

Min ene søster mener at leieinntektene jeg får må trekkes fra når resten av arven skal deles, slik at jeg vil få mindre (overskudd av et evt salg delt på tre)

Jeg mener at hva jeg gjør med mitt hus har hun ingenting med!

Kan også nevne at ingen av søstrene mine var interessert i huset, og mor ønsket/orket ikke lenger å eie det (pga mye vedlikehold og renovering) Huset hadde da blitt solgt om ikke jeg ville hatt det.

Mvh: kvier seg til familiejul...

Hvem har rett?

på forhånd takk for svar! 

Videoannonse
Annonse
Gjest Blondie65
Skrevet

Nei, leieinntektene dine vedkommer Ikke resten av arveoppgjøret. Hvorfor skulle det det?

Skrevet

Det å leie ut er jo valgfritt, det er ikke en av del av arven. 

Eneste forskjellen her er jo at du har mottatt arv to år før dem og dermed har hatt muligheten til nyte godene / gevinsten litt lenger enn de vil. Men denne differansen er jo kompensert for ved at deres verdier er verdt mer, for ikke å snakke om at de også hadde muligheten til å velge huset. 

Foreslår at du tar en skikkelig prat med søsteren din og forklarer dette her. Si at du ikke vil ha noe dårlig stemning, men hun har tydelig misforstått hvordan arveoppgjør foregår og hva som er rimelig. 

Anonymkode: 94d1a...86f

• Liker 4
Skrevet

Nei, her er søsteren din helt på jordet. Leie inntektene har absolutt ingen ting med arveoppgjøret å gjøre. Hva enkelte kan få seg til å si altså. Nei, stå på ditt, eventuelt få det fra en advokat hvis hun ikke tar til vettet.

Anonymkode: 8f808...8cf

• Liker 2
Skrevet

Nei, her er søsteren din helt på jordet. Leie inntektene har absolutt ingen ting med arveoppgjøret å gjøre. Hva enkelte kan få seg til å si altså. Nei, stå på ditt, eventuelt få det fra en advokat hvis hun ikke tar til vettet.

Anonymkode: 8f808...8cf

Den advokaten får jo søsteren spandere på seg om hun synes hun trenger det.

Ts har ingenting å bevise :)

• Liker 1
Skrevet

Da må¨jo isåfall de 500 000 du brukte på oppussing også tas med, da du la deg i gjeld for å fikse opp huset og få den leieinntekten du har i dag!

Anonymkode: 24638...227

• Liker 3

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...