AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #1 Skrevet 22. november 2015 Er ferdigutdannet sivilingeniør til våren, og har nå fått to jobbtilbud. Et fra et konsulentfirma og et fra kommunal sektor. Jeg er veldig usikker på hva jeg skal velge da begge har sine fordeler og ulemper. Startlønnen er den samme. Og begge arbeidsoppgavene ser jeg på som like attraktive.Fordel med stillingen i kommunen: 7,5 t arbeidstid, fleksitid, mulighet til å ta ut overtidstimer i ferie, noe mer ansvar i stillingen, lettere å ha tid til familien siden det er mindre overtid?, trygg arbeidsplass, god pensjonsordning.Fordel med stillingen i konsulentbransjen: Større muligheter til personlig utvikling?, muligens mer sosialt og yngre miljø, større lønnsøkning på sikt, flere goder som tlf, trening osv.Er ikke så viktig for meg å gjøre karriere, mer det at jeg får tid til familie, venner og hobbyer ved siden av jobb. Synes absolutt fagfeltet er spennende, mer er bare redd for å bli utbrent og gå i fellen "eat, work, sleep, repeat". Så dere som jobber i konsulentbransjen, hvor mye overtid blir det på dere per uke? Går det greit å ta ut ferie når dere vil? Er det flere fordeler med å jobbe i det private som jeg ikke har tenkt over?Er det noen som kan gi noen flere argumenter for/mot?Leste en statistikk som viser at 90% av ferdigutdannede velger private selskaper, mens 10% velger kommune/stat. Er det så mye mer attraktiv å jobbe privat?Veldig usikker her! Hadde satt pris på noen tips, inspill eller erfaringer fra dere Anonymkode: 79b72...e31
Eneri Skrevet 22. november 2015 #2 Skrevet 22. november 2015 Jeg er ikke sivilingeniør, men har høyere utdanning innenfor annet felt. Jeg har jobbet både privat og offentlig. Foretrekker offentlig, fordi det er mindre overtid og en veldig trygg arbeidsplass. Jeg ønsker som du en balanse mellom jobb og fritid. Samtidig har man jo investert mye i utdannelsen, og det er viktig å føle at man får "brukt seg" faglig sett. Tenk over om det private firmaet du har fått jobb i er solid og ikke i nedgangstider.Offentlig sektor har i tillegg til gode pensjonsordninger, også som regel gode forsikringsordninger (gruppeliv/ulykkesforsikring som i allefall i noen tilfeller er bedre enn i privat sektor). Dette er en del av lønnspakken som også må vurderes. I den offentlige bedriften jeg jobber, har vi gode treningsavtaler også, så jeg har billig trening :-) Det offentlige har gode sykelønns- og permisjonsordninger, ikke alle private har like gunstig her. For eksempel hvis du blir langtidssykemeldt eller skal ut i foreldrepermisjon, så får man i offentlig sektor lønn rett fra bedriften, og taper heller ikke feriepenger mot ordninger som ofte fins i privat; at man får stønaden rett fra NAV. Får man sykepenger /foreldrepenger rett fra NAV så settes lønnsgrunnlaget til max 6G, dvs har man høyere lønn enn det taper man mange tusen kroner.Tenk over hvilket fagmiljø du vil ha rundt deg i de ulike jobbene du har fått tilbud om, og hva som er viktig for deg i den sammenheng. Du kan også tenke på kjønns-/alderssammensetning på kollegaer hvis du bryr deg om sånt, og hvis du har oversikt over det.Så er det slik at du ikke må være for alltid i en jobb dersom du etter noen år ønsker andre utfordringer. Det er da bare å bytte om noe annet passer en endret livssituasjon etter hvert.Ps; gratulerer med to jobbtilbud, du har jo et "luksusproblem".
Bokdamen Skrevet 24. november 2015 #3 Skrevet 24. november 2015 Har jobbet offentlig og jobber nå privat. Begge deler har sine fordeler og ulemper. Offentlig var mindre press og kortere arbeidsdag og spennende oppgaver. En veldig god startjobb, lærde veldig mye jeg tok med meg til det private. Ble litt lite fokus på videreutvikling, og jeg ønsket å prøve noe nytt. Det private er spennende oppgaver og større fokus på personlig utvikling. Det er også et større fagmiljø (var tette skott mellom avdelinger i kommunen) og lønnsutviklingen er bedre. Men presset på økonomi, inntjening, fakturering (hvor mange timersom føres på prosjekt) er stort. Det synes jeg noen ganger kan ta fokus bort fra faget. Er selv veldig fornøyd med å ha startet I det offentlige, følte at jeg fikk en god grunnforståelse for faget og offentlige prosesser. Hvis du har barn er det nok en enklere overgang til yrkeslivet å jobbe offentlig.Jobber forresten lite overtid, men det er også dårlige tider I vårt marked, så det spiller inn. Vet ikke hvilken bransje du er i, men husk at I det private kan det bli nedskjæringer, I det offentlige er du ansatt "for livet".Sjekk hvilke fordeler den private bedriften har, der jeg jobber har vi like gode ordninger som det offentlige (får bla penger fra arbeidsgiver ved fødselspermisjon og de betaler mellomlegget over 6g)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå