Gå til innhold

Omskjærer du ungen din?

Omskjærer du ungen din?  

62 stemmer

1. 1. Ja eller nei?

• Nei selvfølgelig ikke, det handler om å respektere individets unkrenkelige rett til å ha uomskjært kjønnsorgan.
      55
    • Ja selvfølgelig gjør jeg det. - jeg er jo muslim/jøde og alle gode muslimer/jøder omskjærer ungene deres mens de er små. Og det er av hygieniske årsaker.
      7
    • Ja selvfølgelig er jeg det, - jeg er amerikaner/kulturpåvirket og som alle gode mennesker vil jeg omskjære barna mine mens de enda er for små til å velge selv.
      0

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Omskjærer du ungen din når den er liten og ikke selv kan bestemme avgjørelsen? - Eller venter du til at barnet ditt har vokst opp og selv kan avgjøre sin egen tiss?

Mange er stolte over at de omskjærer ungene sine. Det er nemlig ikke noe å være flau over eller skamme seg synes dem.

Endret av waco
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nå har vi ikke barn ennå, men mannen min og alle andre menn i slekten er omskjært og har ikke opplevd noe problemer med dette. Vi er av jødiske aner men verken jeg eller mannen er særlig religiøse av oss, men vi kommer nok til å omskjære en framtidig sønn skulle vi fått en. De konservative i slekten ønsker dette av religiøse grunner, men vi gjør det mest for hygiene og for å videreføre de få tradisjonene vi har.  Min mann har som sagt ikke hatt noen problemer med å være omskjært, og er veldig på at det gjør det lettere for han å stelle seg der nede.

Anonymkode: 4faff...9aa

• Liker 2
Skrevet

En eier ikke kroppen til sitt barn og en har ikke rett til å fjerne friske kroppsdeler.

Omskjæring er overgrep.La barnet selv bestemme når det er voksen og kan ta stilling til religion ..

• Liker 28
Skrevet

enig

Anonymkode: 66b4a...243

Gjest Sukkerbit
Skrevet

Nei, jeg ville kun gått med på omskjæring dersom barnet mitt hadde en medisinsk grunn til å bli omskjært. Jeg ville aldri at mitt barn skulle blitt operert i uten noen annen grunn enn mote eller religion. I USA blir mange barn omskjært fordi det er in. Det er helt sykt. 

Gjest Sukkerbit
Skrevet

En eier ikke kroppen til sitt barn og en har ikke rett til å fjerne friske kroppsdeler.

Omskjæring er overgrep.La barnet selv bestemme når det er voksen og kan ta stilling til religion ..

Enig. Omskjæring uten medisinsk grunn er en form for barnemishandling. 

Skrevet

Til informasjon: Det er ikke bare jøder og muslimer som velger å omskjære barna sine. Når det er sagt, så ville jeg selvfølgelig ikke omskåret barnet mitt. 

• Liker 2
Skrevet

Nå har vi ikke barn ennå, men mannen min og alle andre menn i slekten er omskjært og har ikke opplevd noe problemer med dette. Vi er av jødiske aner men verken jeg eller mannen er særlig religiøse av oss, men vi kommer nok til å omskjære en framtidig sønn skulle vi fått en. De konservative i slekten ønsker dette av religiøse grunner, men vi gjør det mest for hygiene og for å videreføre de få tradisjonene vi har.  Min mann har som sagt ikke hatt noen problemer med å være omskjært, og er veldig på at det gjør det lettere for han å stelle seg der nede.

Kan bekrefte dette, jeg er selv omskjært og har ikke opplevd noen form for plager. 

Anonymkode: fe7e9...3c0

Skrevet

Man kan omskjære uten å være muslim/jøde også, så likte ikke alternativene her. Hadde holdt med Ja og Nei bare

Anonymkode: e349d...b64

• Liker 2
Skrevet

Må legge til at jeg ikke finnes religiøs heller, men har en amerikansk mor og vokste opp store deler av livet i Statene. Derfor kan jeg ikke krysse av i avstemningen heller, det blir altfor unyansert. 

• Liker 2
Skrevet

Selvsagt har jeg ikke latt ungen min bli omskjært da verken jeg eller min mann tilhører noen av de nevnte religioner! 

Anonymkode: aebbc...d9f

Skrevet

Hva er det som er så galt med å la sønnen din bestemme dette her selv?

Og et spørsmål til, hva synes du om kvinnelig omskjæring for voksne kvinner som selv eier sin egen kropp? Er du motstander eller tilhenger av at kvinner som er voksne selv skal få bestemme over sitt eget kjønnsorgan, eller mener du at den slags frihet er tvang og dermed er enig i at kvinner selv ikke skal få lov til å velge?

- altså at kvinner ikke selv skal få bestemme selv om de ønsker å omskjære seg som voksen, men at de skal ha retten til å omskjære sitt guttebarn helt uten rettigheter?

Er det ikke bedre at mennesker selv får bestemme?

• Liker 6
Skrevet

Kan bekrefte dette, jeg er selv omskjært og har ikke opplevd noen form for plager. 

Ja det var et valg du tok selv, eller var det et valg andre snille mennesker tok for deg?

Skrevet (endret)

Må legge til at jeg ikke finnes religiøs heller, men har en amerikansk mor og vokste opp store deler av livet i Statene. Derfor kan jeg ikke krysse av i avstemningen heller, det blir altfor unyansert. 

Var det du som selv valgte å omskjære deg?

La til nytt valg, -nå har jeg også inkludert de som lar seg påvirke av kulturen.

Endret av waco
Skrevet

Nei, mishandler ikke barna mine.

Anonymkode: d8263...28b

• Liker 6
Skrevet

Jeg forstår ikke helt hvorfor det er snakk om omsjæring. Det har vel ikke en dritt med Norsk kultur å gjøre.

• Liker 1
Skrevet

Man kan omskjære uten å være muslim/jøde også, så likte ikke alternativene her. Hadde holdt med Ja og Nei bare

Anonymkode: e349d...b64

Jeg tar til meg kritikk og har derfor lagt til et svar alternativ til, - de som lar seg påvirke av kulturen de befinner seg i.

Skrevet

Hah, kan vi si unyanserte valgalternativ?

Jeg har forståelse for at mennesker velger å omskjære guttebarn på grunn av religiøse grunner. Men det gjelder altså ikke meg, og jeg synes ikke at det er rett å ta denne avgjørelsen på vegne av et hypotetisk guttebarn.

Hygieneargumentet er forresten bare tull i en hverdag der vi har kunnskap og mulighet til å opprettholde god personlig hygiene. Det går an å vaske seg.

• Liker 5
Skrevet

Omskjæring av friske små barn er så sykt, så ondskapsfullt, så skremmende og så fundementalt galt å gjøre mot et annet, forsvarsløst menneske at jeg har ikke ord. Det faktum at det blir sett på som både normalt, riktig og viktig i store deler av verden uansett hvor ovjektivt irrasjonelt det er sier noe om hvor meningsløse vi mennesker er. Det er en massesuggesjon uten sidestykke. Det finnes ikke håp for menneskeheten. Vi er ondskapsfulle og stokk dumme.

Anonymkode: 6d554...afa

• Liker 13

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...