Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hva er egentlig normal økonomi for en student? Er veldig usikker på om jeg har lite, passe, eller mye penger i forhold til andre som er i samme situasjon som meg. 

Anonymkode: 13c96...7d7

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Dette finnes det ørten tråder om allerede. Hvis du leser de så ser du hva andre studenter og ikke studenter har svart. 

Endret av Dwight
Skrevet

Dette finnes det ørten tråder om allerede. Hvis du leser de så ser du hva andre studenter og ikke studenter har svart. 

Men siden det er ørten tråder allerde, så skader det vel ikke med én til :) 

Skrevet

Fortell hvordan din økonomi er, så skal jeg gi deg et svar. 

Anonymkode: 188e9...6c4

Skrevet

Dette varierer jo kjempemye! Det kommer an på om en har jobb utenom studiene, hvor mye en betaler for å bo, om man bor hjemme hos mor og far eller har flyttet ut, om man bor alene eller i kollektiv, i storby eller et mindre sted, om man jobber mye i ferier eller ikke... Jeg jobber ikke ved siden av studiene, overlever på fullt lån og stipend + inntekter fra sommerjobb. 

Anonymkode: 9a6c2...0aa

Skrevet

Fortell hvordan din økonomi er, så skal jeg gi deg et svar. 

Anonymkode: 188e9...6c4

Lever på støtten fra Lånekassen (ca. 7500 per mnd), og har en sparekonto med 48 000. I perioder med veldig dårlig råd må jeg ta litt av sparekontoen (feks. julegavehandel, flybilletter osv.), men prøver å ta så lite som mulig derfra. Jobber ikke ved siden av studiene. 

Skrevet

Dette varierer jo kjempemye! Det kommer an på om en har jobb utenom studiene, hvor mye en betaler for å bo, om man bor hjemme hos mor og far eller har flyttet ut, om man bor alene eller i kollektiv, i storby eller et mindre sted, om man jobber mye i ferier eller ikke... Jeg jobber ikke ved siden av studiene, overlever på fullt lån og stipend + inntekter fra sommerjobb. 

Ja, men jeg tenker sånn generelt. Hvor mye er det vanlig å feks. ha som "ekstra" på en sparekonto? Noen jeg kjenner har 100 000 på sparekonto, lurer liksom på om det er vanlig, eller om de bare har uvanlig mye penger til overs, som de kan bruke på det de vil eller evt. spare. 

Skrevet

Jeg tjener mellom 5000 og 6500 i måneden i tillegg til støtte på 7500 fra lånekassen. Så lever på dette og prøver å spare når jeg kan. 

Anonymkode: 945e9...28a

Skrevet

Ja, men jeg tenker sånn generelt. Hvor mye er det vanlig å feks. ha som "ekstra" på en sparekonto? Noen jeg kjenner har 100 000 på sparekonto, lurer liksom på om det er vanlig, eller om de bare har uvanlig mye penger til overs, som de kan bruke på det de vil eller evt. spare. 

Tror det er veldig vanlig å ha en sparekonto med 50-200 000 når man er student. Jeg har det selv, og tar derfra når jeg må, men vil jo spare det til bolig. 

Hver måned har jeg ca 9000 kr og 3500 går til husleie. Vil vel si du har dårlig råd om du bare lever på lånekassen, men det er jo supert at du får det til :) De aller fleste sper på fra sparekonto og sommerjobbing til store kjøp når de gjør det. 

Skrevet

Jeg har etter flere år med studier tømt sparekontoen min helt. Har ikke mulighet til å spare noe som helst i løpet av en mnd. utenom et par hundre på BSU. Tror nok ikke det er normen å ha så mye som 100 000 på konto, vi har jo ikke kommet oss ut i arbeidslivet ennå! Selv gikk jeg rett fra vgs. til universitet, så jeg har liksom alltid gått på skole.. Jeg vil si jeg har en trang økonomi, det er ikke luksus å være student.. Ting som frisør, tannlegetime, ei ny jakke, kino osv. er luksusting jeg stort sett kan glemme.. Men jeg klarer meg fint! Bor fint, har råd til det viktigste som mat, skolebøker osv. Får også hjelp av foreldre dersom jeg ber om feks. penger til billett hjem :) 

• Liker 1
Skrevet

Tror det er veldig vanlig å ha en sparekonto med 50-200 000 når man er student. Jeg har det selv, og tar derfra når jeg må, men vil jo spare det til bolig. 

Hver måned har jeg ca 9000 kr og 3500 går til husleie. Vil vel si du har dårlig råd om du bare lever på lånekassen, men det er jo supert at du får det til :) De aller fleste sper på fra sparekonto og sommerjobbing til store kjøp når de gjør det. 

Jeg klarer som regel å leve på akkurat 7500. Men har ganske lav husleie, og prøver å kjøpe minst mulig "ting" som jeg ikke absolutt MÅ ha. Som sagt bruker jeg fra sparekonto når det er noe som skal kjøpes utover det normale, som feks. gaver, billetter osv. Men prøver å være flink til å begrense det. Hvis jeg vil bruke mer må jeg jo jobbe ved siden av studiene, men jeg ønsker ikke det, og kutter da heller ned på luksusen. Vil si den store utgiften min er mat, her kan jeg bli bedre på å spare. 

Skrevet

Jeg tjener mellom 5000 og 6500 i måneden i tillegg til støtte på 7500 fra lånekassen. Så lever på dette og prøver å spare når jeg kan. 

Anonymkode: 945e9...28a

Men da må du leve godt, om du har 5000-6500 i mnd i tillegg til støtte fra Lånekassen? Jeg jobber ikke ved siden av studiene, har kun støtten fra Lånekassen. Skal være student i 5-6 år til. 

Skrevet

Jeg har etter flere år med studier tømt sparekontoen min helt. Har ikke mulighet til å spare noe som helst i løpet av en mnd. utenom et par hundre på BSU. Tror nok ikke det er normen å ha så mye som 100 000 på konto, vi har jo ikke kommet oss ut i arbeidslivet ennå! Selv gikk jeg rett fra vgs. til universitet, så jeg har liksom alltid gått på skole.. Jeg vil si jeg har en trang økonomi, det er ikke luksus å være student.. Ting som frisør, tannlegetime, ei ny jakke, kino osv. er luksusting jeg stort sett kan glemme.. Men jeg klarer meg fint! Bor fint, har råd til det viktigste som mat, skolebøker osv. Får også hjelp av foreldre dersom jeg ber om feks. penger til billett hjem :) 

Jeg er også redd for at jeg skal tømme sparekontoen i løpet av studietiden. Dette er andre året mitt som student, og jeg skal begynne på en master høsten 2016, så har jo igjen en del år… Har også lav husleie nå, om denne settes opp eller jeg evt. må flytte i framtiden, da sitter jeg jo i saksa når det gjelder sparekontoen. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...