Gå til innhold

Vært bortreist i 6 uker, vaskemaskina lukter råttent vann :/

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei!  Vært i USA i 6 uker, kom hjem igårkveld. Første jeg kjenner i vaskerommet er lukta av råttent vann, dette kommer da selvfølgelig fra maskina.. 

Så ehm, hva gjør jeg? Klærne blir ikke å lukte rene derfra iallfall. Satt på et kortprogram uten noe inni, ble litt bedre, men ikke bra. Hadde i litt vaskepulver. 

Skal jeg fortsette, eller er det noe annet som er lurt for å fjerne denne lukta? Annet program eller at jeg kan ha i noe? :)

Anonymkode: 911a3...ede

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ha i litt edikk og kjør maskina på 90 grader. 

Anonymkode: 94822...537

• Liker 4
Skrevet

Mener det finnes vaskemaskinrens, noe du putter i trommelen og kjører et fullt vaskeprogram. Lukta kommer nok av vann som har stått i rørene i maskina, mulig den forsvinner av normal dose vaskemiddel på vanlig program uten klær☺️

Skrevet

Kjøp vaskemaskinrens

Anonymkode: ace30...d54

Skrevet

Du har fått mange gode råd, og bare husk at kortprogram på 40% ikke hjelper noe på sånt. Så det er totalt bortkastet. Det er minst 60 grader du må bruke. 90 er best.

Vaskemaskinrens er bra, men kjerringrådet med eddik er bra også. Men temperaturen er viktigst. Bruk godt med vaskemaskinpulver, ikke spar på det, og så eddik i tillegg. Salmiakk og vaskemaskinpulver går også. Eddik eller salmiakklukt blir luftet ut av maskinen. Og så bruker du 90 grader. 

Og når du reiser bort, så skal vaskemaskin og oppvaskmaskin stå åpen. Da fordamper vannet så det ikke får stå og råtne. Jeg lukker ikke vaskemaskina helt igjen selv om jeg er hjemme. 

• Liker 2
Skrevet

Bah, skulle vasket klær idag. Tenkte ikke på dette! :fnise: 

Du har fått mange gode råd, og bare husk at kortprogram på 40% ikke hjelper noe på sånt. Så det er totalt bortkastet. Det er minst 60 grader du må bruke. 90 er best.

Vaskemaskinrens er bra, men kjerringrådet med eddik er bra også. Men temperaturen er viktigst. Bruk godt med vaskemaskinpulver, ikke spar på det, og så eddik i tillegg. Salmiakk og vaskemaskinpulver går også. Eddik eller salmiakklukt blir luftet ut av maskinen. Og så bruker du 90 grader. 

Og når du reiser bort, så skal vaskemaskin og oppvaskmaskin stå åpen. Da fordamper vannet så det ikke får stå og råtne. Jeg lukker ikke vaskemaskina helt igjen selv om jeg er hjemme. 

Huff, så har jeg selvføgelig enten eddik eller salmiakk (har bare klor, hjelper det..) Det som er rart er at maskina sto åpen, jeg lukker den aldri pga at dette skjer om du gjør det. Må være noe vann som har blitt igjen der inne enplass likevel da. 

Da skal jeg prøve det på 95 grader isteden! :D 

Skrevet

Du er sikker på at det ikke er sluket/slukene på badet som har tørket ut?

Nå antar jeg at vaskemaskinen står på badet.

Om du har et bad bygget etter de seneste normene for våtrom så har du kanskje ett sluk som ikke er i dusj sonen?

Løft på lokket til alle slukene på badet ditt og hell vann ned i slukene.

Skrevet

Du er sikker på at det ikke er sluket/slukene på badet som har tørket ut?

Nå antar jeg at vaskemaskinen står på badet.

Om du har et bad bygget etter de seneste normene for våtrom så har du kanskje ett sluk som ikke er i dusj sonen?

Løft på lokket til alle slukene på badet ditt og hell vann ned i slukene.

Vaskemaskina står på eget vaskerom, ikke på badet :)  Der er det 1 sluk i gulvet og 1 vask :D 

Det pleier å lukte kloakk når slukene her er tørket ut, ikke råttent vann. Og jeg lukter inni maskina, er der lukta kommer fra :) 

Skrevet

vann som står lukter råttent. Det er alltid litt vann igjen i maskina etter bruk - f.eks i filteret i bunnen av maskinen.

None tips du kan prøve

Åpne opp filteret og la vannet renne ut

Kjør en maskin på 90 grade - med eller uten innhold.

Bruk eddik i skyllevannet

bruk maskinrens som nevnt over her

Anonymkode: bb62d...a73

Skrevet

Vaskemaskina står på eget vaskerom, ikke på badet :)  Der er det 1 sluk i gulvet og 1 vask :D 

Det pleier å lukte kloakk når slukene her er tørket ut, ikke råttent vann. Og jeg lukter inni maskina, er der lukta kommer fra :) 

Goodie :)

Da er det mest elementære årsaken til guffen lukt sjekket ut og eliminert.

Neste trinn er (som alt nevnt) å rense maskinen. Jeg ville nok tømt maskinen for alt vann før jeg renset den. Tømt pumpen og renset lofilter/nålefelle og så kjørt rens.

Frontmatet maskin? Et tips er å legge fingrene i pakningen rundt døren i front og dra fingrene rundt i bunnen av pakningen for å se om du finner noe 'gøy' som har slått seg til der.

Når du vet at maskinen er helt fri for etterladenskaper så kjører du rens.

Skrevet

Helt enig i rådene over bortsett fra det med rens.

Jeg mener det er overflødig så lenge du bruker eddik, eller bare kjører et par runder..

Du kan gjerne ofre et håndkle i vaske nr 2 for å fange opp eventuelle såperester/eddikrester.

Skrevet

Skriver under på eddik, maskinrens, høy temperatur og å rengjøre gummidelene! Lå masse gugg innimellom der på vår :-/ I tillegg bør du ta ut og vaske kammeret for vaskemiddel/skyllemiddel.

Anonymkode: fa1a6...b36

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...