Gå til innhold

Eier ikke sultfølelse :-(

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er ei jente på 21 år som trener ganske mye. Derfor trenger jeg en del mat. Problemet mitt er at jeg ikke eier sultfølelse. Dette gjør at jeg "glemmer" å spise nok, og får en forestilling om at jeg ikke trenger mat når kroppen ikke ber om det. Dette gjorde at jeg gikk ned i vekt for en tid tilbake, og måtte da tvinge i meg mat for å komme på normalvekt igjen (som jeg er nå). 

Fikk høre at man bare må "venne til" kroppen å få mat regelmessig, og at den etter hvert vil uttrykke sultfølelse når den blir vant til å få mat feks. hver tredje time. Derfor begynte jeg å sette opp en plan for måltider i løpet av dagen, for å få i meg nok mat, og at kroppen skulle bli vant til dette. 

Nå har jeg gjort dette i flere måneder, men kroppen min blir fremdeles ikke sulten. Kjenner jeg er utrolig lei av å måtte passe på matinntaket hele tiden. Har så lyst til å kunne kjenne sultfølelse, slik at jeg får ordentlig lyst på mat. 

Noen som har råd til hva jeg kan gjøre? Synes dette er veldig slitsomt. Synes mat skal være noe som "går av seg selv" i løpet av dagen, og ikke noe man må planlegge og bruke mye tid og energi på i hverdagen. 

Anonymkode: 30357...ca9

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ja, du må venne kroppen din til å få i seg mat regelmessig, ellers får du problemer i en eller annen form - for lite vitamener liker den slettes ikke.

Skrevet

Spis ofte og spis mat med høyt energiinnhold. F.eks. en pakke med nøtter uten salt og tørket frukt utover dagen, avokado og laks. Jeg ville også valgt fullfett meieriprodukter og smør, god olivenolje på salaten.

Anonymkode: 26a1f...4ec

Skrevet

Ja, du må venne kroppen din til å få i seg mat regelmessig, ellers får du problemer i en eller annen form - for lite vitamener liker den slettes ikke.

Spis ofte og spis mat med høyt energiinnhold. F.eks. en pakke med nøtter uten salt og tørket frukt utover dagen, avokado og laks. Jeg ville også valgt fullfett meieriprodukter og smør, god olivenolje på salaten.

Anonymkode: 26a1f...4ec

Ja, dette er jeg klar over, men hvis dere leser hovedinnlegget én gang til, så dreier dette seg om det virkelig er mulig å venne til kroppen mat regelmessig, slik at den etter hvert uttrykker sultfølelse selv. Jeg hvilken type mat jeg skal spise osv., har jo drevet med dette siden januar-februar, men kroppen blir fremdeles ikke sulten selv. Greia er at jeg synes det er slitsomt å måtte passe på å få i meg nok hele tiden. Skulle ønske jeg kunne bli sulten, og ha ordentlig lyst og behov for mat. 

Gjest Runforit
Skrevet

Noen har rett og slett mindre appetitt enn andre. Jeg kan selv fint gå 6-8 timer uten mat og løpe 5 mil i uka. Jeg må spise etter klokka.

Skrevet

Noen har rett og slett mindre appetitt enn andre. Jeg kan selv fint gå 6-8 timer uten mat og løpe 5 mil i uka. Jeg må spise etter klokka.

Har det alltid vært sånn hos deg? Hvor ofte spiser du når du spiser etter klokka og ikke etter sult? :) 

Skrevet

Men hva drikker du?

Drikker vann, saft, melk, sjokolademelk (etter trening), brus, kaffe… Og Biola. Masse Biola! 

Skrevet

Mat går ikke alltid helt av seg selv for alle. Jeg har såpass stor matlyst at jeg må følge en matplan for å ikke gå opp i vekt igjen. Kan ikke du gjøre noe lignende? Planen behøver ikke være veldig detaljert. Bruk den samme hele tiden og bare ha "kategorier" som du kan skifte ut innholdet i, feks "brødskiver", "grøt", "middag" osv? Spiser du forresten mat du liker, eller liker du egentlig ingen mat i det hele tatt?

Skrevet

Mat går ikke alltid helt av seg selv for alle. Jeg har såpass stor matlyst at jeg må følge en matplan for å ikke gå opp i vekt igjen. Kan ikke du gjøre noe lignende? Planen behøver ikke være veldig detaljert. Bruk den samme hele tiden og bare ha "kategorier" som du kan skifte ut innholdet i, feks "brødskiver", "grøt", "middag" osv? Spiser du forresten mat du liker, eller liker du egentlig ingen mat i det hele tatt?

Jeg liker mat, jo. Er egentlig glad i mat, men greia er at jeg er så lei av å måtte passe på å få i meg nok hele tiden, siden det er lett å glemme å spise i en hektisk hverdag, dersom kroppen selv ikke blir sulten. Så det er ikke at jeg ikke liker mat, eller ikke vet hvilken mat jeg skal/bør spise, men det jeg i bunn og grunn lurer på er om det er mulig å venne til kroppen å bli sulten. 

Skrevet

Jeg eier heller ikke særlig sultfølelse. Klarer å fremprovosere av og til dersom jeg lager mat som jeg syns lukter veldig godt. Utenom det så spiser jeg etter klokken, eller når andre spiser. Spiser ca hver 4t. Skjønner at du syns det er frustrerende, for det syns jeg og.. Er utrolig lei, og vet ikke egentlig hvordan jeg skal klare å få tilbake sultfølelsen.

Anonymkode: 29960...a54

Skrevet

Jeg liker mat, jo. Er egentlig glad i mat, men greia er at jeg er så lei av å måtte passe på å få i meg nok hele tiden, siden det er lett å glemme å spise i en hektisk hverdag, dersom kroppen selv ikke blir sulten. Så det er ikke at jeg ikke liker mat, eller ikke vet hvilken mat jeg skal/bør spise, men det jeg i bunn og grunn lurer på er om det er mulig å venne til kroppen å bli sulten. 

Jeg tror kanskje det ikke er det - for deg. Det er mulig det kan trenes opp, men jeg kan ikke se for meg hvordan. Kanskje du bare må forsone deg med at du har det sånn. Noen ser dårlig og må bruke briller for å få klart syn. Noen må minne seg selv på å spise. Vi må alle passe oss i trafikken :dry:

Skrevet

Jeg tror kanskje det ikke er det - for deg. Det er mulig det kan trenes opp, men jeg kan ikke se for meg hvordan. Kanskje du bare må forsone deg med at du har det sånn. Noen ser dårlig og må bruke briller for å få klart syn. Noen må minne seg selv på å spise. Vi må alle passe oss i trafikken :dry:

Okei, skjønner :) Jeg blir jo sulten en sjelden gang, men selv om jeg står opp feks. kl 8 en morgen, så blir jeg ikke sulten før ca. 13-14 selv om jeg ikke spiser noe før det. Så om jeg går veldig lenge uten mat, så blir jeg sulten, eller kjenner jeg er ukonsentrert etc. Men det er vel ikke normalt å kunne gå kjempemange timer uten mat og ikke bli sulten. 

Skrevet

Okei, skjønner :) Jeg blir jo sulten en sjelden gang, men selv om jeg står opp feks. kl 8 en morgen, så blir jeg ikke sulten før ca. 13-14 selv om jeg ikke spiser noe før det. Så om jeg går veldig lenge uten mat, så blir jeg sulten, eller kjenner jeg er ukonsentrert etc. Men det er vel ikke normalt å kunne gå kjempemange timer uten mat og ikke bli sulten. 

Det er normalt, for deg. Og det er antakeligvis ikke uvanlig. Kanskje trenger du ikke spise mer enn to ganger om dagen? Mange gjør det med suksess. Du kjenner jo at du trenger mat, ved at du blir ukonsentrert. Hos meg sitter ikke sultfølelsen mest i magen (som vi har blitt fortalt at den skal gjøre); jeg kjenner mer på at jeg blir rastløs og irritabel, ukonsentrert (bortsett fra at jeg tenker veldig på mat), kan få hodepine, og om jeg venter veldig lenge, kan jeg bli kvalm og føle meg svak. Når jeg har spist meg mett, men ikke overspist, kjenner jeg ikke så mye, bare at ubehaget er borte, om jeg kjenner godt etter. Det er sånn det er å være passe mett, for meg. Dette måtte jeg lære meg.

Skrevet

Man blir ikke særlig sulten heller om en drikker sukkerholdige varer fram til klokka to. Blodsukkeret og nyrene jobber med den saken og leverer sukker til hver celle i kroppen, og nyrene jobber med overflødig vannmengde og skyller ut resten så du må på do. Det kan være noe av forklaringen.

• Liker 1
Skrevet

Jeg har det på samme måte i perioder. Tror at sultfølelse arter seg forskjellig for enkelte mennesker. Noen forveksler følelsen av å være tørst med sult, og jeg hører ofte om overvektige som spiser for mye for å fylle et følelsesmessig tomrom selv om de egentlig ikke er sultne. Og så har vi sånne som deg og meg som ikke kjenner sult på den tradisjonelle måten med rumling i magen, vann i munnen, sug etter mat. Sulten arter seg mer som en mangel på energi, og som du sier mangel på konsentrasjon ect. 

Jeg tror ikke du kan gjøre annet enn å fortsette med regelmessige næringsrike måltider, og satse på at det omsider går seg til. Sånn er det med meg; etter en stund kommer matlysten tilbake (går gjerne måneder mellom hver gang), og da spiser jeg også mer mens det varer. 

Jeg kjenner ikke til noe kosttilskudd eller annet man kan innta for å øke sultfølelsen. Unntatt marijuana kanskje :dry:, men det er ikke noe man vil holde på med.

Anonymkode: 015a8...bfe

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...