AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #1 Del Skrevet 21. november 2015 Hei:-) En venn av meg (mann) fikk ved en tilfeldighet oppdaget forhøyet verdier på nyreprøver i sommer,han har tatt jevnlige prøver nå i høst og prøvene har vært uendret,og ikke blitt høyere,men mente han hadde nyresvikt..mulig av en bivirkning av en antibiotika kur han tok for et år siden,men de er usikre.han har tatt bilde av nyrer uten funn..han har heller ikke no særlige symptomer heller. Han har vært i fullarbeid hele veien, han hadde verdier på nyrene som var 118,ikke vet jeg h a d betyr..men altså nyresvikt?? Hadde han da ikke blitt innlagt? Mulig d er forskjellige grader. Han tok biopsi av nyren for noen dager siden,og får svar innen to uker. Er disse verdiene veldig høye?Kan det være så alvorlig når han ikke er blitt innlagt?Håper på svar da jeg er veldig bekymret for kompisen min:-) Anonymkode: 54809...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vattenflaska Skrevet 21. november 2015 #2 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) De er litt høye, ja. Om det er nyresvikt eller ikke er vanskelig å si. Vil ikke tro det. Hvis de mistenkte det på sykehuset ville han nok ha blitt innlagt. Jeg vil tro at det drøyer seg om en betennelse.Jeg hadde forhøyde leververdier og fikk påvist kronisk betennelse etter en rekke med prøver og en biopsi. Har ikke hatt noe organsvikt. Endret 21. november 2015 av karlakarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #3 Del Skrevet 21. november 2015 De er litt høye, ja. Om det er nyresvikt eller ikke er vanskelig å si. Vil ikke tro det. Hvis de mistenkte det på sykehuset ville han nok ha blitt innlagt. Jeg vil tro at det drøyer seg om en betennelse.Jeg hadde forhøyde leververdier og fikk påvist kronisk betennelse etter en rekke med prøver og en biopsi. Har ikke hatt noe organsvikt.takk for svar:-) hva er normalverdier.Han har tatt masse blodprøver og de finner ikke ut av noe:-( han fikk beskjed at d var nyresvikt,men ettersom jeg forstod,så er det mange grader av d. Det positive var at verdiene ikke hadde steget no mere, hvis de kom til å stige så måtte han muligens ha dialyse.Men jeg vet ikke hvor mye d evt måtte stige..er så bekymret 😓 Anonymkode: 54809...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vattenflaska Skrevet 21. november 2015 #4 Del Skrevet 21. november 2015 (endret) takk for svar:-) hva er normalverdier.Han har tatt masse blodprøver og de finner ikke ut av noe:-( han fikk beskjed at d var nyresvikt,men ettersom jeg forstod,så er det mange grader av d. Det positive var at verdiene ikke hadde steget no mere, hvis de kom til å stige så måtte han muligens ha dialyse.Men jeg vet ikke hvor mye d evt måtte stige..er så bekymret 😓 Anonymkode: 54809...529Normalverdier for nyrer er jeg ikke helt sikker på, men normale leververdier trur jeg ligger på 45-60. Mine leververdier lå over 200 når betennelsen ble oppdaget. Tar immunnedsettende medisin nå siden betennelsen skyldes immunitet. Ble oppdaget i 2011 og er tipp topp idag.Skjønner ikke helt hvordan de kan si at det er nyresvikt når de ikke har funnet ut av det ennå.Det går nok bra skal du se! Endret 21. november 2015 av karlakarl Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #5 Del Skrevet 21. november 2015 Får håpe det ordner seg :klem: Anonymkode: 65ccd...83d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #6 Del Skrevet 21. november 2015 Normalverdier for nyrer er jeg ikke helt sikker på, men normale leververdier trur jeg ligger på 45-60. Mine leververdier lå over 200 når betennelsen ble oppdaget. Tar immunnedsettende medisin nå siden betennelsen skyldes immunitet. Ble oppdaget i 2011 og er tipp topp idag.Det går nok bra skal du se! håper virkelig det:-) men lever og nyreprøver er vel ikke d samme;-) Anonymkode: 54809...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #7 Del Skrevet 22. november 2015 Det er nok s-kreatinin som er målt. Normalt skal den ligge på mellom 60-105 hos menn. Dette kan variere noe, hvilken metode som blir brukt ved måling. Muskelmasse spiller også inn. 118 er ikke spesielt høyt. Er det misstanke om nyresvikt vil også GFR bli målt. Den sier mer om en evnt grad av nyresvikt.Han blir nok fulgt opp videre med nye blodprøver, for å se om nivåene forandrer seg. Du trenger nok ikke å bekymre deg så mye. Anonymkode: 23b41...52e 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #8 Del Skrevet 22. november 2015 Nyresvikt kommer i forskjellige grader, det er ikke før det virkelig er alvorlig at man må begynne med dialyse ev transplantasjon. Sykehusinnleggelse er altså ikke nødvendig før det er skikkelig alvorlig. Han blir nok holdt et godt øye med av legene, de vet hva de gjør. Anonymkode: 614be...78d Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #9 Del Skrevet 22. november 2015 S-Kreatin på 118 er overhodet ikke kritisk. Det gir en GFR på 70-80 (alt etter alder og vekt), som kan gi diagnosen lett nedsatt nyrefunksjon om det samtidig er påvist nyreskade. Jeg vil tro at de har funnet tegn på nyreskade om han har fått diagnosen nyresvikt, men verdien i seg selv tilsier ikke dette. Anonymkode: b082c...bc7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #10 Del Skrevet 22. november 2015 S-Kreatin på 118 er overhodet ikke kritisk. Det gir en GFR på 70-80 (alt etter alder og vekt), som kan gi diagnosen lett nedsatt nyrefunksjon om det samtidig er påvist nyreskade. Jeg vil tro at de har funnet tegn på nyreskade om han har fått diagnosen nyresvikt, men verdien i seg selv tilsier ikke dette.Anonymkode: b082c...bc7han er 20år ca 70 kg.alle bilder av nyren var fine,de har nå tatt biopsi, har ikke fått svar enda:-) Anonymkode: 54809...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #11 Del Skrevet 22. november 2015 S-Kreatin på 118 er overhodet ikke kritisk. Det gir en GFR på 70-80 (alt etter alder og vekt), som kan gi diagnosen lett nedsatt nyrefunksjon om det samtidig er påvist nyreskade. Jeg vil tro at de har funnet tegn på nyreskade om han har fått diagnosen nyresvikt, men verdien i seg selv tilsier ikke dette.Anonymkode: b082c...bc7han er 20 år,og vil tippe han er 173 høy og veier ca 70 kg:-) Anonymkode: 54809...529 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #12 Del Skrevet 22. november 2015 De er litt høye, ja. Om det er nyresvikt eller ikke er vanskelig å si. Vil ikke tro det. Hvis de mistenkte det på sykehuset ville han nok ha blitt innlagt. Jeg vil tro at det drøyer seg om en betennelse.Jeg hadde forhøyde leververdier og fikk påvist kronisk betennelse etter en rekke med prøver og en biopsi. Har ikke hatt noe organsvikt.Normalverdier for nyrer er jeg ikke helt sikker på, men normale leververdier trur jeg ligger på 45-60. Mine leververdier lå over 200 når betennelsen ble oppdaget. Tar immunnedsettende medisin nå siden betennelsen skyldes immunitet. Ble oppdaget i 2011 og er tipp topp idag.Skjønner ikke helt hvordan de kan si at det er nyresvikt når de ikke har funnet ut av det ennå.Det går nok bra skal du se! Hvorfor i all verden svarer du når du ikke har peiling? Det er stor forskjell på prøver tilknyttet ulike organer i kroppen, du kan ikke sammenligne verdiene for en prøve relatert til leverfunksjon med nyrefunksjonsprøver. Verdien for en prøve gjelder kun den, ikke alle andre. Det er for øvrig mange prøver som går på leverfunksjon, ikke bare en.Nyresvikt kommer i forskjellige grader, det er ikke før det virkelig er alvorlig at man må begynne med dialyse ev transplantasjon. Sykehusinnleggelse er altså ikke nødvendig før det er skikkelig alvorlig. Han blir nok holdt et godt øye med av legene, de vet hva de gjør.Anonymkode: 614be...78dHvorfor, hvorfor, hvorfor besvarer kg folk medisinske spørsmål der de tror eller mener at det er slik og sånn, dette stemmer heller ikke. Nyresvikt er i de fleste tilfeller en følgesykdom av andre medisinske tilstander eller skader, og det kan være svært alvorlig og kreve sykehusinnleggelse uten at det er dialyse med i bildet i det hele tatt. Nyresvikt kan f.eks føre til for mye kalium i blodet, som igjen kan føre til hjerterytmeforstyrrelser og i verste fall død. Det må korrigeres på sykehus, uten at behandlingen involverer dialyse. TS, prøvene er lett forhøyet og han følges godt opp virker det som. Avvent svar på biopsien og ta det derfra. Anonymkode: 547e6...95a 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vattenflaska Skrevet 22. november 2015 #13 Del Skrevet 22. november 2015 Hvorfor i all verden svarer du når du ikke har peiling? Det er stor forskjell på prøver tilknyttet ulike organer i kroppen, du kan ikke sammenligne verdiene for en prøve relatert til leverfunksjon med nyrefunksjonsprøver. Verdien for en prøve gjelder kun den, ikke alle andre. Det er for øvrig mange prøver som går på leverfunksjon, ikke bare en.Hvorfor, hvorfor, hvorfor besvarer kg folk medisinske spørsmål der de tror eller mener at det er slik og sånn, dette stemmer heller ikke. Nyresvikt er i de fleste tilfeller en følgesykdom av andre medisinske tilstander eller skader, og det kan være svært alvorlig og kreve sykehusinnleggelse uten at det er dialyse med i bildet i det hele tatt. Nyresvikt kan f.eks føre til for mye kalium i blodet, som igjen kan føre til hjerterytmeforstyrrelser og i verste fall død. Det må korrigeres på sykehus, uten at behandlingen involverer dialyse. TS, prøvene er lett forhøyet og han følges godt opp virker det som. Avvent svar på biopsien og ta det derfra.Anonymkode: 547e6...95aHerregud, slapp av menneske. Folk prøver bare å hjelpe her inne. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #14 Del Skrevet 22. november 2015 Herregud, slapp av menneske. Folk prøver bare å hjelpe her inne.Du feilinformerer, det er ingen hjelp i det. Anonymkode: 547e6...95a 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Vattenflaska Skrevet 22. november 2015 #15 Del Skrevet 22. november 2015 Du feilinformerer, det er ingen hjelp i det. Anonymkode: 547e6...95aJeg sa da aldri at jeg var sikker Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå