Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har så fryktelig lyst til å skaffe meg hund.

Det blir ikke enda, grunnet plass- og pengemangel, men jeg liker å tenke tanken.

Jeg har imidlertid liten erfaring med hunder, med tanke på oppdragelse etc.

Har lang erfaring med dyrehold ellers, og jeg antar at mange av de samme prinsippene (konsekventhet, for eksempel) går igjen.

Spørsmålene:

1. Hva synes dere - vil det være ansvarlig av meg å skaffe meg en hund når jeg ikke har tidligere erfaring?

2. Har dere GODE bøker å anbefale?

3. Hvor mye må jeg regne med å betale for en voksen hund (stamtavle o.l. spiller ingen rolle)?

På forhånd tusen takk for eventuelle svar!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

1. Hva synes dere - vil det være ansvarlig av meg å skaffe meg en hund når jeg ikke har tidligere erfaring?

En gang må jo være den første :wink:

Men vær sikker på at du VIL ha ansvaret med å eie en hund og at du har nok tid, folk som kan passe den, penger til mat og utstyr osv. Lurt å ta seg goood tid og evt. låne en hund når noen skal reise bort.

2. Har dere GODE bøker å anbefale?

Egentlig ikke. De bøkene jeg har lest har sjelden stemt med virkeligheten. Mange bøker er dessuten basert på en spesiell type "dressur". Jeg anbefaler deg heller å titte litt rundt på nett (f.eks www.canis.no) til du finner riktig rase og siden ta med hunden din på kurs. Da lærer du utrolig mye mer enn det du gjør av bøker

3. Hvor mye må jeg regne med å betale for en voksen hund (stamtavle o.l. spiller ingen rolle)?

En VOKSEN hund kan du få relativt billig. Kanskje til-og-med gratis. Men mange som må kvitte seg med hunden sin vil nok velge en erfaren etterfølger.

Mange må kvitte seg med dyrene sine pga allergi og endring i livssituasjon.

Renrasede valper får du fra kr 8000 og oppover. Blandingsvalper er noe billigere.

Skrevet

Tusen takk for svar, Lea!

Men må rette opp en feil - jeg mente en valp, ikke en voksen hund (gikk litt krysstvers i hodet i gjerningsøyeblikket).

En gang må jo være den første :wink:

Men vær sikker på at du VIL ha ansvaret med å eie en hund og at du har nok tid, folk som kan passe den, penger til mat og utstyr osv. Lurt å ta seg goood tid og evt. låne en hund når noen skal reise bort.

Ja, jeg skal tenke nøye over alt dette først.

Jeg vet imidlertid hvordan det er å ha ansvar for dyr, da jeg har hatt flere opp igjennom - bare ikke hunder.

Foreldrene mine har hund, og denne låner jeg hver gang jeg kan - men du har flere gode poenger, som jeg har tenkt på, men som jeg også skal tenke mye mer over før jeg tar en avgjørelse.

Skrevet

OK, da skjønner jeg.

Fint at du tar deg god tid.

Lykke til!

Skrevet

Men har du peiling på hvor mye man (cirka, så klart) må gi for en valp?

Jeg skal ha schæfer, eventuelt.

(jeg skrev jo feil mtp voksen hund)

Skrevet

Takk for lykke-til forresten, jeg gleder meg skikkelig. :hoppe:

Gjest Anonymous
Skrevet

Jeg ville ihvertfall ikke valgt en schæfer som førstegangshund, dersom du aldri har hatt hund før. :wink:

Skrevet
Jeg ville ihvertfall ikke valgt en schæfer som førstegangshund' date=' dersom du aldri har hatt hund før. :wink:[/quote']

Hvorfor ikke?

Skrevet

Vel, uansett om det betraktes som mindre lurt å ha shæfer som første-hund, så skal jeg ha schæfer dersom jeg skal ha hund.

Kall det dumt - men jeg mener at dersom jeg føler meg kvalifisert til å ha hund i det hele tatt, så får jeg ta det som en utfordring.

Gjest Anonymous
Skrevet

For jeg synes den burde være i hendene på mer hundevante personer, enn en som tenker at den faktisk kan gjøre noe bra for den (joda, er sikkert noen som gjør det også), men selve rasen er dominant i seg selv, og du vet faktisk ikke helt hva du får når du i det hele tatt skaffer deg en slik rase.

Føler du at du klarer å ta vare på en hund som SKULLE (sier ikke at ALLE gjør det) prøve å dominere deg hele veien hvis noe slikt skulle oppstå?

Skrevet

Jeg er ikke noe særlig mht ekspertise her, men jeg har også hørt fra flere at schæfer er en veldig vanskelig hund.

Har også opplevd at schæfere blir mannevonde hvis de kommer til folk som ikke klarer å takle den typen hund. Og en schæfer som ikke er riktig oppdratt er farlig...har jeg både hørt og erfart.

Skrevet

Det er egentlig ikke så enkelt å velge hunderase når man ikke har erfaring fra før. Det er så lett å forelske seg i en rase man liker godt, uten at man egentlig vet så mye om hvilke egenskaper den har. Eller hva den utvalgte rasen krever av oppfølgning. Er den lett å dressere? Er rasen kjent for å være egenrådig og stri? Bør man velge hannhund eller tispe? Trenger den mye mosjon? Hva med mental stimulans? Mange hunder kreve mye mentalt, slik som gjeterhunder, for eksempel. Schæferen er fra gammelt av en gjeter og vil neppe trives med en sofatilværelse. I tillegg trenger den å bevege seg mye. Vel. det krever jo alle hunder egentlig.

En hund som ikke får nok mental stimulans kan utvikle seg til å bli en problemhund.

Et annet eksempel er trekkhunder.

Trekkhunder er ikke født for å trekke, men til å bevege seg. Å streife. Det er den egenskapen som blir styrt og satt i system når de blir brukt til trekkhunder. Selv en liten puddel krever sitt.

Det jeg prøver å si er at når man skal skaffe seg hund for første gang er det veldig viktig å sette seg inn i de enkelte rasers egenskaper og behov. Ønsker du en schæfer bør du derfor lese mest mulig om den. Ta kontakt med en seriøs oppdretter som kan fortelle deg en del.

Ta rede på hvilke kjente sykdommer en schæfer kan få. Er det vanlig med hofteleddsdysplasi, for ekempel? Eksem? Synsproblemer? Schæfer er en utrolig populær hund, og derfor blir de avlet sterkt på for å møte markedet. Mange useriøse oppdrettere, desverre. Ei tispe er vanligvis enklere for en førstegangseier enn en hannhund.

Kan du møte de kravene en schæfer setter til deg som eier, så er det flott! Da ønsker jeg deg lykke til, det er en herlig hund!

Skrevet

I tillegg til de mange gode rådene du har fått vil jeg anbefale valpekurs og andre hund og hundeeierkurs. Når det gjelder raser så er det ikke alle hunder som er like enkle, men det er oftere slik at en hund blir uforutsikgbar på grunn av dårlige eiere, eiere som ikke er snill med hunden, enn at eieren ikke har hatt hund før.

Naboen min begynte med schäfer, og hun har i dag verdens herligste kastrerte guttevovv. :D

Når det gjelder blandingshunder så er det vel fremdeles ikke lov å selge de. :klø:

Skrevet
Når det gjelder blandingshunder så er det vel fremdeles ikke lov å selge de.

Man har lov til å selge blandingshunder, men selvsagt ikke til "rasepris". Vanligvis går blandingshunder for noen hundrelapper, noe jeg synes er helt ok. Å gi bort et dyr gratis bidrar til nedvurdering av dyret som individ. Et blandingsdyr er like mye et dyr som de såkalte flotte rasene, med samme behov og krav til eier.

Se bare på hva som skjer med katter. Man kan få den over alt, gratis. Man gir pokker i å tenke over at en katt har egenverdi like mye som en hund. Hvorfor er det slik? Jo, fordi de avles uten kontroll, gis bort til hvem som helst, kaster dem ut av biler, drukner dem, skyter dem, forlater dem uten videre når man skal på ferie. Man kan jo lett nok skaffe seg en ny etterpå, gratis.

For det er jo bare en katt.

Det er noe svineri. Derfor er det flott at man må betale litt for å skaffe seg et dyr. Man tar mer vare på det man må gi penger for.

Skrevet

Mener å huske at det var forbudt før.

Jeg også synes det er grusomt det som skjer med kattene. Fatter ikke at folk kan være slemme mot et forsvarsløst dyr. Det samme gjelder de som driver og avler alt de kan på rasehundene sine for å få solgt mest mulig så lenge rasen er populær. De tar ikke hensyn til alle følgene innavl kan føre til. En tredje gruppe er de som avler opp kamphunder. For et sørgelig liv de hundene har. :( Blir eieren tatt kan ofte ikke hundene reddes fordi de er farlige å omplassere.

Men dette var litt på siden av temaet. Tusen takk for svar, hvertfall. :)

Gjest Julie i.i.
Skrevet

En Schæfer valp kan du få fra rundt 5000 og oppver, alt etter avstamning.

Bare vær KRITISK til hvem du kjøper fra -det avles på mye rart, både mtp på det fysiske og det psykiske.

Julie.

Skrevet

Hei.

Selv om valpen koster rundt 5-10.000kr så kommer det mye annet i tillegg. Du skal ha matskåler og mat, halsbånd osv Du skal til dyrlegen og vaksinere ( valper skal oftere til dyrlegen i starten, mens etterhvert skal de en gang i året ). Du skal kanskje ha hundeleker, godbiter etc

Så det kommer en del utgifter i tillegg til selve valpen.

Skrevet
Hei.

Selv om valpen koster rundt 5-10.000kr så kommer det mye annet i tillegg. Du skal ha matskåler og mat, halsbånd osv Du skal til dyrlegen og vaksinere ( valper skal oftere til dyrlegen i starten, mens etterhvert skal de en gang i året ). Du skal kanskje ha hundeleker, godbiter etc

Så det kommer en del utgifter i tillegg til selve valpen.[/quote

I tillegg kommer forsikring (eller evnt alle uventede vet. utgifter), bur, dressurkurs (det BØR du gjøre om du kjøper en schâfer og er førstegangs hundeeier), gjenkjøp av ting valpen ødelegger osv...

Moralen er; Ikee skaff deg hund hvis du har dårlig råd!!

Skrevet

JEg har schæfer selv og anbefaler vel ikke i UTGANGSPUNKTET å anskaffe seg schæfer som førstegangshund....Men er du fast bestemt på at det er rasen for deg, så er jeg enig med Bamboozler om at du bør være ekstremt kristisk til hvilken opdretter du kjøper hunden fra. HVis du skal ha schæfer bør du først og fremst finne ut hva du vil bruke hunden til. Vil du ha en utstillingshund, kan du få en meget pen hund, men risikere å få en ustabil og "svak" hund mentalt. VIl du ha en brukshund, finnes det en del oppdrettere som avler på gemytt, ikke eksteriør. Vær klar over at en schæfer krever en sterk og selvsikker leder som gir hunden passelig med oppgaver, utfordringer og oppbacking.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...