AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #1 Skrevet 21. november 2015 altså ikke tett i den forstand. Men hvorfor stresser foreldre med å få nr to så tett opptil førstemann? Samtlige jeg gikk gravid samtidig med er nå gravide igjen. 1,5 år senere. Er det blitt en slags trend? Man må få to barn innen en tidsperiode på ikke mere enn 2,5 år? Jeg skjønner ikke at folk orker å ha to små samtidig, som begge er så avhengig av mamma. Det må jo være utrolig slitsomt? Jeg lurer på om alle virkelig vil det, eller føler de at sånn må det være tro? Jeg holder en knapp på sistnevnte. Her kunne det ikke falt meg inn å bli gravid før førstemann var over 4. Mellom 4-6 år hadde vært perfekt! Nå anbefales det heller ikke å gi barna søsken før de er minst 3 år. Hva tenker andre? Anonymkode: bd0bc...5d3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #2 Skrevet 21. november 2015 Vet ei som bevisst har gjort dette med tre puljer. To og to på samme alder. Hun sa at da underholder de hverandre fremfor at hun må underholde, kan bruke tvillingvogn og dele klær, bleier osv osv. Hun gjorde det fordi hun ville, og mener bastant at dette er den riktige måten å gjøre det på for alle. "Alle barn har godt av søsken på samme alder".Broren min er 5 år yngre enn meg, og vi har et veldig godt forhold! Anonymkode: bfe7d...14a
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Høres jo ut som veldig egoistiske grunner. Jeg tenker at det er brutalt for en liten på nesten to å plutselig måtte dele på oppmerksomheten. "Plutselig kommer det en ny baby som krever like mye av mamma som meg" man kan jo ikke klare å fortelle en toåring at baby trenger mamma like mye som deg. En 5-6 åring kan lettere forstå det og er på et helt annet stadie enn en toåring som ennå er veldig liten. Må jo være ekstra slitsomt å ha to som krever så mye, at det går ut over kvalitetstiden man ellers kunne hatt med toåringen, i noen pr til før man tilføyde ennå et tilskudd til familien. Anonymkode: bd0bc...5d3 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #4 Skrevet 21. november 2015 Brutalt å dele på oppmerksomheten? Hva med å fokusere på de positive sidene? Anonymkode: 006fe...1c2 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #5 Skrevet 21. november 2015 Jeg tror folk velger å få barn med maks 2-3 års mellomrom fordi de da tenker at de lettere kan leke sammen og ha mer glede av hverandre. Jeg vet dog ikke om dette stemmer helt, da jeg vet om flere søsken som har en aldersforskjell på 5-6 år som er veldig gode venner selv i boksen alder, samtidig som jeg kjenner søsken som er tette i alder (t.o.m. et tvillingpar!) som ikke kommer spesielt godt overens i det hele tatt. Jeg tror dette kommer mer an på personlighet enn aldersforskjell Anonymkode: 140db...204
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #6 Skrevet 21. november 2015 Brutalt å dele på oppmerksomheten? Hva med å fokusere på de positive sidene? Anonymkode: 006fe...1c2jeg ser virkelig ikke såmye positivt med det. Beklager om det sårer noen Anonymkode: bd0bc...5d3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #7 Skrevet 21. november 2015 Nyere forskning viser at det optimale er minimum 3, men 4 til 5 år er optimalt mellom søsken. Anonymkode: 9b421...2e5
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #8 Skrevet 21. november 2015 Jeg tror folk velger å få barn med maks 2-3 års mellomrom fordi de da tenker at de lettere kan leke sammen og ha mer glede av hverandre. Jeg vet dog ikke om dette stemmer helt, da jeg vet om flere søsken som har en aldersforskjell på 5-6 år som er veldig gode venner selv i boksen alder, samtidig som jeg kjenner søsken som er tette i alder (t.o.m. et tvillingpar!) som ikke kommer spesielt godt overens i det hele tatt. Jeg tror dette kommer mer an på personlighet enn aldersforskjell Anonymkode: 140db...204Alkurat det at søsken med større aldersforskjell ofte er tettere i voksen alder er på grunn av at de har slippet den "konkurransen" det ofte blir blandt jevnaldrende søsken. Det skjer nok ubevisst, men jeg vil tro at søsken tettere i alder sammenligner seg mye mere med hverandre. Og kan skape sjalusi. Søsken med større aldersforskjell får et mye tettere forhold pågrunn av at den som er storesøster/storebror har hele tiden vist mere omsorg for den som er yngre. Hjulpet mamma og pappa med å passe på ig hjelpe til med småsøsknene som er endel yngre. Jeg kjenner flere søskenpar som det er 2 - 3 år i mellom og de prater ikke og har lite kontakt. Mens både min søster og jeg er kjempe nære til tross for 9 års aldersforskjell. Samme gjelder for venninna mi og hennes søster, der er det 7 år mellom og de er med hverandre hele tiden. Anonymkode: bd0bc...5d3
Gjest wildfig Skrevet 21. november 2015 #9 Skrevet 21. november 2015 Så det blir ikke en stor overgang for en 6åring å plutselig få et søsken? Da han har hatt foreldre og besteforeldre helt for seg selv så lenge? Tror overgangen blir like stor uansett jeg du. Når det gjelder å ha to bleieunger, som trenger hjelp til alt fra påkledning til spising, blir det nok noen veldig hektiske år. Men så har man det og lettere med valg av leker, aktiviteter og ferier da aldersforskjellen er liten. Når de er små så er jo fordelen og at de ikke er vant med noe annet enn å dele mamma og pappa. At noen ikke makter to tette derimot, har jeg ingen problemer med å forstå. Tre år mellom her, litt hektisk første halve året, men etter det har det vært lite problemer, og de koser seg i hverandres selskap
Rosa Sitron Skrevet 21. november 2015 #10 Skrevet 21. november 2015 Jeg har vokst opp med tette søsken og ønsker det samme for mine barn. Jeg har venner som også har vokst opp med tette søsken som ikke vil ha tette barn. Jeg tror det for mange er egne erfaringer som gjør at man velger som man gjør. Jeg ser ikke på meg som egoistisk fordi jeg vil gi mine fremtidige barn det samme som jeg opplevde selv. 1
Vera Vinge Skrevet 21. november 2015 #11 Skrevet 21. november 2015 Det er nok veldig forskjellig hvordan dette er rundt omkring. I min omgangskrets er trenden å ha 3-4 år mellom barna, og vi som har rett over to år mellom dem, får spørsmål om hvordan vi orker å ha to så tette. Og jeg ser at de med større aldersforskjell enn oss nok har det enklere på noen måter, dvs. at det er litt mer fredelig for foreldrene. Den største utfordringen med å ikke vente lenger med nr to, har hos oss vært at det har betydd en periode med mye sykdom på begge to siden begge har vært små samtidig. Eldstemann har muligens vært over snittet mye syk også, i tillegg til at jeg har vært mye syk. Og sånt er slitsomt, særlig med dårlig søvn som følger med.Men ellers har jeg ikke opplevd noen ulemper. Vi følte oss raskt klare for enda et barn (ble gravid på første forsøk, men hadde da allerede utsatt det noen mnd pga oppussing hjemme), og syns ikke overgangen til to barn var så stor. Eldstemann så ut til å ha glemt sin egenbarntilværelse etter bare noen dager, og vi opplevde ingen sjalusi. Da minstemann bikket halvannet, begynte de å leke ordentlig sammen, og når de så smått nærmerer seg hhv 2 og 4, gir det veldig mening å ha fått dem såpass tett. Det er en del praktiske sider ved at de har nye av de samme behovene og interessene. Med det mener jeg ikke å si at dette er det beste for alle, men jeg ser ingen negative sider ved at det ble sånn hos oss. Jeg syns vi klarer å gi dem nok oppmerksomhet begge to, og jeg tror heller ikke de tar skade av å måtte vente litt på oss av og til. Jeg kan jo legge til at det ikke alltid er så lett å planlegge graviditeter heller. Siden jeg spontanaborterte flere ganger før vi fikk den eldste, syns jeg ikke vi skulle vente veldig lenge med å prøve på nr to. Men så gikk det hele nærmest av seg selv andre gang. Med det mener jeg at grunnen til at folk får tette barn kan handle om alt fra at de bare vil ha to tette til at de ikke syns de har tid til å vente, uten at de deler de grunnene med alle.Noe enkelte med to tette ser som en fordel, er dette med å få komprimert småbarnstiden. Selv syns jeg dette er noe av det litt negative - jeg syns den går for fort på denne måten... 2
Teeny Skrevet 21. november 2015 #12 Skrevet 21. november 2015 Vi får 20 mnd mellom første og neste som vi venter nå snart. Jeg kunne kanskje venta halvt år til et år lengre, men mannen overtalte meg litt. Er nå 30 og ønsker ikke å være så mye eldre enn 35 når siste kommer og vi vurderer å få 3 barn totalt. Så da passer det jo ikke helt med 5 år mellom hver av de Forhåpentligvis får de en del glede av hverandre. Så mente helsesøster at 1 åringer er mindre sjalu på nye søsken enn feks 3 åringer pga den fasen de er i i den alderen. Men tror jeg må vente et par år hvis vi skal få en nr 3 for tror ikke jeg orker eller klarer 3 tette pluss at vi begge fokuserer på våre karrierer.
Celtic Heart Skrevet 21. november 2015 #13 Skrevet 21. november 2015 I min søskenflokk er vi veldig spredd I alder og det ønsket ikke jeg for mine barn. Jeg ville ha litt over 2 år mellom, men ble gravid på første forsøk så endte med 20 mnd.Har aldri opplevd verken konkurranse eller sjalusi dem I mellom. Det er mer konkurranse mellom 2 av brødrene mine som det er 6 år mellom.Det blir nok veldig hva man vil ha det til. Går man inn for at det blir slit så blir det det. Innstiller man seg på at det går bra er det litt lettere å ordne det som evt blir utfordrende.Dette er jo forøvrig et personlig valg som kun angår en selv. 1
absinthia Skrevet 21. november 2015 #14 Skrevet 21. november 2015 Jeg syntes det var ganske ideelt å ha ca 21 mnd mellom nr en og to. De hadde veldig mye glede av hverandre. Ellers er de ganske spredd i alder, men de to siste er det litt over tre år mellom. Jeg synes at det har vært en mer krevende aldersforskjell enn mellom de to første, men det kan muligens ha noe med personlighet også. Mellom eldste og yngste er det 22 år, sier seg selv at de neppe kommer til å ha det tetteste forholdet.
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #15 Skrevet 22. november 2015 En venninne av meg er 1 av fire søsken, da hun var rundt 17 mnd,er fikk hun en bror. Problemet her var jo at denne broren ble født med et vanskelig temperament, dermed ble det svært lite tid på den 17mnd,er gamle jenten,så hun sliter med tilknytningsproblemer nå i voksen alder. Så alt i alt, så tror jeg at det er greit med over 2 år mellom hvert søsken, hvis det er kortere tid enn det mellom barn så får man håpe at det nyfødte barnet har et enkelt temperament slik at det eldste søskenet ikke må klare seg mye alene. Anonymkode: 1040f...1a1
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #16 Skrevet 22. november 2015 Det uttrykket der az. Jeg kan ikke være den eneste som tenker dumme barn? Anonymkode: 40ec6...233
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå