Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
1 minutt siden, Maleficenta skrev:

Ganske enig. Sana har ikke forsøkt å være hyggelig eller inkluderende selv, da kan hun heller ikke forvente å bli inkludert tilbake.

Ironisk nok er jo ''pepsimaxgjengen'' den fryktede bitchgjengen i serien. Men Sana sin oppførsel er gjennomgående verre enn oppførselen til jentene i pmgjengen samlet sett. 

Anonymkode: f9027...e5d

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette er ikke første gangen noen klager på denne sesongen i denne tråden. Jeg har sett alle sesongene og denne sesongen er absolutt ikke dårligere enn de andre. Min personlige mening er at denne sesongen er mye bedre enn tredje sesong. Dessuten har det i alle sesongen tatt litt tid før vi fikk litt "drama." Hvor lang tid tok det f.eks. før Even og Isak ble sammen? 

Forstår for øvrig ikke årsaken å kommentere at du syns denne sesongen er kjedelig. Mange har gjort det. Jeg ser ikke vitsen. 

Anonymkode: ca37e...e54

Ah, I know, men jeg har ikke vært enig før nå... Og det kjennes litt kjipt, faktisk, så måtte bare få det ut.

Anonymkode: 6d485...34f

Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ironisk nok er jo ''pepsimaxgjengen'' den fryktede bitchgjengen i serien. Men Sana sin oppførsel er gjennomgående verre enn oppførselen til jentene i pmgjengen samlet sett. 

Ja men på en måte kan jeg til en viss grad forstå at Sana er sur rundt de. Noen av de har jo vært stygge mot Sana. Og jeg tror Sana føler seg usikker rundt de jentene fordi de er populære og da setter hun opp en isfront for å beskytte seg selv. Det som er så synd er at hun ødelegger for seg selv ved å være slik. 

Endret av Maleficenta
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

Skam prøver å beskrive «virkeligheten» til ungdommer, og virkeligheten er ikke alltid så dynamisk og spennende. Skal serien være autentisk og virkelighetsnær, så er det selvfølgelig viktig at det skildrer hverdagslige øyeblikk, øyeblikk som vi kjenner fra virkeligheten. Det er hele poenget med SKAM. Vil du se noe uvanlig og virkelighetsfjernt kan du f.eks. se på fast and furious. :P

Dette! Jeg syntes egentlig det er litt deilig med en sesong som (hittil iallefall) ikke har noen enorme verdensproblemer å løse :P Litt mer normalt "hverdagsdrama" lissom.

6 minutter siden, Maleficenta skrev:

Ganske enig. Sana har ikke forsøkt å være hyggelig eller inkluderende selv, da kan hun heller ikke forvente å bli inkludert tilbake.

Det er noe med det. Sana har vært så beintøff hele veien. Kanskje det biter henne i leggen nå.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
12 minutter siden, Maleficenta skrev:

Jomen altså Julie Andem blir jo så forherliget her inne at enhver kritikk av serien nærmest blir tatt personlig mot Andem og så skal hun forsvares med nebb og klør, akkurat som om mange her er hennes beste venninne. Jo Skam er bra og Andem er en bra serieskaper. Men hun er ikke den beste. Det fins bedre.

Dette stemmer ikke. Her inne er vi som synes sesong 4 er en stor skuffelse i flertall. Mulig du blander med Facebook-gruppene, for DER er de sånn du beskriver. Sesong 1-3 var rå og da fortjente skaperne all skryt. Men i denne sesongen har de bomma. Største feilen er at sana er usympatisk og sur mot alle utenom moren sin og Yousef.

Anonymkode: 33d94...e36

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 7.5.2017 den 14.30, Trimsi skrev:

Det kan vi i hvert fall være enige om ;) Og jeg tror ingen ungdom kjenner seg 100% igjen i SKAM, og det er vel heller ikke meningen. Det har jo vært kritikk mot alt fra hasjbruk, for få utlendinger, til at det viser at ungdommen i SKAM er for uerfarne og har alt for lite sex!!? Ja du leste riktig. Har lest et par avisinnlegg og kommentarer fra unge jenter som skriver at mange ungdom i dag har mye sex kun for moro skyld, og er veldig åpne rundt dette. De synes SKAM viser et feil bilde. Jaja, man kan ikke gjøre alle til lags..

Jeg tror nok Pepsi max-gjengen er mer denne typen jenter. 

På 7.5.2017 den 16.48, AnonymBruker skrev:

Hvis hun setter religion som en mega-begrensning for skuespillerkarrieren så sier det seg selv at hun ikke kam bli stor innen den bransjen. Jeg mener ikke at noen skal tvinge henne til å gjøre noe hun ikke vil, men jeg mener det er en stor feiltakelse å gi henne jobben om det betyr at historien må skrives om for å passe skuespillerens personlige overbevisning. 

Jeg er ikke religiøs, og synes det er utrolig vanskelig å leve meg inn i denne historien. Hvorfor skal man begrense seg så sinnsykt når vi bare har fått ETT liv? Dekke seg til med hijab, hva er det godt for? Tror muslimer menn blir kåte av hår?

Anonymkode: 33d94...e36

Man trenger ikke å se at leppene møtes for å skjønne at det er et kyss eller at det skjer noe annet intimt. 

På 7.5.2017 den 8.18, Maleficenta skrev:

Midten av 20 årene er for gammelt for en 17 åring. En på 26 er gammel nok til å gifte seg å få barn liksom. Dessuten kan man fint være over 30 og studere på universitetet

Man er gammel nok til å gifte seg når man er 18. Jeg var sammen med en på 26 da jeg var 16. Det er ikke uvanlig. Selv om du syns det er for gammelt, så betyr det ikke at det ikke skjer. SKAM hadde vært rimelig kjedelig om ingen gjorde noe galt.

7 timer siden, AnonymBruker skrev:

.... Nå må jeg faktisk innrømme overfor meg selv at jeg er skuffet. Jeg gledet meg til Sana-sesong og trodde det skulle... skje noe. Det har jo skjedd absolutt nada så langt. Andem skrev "shit's about to go down' før sesongen begynte, men vil ikke si noe som helst har skjedd i Sanas liv så langt.

æsj, skuffet:(

Anonymkode: 6d485...34f

Så utålmodig, da. Sesongen er langt fra ferdig.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

2 minutter siden, penny_ skrev:

Jeg tror nok Pepsi max-gjengen er mer denne typen jenter. 

Man trenger ikke å se at leppene møtes for å skjønne at det er et kyss eller at det skjer noe annet intimt. 

Man er gammel nok til å gifte seg når man er 18. Jeg var sammen med en på 26 da jeg var 16. Det er ikke uvanlig. Selv om du syns det er for gammelt, så betyr det ikke at det ikke skjer. SKAM hadde vært rimelig kjedelig om ingen gjorde noe galt.

Så utålmodig, da. Sesongen er langt fra ferdig.

Nei det er ikke vanlig at en på 26 blir kjøreste med en på 16. Det skjer kanskje men overhode ikke vanlig. Ei heller forståelig. En på 16 er et barn. Og ja på papiret har 18 åringer lov å gifte seg men det er ikke vanlig å gifte seg så ungt med mindre man kommer fra et sterkt religiøst hjem...

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

7 minutter siden, Maleficenta skrev:

Nei det er ikke vanlig at en på 26 blir kjøreste med en på 16. Det skjer kanskje men overhode ikke vanlig. Ei heller forståelig. En på 16 er et barn. Og ja på papiret har 18 åringer lov å gifte seg men det er ikke vanlig å gifte seg så ungt med mindre man kommer fra et sterkt religiøst hjem...

Nei, det skjer ikke kanskje. Det skjer. Må alt være vanlig for at det skal skje på SKAM? Alle kjenner nok ei ung jente som har vært sammen med noen som er 8-10 eldre. Blei en gang kjent med ei på 17 som var sammen med en som var over 30. De er fortsatt sammen nå mange år senere. Du er kanskje en generasjon eller to eldre enn meg, så jeg skjønner jo at du sikkert ikke henger helt med. 

Endret av penny_
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er litt skuffet over sesongen, og det er skikkelig kjipt for jeg hadde så store forventninger!

Syntes at Sana virker vanvittig usympatisk og sur. Hun er bare sur sur sur, og spydig. Og jeg skjønner ikke helt vinklingen... Er det liksom synd på Sana fordi hun selv velger å bli med på fest, men føler seg utenfor? Skal de andre bli hjemme fordi Sana ikke drikker? Når det tydelig kommer frem at alkohol og festing er priority 1 for PM gjengen, og at feks å drikke på bussmøte er noe av det de syntes er gøy med forberedelse til russetiden - så er det plutselig de som er slemme fordi Sana manipulerte seg til å bli bussjef og kommer fra et religiøst hjem? 

Ikke misforstå, jeg skjønner det med å respektere, men jeg føler den som respekterer minst her er Sana. Sana ønsker ikke bare å bli med på en kultur som er veldig annerledes enn hva som forventes av henne, hun ønsker å ta over. Det er problemet mitt, at hun som en muslimsk jente som ikke drikker skal ta over en periode som for disse andre jentene stort sett bare handler om hooking og drikking. Hvorfor liksom? Hvorfor MÅ hun være bussjef, er det ikke ok å bare få være med så hadde hun sluppet alt stresset? Det er så tydelig at buss og russ er kjempe viktig, så hvorfor skal på en måte de bøye seg for Sana her? Jeg bare skjønner ikke vinklingen. 

Greit å være inkluderende og hele pakken, men at hun står å ser sur ut på en T-bane fordi vennene vil på fest blir så teit. Skal de gi opp sin ungdomstid med fyll og fanteri fordi Sana er religiøs? 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

52 minutter siden, penny_ skrev:

Nei, det skjer ikke kanskje. Det skjer. Må alt være vanlig for at det skal skje på SKAM? Alle kjenner nok ei ung jente som har vært sammen med noen som er 8-10 eldre. Blei en gang kjent med ei på 17 som var sammen med en som var over 30. De er fortsatt sammen nå mange år senere. Du er kanskje en generasjon eller to eldre enn meg, så jeg skjønner jo at du sikkert ikke henger helt med. 

Ja det skjer men det er jo ikke positivt. Ingenting som en forelder hopper av glede over iallefall. En 26 åring er ikke mye moden når han flyr etter vgs jenter. Spiller ingen rolle hvor gammel jeg er. Er uansett ekkelt med voksne og barn sammen og overhode ikke ok å forsvare

Endret av Maleficenta
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, mjauritz skrev:

Jeg er litt skuffet over sesongen, og det er skikkelig kjipt for jeg hadde så store forventninger!

Syntes at Sana virker vanvittig usympatisk og sur. Hun er bare sur sur sur, og spydig. Og jeg skjønner ikke helt vinklingen... Er det liksom synd på Sana fordi hun selv velger å bli med på fest, men føler seg utenfor? Skal de andre bli hjemme fordi Sana ikke drikker? Når det tydelig kommer frem at alkohol og festing er priority 1 for PM gjengen, og at feks å drikke på bussmøte er noe av det de syntes er gøy med forberedelse til russetiden - så er det plutselig de som er slemme fordi Sana manipulerte seg til å bli bussjef og kommer fra et religiøst hjem? 

Ikke misforstå, jeg skjønner det med å respektere, men jeg føler den som respekterer minst her er Sana. Sana ønsker ikke bare å bli med på en kultur som er veldig annerledes enn hva som forventes av henne, hun ønsker å ta over. Det er problemet mitt, at hun som en muslimsk jente som ikke drikker skal ta over en periode som for disse andre jentene stort sett bare handler om hooking og drikking. Hvorfor liksom? Hvorfor MÅ hun være bussjef, er det ikke ok å bare få være med så hadde hun sluppet alt stresset? Det er så tydelig at buss og russ er kjempe viktig, så hvorfor skal på en måte de bøye seg for Sana her? Jeg bare skjønner ikke vinklingen. 

Greit å være inkluderende og hele pakken, men at hun står å ser sur ut på en T-bane fordi vennene vil på fest blir så teit. Skal de gi opp sin ungdomstid med fyll og fanteri fordi Sana er religiøs? 

Ganske enig med deg igrunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

45 minutter siden, mjauritz skrev:

Poenget er vel ikke å vise dette for å vise hvor dårlige venninner hun har - men å vise det for å få frem hvordan hennes situasjon er. Selv om hun er med er hun utenfor, fordi en del av de "tradisjonene" knyttet til norsk ungdomstid står i motsetning til det som forventes av henne som religiøs. Jeg tipper hun vil være bussjef for åpen nettopp være med, i tillegg til at hun vil bevise for moren sin og Elias at hun kan klare "begge deler". Sana mener nok at det skal være mulig å være troende muslim men også være norsk tenåringsjente, og flere av scenene denne sesongen har vel vist at nettopp det byr på utfordringer. 

Man kan alltids diskutere hvor positiv feks russetida er når den så tydelig kan oppleves som ekskluderende, men poenget her er vel at Sana ikke blir ekskludert av noen andre, men at hun alikevel ikke får det helt til å fungere. Hun "dømmer ingen" og åpner opp for fest hjemme hos seg, men når foreldrene kommer inn og kjefter på Yosef fordi "Du vet vi ikke har alkohol i huset" ser vi at steget mellom de to rollene Sana gjerne vil mestre parallelt er stort.  

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, mjauritz skrev:

Jeg skjønner faktisk Sara godt. Sana har bare vært sur og grinete mot pepsimax gjengen hele veien, og oppfører seg som en sinna-mafia som bare bestemmer hele tiden. Jeg skjønner at kommentaren om norske partyjenter var unødvendig, men nå var det Sana sitt valg å spleise bussene, men når Sara feks prøver å skrive en hyggelig mail og spør Sana om hun får hun bare et surt svar om "hakke hatt tid å svare, kan du ikke bare spørre selv?". Jeg hadde heller ikke orket å forholde meg til Sana, egentlig. 

2 timer siden, Maleficenta skrev:

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

At Sana er streng, konsekvent og fremstår som litt usympatisk er da vel ikke noe nytt? Det er nettopp derfor det er interessant å bli kjent med karakteren for å forsøke å forstå hvorfor hun er som hun er. Hva er det som gjør/har gjort at hun er slik. Det er nok ikke enkelt å vokse opp og skille seg ut så mye som hun gjør. Fremtoningen hennes kan tyde på at hun har opplevd noe som gjør at hun ikke slipper folk innpå seg. Det tar tid å rive ned veggene, det er ikke noe som skjer på nullkommaniks. Vi kommer nok tettere inn på henne denne sesongen og jeg tror hun kommer til å bli litt mer laid-back… Eller ikke, det gjenstår å se. Men det er gøy å få innblikk i hennes liv som ung, muslimsk jente som er vokst opp med to kulturer som ofte krasjer med hverandre.

Vi har jo allerede fått se noen sider av Sana som vi ikke har sett tidligere og det vil nok skje mer etterhvert, vi er jo som sagt i begynnelse, for crying out loud :P

Hva gjelder pepsi max-gjengen, så har jo de vært ganske slemme mot Vilde, de frøs henne ut og kalte henne for en hore, etc. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
1 time siden, mjauritz skrev:

Har Sana fått noen til å bøye seg for henne og de religiøse reglene hun må følge? Svaret er nei. Hun uttrykte eksplisitt under det første bussmøtet at hun dømmer ingen. Selvfølgelig forstår hun at drikking er en stor del av russetiden; hun lot bussgjengen ha fest hos henne til og med. Dette handler nok heller om at hun forsøker å overbevise seg selv om at det ikke vil være noe problem for henne å være bussjef. Hun er også bussjef slik at venninnegjengen hennes skal ha litt makt hva gjelder denne denne fusjoneringen med pepsi max-gjengen. Tror dere de bare ville godtatt Vilde som bussjef? Og hvis de hadde godtatt det, tror du ikke de ville klart å manipulere henne og til og med ta bussjef-tittelen fra henne? Sana er beintøft, hun lar seg ikke pille på nesen og «tør» å sette jentene på plass.

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns denne sesongen så langt har vært ett ganske stort gjesp, men føler det er trøbbel på gang nå...

Sara i PM gjengen har passordet til Nooras mail.....
Har hun sendt mailer til William?
Har hun gått gjennom mailen og vet at Sana og jentene bare bløffet om at de hadde pengene? 
Og satt i gang jobben med å kvitte seg med dem alle sammen? Hun inviterer "de naive og dumme jentene" (som bare ønsker å feste og bli likt) inn i facebookgruppa og tar dem med på fest....mens hun utestenger de to som virker smartere og har evnen til å tenke kritisk.  Det var definitivt ikke noen glipp at hun ikke hadde invitert Sana og Noora. (Du GLEMMER ikke å legge til bussjefen i gruppa ;) )......det noe på gang......

I introen gjør Sana "en feil" (spenner ben på Noora) som gjør at alle jentene "går på trynet" en etter en.....var hennes "vi deler buss og jeg skal være sjefen" feilen som gjør at Noora, Eva, Vilde og Kris "får lide" etterpå?

Venter i spenning på at det skjer noe :)

Endret av *Emma*
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg synes Sara så litt lurt mot Noora når de kom gående, som om hun hadde snoket på mailen til Noora. Det skjer nok noe der.

Men jeg blir litt usikker på hva denne sesongen handler om, det er så mye forskjellig som de enda bare pirker i overflaten i.

Anonymkode: 152fb...a53

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Men etter det nye klippet må jeg si at Sara virker oppriktig. Kanskje det bare var en feil at hun ikke inviterte Sana og Noora til facebookgruppen? Egentlig tror jeg ikke det, fordi jeg tenker at det ikke kan være SÅ vanskelig å huske på de 5 personene man skal inkludere i den. Kunne ønske Sana klarte å virke mer hyggelig eller ydmyk i dagens klipp. Ellers gleder jeg meg til fredag. Håper det skjer noe action snart.

Anonymkode: 71812...c3d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syns og hun virket oppriktig....etter hvert...... i det nye klippet...men jeg tror likevel ikke hun er det ;)

Endret av *Emma*
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16

Hmm.. Sana begynner å bli litt paranoid. Hun tror at folk prøver å spolere for henne, men så er det kanskje bare hennes egne fordommer som ødelegger? Det er jo det store spørsmålet. Men hun begynner å bli usikker og vakler litt. Eller har hun rett i å mistenke Pepsi Max-jentene? Det blir faktisk litt spennende å følge med..😉

Lenke til kommentar
Del på andre sider

27 minutter siden, hvit.rose skrev:

Hmm.. Sana begynner å bli litt paranoid. Hun tror at folk prøver å spolere for henne, men så er det kanskje bare hennes egne fordommer som ødelegger? Det er jo det store spørsmålet. Men hun begynner å bli usikker og vakler litt. Eller har hun rett i å mistenke Pepsi Max-jentene? Det blir faktisk litt spennende å følge med..😉

Jeg tenker at klippet hvor Nora gir bort passordet sitt mens Sara hører på er helt meningsløst, om ikke det leder til noe....
Enten kontakter Sana William - eller så gjør Sara noe f***skap...

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...