AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4421 Del Skrevet 7. mai 2017 På 6.5.2017 den 8.43, AnonymBruker skrev: Jeg synes argumentasjonene for og imot religion i denne episoden var utrolig dårlig og lite reflektert! Jeg klarte knapt henge med i tankegangen... Yousef hadde på en måte et poeng, men Sana bare jattet bull i mine øyne. Var kleint å høre... Ellers håper jeg det skjer MER i neste episode. Akkurat som jeg håpet i denne episoden... Det var fint å se Yousana sammen, og de siste sekundene var søte, men ellers var det jo INGENTING som skjedde. Kafèbesøket var jo totalt ute av context, og tok mange gode minutter fra en episode som ellers kunne vært fylt med... mer. Bare MER. Anonymkode: ed13c...99a 20 timer siden, Trimsi skrev: Jøss!! Jeg er en hardnakket ateist, men synes dette var en strålende fin episode med en god og reflektert samtale. Jeg synes så absolutt ikke Sana pratet tull. Hun forklarte på en fin måte hvorfor religion betyr så mye for henne, hva det betyr for henne å be og å faste, og hvordan hun føler at livet, som er så komplisert og vakkert, må ha en større betydning. Jeg synes også Yousefs forklaring var interessant og forstålig. Jeg synes det skjedde kjempemye i dette klippet jeg Jeg reagerer også på AB...99a, som sier at Sana ikke var reflektert i svarene hun ga. Hva mer kan en forvente egentlig? Hun beskrev de fine tingene med religion som f.eks. bønn, hvor hun har indre samtaler med seg selv, reflekterer og finner roen i en hektisk og stresset hverdag. Religionen er noe som får henne til å ta en liten time-out fra tankevirksomheten for å komme i kontakt med "sitt indre." Og dette med at universet vårt et så komplekst, abstrakt og i blant så detaljert til fingerspissene, gjør at det er vanskelig for henne å tro at alt er tilfeldigheter. Det er så mye vi ikke forstår, så mye vitenskapen ikke kan men forsøker å forklare, men det er mange teorier som ikke er bevist, så mye blir spekulasjoner, som f.eks. kosmologien (og kvantemekanikk, ikke minst). Jeg har flere kristne venner som er realfagutdannende og alle disse sier det samme når vi snakker om religion og tro, at universet vårt et så intrikat og at jo mer en studerer vitenskap jo lettere er det for dem å tro. Dette er jo noe de fleste ateister, merkelig nok, ikke klarer å forstå; at troende ofte tror på vitenskap og er vitenskapsmenn. Det er veldig lite reflektert å ha slike meninger, at å tro på vitenskap gjør at du ikke kan tro på gud. Anonymkode: ca37e...e54 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai 2017 #4422 Del Skrevet 7. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun setter religion som en mega-begrensning for skuespillerkarrieren så sier det seg selv at hun ikke kam bli stor innen den bransjen. Jeg mener ikke at noen skal tvinge henne til å gjøre noe hun ikke vil, men jeg mener det er en stor feiltakelse å gi henne jobben om det betyr at historien må skrives om for å passe skuespillerens personlige overbevisning. Jeg er ikke religiøs, og synes det er utrolig vanskelig å leve meg inn i denne historien. Hvorfor skal man begrense seg så sinnsykt når vi bare har fått ETT liv? Dekke seg til med hijab, hva er det godt for? Tror muslimer menn blir kåte av hår? Anonymkode: 33d94...e36 Jeg tenker litt sånn at dersom serien ville bryte med fordommer skulle de brukt en muslimsk jente som var totalt sekulær, for å vise at ikke alle muslimer er strengt religiøse. Er sånn sett bra de har med yousef da. Men han er jo gutt. Og det er jo allerede slik at man vet at guttene er frie til å gjøre hva de vil mer enn jenter. Er jo så mange som argumenterer for at muslimske jenter er like frie som norske. Da burde man vise det da... 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 7. mai 2017 #4423 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) 4 timer siden, AnonymBruker skrev: Hvis hun setter religion som en mega-begrensning for skuespillerkarrieren så sier det seg selv at hun ikke kam bli stor innen den bransjen. Jeg mener ikke at noen skal tvinge henne til å gjøre noe hun ikke vil, men jeg mener det er en stor feiltakelse å gi henne jobben om det betyr at historien må skrives om for å passe skuespillerens personlige overbevisning. Anonymkode: 33d94...e36 Endret 7. mai 2017 av mikrobe Slettet feil info Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4424 Del Skrevet 7. mai 2017 1 time siden, mikrobe skrev: Akkurat i dette tilfellet (serien Skam) så ble ungdommene valgt ut på casting uten at Andem hadde skrevet noen roller. Hun laget rollene rundt ungdommene hun valgte ut. Det er derfor det er så mange likhetstrekk mellom karakterene og skuespillerne hva interesser og talenter angår. Hvilke likhetstrekk tenker du på? Hvor har du det fra? Anonymkode: d0237...700 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 7. mai 2017 #4425 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) 27 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvilke likhetstrekk tenker du på? Hvor har du det fra? Anonymkode: d0237...700 Som at han som spiller Jonas var god til å skate, og hun som spiller Sana spiller basketball på høyt nivå. De tok de tingene fra skuespillernes liv, i stedet for å be dem øve på å gjøre noe de ikke kunne fra før. / edit Feil info. Se svaret under mitt. Endret 7. mai 2017 av mikrobe Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 7. mai 2017 #4426 Del Skrevet 7. mai 2017 1 time siden, mikrobe skrev: Akkurat i dette tilfellet (serien Skam) så ble ungdommene valgt ut på casting uten at Andem hadde skrevet noen roller. Hun laget rollene rundt ungdommene hun valgte ut. Det er derfor det er så mange likhetstrekk mellom karakterene og skuespillerne hva interesser og talenter angår. Tror ikke det stemmer helt. http://www.vg.no/rampelys/tv/tv-serier/slik-lagde-de-skam/a/23684032/ Sitat Hun forteller at selv om rollefigurene var skrevet før skuespillene kom på plass, får de absolutt påvirke dem de spiller. – Før vi castet noe som helst, var rollefigurene skrevet. Jonas var en idealist på papiret. Vi hadde så mange forskjellige Jonas-kandidater. Vi låner litt av skuespilerne, og Marlon som spiller Jonas er veldig kul og litt hipster, så vi lånte det fra ham, forteller Andem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4427 Del Skrevet 7. mai 2017 14 timer siden, AnonymBruker skrev: Jonas hipster??? Du mista meg der - tror du er litt utenfor aldersspennet serien er laget for altså... Anonymkode: d0237...700 What? Jonas er så hipster man kan få. Anonymkode: 4c968...d26 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 7. mai 2017 #4428 Del Skrevet 7. mai 2017 3 minutter siden, Raindrops skrev: Tror ikke det stemmer helt. http://www.vg.no/rampelys/tv/tv-serier/slik-lagde-de-skam/a/23684032/ Da var det enten oversatt av Google, eller juks og fanteri. Takk for oppklaringen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Raindrops Skrevet 7. mai 2017 #4429 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) 2 minutter siden, mikrobe skrev: Da var det enten oversatt av Google, eller juks og fanteri. Takk for oppklaringen. Godt mulig noe har forsvunnet i oversettelsen og deretter tolket feil, det er iallefall litt sannhet i det tross alt Endret 7. mai 2017 av Raindrops Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
mikrobe Skrevet 7. mai 2017 #4430 Del Skrevet 7. mai 2017 Akkurat nå, Raindrops skrev: Godt mulig noe har forsvunnet i oversettelsen og deretter tolket feil, det er jo iallefall litt sannhet i det tross alt Joda, enkelte ting stemte. Jeg har fjernet det som var feil fra innlegget mitt. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Trimsi Skrevet 7. mai 2017 #4431 Del Skrevet 7. mai 2017 15 timer siden, AnonymBruker skrev: Jonas hipster??? Du mista meg der - tror du er litt utenfor aldersspennet serien er laget for altså... Anonymkode: d0237...700 Dette er Andems egne ord Tror kanskje du er litt utenfor aldersspennet og tenker at hipster er en tretti år gammel fyr med langt skjegg, manneknute, kule briller og tatoveringer.. En 16-17 år gammel hipster er litt annerledes 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Søgni Skrevet 7. mai 2017 #4432 Del Skrevet 7. mai 2017 Jeg synes også at Sana var veldig reflektert i samtalen med Yousef. Et problem, eller noe som har gjort Sana litt lite troverdig for meg før, er at hun har vært så utrolig reflektert. Som den gangen hun diskuterte homofili med Isak (?), jeg satt igjen og tenkte at det nok var litt urealistisk med en argumentasjonsrekke som hun kom med da. Mulig jeg og vennene mine var mindre oppegående enn andre på den alderen, men jeg tror ikke det. Er det noe jeg forbinder med den tida, så er det at meningene ikke alltid hang på greip, at vi ikke var særlig prinsipielle i standpunktene våre, at mye handla om å "finne seg sjæl" og ikke så mye om slike overordna prinsipielle grunner for alt vi mente. Det er ikke meninga å snakke ned ungdom her, altså. Men å forvente at en 17-åring er mer reflektert enn det der i en samtale om noe så personlig som livssyn og tro, det syns jeg er å forlange for mye. 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4433 Del Skrevet 7. mai 2017 Synes enkelte her tar sorgene veeeeldig på forskudd. Hvorfor regner dere med at vi verken får se Sana kysse eller en scene uten hijaben? Vi vet faktisk ikke det! Dere spekulerer bare. Det var like før de kyssa i fredagsklippet, så jeg vil tippe at vi får se et kyss i løpet av sesongen. Denne sesongen handler jo nettopp om den skvisen Sana står i mellom lojaliteten til familien og religionen, og ungdomskulturen hun også prøver å være en del av (på sin måte). Hun sier selv til moren i telefonen, i et av de første klippene, "jeg kan ha norske venner og fortsatt være meg selv", og det er dette hun sliter med hele tida. Det handler ikke først og fremst om de forventningene familien har til henne, men de forventningene hun har til seg selv. Har hun for strenge regler for seg selv? Det virker å være det hun lurer på nå, derfor googler hun hvorfor en muslimsk jente ikke kan gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Dette er det hun prøver å finne ut av. Anonymkode: 51744...38e 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 7. mai 2017 #4434 Del Skrevet 7. mai 2017 1 time siden, AnonymBruker skrev: Synes enkelte her tar sorgene veeeeldig på forskudd. Hvorfor regner dere med at vi verken får se Sana kysse eller en scene uten hijaben? Vi vet faktisk ikke det! Dere spekulerer bare. Det var like før de kyssa i fredagsklippet, så jeg vil tippe at vi får se et kyss i løpet av sesongen. Denne sesongen handler jo nettopp om den skvisen Sana står i mellom lojaliteten til familien og religionen, og ungdomskulturen hun også prøver å være en del av (på sin måte). Hun sier selv til moren i telefonen, i et av de første klippene, "jeg kan ha norske venner og fortsatt være meg selv", og det er dette hun sliter med hele tida. Det handler ikke først og fremst om de forventningene familien har til henne, men de forventningene hun har til seg selv. Har hun for strenge regler for seg selv? Det virker å være det hun lurer på nå, derfor googler hun hvorfor en muslimsk jente ikke kan gifte seg med en ikke-muslimsk mann. Dette er det hun prøver å finne ut av. Anonymkode: 51744...38e Jeg har mistet håpet fordi jeg hørte på Skam-podden der en i panelet er muslimsk jente selv og sier det er fullstendig urealistisk å håpe på kyss eller hår fra Sana siden skuespilleren selv er så religiøs og praktiserende selv. Du har helt rett i at vi ikke vet noe sikkert enda, men mitt inntrykk er at vi ikke skal håpe på stort. Anonymkode: 33d94...e36 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest blåbærpike Skrevet 7. mai 2017 #4435 Del Skrevet 7. mai 2017 (endret) Vi kan få kyss mellom Sana og Yousef uten at Iman Meskini faktisk trenger å kysse Cengiz Al. Bruk av riktig kameravinkler osv gjør det fult mulig at det ser ut som at de kysser, uten at de gjør det At vi får se Sana uten hijab eller alternative plagg som dekker håret tror jeg er mindre sannsynlig, men man vet aldri med Julie Andem Endret 7. mai 2017 av blåbærpike Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai 2017 #4436 Del Skrevet 7. mai 2017 12 minutter siden, blåbærpike skrev: Vi kan få kyss mellom Sana og Yousef uten at Iman Meskini faktisk trenger å kysse Cengiz Al. Bruk av riktig kameravinkler osv gjør det fult mulig at det ser ut som at de kysser, uten at de gjør det At vi får se Sana uten hijab eller alternative plagg som dekker håret tror jeg er mindre sannsynlig, men man vet aldri med Julie Andem Hva er denne greia med å sette Julie Andem på en pidestall. Hun blir så kvalmende rost oppi skyene her inne. Skulle tro det ikke fantes bedre serieskapere enn henne i hele verden. Ja hun er flink men burde vi ikke rose skuespillerne her litt og? Andem skal da ikke ha all credit alene. 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Maleficenta Skrevet 7. mai 2017 #4437 Del Skrevet 7. mai 2017 39 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg har mistet håpet fordi jeg hørte på Skam-podden der en i panelet er muslimsk jente selv og sier det er fullstendig urealistisk å håpe på kyss eller hår fra Sana siden skuespilleren selv er så religiøs og praktiserende selv. Du har helt rett i at vi ikke vet noe sikkert enda, men mitt inntrykk er at vi ikke skal håpe på stort. Anonymkode: 33d94...e36 Det fins praktiserende muslimer som ikke bruker hijab og Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 7. mai 2017 #4438 Del Skrevet 7. mai 2017 Hva heter de som har rollene som Sanas foreldre? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
KristineS Skrevet 7. mai 2017 #4439 Del Skrevet 7. mai 2017 15 minutter siden, Regn skrev: Hva heter de som har rollene som Sanas foreldre? Shoukat Changazi og Sherin Wahab Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Regn Skrevet 7. mai 2017 #4440 Del Skrevet 7. mai 2017 4 minutter siden, KristineS skrev: Shoukat Changazi og Sherin Wahab Takk Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå