Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

12 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg synes argumentasjonene for og imot religion i denne episoden var utrolig dårlig og lite reflektert! Jeg klarte knapt henge med i tankegangen... Yousef hadde på en måte et poeng, men Sana bare jattet bull i mine øyne. Var kleint å høre... 

Ellers håper jeg det skjer MER i neste episode. Akkurat som jeg håpet i denne episoden... Det var fint å se Yousana sammen, og de siste sekundene var søte, men ellers var det jo INGENTING som skjedde. Kafèbesøket var jo totalt ute av context, og tok mange gode minutter fra en episode som ellers kunne vært fylt med... mer. Bare MER.

Anonymkode: ed13c...99a

Jøss!! Jeg er en hardnakket ateist, men synes dette var en strålende fin episode med en god og reflektert samtale. Jeg synes så absolutt ikke Sana pratet tull. Hun forklarte på en fin måte hvorfor religion betyr så mye for henne, hva det betyr for henne å be og å faste, og hvordan hun føler at livet, som er så komplisert og vakkert, må ha en større betydning. Jeg synes også Yousefs forklaring var interessant og forstålig.

Jeg synes det skjedde kjempemye i dette klippet jeg :)

• Liker 17
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker

Synes det var synd at Andem ikke hadde en bedre vri på hvorfor William og Noora har fått problemer. Litt for rask og lite kreativt at Noora ikke møtte til rettsaken. Andem fikk skryt for hvordan Noora gikk fra et offer til å ta saken i egne hender i forhold saken om nakenbilder av mindreårige der hun lekset opp for broren til William, men nå ble Noora plassert tilbake i offerrollen. 

Det er første gang jeg har tenkt at Andem løser noe på en lite kreativ måte. Stort sett har jeg alltid blitt overrasket over hennes iderikdom.

Anonymkode: 44618...5c7

• Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
20 timer siden, Maleficenta skrev:

De er jo for gamle for henne. Noora er 17 og de så ut som de snart var 30

Wuut, de gikk jo på UiO, midten av 20 årene kanskje. Kjekke var de i hvert fall!

15 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg syns klippet på fredag ikke var noe bra. For meg så Sana og Yousef kun ut til å ha en vennlig tone seg i mellom, som kompiser. Kanskje dette endret seg de siste 30s av episoden, men ellers var det ingen følelser der - ingen forelskelse.

Dette med Even syns jeg også blir tåpelig. Kurrere seg selv med koranen? Ja jøss, det virker ikke særlig troverdig. Og i tillegg at Yousef gikk bort fra sin religion pga Even. Det fungerer ikke for meg. Det blir bare teit.

Noora har jeg også problemer med. Syns hun spiller veldig dårlig i denne sesongen. 

Anonymkode: 26b03...697

Er du bipolar? Bipolare i en manisk fase kan si og gjøre ting som ikke gir mening for andre - med det gir mening for dem selv.

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

17 og 18 åringer kan absolutt være reflekterte ifh religion! Akkurat som ifh utdannelse, arbeid, eller f.eks det å være vegetarianer eller veganer, politikk og frivillighetsarbeid. Noen er det ikke. Andre er det. Noen er midt imellom. Men Sana har hele tiden vært tydelig på hvor hun står, hva hun tror osv., men så er hun såpass lite reflektert når det kommer til stykket? Det virker nærmest absurd.
At Yousef virket lite reflektert (ikke så ille som Sana), er mer troverdig da vi ikke kjenner ham godt nok.

Så det er ikke mulig å være helt fastsatt på én ting selv om man har evnen til å reflektere over så og si alt annet? Trangsynt du'a. Jeg synes det er dette som gjør Sana sin karakter interessant og troverdig. Hun hadde vært dødskjedelig om hun reflekterte og aksepterte en logisk løsning til absolutt alt - og jeg er også ganske sikker på at slike mennesker nærmest ikke finnes.

Anonymkode: dc85c...3bc

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Så det er ikke mulig å være helt fastsatt på én ting selv om man har evnen til å reflektere over så og si alt annet? Trangsynt du'a. Jeg synes det er dette som gjør Sana sin karakter interessant og troverdig. Hun hadde vært dødskjedelig om hun reflekterte og aksepterte en logisk løsning til absolutt alt - og jeg er også ganske sikker på at slike mennesker nærmest ikke finnes.

Litt av poenget mitt var at Sana tidligere har vist å være reflektert ifh religionen sin. Men denne gangen viste hun en helt annen side, som viste at hun overhodet ikke var reflektert likevel. Når skjedde denne endringen? 

Derfor så "trangsynt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
2 timer siden, Trimsi skrev:

Jeg må si som Isak "jeg skjønner ikke en dritt" ;) Skuespillere har forskjellige roller. De spiller helt forskjellige karakterer, noen løper etter gutter og kliner og holder på, andre gjør helt andre ting... Imam spiller en svært religiøs jente, det ville vært helt ekstremt unaturlig, rart og fryktelig feil hvis hun skulle kline, drikke og holde på. Om en av karakterene hadde vært veldig kristen, ville ikke dette blitt så veldig annerledes. 

Når man lager en film eller en serie fungerer det ikke slik at regissøren fordeler kyssescener og slosscener ut slik at det skal bli rettferdig :fnise: Unnskyld meg ass, men jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på dette...

Jeg stiller meg spørsmålene:

"Sana" slipper å spille intime scener pga sin religion. Respekteres det hvis de "norske" vegrer seg mot slike scener? Eller forventes det at de i større grad er villige til å gjøre slike scener?

Spiller "Sana" en rolle i et allerede ferdig manus, eller tilpasses manuset skuespilleren Sana sine preferanser?

Du sier det er usannsynlig at Sana begynner å feste og kline. Ja det er godt mulig. Men det er jo ikke helt umulig? Det meste i denne verden går an. Men nå blir det jo helt usannsynlig, pga skuespilleren. Et eksempel: det finnes jo muslimske jenter som har norske kjærester i hemmelighet. Hva om sana gjennomgikk en identitetskrise, fikk et svakt øyeblikk og gjorde noe så crazy som å kysse Yosef. Det er noe som kunne skjedd i virkeligheten. Men nå tviler jeg på at det kan skje i serien, pga skuespilleren.

Jeg synes det uansett er drøyt at tenåringer på vgs spiller sexscener, fordi det allerede er mye press og forventninger i denne alderen. Hva hvis "Isak" hadde nektet å spille inn de drøye scenene. Hadde han fortsatt fått en sesong?

Jeg vet ikke, men synes mye er problematisk med denne serien. Spesielt etter sesong 3 som jeg synes var vel dristig.

Endret av Mattie16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Synes det var synd at Andem ikke hadde en bedre vri på hvorfor William og Noora har fått problemer. Litt for rask og lite kreativt at Noora ikke møtte til rettsaken. Andem fikk skryt for hvordan Noora gikk fra et offer til å ta saken i egne hender i forhold saken om nakenbilder av mindreårige der hun lekset opp for broren til William, men nå ble Noora plassert tilbake i offerrollen. 

Det er første gang jeg har tenkt at Andem løser noe på en lite kreativ måte. Stort sett har jeg alltid blitt overrasket over hennes iderikdom.

Anonymkode: 44618...5c7

Jeg tror Andem er veldig bevisst på å ikke sette noen av karakterene på pidestall. De skal ikke være bare sterke og "perfekte" men gjøre feil, være usikre og føle skam. De skal snuble, falle men reise seg opp igjen. De skal hjelpe hverandre og lære noe på sin vei :) 

Jeg synes problemene mellom Noorhelm i hvert fall virker ganske realistiske, så får vi se hvordan det ender til slutt. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, hvit.rose skrev:

Jeg stiller meg spørsmålene:

"Sana" slipper å spille intime scener pga sin religion. Respekteres det hvis de "norske" vegrer seg mot slike scener? Eller forventes det at de i større grad er villige til å gjøre slike scener?

Spiller "Sana" en rolle i et allerede ferdig manus, eller tilpasses manuset skuespilleren Sana sine preferanser?

Du sier det er usannsynlig at Sana begynner å feste og kline. Ja det er godt mulig. Men det er jo ikke helt umulig? Det meste i denne verden går an. Men nå blir det jo helt usannsynlig, pga skuespilleren. Et eksempel: det finnes jo muslimske jenter som har norske kjærester i hemmelighet. Hva om sana gjennomgikk en identitetskrise, fikk et svakt øyeblikk og gjorde noe så crazy som å kysse Yosef. Det er noe som kunne skjedd i virkeligheten. Men nå tviler jeg på at det kan skje i serien, pga skuespilleren.

Jeg synes det uansett er drøyt at tenåringer på vgs spiller sexscener, fordi det allerede er mye press og forventninger i denne alderen. Hva hvis "Isak" hadde nektet å spille inn de drøye scenene. Hadde han fortsatt fått en sesong?

Jeg vet ikke, men synes mye er problematisk med denne serien. Spesielt etter sesong 3 som jeg synes var vel dristig.

Iman spiller en svært religiøs muslimsk jente. En av grunnene til at hun fikk rollen er sikkert at hun selv er praktiserende muslim. Andem får førstehåndskunnskap fra sin skuespiller, selv om det selvfølgelig også ble gjort mye research og intervjuer med muslimsk ungdom før sesongen. Vi vet jo at flere av skuespillerne bruker egne erfaringer, persontrekk og til og med egne klær når de portretterer sin karakter. Andem har jo tilpasset flere ting, som at "Jonas" ble en hipster som skater... og at "Eskild" improviserer og bruker mye humor. Det kan godt hende det også er en sammenheng mellom at både "Vilde" og skuespiller Ulrikke har/har hatt spiseforstyrrelser, og at "ballong gutta" som skal ha muslimsk bakgrunn blir spilt av gutter med muslimsk bakgrunn.

Mye av manuset i sesong 4 er skrevet, og mye av handlingen var nok ferdigtenkt allerede før sesong 3. Men Andem kan jo forandre det hun ønsker etterhvert som scenene spilles inn. Det var vel slik i sesong 1 at hun ville ha forandret slutten hvis fansen veldig sterkt hadde ønsket en annen slutt. 😊

Julie har nok ikke tenkt ut et plott der Sana friket ut og ligger rundt med gutter. Det hadde ikke bare virket helt usannsynlig, men hvis det mot formodning måtte skje hadde en annen spilt Sana, og karakteren ville vært helt annerledes.. 

Iman ville ikke tatt en rolle som f.eks "Vilde", hun vil helt sikkert ikke ta en rolle der hun ikke spiller en jente med hijab. Så jeg skjønner ikke helt problemet?

Slik jeg kjenner ungdom i dag så har mange mye sex. Det hadde forresten jeg og mine venner også da jeg var i den alderen. Sex scenene i SKAM er heldigvis relativt snille og uskyldige, og jeg er 100% sikker på at Andem ikke presser skuespillerne sine til noe de ikke ønsker eller kan stå inne for selv. Etter det jeg har hørt er hun veldig beskyttende ovenfor skuespillerne, og blir betraktet som en nær venn av flere av de. Skuespilleren bak Isak viste fra starten av første sesong at han skulle være homofil og få sin egen sesong.

Hvilke scener i sesong 3 synes du var dristige? Det er så vidt jeg vet en 12 års grense anbefaling på serien, og for å være ærlig synes jeg sex-praten mellom jentene er mye mer dristig enn sex scenene.. men det er min mening.

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jonas hipster??? Du mista meg der - tror du er litt utenfor aldersspennet serien er laget for altså... 

Anonymkode: d0237...700

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
På 5.5.2017 den 8.06, PseudonymBruker skrev:

Skikkelig karakterbrist at (tidligere) smarte Noora oppgir passordet sitt på den måten. Ikke bare til Sana, men høyt så hun Pepsi Max-jenta får det med seg. Usannsynlig!

Så høyt at PM-jenta fikk det med seg?! Hun fikk det jo skritflig, på arket med eposten. Samme arket passordet ble skrevet på.

Ellers må jeg si det er usannsynlig ja. Ihvertfall når hun bruker mailen også til personlige ting. 

Anonymkode: d455f...38e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

14 timer siden, AnonymBruker skrev:

17 og 18 åringer kan absolutt være reflekterte ifh religion! Akkurat som ifh utdannelse, arbeid, eller f.eks det å være vegetarianer eller veganer, politikk og frivillighetsarbeid. Noen er det ikke. Andre er det. Noen er midt imellom. Men Sana har hele tiden vært tydelig på hvor hun står, hva hun tror osv., men så er hun såpass lite reflektert når det kommer til stykket? Det virker nærmest absurd.
At Yousef virket lite reflektert (ikke så ille som Sana), er mer troverdig da vi ikke kjenner ham godt nok.

Sier ikke at de ikke er reflekterte men man er jo litt naiv da på den alderen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

9 timer siden, AnonymBruker skrev:

Wuut, de gikk jo på UiO, midten av 20 årene kanskje. Kjekke var de i hvert fall!

Er du bipolar? Bipolare i en manisk fase kan si og gjøre ting som ikke gir mening for andre - med det gir mening for dem selv.

Midten av 20 årene er for gammelt for en 17 åring. En på 26 er gammel nok til å gifte seg å få barn liksom. Dessuten kan man fint være over 30 og studere på universitetet

Endret av Maleficenta
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Muslimske jenter jeg har snakket med sier det realistiske ville vært å se Sana uten hijab hjemme, se henne kysse Yousef i trygghet der ingen kan se dem osv. Veldig, veldig mange muslimske jenter oppfører seg som tenåringer flest, bare at de skjuler det. Noen trenger forsåvidt ikke å skjule det heller. En jeg gikk i klasse med hadde hijab og var kjæreste med en annen gutt på skolen (han også muslimsk). De kysset og holdt hender :) 

De jentene jeg har snakket med om Sana sier hvert fall at det er krise for dem om Sana skal være den perfekte muslimen og at man ikke kommer inn på henne personlig slik man har gjort med tidligere hovedkarakterer. For jenter med hijab er det et stort problem at de ikke blir sett på som mennesker, og at folk bare ser hodeplagget. Det hadde hjulpet dem om nordmenn fikk se, og ikke minst; fikk føle med en muslimsk jente. Hittil synes jeg ikke Skam har klart å vise disse sidene ved Sana, og det er UTROLIG trist og provoserende om vi ikke skal få se de sidene heller fordi skuespilleren ikke ønsker det.... Da blir jeg mektig irritert!!!!

Anonymkode: 33d94...e36

• Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mattie16
12 timer siden, Trimsi skrev:

Iman spiller en svært religiøs muslimsk jente. En av grunnene til at hun fikk rollen er sikkert at hun selv er praktiserende muslim. Andem får førstehåndskunnskap fra sin skuespiller, selv om det selvfølgelig også ble gjort mye research og intervjuer med muslimsk ungdom før sesongen. Vi vet jo at flere av skuespillerne bruker egne erfaringer, persontrekk og til og med egne klær når de portretterer sin karakter. Andem har jo tilpasset flere ting, som at "Jonas" ble en hipster som skater... og at "Eskild" improviserer og bruker mye humor. Det kan godt hende det også er en sammenheng mellom at både "Vilde" og skuespiller Ulrikke har/har hatt spiseforstyrrelser, og at "ballong gutta" som skal ha muslimsk bakgrunn blir spilt av gutter med muslimsk bakgrunn.

Mye av manuset i sesong 4 er skrevet, og mye av handlingen var nok ferdigtenkt allerede før sesong 3. Men Andem kan jo forandre det hun ønsker etterhvert som scenene spilles inn. Det var vel slik i sesong 1 at hun ville ha forandret slutten hvis fansen veldig sterkt hadde ønsket en annen slutt. 😊

Julie har nok ikke tenkt ut et plott der Sana friket ut og ligger rundt med gutter. Det hadde ikke bare virket helt usannsynlig, men hvis det mot formodning måtte skje hadde en annen spilt Sana, og karakteren ville vært helt annerledes.. 

Iman ville ikke tatt en rolle som f.eks "Vilde", hun vil helt sikkert ikke ta en rolle der hun ikke spiller en jente med hijab. Så jeg skjønner ikke helt problemet?

Slik jeg kjenner ungdom i dag så har mange mye sex. Det hadde forresten jeg og mine venner også da jeg var i den alderen. Sex scenene i SKAM er heldigvis relativt snille og uskyldige, og jeg er 100% sikker på at Andem ikke presser skuespillerne sine til noe de ikke ønsker eller kan stå inne for selv. Etter det jeg har hørt er hun veldig beskyttende ovenfor skuespillerne, og blir betraktet som en nær venn av flere av de. Skuespilleren bak Isak viste fra starten av første sesong at han skulle være homofil og få sin egen sesong.

Hvilke scener i sesong 3 synes du var dristige? Det er så vidt jeg vet en 12 års grense anbefaling på serien, og for å være ærlig synes jeg sex-praten mellom jentene er mye mer dristig enn sex scenene.. men det er min mening.

Enig i at sex-praten er drøy. Jeg orker ikke gå gjennom de enkelte scenene.

Synes det er et problem at de fleste later til å akseptere det som blir servert de, uten å ha et kritisk blikk. For det er ikke til å stikke under en stol at det spilles mye på stereotypi i serien.

Når det gjelder de forskjellige intime scenene, så sier jo de fleste (godt voksne) skuespillere at det ofte er pinlig og litt ubehagelig å gjøre slike scener. Du skal ikke få meg til å tro at det er så veldig annerledes for pur unge skuespillere uten livserfaring. Uansett om de er aldri så mye venn med manusforfatteren.

Så er det en forskjell på synlig press og usynlig press. Hva som man føler er forventet av en. Dette blir man mer og mer klar over når man blir eldre.

Selv om jeg følger med på serien og liker mye med den, så føler jeg til tider at det totalt sett skapes et urealistisk og promiskuøst bilde av "norske" tenåringer. 

Men vi blir nok ikke enig her tror jeg.

Endret av Mattie16
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Muslimske jenter jeg har snakket med sier det realistiske ville vært å se Sana uten hijab hjemme, se henne kysse Yousef i trygghet der ingen kan se dem osv. Veldig, veldig mange muslimske jenter oppfører seg som tenåringer flest, bare at de skjuler det. Noen trenger forsåvidt ikke å skjule det heller. En jeg gikk i klasse med hadde hijab og var kjæreste med en annen gutt på skolen (han også muslimsk). De kysset og holdt hender :) 

De jentene jeg har snakket med om Sana sier hvert fall at det er krise for dem om Sana skal være den perfekte muslimen og at man ikke kommer inn på henne personlig slik man har gjort med tidligere hovedkarakterer. For jenter med hijab er det et stort problem at de ikke blir sett på som mennesker, og at folk bare ser hodeplagget. Det hadde hjulpet dem om nordmenn fikk se, og ikke minst; fikk føle med en muslimsk jente. Hittil synes jeg ikke Skam har klart å vise disse sidene ved Sana, og det er UTROLIG trist og provoserende om vi ikke skal få se de sidene heller fordi skuespilleren ikke ønsker det.... Da blir jeg mektig irritert!!!!

Unnskyld meg. Er ganske sikker på Iman setter religion foran skuespillerkarrieren uansett. Hun spiller seg selv i denne rollen og da er det naturlig at hijaben er på og hun holder sine religiøse plikter ved å ikke kysse gutten. Hvis ikke måtte Anden ansette en norsk eller ikke muslimsk skuespiller til å utføre den jobben. Iman spiller Sanas er så autentisk som det går ann å bli....

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
21 timer siden, Maleficenta skrev:

Cafebesøket var utrolig kleint. De to mennene som kom bort spilte så utrolig dårlig. Alt ble bare pjatt. Resten av episoden likte jeg

Haha ikke så rart. Har jobbet sammen med en av de to guttene som satte seg ned, og han er ufattelig klein i virkeligheten. Holdte på å le meg i hjel. 

Anonymkode: f9027...e5d

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
4 timer siden, hvit.rose skrev:

Selv om jeg følger med på serien og liker mye med den, så føler jeg til tider at det totalt sett skapes et ubehagelig og promiskuøst bilde av "norske" tenåringer. 

Heldigvis er Sana og Noora gode, ikke-promiskuøse representanter for norske tenåringer :)

Anonymkode: ae4c5...237

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
4 timer siden, hvit.rose skrev:

Enig i at sex-praten er drøy. Jeg orker ikke gå gjennom de enkelte scenene.

Synes det er et problem at de fleste later til å akseptere det som blir servert de, uten å ha et kritisk blikk. For det er ikke til å stikke under en stol at det spilles mye på stereotypi i serien.

Når det gjelder de forskjellige intime scenene, så sier jo de fleste (godt voksne) skuespillere at det ofte er pinlig og litt ubehagelig å gjøre slike scener. Du skal ikke få meg til å tro at det er så veldig annerledes for pur unge skuespillere uten livserfaring. Uansett om de er aldri så mye venn med manusforfatteren.

Så er det en forskjell på synlig press og usynlig press. Hva som man føler er forventet av en. Dette blir man mer og mer klar over når man blir eldre.

Selv om jeg følger med på serien og liker mye med den, så føler jeg til tider at det totalt sett skapes et urealistisk og promiskuøst bilde av "norske" tenåringer. 

Men vi blir nok ikke enig her tror jeg.

Det kan vi i hvert fall være enige om ;) Og jeg tror ingen ungdom kjenner seg 100% igjen i SKAM, og det er vel heller ikke meningen. Det har jo vært kritikk mot alt fra hasjbruk, for få utlendinger, til at det viser at ungdommen i SKAM er for uerfarne og har alt for lite sex!!? Ja du leste riktig. Har lest et par avisinnlegg og kommentarer fra unge jenter som skriver at mange ungdom i dag har mye sex kun for moro skyld, og er veldig åpne rundt dette. De synes SKAM viser et feil bilde. Jaja, man kan ikke gjøre alle til lags..

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

5 timer siden, AnonymBruker skrev:

Men koranen er ganske så klar på at kyssing ikke skal foregå før man har lovet hverandre troskap. Noen mener det er når man er forlovet, andre når man er gift. Sana, som tydeligvis er dypt religiøs vil nok tolke dette på sin måte. Det er også tydelig at hun "godtar" det meste fra andre og ikke dømmer noen, men er streng på sine egne vegne.

Husk at jenter som går med hijab er like forskjellige når det kommer til kulturbakgrunn, grad av religiøsitet og tolkning av koranen, som muslimske jenter som ikke bærer hijab. Mange blir preget av den norske kulturen, mens andre er opptatt av å følge muslimske tradisjoner.

De muslimske jentene jeg kjenner synes karakteren Sana viser at en muslimsk jente ikke er sin religion, men at det kan være en viktig del av henne. De synes også det er flott at Sana blir framstilt som en sterk, selvstendig og reflektert person. De sier de kjenner seg godt igjen i den "sosiale kontrollen" mange muslimsk ungdom føler fra sine foreldre, forskjellsbehandlingen jenter og gutter får innad i familien og følelsen av å ikke helt passe inn i det norske samfunn. Samtidig tror jeg mange personlig kristne ungdom kan kjenne seg godt igjen i Sana, og også mange ikke religiøse. Det å føle seg utenfor, føle seg overvåket av foreldre og at brødre fikk lov til "mer" er jo felles for mange. 

Jeg tror Sana-karakteren kommer til å "falle" på en eller annen måte i denne sesongen. Jeg tror hun kommer til å vise svakheter, og slite med sine følelser og fordommer. At hun ikke tar av seg hodeplagget synes jeg er totalt irrelevant.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, Trimsi skrev:

Samtidig tror jeg mange personlig kristne ungdom kan kjenne seg godt igjen i Sana, og også mange ikke religiøse. Det å føle seg utenfor, føle seg overvåket av foreldre og at brødre fikk lov til "mer" er jo felles for mange. 

Det tror jeg og! Jeg vanket i et par kristne miljøer i tenårene, og kjenner igjen mye av dette. Det var mange der som hadde prinsipper om å vente med sex (og de giftet seg tidlig, akkurat som Sana kommenterte med at broren og forloveden hans skulle, i en tidligere sesong.) Og jeg er rimelig sikre på at personlig kristne jenter heller ikke ville blitt inkludert i begrepet "vanlige, norske partyjenter"...

Anonymkode: 696ce...28e

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 timer siden, Tapas skrev:

Unnskyld meg. Er ganske sikker på Iman setter religion foran skuespillerkarrieren uansett. Hun spiller seg selv i denne rollen og da er det naturlig at hijaben er på og hun holder sine religiøse plikter ved å ikke kysse gutten. Hvis ikke måtte Anden ansette en norsk eller ikke muslimsk skuespiller til å utføre den jobben. Iman spiller Sanas er så autentisk som det går ann å bli....

Hvis hun setter religion som en mega-begrensning for skuespillerkarrieren så sier det seg selv at hun ikke kam bli stor innen den bransjen. Jeg mener ikke at noen skal tvinge henne til å gjøre noe hun ikke vil, men jeg mener det er en stor feiltakelse å gi henne jobben om det betyr at historien må skrives om for å passe skuespillerens personlige overbevisning. 

Jeg er ikke religiøs, og synes det er utrolig vanskelig å leve meg inn i denne historien. Hvorfor skal man begrense seg så sinnsykt når vi bare har fått ETT liv? Dekke seg til med hijab, hva er det godt for? Tror muslimer menn blir kåte av hår?

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...