Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4301 Skrevet 4. mai 2017 33 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg vil vite hvordan Yousuf reagerer på å bli unfriendet. Ikke at Noora er en dum gås som gir bort passordet sitt, det overrasker ingen Anonymkode: 5a670...b92 Han blir sikkert lei seg. Men han er ikke blocka så han kan fortsatt skrive i chatten. Håper han skriver til henne og spør hvorfor. 2
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4302 Skrevet 4. mai 2017 På Wednesday, May 03, 2017 den 4.48, AnonymBruker skrev: Barna følger farens religion, så muslimske menn kan gifte seg med kristne eller jøder. Muslimske kvinner må gifte seg med muslimske menn. That being said... Yousef kan vel konvertere for kjærligheten? Ola Amir Thune gjorde det, liksom. Anonymkode: da7fd...deb Han trenger ikke konvertere. Han har vokst opp i et muslimsk hjem. Han er bare en muslim som ikke tror på noe.
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4303 Skrevet 4. mai 2017 43 minutter siden, Mynona skrev: Du kan jo synes hennes verdier er teite så mye du vil, de er jo ikke teite for henne. Hun synes sikkert at dine verdier er like teite som du synes hennes er. Så det er jo ikke noe argument. Hun er religiøs. Det er ille nok uansett hvilken tro man har. Dessuten tror jeg bare er "troende" fordi hun er oppdratt slik. Hun er bare 17. Hun har ikke levd lenge nok til å vite hva hennes egentlige verdier er. Hadde hun vært så himla muslimsk hadde hun heller vært venner med Jasmilah og gjengen 2
Ti.09 Skrevet 4. mai 2017 #4304 Skrevet 4. mai 2017 Lite action for tiden...Håper det skjer noe drama på fredag.
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4305 Skrevet 4. mai 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Da kjenner du ikke mange muslimer! Det er ikke riktig det du sier. For noen kvinner er det slik ja, men det gjelder vitterlig både muslimske og vestlige ikke-troende. Men samma det, så utrolig kjedelig å diskutere. Er det noen her som faktisk LIKER sesong 4? Plis forklar meg hvorfor du liker den i så fall. Anonymkode: 33d94...e36 Hvis du prøver å si at den den mulimske kulturen ikke er kvinneundetrykkende i forhold til den vestlige, er det er merkelig uttalelse. Det er da vel ingen tvil om kulturen er kvinneundetrykkende, men selvfølgelig finnes det unntak. Nettopp derfor er det viktig med gode forbilder for de arabiske jentene, som f.eks. de skamløse jentene som tar oppgjør med kulturen sin. Å hevde at at kulturen ikke oppleves som undertrykkende for det kvinnelige kjønn er å leve med store skylapper foran øynene! Anonymkode: ca37e...e54 10
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4306 Skrevet 4. mai 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvis du prøver å si at den den mulimske kulturen ikke er kvinneundetrykkende i forhold til den vestlige, er det er merkelig uttalelse. Det er da vel ingen tvil om kulturen er kvinneundetrykkende, men selvfølgelig finnes det unntak. Nettopp derfor er det viktig med gode forbilder for de arabiske jentene, som f.eks. de skamløse jentene som tar oppgjør med kulturen sin. Å hevde at at kulturen ikke oppleves som undertrykkende for det kvinnelige kjønn er å leve med store skylapper foran øynene! Anonymkode: ca37e...e54 Da syns jeg ikke sana er et forbilde
Mynona Skrevet 4. mai 2017 #4307 Skrevet 4. mai 2017 Det er vanskelig å engasjere seg når det er så lite klipp og oppdateringer. 2
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4309 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, NordOdin skrev: Håper Sana blir med Yosef jeg Jeg og. Hvis ikke blir jeg skuffa 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4310 Skrevet 4. mai 2017 10 minutter siden, Maleficenta skrev: Da syns jeg ikke sana er et forbilde På hvilken måte har hun så langt i serien rukket å ta oppgjør med kulturen sin? Jeg personlig tror hun ender opp med å date Yousef - men karakteren må utvikles gjennom serien, vi er jo bare i begynnelsen av sesongen nå og mye kan skje. Hvis hun velger å ikke date Yousef så trenger det ikke å ha noe å gjøre med at hun ikke har lov til det (jenter kan, i følge islam, ikke gifte seg med menn som ikke er muslimer, så det er jo en vesentlig del av religionen hennes når det kommer til det kvinnelig kjønn), men det kan hende at hun ser hvor utfordrende det kan være for henne å være sammen med en ikke-muslim. Det morsomm er jo at det kan være like utforendre for en mannlig mulism å date en ikke-muslim, men det blir ikke problematisert i like stor grad. Jeg er en av de få i denne tråden (virker det som) som liker denne sesongen. Syns Sana er en interessant karakter og det er spennende å se hva som skjuler seg under overflaten. Vi er jo bare i begynnelsen av sesongen nå og storyen må bygges opp. Hvrofor forventer folk at Sana bare skal bli sammen med Yousef uten å tenke på hva det vil si å date en ikke-muslim? Anonymkode: ca37e...e54 6
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4311 Skrevet 4. mai 2017 Gjesp... Sesong 4 er gedigen nedtur... Anonymkode: 4f27c...e2e
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4312 Skrevet 4. mai 2017 4 timer siden, Maleficenta skrev: Syns ikke de bryter med hverken fordommer eller generaliseringer i denne serien forresten Jeg kan komme med et eksempel. Vi antok jo alle sammen at Yousef var troende muslim, bare på grunn av hans opprinnelige hjemland. Det er nok slik med de fleste av oss, at vi "forventer" at arabere tror på Allah. Anonymkode: ca37e...e54 5
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4313 Skrevet 4. mai 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan komme med et eksempel. Vi antok jo alle sammen at Yousef var troende muslim, bare på grunn av hans opprinnelige hjemland. Det er nok slik med de fleste av oss, at vi "forventer" at arabere tror på Allah. Anonymkode: ca37e...e54 Jojo men som antatt, så fjerner Sana han fra FB fordi han ikke tror og vil ikke vite av ham mer. Andre ting. Moren syns det er såå grusont at Yousef drikker alkohol og er superredd for at hennes myndige sønn på over 18 skal drikke alkohol. Igjen den jenter får hat. Gutter får ikke hat kommentaren til Elias. Ennå en fordom blir bekreftet Du har den andre broren som er forlovet med en 17 åring fordi de skal gifte seg snart. De kan ikke ha sex før ekteskapet Yasmilah fra det de kaller hijabmafiaen liker ikke Sana fordi hun er for norsk... Ja er de eksemplene jeg kommer på 3
UnderCover Skrevet 4. mai 2017 #4314 Skrevet 4. mai 2017 18 minutter siden, AnonymBruker skrev: Jeg kan komme med et eksempel. Vi antok jo alle sammen at Yousef var troende muslim, bare på grunn av hans opprinnelige hjemland. Det er nok slik med de fleste av oss, at vi "forventer" at arabere tror på Allah. Anonymkode: ca37e...e54 Dette er helt riktig.
Gjest Mattie16 Skrevet 4. mai 2017 #4315 Skrevet 4. mai 2017 Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller? Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen. Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne. Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet.
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4316 Skrevet 4. mai 2017 29 minutter siden, UnderCover skrev: Dette er helt riktig. Et eksempel mot 5
Maleficenta Skrevet 4. mai 2017 #4317 Skrevet 4. mai 2017 6 minutter siden, hvit.rose skrev: Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller? Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen. Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne. Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet. Jeg syns også serien setter norske veldig i bås. Ja det er en sel norske som er sykt opptatt av å drikke seg kanakkas og feste hele tiden men alle er ikke sånn. Og serien framstiller det og som at det er vanlig at norske jebter deler vulgært mye detaljer om sexlivet sitt, ved at det kun er Sana som reagerer på Vildes omtrent grafiske framstillinger av sexlivet sitt. 4
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4318 Skrevet 4. mai 2017 38 minutter siden, hvit.rose skrev: Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller? Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen. Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne. Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet. Kanskje derfor vi ser Evak kline støtt og stadig, fordi det ikke vil bli denslags action med Sana? Anonymkode: ed13c...99a 1
AnonymBruker Skrevet 4. mai 2017 #4319 Skrevet 4. mai 2017 35 minutter siden, hvit.rose skrev: Kanskje feil å tenke sånn, men jeg tror ikke denne sesongen blir spesielt banebrytende, og det er pga hun som spiller Sana. Hun er åpenbart såpass religiøs selv at hun bruker hijab hele tiden. Og da lurer jeg på; kan hun f eks kysse som skuespiller? Eller klemme, kjærtegne, osv. Og vil ikke hun ha motforestillinger mot å utfordre for mye mot kultur og religion, som skuespiller? Kanskje jeg har store fordommer, og dette ikke stemmer. Men det gjør at jeg stusser litt med denne sesongen. Dersom det hadde vært en skuespiller fra et annet ståsted, så hadde jeg tenkt litt annerledes. Ikke misforstå, selvfølgelig kan man illustrere mange poeng uten å bruke virkemidlene jeg nevner. Men jeg synes det blir så rart når det ikke akkurat har manglet på kyssescener osv med de andre skuespillerne. Og jeg kjenner det provoserer meg litt, at noen skal måtte spille "100%" med alle mulige kleine scener, mens andre slipper å måtte blottstille seg like mye. Det gjør noe med hvordan folk generelt fremstilles, og det er med på å forsterke forskjellene som mye spilles på i samfunnet. Jeg er enig med deg, tror heller ikke at sesongen blir "banebrytende" ettersom skuespilleren virker å være ganske religiøs og er tro mot hijaben - men nå er vel hele poenget å vise hvordan det er å være en ung mulimsk jente i et land som Norge. Ikke alle kaster hijaben og overser det sosiale presset som jentene i det muslimske miljøet kjenner på daglig. Dette skal jo vise hvordan hverdagen til en mulimsk jente er, både på godt og vondt. Blir spennende å se hva som skjer videre... 31 minutter siden, Maleficenta skrev: Et eksempel mot 5 Nå var ikke poenget å finne når de ikke brøt med fordommer, men når de gjorde det. Du mente at serien ikke hadde brutt med noen fordommer, da kom jeg med et eksempel. Anonymkode: ca37e...e54
Gjest Mattie16 Skrevet 4. mai 2017 #4320 Skrevet 4. mai 2017 33 minutter siden, Maleficenta skrev: Jeg syns også serien setter norske veldig i bås. Ja det er en sel norske som er sykt opptatt av å drikke seg kanakkas og feste hele tiden men alle er ikke sånn. Og serien framstiller det og som at det er vanlig at norske jebter deler vulgært mye detaljer om sexlivet sitt, ved at det kun er Sana som reagerer på Vildes omtrent grafiske framstillinger av sexlivet sitt. Ja nettopp. Jeg reagerer på hvordan de "norske" framstilles, og spesielt siden skuespillerne er så unge. Av og til stusser jeg på om de egentlig vet hva de er med på, og budskapet de sender? Jeg føler litt at Sana er "fredet", i mangel av bedre ord..
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå