fridr Skrevet 5. desember 2016 #2961 Del Skrevet 5. desember 2016 Synes generelt kristendommen fremstilles som en lite tolerant religion. Ikke bare i Skam. Synes religion generelt også blir fremstilt som noe kjipt overalt ellers. 5 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2962 Del Skrevet 5. desember 2016 28 minutter siden, Jon Are skrev: jeg ser den fordi jeg har interesse av å se hvordan nrk prøver å hjernevaske norske ungdommer ( men viser seg at det er de eldre som ser serien) i spørsmålet om religion. legg merke til at kristendommen framstilles som en lite tolerant religion for psykisk ustabile mennesker, mens islam representerer toleranse, fred og godhet. jeg må nesten le av hvor naive folk er som ikke ser dette. jeg tenker det er enkelt og godt å være homofil i arabiske land kontra kristne land. wake up.. med hilsen fra jon are Hvor ser du kristendom i serien? Det er ikke sagt at moren til Isak er kristen, hun lider jo helt klart av noe vrangforestillinger. Og hva i all verden har det å være homofil i arabiske land å gjøre med denne serien? Tenker du fordi det er med en muslimsk jente i serien? Hvordan mener du at disse tingene burde bli fremstilt da? Hadde det vært mer realistisk om Sana spyttet på Isak og fordømte han? For jeg kjenner ingen muslimer som ville gjort det mot en homofil venn. Anonymkode: 69441...3ee 10 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Magnifiq Skrevet 5. desember 2016 #2963 Del Skrevet 5. desember 2016 34 minutter siden, Jon Are skrev: jeg ser den fordi jeg har interesse av å se hvordan nrk prøver å hjernevaske norske ungdommer ( men viser seg at det er de eldre som ser serien) i spørsmålet om religion. legg merke til at kristendommen framstilles som en lite tolerant religion for psykisk ustabile mennesker, mens islam representerer toleranse, fred og godhet. jeg må nesten le av hvor naive folk er som ikke ser dette. jeg tenker det er enkelt og godt å være homofil i arabiske land kontra kristne land. wake up.. med hilsen fra jon are Om du henviser til st Isaks mor er kristen, så har jo hun også sagt at hun elsker han, uansett (etter at hsn sendte meld og sa han hadde fått seg guttekjæreste). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 5. desember 2016 #2964 Del Skrevet 5. desember 2016 15 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hvor ser du kristendom i serien? Det er ikke sagt at moren til Isak er kristen, hun lider jo helt klart av noe vrangforestillinger. Og hva i all verden har det å være homofil i arabiske land å gjøre med denne serien? Tenker du fordi det er med en muslimsk jente i serien? Hvordan mener du at disse tingene burde bli fremstilt da? Hadde det vært mer realistisk om Sana spyttet på Isak og fordømte han? For jeg kjenner ingen muslimer som ville gjort det mot en homofil venn. Anonymkode: 69441...3ee Det går ganskel tydelig fram av serien at Isaks mor er kristen ( hun refererer til biblevers) Det er et slagt indirekte hån av kristendommen opplever jeg , der en psykisk syk mor bruker Bibelen til å fordømme og plage sin sønn. En slags skjult agenda ligger bak , som det ofte gjør i NRK) der kristendom latterliggjøres og Islam fremheves. Jeg mener serien burde vært framstillit mer realistisk. Å være homofil i muslimske land medfører i mange tilfeller halshogging med selvfølgelig døden til følge. I muslimske land blir kristne korsfestet og drept, men hører vi om det på NRK? Jeg legger mere til at Sana hele tiden blir framstillt som en utrolig kul , smart og rettenktende jente. Også Islam blir gjennom henne framstillt som en tolerant og fredelig religion. Dette stemmer jo overhode ikke. Hvorfor ikke legge filmingen til Malmø , en plass bestående av bare muslimer så og si. Tror ikke Isak eller Even hae hatt det like greit der. Derfor ser jeg serien som et hån mot vår egen religion og en hyllest til Islam gjennom den flotte karakteren , Sana! Snikislamisering, men ikke alle av oss er våkne desverre. Med hilsen fra Jon Are Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2965 Del Skrevet 5. desember 2016 Folk ser også snikilsamisering bak hver eneste stein, jeg synes det er å overdrive. Det finnes mer enn én måte å være religiøs på, også innenfor Islam. Sana represetnerer én måte, og ett syn, mediene representerer et annet, ISIS atter enda et. Virkeligheten er ikke sort hvitt, den er sammensatt og komplisert, og det er det som er realistisk. Du kaller deg selv våken, jeg kaller det lite reflektert. Anonymkode: 8a3be...fc6 18 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2966 Del Skrevet 5. desember 2016 40 minutter siden, Jon Are skrev: Jeg mener serien burde vært framstillit mer realistisk. Å være homofil i muslimske land medfører i mange tilfeller halshogging med selvfølgelig døden til følge. I muslimske land blir kristne korsfestet og drept, men hører vi om det på NRK? Men nå skal ikke serien basere seg på andre land, men på en gjeng ungdommer som går på en videregående skole i Oslo. Anonymkode: a83b7...182 17 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Jon Are Skrevet 5. desember 2016 #2967 Del Skrevet 5. desember 2016 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Men nå skal ikke serien basere seg på andre land, men på en gjeng ungdommer som går på en videregående skole i Oslo. Anonymkode: a83b7...182 Nettopp dette som er så skummelt. En bevisst holdning fra NRK om å fremme islam og latterliggjøre kristendommen. Til og med i en serie som skal omhandle ungdom og utfordringer i ungdomstiden. En utrolig sympatisk og smart muslim og den eneste representanten for kristendommen er en psykisk ustabil mor. Jeg må nesten le av dette , for det er så åpenbart. Med hilsen fra Jon Are Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Rumle Skrevet 5. desember 2016 #2968 Del Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, Jon Are skrev: Nettopp dette som er så skummelt. En bevisst holdning fra NRK om å fremme islam og latterliggjøre kristendommen. Til og med i en serie som skal omhandle ungdom og utfordringer i ungdomstiden. En utrolig sympatisk og smart muslim og den eneste representanten for kristendommen er en psykisk ustabil mor. Jeg må nesten le av dette , for det er så åpenbart. Med hilsen fra Jon Are Nå får du jammen gi deg, snakk om å se spøkelser på høylys dag. Kanskje like greit at du ser på noe annet? 32 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2969 Del Skrevet 5. desember 2016 3 minutter siden, Jon Are skrev: Nettopp dette som er så skummelt. En bevisst holdning fra NRK om å fremme islam og latterliggjøre kristendommen. Til og med i en serie som skal omhandle ungdom og utfordringer i ungdomstiden. En utrolig sympatisk og smart muslim og den eneste representanten for kristendommen er en psykisk ustabil mor. Jeg må nesten le av dette , for det er så åpenbart. Med hilsen fra Jon Are Tror du ikke det finnes sympatiske og smarte muslimer? Anonymkode: a83b7...182 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
fridr Skrevet 5. desember 2016 #2970 Del Skrevet 5. desember 2016 Men herlighet da! Slutt å trolle og kom deg ut av denne tråden 14 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2971 Del Skrevet 5. desember 2016 3 timer siden, Jon Are skrev: Nettopp dette som er så skummelt. En bevisst holdning fra NRK om å fremme islam og latterliggjøre kristendommen. Til og med i en serie som skal omhandle ungdom og utfordringer i ungdomstiden. En utrolig sympatisk og smart muslim og den eneste representanten for kristendommen er en psykisk ustabil mor. Jeg må nesten le av dette , for det er så åpenbart. Med hilsen fra Jon Are Nå handler ikke denne tråden om religion, så slutt med avsporingen din. Og som noen andre skrev "Om du henviser til st Isaks mor er kristen, så har jo hun også sagt at hun elsker han uansett (etter at han sendte melding og sa at han hadde fått seg guttekjæreste)." Det ignorerte du med vilje. Anonymkode: 34526...d62 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2972 Del Skrevet 5. desember 2016 7 timer siden, Wanda Maximoff skrev: skam.p3.no Alle vet jo at oppdateringene legges ut på skam.p3.no, jeg tror spørsmålet heller var når Isak skulket sist, ettersom det ble sagt at "Isak skulker IGJEN". Har han skulket noe særlig tidligere da? Anonymkode: 34526...d62 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sofie_22 Skrevet 5. desember 2016 #2973 Del Skrevet 5. desember 2016 (endret) 6 timer siden, Jon Are skrev: Det går ganskel tydelig fram av serien at Isaks mor er kristen ( hun refererer til biblevers) Det er et slagt indirekte hån av kristendommen opplever jeg , der en psykisk syk mor bruker Bibelen til å fordømme og plage sin sønn. En slags skjult agenda ligger bak , som det ofte gjør i NRK) der kristendom latterliggjøres og Islam fremheves. Jeg mener serien burde vært framstillit mer realistisk. Å være homofil i muslimske land medfører i mange tilfeller halshogging med selvfølgelig døden til følge. I muslimske land blir kristne korsfestet og drept, men hører vi om det på NRK? Jeg legger mere til at Sana hele tiden blir framstillt som en utrolig kul , smart og rettenktende jente. Også Islam blir gjennom henne framstillt som en tolerant og fredelig religion. Dette stemmer jo overhode ikke. Hvorfor ikke legge filmingen til Malmø , en plass bestående av bare muslimer så og si. Tror ikke Isak eller Even hae hatt det like greit der. Derfor ser jeg serien som et hån mot vår egen religion og en hyllest til Islam gjennom den flotte karakteren , Sana! Snikislamisering, men ikke alle av oss er våkne desverre. Med hilsen fra Jon Are Jeg synes ikke kristendommen fremstilles negativt i serien, hverken eller egentlig. Vi vet jo ikke om moren til Isak er kristen eller om disse bibelversene hun sender er en del av eller en konsekvens av det hun eventuelt sliter med. Vi fikk jo for eksempel vite at Even i sin tidligere maniske periode hadde vært helt opphengt i koranen. Jeg tror heller de som står bak serien prøver å trekke inn religion generelt, ettersom dette er et relevant tema når homofili diskuteres. Jeg tror det i dag i større grad enn tidligere foreligger mindre fordømmelse og større grad av aksept av homofili blant religiøse (særlig yngre?). Dette synes jeg i hvert fall kommer frem i serien. Synes du ikke serien fremstiller homofili på en realisitisk måte? Du snakker om å være homofil i et muslimsk land... men denne serien skal jo være representativ for norsk ungdom, hvilket jeg absolutt vil si den er. Endret 5. desember 2016 av Sofie_22 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Tigerstaden Skrevet 5. desember 2016 #2974 Del Skrevet 5. desember 2016 34 minutter siden, AnonymBruker skrev: Alle vet jo at oppdateringene legges ut på skam.p3.no, jeg tror spørsmålet heller var når Isak skulket sist, ettersom det ble sagt at "Isak skulker IGJEN". Har han skulket noe særlig tidligere da? Anonymkode: 34526...d62 Ja, han skulka fra den festen hos Emma, (fra før pausen til etter pausen). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti.09 Skrevet 5. desember 2016 #2975 Del Skrevet 5. desember 2016 Håper det kommer et nytt klipp i dag! Er så spent på hva som vil skje videre. Jeg håper også på en lykkelig slutt! 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Susa Skrevet 5. desember 2016 #2976 Del Skrevet 5. desember 2016 1 time siden, Tigerstaden skrev: Ja, han skulka fra den festen hos Emma, (fra før pausen til etter pausen). Hvordan vet vi det? Ei ukes fravær går vel ikke noe bramed fraværsgrensa som er nå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2977 Del Skrevet 5. desember 2016 7 timer siden, Jon Are skrev: Det går ganskel tydelig fram av serien at Isaks mor er kristen ( hun refererer til biblevers) Det er et slagt indirekte hån av kristendommen opplever jeg , der en psykisk syk mor bruker Bibelen til å fordømme og plage sin sønn. En slags skjult agenda ligger bak , som det ofte gjør i NRK) der kristendom latterliggjøres og Islam fremheves. Jeg mener serien burde vært framstillit mer realistisk. Å være homofil i muslimske land medfører i mange tilfeller halshogging med selvfølgelig døden til følge. I muslimske land blir kristne korsfestet og drept, men hører vi om det på NRK? Jeg legger mere til at Sana hele tiden blir framstillt som en utrolig kul , smart og rettenktende jente. Også Islam blir gjennom henne framstillt som en tolerant og fredelig religion. Dette stemmer jo overhode ikke. Hvorfor ikke legge filmingen til Malmø , en plass bestående av bare muslimer så og si. Tror ikke Isak eller Even hae hatt det like greit der. Derfor ser jeg serien som et hån mot vår egen religion og en hyllest til Islam gjennom den flotte karakteren , Sana! Snikislamisering, men ikke alle av oss er våkne desverre. Med hilsen fra Jon Are Okei, du har nok ikke skjønt så mye. Isak mor er tydeligvis kristen men hun er også alvorlig psykisk syk. Så syk at mannen forlot henne, og sønnen rømte. Jeg har flere bekjente som har hatt forskjellige psykiatriske diagnoser og på meg virker det som om hun er/har vært schizofren. Eventuelt er hun manisk slik som Even. Da er det helt typisk med religiøse vrangforestillinger. Slik som å tro man har en helt spesiell kontakt med gud eller at man tror man er gud. Isak selv forteller jo også Even at moren er gal og tror at verden snart skal gå under. Du skjønner at selv om Even både er skeiv og psykisk syk betyr ikke det at det er en sammenheng. Det samme gjelder selvfølgelig moren til Isak, hun er ikke psykisk syk fordi hun er kristen. Her har du kanskje noe å lære? Serien viser ungdom fra Oslo vest, ikke homofile i muslimske land. Jeg kjenner flere yngre muslimske jenter og gutter, og mulig det er tilfeldig, men samtlige respekterer og godtar homofile, Flere av de har homofile venner. Selvfølgelig gjelder ikke dette alle unge muslimer, særlig områder i Oslo med tett muslimsk bosetning kan det at to gutter går hånd i hånd være farlig. Muslimske politikere i Norge er stort sett klare på at homofili må aksepteres og at det ikke er synd. Karakteren Sana representerer en ung smart muslimsk jente, det ville forundret meg om hun var homofob.. Islam snakker mye om fred, forsoning, barmhjertighet og respekt for mennesker. Det finnes også veldig mye tull, tøys og faenskap i Islamske bøker og skrifter, ikke ulikt gamle testamentet. Koranen og andre skrifter tolkes hele tiden, og vi ser klart en fornying av Islam flere steder. Heldigvis vokser det opp unge muslimer som vil tilpasse Islam til hvordan verden er i dag, på samme måte som man i perioder har tilpasset kristendommen. Du kan virkelig ikke klage på NRK og SKAM pga hvordan de fremstiller denne muslimske jenta, eller at de viser frem psykisk sykdom og hvordan dette er for pårørende. Hvis du trenger å lære om homofiles kår i verden finnes det plenty med nyhetsartikler, aktualitetsprogram, dokumentarer og kronikker du kan lese og se på gjennom NRK. Her er noe.. Denne serien har dessverre gått ut, men er veldig bra. https://tv.nrk.no/serie/stephen-fry-moete-med-homofobi http://arkiv.nrk.no/programoversikt/avansert/index1216-2.html https://tv.nrk.no/serie/inside-offside/DKOA21020515/sesong-1/episode-5 https://www.nrk.no/ostlandssendingen/til-kamp-mot-muslimsk-homofobi-1.3977958 https://www.nrk.no/norge/vil-gjore-mer-for-homofile-asylsokere-1.501841 https://www.nrk.no/urix/vi-gir-4-mrd.-til-anti-homoland-1.11568886 https://www.nrk.no/tvaksjonen/_-homofile-drepes-i-tyrkia-1.8213562 https://tv.nrk.no/serie/reggie-yates/koid21009715/sesong-2/episode-2 https://tv.nrk.no/serie/reggie-yates/KOID27009315/sesong-4/episode-1 https://www.nrk.no/urix/homofili-i-det-tyrkiske-militaeret-1.8050218 https://www.nrk.no/norge/lesbisk-asylsoker-til-iran-1.509027 Her er litt om forfølgelse av kristne fra NRK. https://www.nrk.no/urix/kristne-forsvinner-fra-midtosten-1.11673059 https://tv.nrk.no/serie/urix/nnfa53110315/03-11-2015 https://www.nrk.no/nyheter/fn-om-forfolgelse-av-kristne-1.12250597 https://www.nrk.no/urix/fader-frans-i-syria-er-dod-1.11655019 https://www.nrk.no/sorlandet/fikk-asyl-fordi-de-er-kristne-1.7667018 Anonymkode: 9a5a2...642 9 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2978 Del Skrevet 5. desember 2016 2 timer siden, Sofie_22 skrev: Synes du ikke serien fremstiller homofili på en realisitisk måte? Du snakker om å være homofil i et muslimsk land... men denne serien skal jo være representativ for norsk ungdom, hvilket jeg absolutt vil si den er. Jeg synes den hvitmaler litt, ungdommer kan få en følelse av at hvis de kommer ut av skapet så får de kun positive reaksjoner. Og det tror jeg ofte ikke stemmer med virkeligheten. Anonymkode: 5a670...b92 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Krutthøna Skrevet 5. desember 2016 #2979 Del Skrevet 5. desember 2016 Hallo!!! Nå må vi snart få en oppdatering 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 5. desember 2016 #2980 Del Skrevet 5. desember 2016 Helt ærlig likte jeg ikke helt dette med at Even er bipolar (1). Jeg syns det er litt synd at det en sjelden gang vi ser en homofil kjærlighetshistorie må vise seg at den ene har en alvorlig psykisk diagnose. Hadde håpet at litt av poenget var at de skulle vise normaliteten i en relasjon mellom to gutter. Nå får det hele bare en skikkelig mørk side. For hvor enn politisk ukorrekt det sikkert er å si det, så er det jo ikke vanlig å være manisk depressiv. Det regnes som en alvorlig diagnose. Det betyr ikke at personer som har diagnosen ikke er verdt å elske, for det er de så absolutt, men jeg syns de valgte feil sesong for akkurat dette. Hvorfor kunne ikke William vært bipolar for eksempel? Det virker som at de ikke "tør" å gjøre noe sånt når det gjelder den tradisjonelle kjærlighetshistorien. Anonymkode: c29e6...1b1 12 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå