Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
15 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du vet at for å rette på feil i samfunnet, er det viktig å ta opp problemstillinger og å sette det på dagsorden? Skulle vi alle sluttet å bry oss bare fordi et ikke har noen "effekt" på oss, så hadde vi ikke kommet langt i utviklingen, og spesielt hva gjelder menneskerettighetene. Så den uttalelsen din om å ikke bry oss når det ikke har noe med oss å gjøre, er inhumant i mange tilfeller - og også veldig lite reflektert! 

Anonymkode: ca37e...e54

her refererer jeg jo klart og tydelig til hijabsnakk og ikke noe annet! ikke om alt i samfunnet, så drit i å dra det jeg sier så langt ut. du har ingenting å gjøre med å sette spørsmålstegn ved hvorfor kvinner velger å gå med hijab, så ikke bry deg, det var DET jeg refererte til når jeg sa at det ikke angår folk!

Anonymkode: 7ae87...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er jo så mye som er kvinneundertrykkende! Kvinner som bruker tusenvis av kroner på å bleke håret? 1 time hver dag for sminke og hår? Kvinner tør knapt å bevege seg utenfor døren med joggebukse, mens mannfolk går med de støtt og stadig. 

Har dere sett alle de trådene på kg om all dritten kvinner finner seg i fra mannfolk for ikke å være single? 

Norske kvinner er like utsatt som kvinner fra andre land. 

Anonymkode: ae4c5...237

2 minutter siden, AnonymBruker skrev:

her refererer jeg jo klart og tydelig til hijabsnakk og ikke noe annet! ikke om alt i samfunnet, så drit i å dra det jeg sier så langt ut. du har ingenting å gjøre med å sette spørsmålstegn ved hvorfor kvinner velger å gå med hijab, så ikke bry deg, det var DET jeg refererte til når jeg sa at det ikke angår folk!

Anonymkode: 7ae87...b60

Nivået i denne tråden er lavt, for å si det mildt. Illustrert av disse innleggene. 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Du virker dessverre ikke spesielt oppegående. Selvfølgelig skal Sana (og alle andre som vil) gå med hijab om de ønsker det - det er ikke dem det er noe "galt" med - det er de som ser ned på dem det er noe galt med! Jeg ville gått med hijab fordi det var mitt valg, ikke hva alle andre mener om det (nå bruker jeg ikke hijab da). Men du mener kanskje at alle burde følge strømmen og bare føye seg etter hva alle andre mener om en spesifikk ting?

Anonymkode: dc85c...3bc

Fri vilje og bruk av hijab er motsetninger. Man kan ikke være for fri vilje, samtidig som man er for frivillig bruk av hijab, all den tid den faktisk er laget for at menn skal lettere styre sine lyster. Menn er jo noen kåte dyr som ikke kan se kvinner med lite klær, og da klarer de ikke bruke egen vilje. Dermed må kvinnene gjøre det for dem, og skjule seg. Å mene at det er greit kræsjer noe vanvittig med å mene at mennesker selv bestemmer over eget liv. Hvis man mener at fri vilje er viktig og riktig, hvorfor krever man da ikke det av mennene som hijaben skal beskytte mot? 

Er man for hijab, så er man for å mene at kvinner selv har skyld i voldtekt om de går lettkledd på byen. Det er jo nettopp derfor den er laget. Jeg går i skjørt eller utringning på byen, og forventer at menn fint takler det. Ergo, jeg er mot hele den grunnleggende tanken bak hijab-bruk, siden jeg forventer at ethvert menneske bestemmer selv hvordan de vil oppføre seg. Ved å bruke hijab mener man at man må skjule seg, fordi menn ikke kan bestemme selv hvordan de oppfører seg. Virker som mange (inkludert muslimer) glemmer bakgrunnen for plagget. Man kan ikke fronte fri vilje med hijab. Da må man finne et annet plagg med en annen bakgrunn. 

Anonymkode: d455f...38e

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er egentlig rart at noen ikke ser ut til å forstå hvorfor folk er i mot slike plagg. Hva syns dere om plagg som niqab og burka f.eks.? Er det også innafor? Det er sikkert folk som frivillig velger å gå med disse plaggene, mens så var det dette med ærskultur, gruppepress og normer folk ser ut til å glemme. De glemmer også på alle de kvinnene som lever i land hvor det å dekke kroppen er et påbud fra myndighetene. Det er også mange muslimske kvinner i Norge som sier at å kritisere de dårlige sidene ved religionen og kulturen sin er noe man som muslim ikke skal gjøre, altså er det ikke greit i det muslimske samfunnet å ta opp problemstillinger, men å forsvare religionspraksisen sin for enhver pris. 

Det er bare å se til historien til dekkende plagg, bare da burde en forstå det er merkelige med slike plagg i et vestlig land hvor vi har kommet langt med likestillingen. Mange av disse som forsvarer slike plagg burde forsøke å bo i et muslimsk land, droppe hijab og kle seg som de vil - så får de se reaksjonene og se hvor frivillig det er å dekke seg.

Det er flott med religionsfrihet og folk får lov til å kle seg som de vil - men å diskutere de problematiske sidene, ser jeg på som svært viktig i et likestilt land som Norge jo er. 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
26 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Fri vilje og bruk av hijab er motsetninger. Man kan ikke være for fri vilje, samtidig som man er for frivillig bruk av hijab, all den tid den faktisk er laget for at menn skal lettere styre sine lyster. Menn er jo noen kåte dyr som ikke kan se kvinner med lite klær, og da klarer de ikke bruke egen vilje. Dermed må kvinnene gjøre det for dem, og skjule seg. Å mene at det er greit kræsjer noe vanvittig med å mene at mennesker selv bestemmer over eget liv. Hvis man mener at fri vilje er viktig og riktig, hvorfor krever man da ikke det av mennene som hijaben skal beskytte mot? 

Er man for hijab, så er man for å mene at kvinner selv har skyld i voldtekt om de går lettkledd på byen. Det er jo nettopp derfor den er laget. Jeg går i skjørt eller utringning på byen, og forventer at menn fint takler det. Ergo, jeg er mot hele den grunnleggende tanken bak hijab-bruk, siden jeg forventer at ethvert menneske bestemmer selv hvordan de vil oppføre seg. Ved å bruke hijab mener man at man må skjule seg, fordi menn ikke kan bestemme selv hvordan de oppfører seg. Virker som mange (inkludert muslimer) glemmer bakgrunnen for plagget. Man kan ikke fronte fri vilje med hijab. Da må man finne et annet plagg med en annen bakgrunn. 

Ja, du vet så klart bedre enn jentene selv som bruker hijab. Fortell dem du hvorfor de bruker hijab, de kan jo ikke tenke selv...

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er egentlig rart at noen ikke ser ut til å forstå hvorfor folk er i mot slike plagg. Hva syns dere om plagg som niqab og burka f.eks.? Er et også innafor? Det er sikkert folk som frivillig velger å gå med disse plaggene, mens så var det dette med ærskultur, gruppepress og normer folk ser ut til å glemme. De glemmer også på alle de kvinnene som lever i land hvor det å dekke kroppen er et påbud fra myndighetene. Det er også mange muslimske kvinner i Norge som sier at å kritisere de dårlige sidene ved religionen og kulturen sin er noe man som muslim ikke skal gjøre, altså er det ikke greit i det muslimske samfunnet å ta opp problemstillinger, men å forsvare religionspraksisen sin for enhver pris. 

Det er bare å se til historien til dekkende plagg, bare da burde en forstå det er merkelige med slike plagg i et vestlig land hvor vi har kommet langt med likestillingen. Mange av disse som forsvarer slike plagg burde forsøke å bo i et muslimsk land, droppe hijab og kle seg som de vil - så får de se reaksjonene og se hvor frivillig det er å dekke seg.

Det er flott med religionsfrihet og folk får lov til å kle seg som de vil - men å diskutere de problematiske sidene, ser jeg på som svært viktig i et likestilt land som Norge jo er. 

Du skjønner godt hva forskjellen mellom hijab, niqab og burka er. Og hvorfor da hijab er greit. Ikke gjør deg vrang. Hijab er greit ford det viser hele ansiktet. Niqab dekker til hele ansiktet bortsett fra øynene, og burka har gjerne bare netting foran øynene sånn at man ikke ser ansiktet i det hele tatt. 

Anonymkode: 0c169...1e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
6 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Du skjønner godt hva forskjellen mellom hijab, niqab og burka er. Og hvorfor da hijab er greit. Ikke gjør deg vrang. Hijab er greit ford det viser hele ansiktet. Niqab dekker til hele ansiktet bortsett fra øynene, og burka har gjerne bare netting foran øynene sånn at man ikke ser ansiktet i det hele tatt. 

Selvfølgelig ser jeg forskjellen (det var vel ikke DET som var poenget, var det vel?), men du kan forsvare bruken av disse plaggene ved å anvende de samme argumentene, at det sikkert er frivillig og ikke noe press involvert. Hensikten med niqab og burka er den samme som med hijab - å skjule seg selv! Disse plaggene blir brukt for å undertrykke kvinner, det finnes land hvor det er påbud om å bruke hijab, vestlige kvinner som reiser til muslimske land må bære hijab, osv. Disse plaggene symboliserer kvinneundetrykkelse, det kommer en bare ikke bort fra, uansett om noen velger å gå med det frivillig. 

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker
7 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Ja, du vet så klart bedre enn jentene selv som bruker hijab. Fortell dem du hvorfor de bruker hijab, de kan jo ikke tenke selv...

Så hvorfor mener du at noen bruker hijab? Hva er hijab laget for mener du? De kan tenke selv ja, men ikke særlig dypt. De fleste velger det fordi de er stolte over religionen sin og ønsker å bruke dette plagget, samt at de liker følelsen av å ha det på. Det er synd at de dermed fronter hele tankegangen om at menn ikke kan styre seg, og at det er kvinners oppgave å dekke seg til. 

Blir like dumt som om massevis av tyskere skulle si at nazistsymbolet nå betydde at man var tysk og stolt av det. Og at fordi de brukte det kun av den grunn, så skulle alle andre glemme hva symbolet egentlig ble laget til, siden de faktisk kan tenke selv. 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
18 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange kristne som dekker seg til ennå. Katolikker, læstadianere, etc.

Hijab og tildekking blant muslimer har gått litt i "trender". I Iran var det f.eks ikke vanlig å dekke seg til for 30 år siden, noe som nå har forandret seg. Noen teoretikere mener at det har med tiden man lever i å gjøre. 

Mens teoretikere innen migrasjonsfeltet peker på at det har med diaspora å gjøre. :)

Litt drøyt og bagatelliserende å sette det som skjedde i Iran i sammenheng med en "trend". En forbrytelse mot menneskeheten er vel nærmere sannheten om den iranske revolusjonen. 

Hijabbruk i Norge kan derimot dels forklares med trender, men naturligvis mest med svært uheldige samfunnsmessige forhold i den muslimske verden. 

Anonymkode: d870b...e07

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tid for å le litt og gråte litt av Dagbladets ukentlige recap

"Det er det som er så farlig med hevn, den er akkurat som en ekstra stor macern-meny, som virker så fortjent og tilfredsstillende i øyeblikket, men med en gang rushet er over står du igjen med en diger klump i magen og en uggen fornemmelse av at en shitstorm er på vei."

• Liker 10
Lenke til kommentar
Del på andre sider

22 timer siden, AnonymBruker skrev:

Vet om mange kristne som dekker seg til ennå. Katolikker, læstadianere, etc.

Hijab og tildekking blant muslimer har gått litt i "trender". I Iran var det f.eks ikke vanlig å dekke seg til for 30 år siden, noe som nå har forandret seg. Noen teoretikere mener at det har med tiden man lever i å gjøre. 

Mens teoretikere innen migrasjonsfeltet peker på at det har med diaspora å gjøre. :)

De kristne som gjør det er jo medlem av en eller annen sekt. Som f.eks læstadianerne. Desduten dekker læstadianerne kun håret når de er på samling i kirka/menighetshuset eller på gudstjeneste i kirka

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Skamgjengen tar opp det evige kg-spørsmålet. Hva er tillit, lese hverandres meldinger, eller aldri drømme om å spørre?

Anonymkode: 5a670...b92

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nå syns jeg det er dumt at det ikke blir en Vilde sesong. Føler ikke at vi er ferdige med Vilde, er så mange løse tråder og åpne ting de kunne laget en sesong ut av. Vært moro å sett hvordan forholdet til Vilde og Magnus hadde endt. Enten ved at de fortsatt var sammen, eller vokst fra hverandre.  Har ikke vært en Vildefan, men vært moro å sett hvordan hun hadde utviklet seg. :)

Anonymkode: 97bb1...1c3

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Jeg tror at dersom  Andem  hadde fortsatt så ville vi fått Vildesesong, men fordi hun bryter valgte hun Sana foran Vilde og det forstår jeg.

Anonymkode: 874bd...c08

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Synes det er skikkelig leit at vi ikke får en Vilde-sesong. Det bygges opp til ting rundt Vilde som hadde vært flotte ting å fokusere på. Som å ha en alkoholiker/fattig mor (sto vel i en av de facebookchat mld at moren til vilde så hjemløs ut e.l.). Det er tøft når man er ung og har lyst til å fremstå på en viss måte, at man er nødt til å skjule hvordan livet på hjemmebane er. Det hadde vært interessant å komme dypere i, vi har jo allerede opplevd det ved at Vilde alltid har en unnskyldning for ikke å være hjemme hos henne. Også det at hun sliter/har slitt med spiseforstyrrelser er noe som hadde vært interessant å komme nærmere inn på. Men men.. Håper det blir litt mer action i Sana-sesongen snart hvert fall, den er ganske kjedelig nå. 

Anonymkode: 019cd...a5a

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Det er jo bare 2-3episoder igjen, så tror ikke de kan rekke så mye mer action. 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
1 time siden, AnonymBruker skrev:

Nå syns jeg det er dumt at det ikke blir en Vilde sesong. Føler ikke at vi er ferdige med Vilde, er så mange løse tråder og åpne ting de kunne laget en sesong ut av. Vært moro å sett hvordan forholdet til Vilde og Magnus hadde endt. Enten ved at de fortsatt var sammen, eller vokst fra hverandre.  Har ikke vært en Vildefan, men vært moro å sett hvordan hun hadde utviklet seg. :)

Jeg for min del kunne gjerne hatt enda en sesong med enten Noora eller Eva. Vilde er en karakter som bare irriterer meg, den naiviteten, de latterlige og dumme spørsmålene og alt med væremåten hennes irriterer meg. Skuespilleren har jeg sansen for, hun er ganske aktiv på sosiale medier og er ganske morsom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Synes det er bra at de viser at Sana ikke lar Elias og Noora snakke ferdig enda. Kanskje noen lærer at ikke alt er som vi tror, uansett hvor mye man har overbevist seg selv om at sånn er det? Har selv brent meg på at jeg ikke har latt folk forklare, og har vært den som ikke fikk snakket ferdig. Ingen av delene er noe gøy.

Anonymkode: 2a23c...3e5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes det er altfor mange løse tråder nå, og har mistet trua på at vi får en ordentlig avslutning... 

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Nytt klipp. Ikke så veldig spennende egentlig. 

Anonymkode: 26b03...697

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sannheten kommer jeg alltid frem da. Noen som har sett den svenske serien hashtag på nrk? Den handler også om dette med nettmobbing og å bli uthengt offentlig. Og er basert på en sannhistorie mener jeg å huske. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...