AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5021 Del Skrevet 3. juni 2017 2 timer siden, Maleficenta skrev: Historisk sett er det plagget ment fir å undertrykke kvinner. Moderne muslimske jenter ser ut for å ha glemt det. 1 time siden, Maleficenta skrev: Kristne og muslimske kvinner sluttet å dekke seg til for flere år siden nettopp pga kvinnefrigjøring. Når muslimske kvinner fortsatt bruker det, ja da tenker jo folk at de ikke er frigjort. Da de ennå ikke har frigjort seg fra et plagg som symboliserer kvinnens bluferdighet og ærbarhet.. Vet om mange kristne som dekker seg til ennå. Katolikker, læstadianere, etc. Hijab og tildekking blant muslimer har gått litt i "trender". I Iran var det f.eks ikke vanlig å dekke seg til for 30 år siden, noe som nå har forandret seg. Noen teoretikere mener at det har med tiden man lever i å gjøre. Mens teoretikere innen migrasjonsfeltet peker på at det har med diaspora å gjøre. Anonymkode: ae4c5...237 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5022 Del Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, Maleficenta skrev: Kjente jeg blir lity oppgitt over sana. Om hun er lei av å bli blikka og at broren blir spytta på når de går ute PÅGRUNN AV hijaben. Hvorfor må hun bruke den da? Hun kan jo være en god muslim uten den. Fpr følelsen av at mange bruker hijab på trass. Du virker dessverre ikke spesielt oppegående. Selvfølgelig skal Sana (og alle andre som vil) gå med hijab om de ønsker det - det er ikke dem det er noe "galt" med - det er de som ser ned på dem det er noe galt med! Jeg ville gått med hijab fordi det var mitt valg, ikke hva alle andre mener om det (nå bruker jeg ikke hijab da). Men du mener kanskje at alle burde følge strømmen og bare føye seg etter hva alle andre mener om en spesifikk ting? Anonymkode: dc85c...3bc 8 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5023 Del Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, AnonymBruker skrev: WOW. du har nesten sett på en hel sesong om en muslimsk jente og etter det klippet der så sitter du igjen med en følelse av at flere bruker hijab på trass? trist. som sana så fint sa det, hva er problemet med ENDA ett plagg? hvorfor skal visse nordmenn bli så opphengt i det? var vel slike som deg hun refererte til. skal hun liksom ta av seg hijaben og gi etter for presset og rasismen, og ikke være den hun vil være? mener du liksom at hun BER om dette fordi hun velger å ha på seg hijaben? finnes aldri en god unnskyldning for å skulle spytte på folk i gaten eller få blikk bare fordi en velger å gå med hijab! Anonymkode: 7ae87...b60 4 timer siden, AnonymBruker skrev: ÆSJ for en tankegang du har, SKAM deg! Anonymkode: 7ae87...b60 Nå siterte du ikke meg, men jeg svarer likevel. Hijab har nesten blitt et symbol på kvinneundertrykkelse, noe som jo ikke er rart. Dette er et plagg som bare en kvinne skal bære, det er bare kvinner som skal skjule seg selv, som om det kvinnelige kjønn har noe å skjule/skamme seg over. Hadde dette plagget blitt brukt av menn også, så hadde det jo vært en HELT annen sak. Jeg sier ikke at alle kvinner som bærer plagget blir tvunget til det, men plagget i seg selv symboliserer kvinneundertrykkelse på grunn av at det bare er en kvinne som skal dekke seg - og står jo ikke noe om dette i koranen, men det er menn i maktposisjoner som har bestemt at kvinner skal bruke plagg for å skjule seg selv. Jeg har postet denne linken tidligere, men gjør det igien. På 1970-tallet protesterte 100 000 mulimske kvinner i gatene i Iran mot Hijab - da en mann innførte hijabpåbudet! http://www.nettavisen.no/nyheter/her-protesterer-mer-enn-100000-kvinner-mot-hijab/3423342193.html Å svare "æsj, for en tankegang du har, skam deg" viser mangel på refleksjon og forståelse for hvorfor mange er skeptiske til dette plagget. Jeg for min del dømmer ingen som bærer religiøse plagg, men jeg syns det er svært beklagelig at det bare er kvinner som skal måtte skjule seg. Som sagt, hadde dette vært gjeldende for begge kjønn så hadde jeg ikke vært skeptisk til dette plagget. Anonymkode: ca37e...e54 11 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5024 Del Skrevet 3. juni 2017 3 timer siden, Maleficenta skrev: Nei det skal hun ikke. Jeg har ikne forsvart spyttinga. Jeg SA jo det ikke var greit. Men jeg skjønner folk har et negativt syn på hijab. Kristne og muslimske kvinner sluttet å dekke seg til for flere år siden nettopp pga kvinnefrigjøring. Når muslimske kvinner fortsatt bruker det, ja da tenker jo folk at de ikke er frigjort. Da de ennå ikke har frigjort seg fra et plagg som symboliserer kvinnens bluferdighet og ærbarhet.. Beklager, men jeg har veldig vondt for å se logikken i argumentene dine. Hvis Sana skulle la seg presse til å ta av hijaben på grunn av andres fordommer og generaliseringer så er jo det nettopp det motsatte av en frigjort kvinne. Sana bærer hijaben av eget valg og burde derfor få lov til å fortsette å gå med den. Den katolske kirken har jo begått mange overgrep og har historisk sett stått for både diskriminering av kvinner og utnyttelse av fattige, men det betyr jo ikke at de som går med et kors eller kler seg etter kristne skikker støtter dette eller bør bli dømt på bakgrunn av det som andre har gjort i et historisk perspektiv. Folk har ikke "rett til" å dømme de som går med hijab frivillig bare fordi noen andre blir tvunget til det. Anonymkode: bc177...098 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5025 Del Skrevet 3. juni 2017 2 timer siden, AnonymBruker skrev: Vet om mange kristne som dekker seg til ennå. Katolikker, læstadianere, etc. Hijab og tildekking blant muslimer har gått litt i "trender". I Iran var det f.eks ikke vanlig å dekke seg til for 30 år siden, noe som nå har forandret seg. Noen teoretikere mener at det har med tiden man lever i å gjøre. Mens teoretikere innen migrasjonsfeltet peker på at det har med diaspora å gjøre. Anonymkode: ae4c5...237 dårlig eksempel da, kvinner har ingen ytringsfrihet når det gjelder plagg og hijab, de blir tvunget til det. Anonymkode: 7ae87...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sparks Skrevet 3. juni 2017 #5026 Del Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, Maleficenta skrev: Samtidig skal hun på dld og liv bruke det selv om det slett ikke er noe hun er blitt tvunget til. Likevel er hun sut for at folk reagerer på plagget. Drit i å bruke det da. Så får du fred da. Du er klar over at du egentlig sier at alle muslimske jenter som går med hijab har seg selv å takke for stygge kommentarer? Selv har jeg aldri hatt noe til overs for hva hijaben representerer, eller noe til overs for religion i seg selv, men blir altfor drøyt å si at muslimske får ta seg til rette med hat, stygge blikk + diskriminering fordi de har valgt det selv, og påstå at det er så lett som å bare ''ta hijaben av'' hvis de er ufornøyde. Det sender jo helt feil beskjed, er jo folk som diskriminerer som må endre synet sitt og få litt innsikt. 6 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5027 Del Skrevet 3. juni 2017 1 minutt siden, AnonymBruker skrev: dårlig eksempel da, kvinner har ingen ytringsfrihet når det gjelder plagg og hijab, de blir tvunget til det. Anonymkode: 7ae87...b60 Selvfølgelig har vi det. Har brukt hijab selv i mange år av eget valg. Tok den av for en stund siden av eget valg. Kjenner mange som enten har eller fortsatt går med det. De aller fleste gjør det av fri vilje og er stolt av plagget. Noen opplever press om å gå med plagget, noe som selvfølgelig er kjempetrist og IKKE greit, men poenget mitt er at å dømme all bruk av hijab er motsatt vei å gå mot å løse det problemet. Når de som bruker det frivillig blir møtt med stygge blikk, redsel eller fordommer om at man er undertrykt, så blir det bare verre for alle parter. Da får man ikke den integreringen og åpenheten rundt temaet som man burde ha i et samfunn med religionsfrihet. Anonymkode: bc177...098 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5028 Del Skrevet 3. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Selvfølgelig har vi det. Har brukt hijab selv i mange år av eget valg. Tok den av for en stund siden av eget valg. Kjenner mange som enten har eller fortsatt går med det. De aller fleste gjør det av fri vilje og er stolt av plagget. Noen opplever press om å gå med plagget, noe som selvfølgelig er kjempetrist og IKKE greit, men poenget mitt er at å dømme all bruk av hijab er motsatt vei å gå mot å løse det problemet. Når de som bruker det frivillig blir møtt med stygge blikk, redsel eller fordommer om at man er undertrykt, så blir det bare verre for alle parter. Da får man ikke den integreringen og åpenheten rundt temaet som man burde ha i et samfunn med religionsfrihet. Anonymkode: bc177...098 haha mente i Iran altså, ikke kvinner generelt Anonymkode: 7ae87...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5029 Del Skrevet 3. juni 2017 4 timer siden, pinar skrev: Men det er jo nettopp dette Sana snakker om, at dette er noe hun gjør helt av egen fri vilje. Et valg hun har tatt. Og hvorfor skal andre mennesker mene en masse om hennes personlige valg? Det blir for enkelt å si at "drit i å bruke det", når det for henne er viktig. Akkurat som at en hel masse andre ting er viktige for andre personer. Essensen her er jo som hun selv sier at hun blir dømt basert på et hodeplagg, at det er det de ser før de ser henne. Hun blir forhåndsdømt. Denne sesongen handler om flere ting, men blant annet handler det om merkelapper, i dette tilfellet muslimsk kvinne som bærer hijab. Og det er her Isak prøver å åpne øynene hennes for at det kanskje ikke er hijaben hennes som er det eneste problemet, samtidig som hun har sine erfaringer. Jeg tror at kvinner velger å bruke dette av fri vilje, men samtidig er det vanskelig å vite da mange har det synet at en god (kvinnelig) mulism skal bære dette plagget. Har du hørt om gruppepress? Det er ikke snakk om at noen tvinger deg til å gjøre noe du ikke vil, men å tilpasse seg de gjeldende normene. Jeg har ingen problemer med å forstå at noen kvinner velger å bruke dette plagget og dømmer/kommer ikke med slemme kommentarer, men dette plagget symboliseres kvinneundetrykkelse, for det er jo ikke bare et religiøst plagg, men det er et religiøst plagg som bare kvinner skal anvende. Egentlig så er det ikke et religiøst plagg heller da det ikke står noe om dette i koranen. De mulismske landene er dessverre kvinneundertrykkende på flere området, akkurat det er vel heller ikke en revolusjonerende uttalelse da det er fakta i mange tilfeller- men samtidig er det selvfølgelig viktig å ikke anta at kvinner som bruker hiijab blir undertrykket. Stortinget er jo også enige (med SV i spissen) om å trekke støttet til religiøse samfunn som bryter menneskerettighetene, og dette kom opp nettopp på grunn av undertrykkelsen mulimske jenter opplever. http://www.dagsavisen.no/innenriks/lysbakken-vil-ha-et-oppgjor-med-ereskulturen-1.728531 Anonymkode: ca37e...e54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5030 Del Skrevet 3. juni 2017 19 minutter siden, AnonymBruker skrev: Å svare "æsj, for en tankegang du har, skam deg" viser mangel på refleksjon og forståelse for hvorfor mange er skeptiske til dette plagget. Jeg for min del dømmer ingen som bærer religiøse plagg, men jeg syns det er svært beklagelig at det bare er kvinner som skal måtte skjule seg. Som sagt, hadde dette vært gjeldende for begge kjønn så hadde jeg ikke vært skeptisk til dette plagget. Anonymkode: ca37e...e54 skjerp deg. JEG som faktisk ikke har noe imot at kvinner går med hijab, JEG som ikke ser stygt på dem og JEG som ikke mener at de burde fjerne plagget sitt, jeg har mangel på refleksjon? nei: de med mangel på refleksjon og forståelse er de som hele tiden skal sette spørsmål med hvorfor kvinner går med hijab, slik som den brukeren jeg siterte hele tiden gjør. slutt å heng dere oppi hva folk velger å gjøre med livene sine og noe så simpelt som hva de velger å gå med på hodet sitt! er ikke deres business uansett. at en person går med hijab hindrer vel ikke deg i din hverdag? det har ingen effekt på deg? nei? nettopp. Anonymkode: 7ae87...b60 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5031 Del Skrevet 3. juni 2017 22 minutter siden, AnonymBruker skrev: Beklager, men jeg har veldig vondt for å se logikken i argumentene dine. Hvis Sana skulle la seg presse til å ta av hijaben på grunn av andres fordommer og generaliseringer så er jo det nettopp det motsatte av en frigjort kvinne. Sana bærer hijaben av eget valg og burde derfor få lov til å fortsette å gå med den. Den katolske kirken har jo begått mange overgrep og har historisk sett stått for både diskriminering av kvinner og utnyttelse av fattige, men det betyr jo ikke at de som går med et kors eller kler seg etter kristne skikker støtter dette eller bør bli dømt på bakgrunn av det som andre har gjort i et historisk perspektiv. Folk har ikke "rett til" å dømme de som går med hijab frivillig bare fordi noen andre blir tvunget til det. Anonymkode: bc177...098 Mener du f.eks. at gruppepress ikke eksistererer? Mener du også at denne æreskulturen bare er oppdiktet? Alle disse mulimske jentene som tar opp problemstillingene i media, ikke forteller sannheten? Hvis disse kvinnene opplever så sterk sosial kontroll, er det da så vanskelig å forstå at noen kvinner velger å gå med plagget på grunn av press de føler? For det finnes mange som mener at en god muslim skal bære hijab. Det betyr dermed ikke at noen har fysisk tvunget deg til å ta på deg et plagg. Og det faktum at Sana ikke føler noe press, betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes jenter som føler seg tvunget til dette på grunn av kulturen de er vokst opp i. Å tro at alle har det slik som Sana er å leve med store skylapper foran øynene. Vi snakker heller ikke om ting som har blitt rettet opp - naturlig nok - da det ikke er et problem i dag - men ting som er aktuelt i dagens samfunn. Anonymkode: ca37e...e54 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5032 Del Skrevet 3. juni 2017 6 minutter siden, AnonymBruker skrev: skjerp deg. JEG som faktisk ikke har noe imot at kvinner går med hijab, JEG som ikke ser stygt på dem og JEG som ikke mener at de burde fjerne plagget sitt, jeg har mangel på refleksjon? nei: de med mangel på refleksjon og forståelse er de som hele tiden skal sette spørsmål med hvorfor kvinner går med hijab, slik som den brukeren jeg siterte hele tiden gjør. slutt å heng dere oppi hva folk velger å gjøre med livene sine og noe så simpelt som hva de velger å gå med på hodet sitt! er ikke deres business uansett. at en person går med hijab hindrer vel ikke deg i din hverdag? det har ingen effekt på deg? nei? nettopp. Anonymkode: 7ae87...b60 Her kommer du jo med masse antagelser - du som anklager andre for å ha fordommer? Hvor har jeg skrevet at jeg ser stygt på folk som bærer hijab og mener at de skal fjerne plagget? Jeg har skrevet at jeg ikke har noe i mot religiøse symbol da vi har religionsfrihet i landet vårt, men jeg personlig syns det er svært beklagelig at det bare er kvinner som skal dekke seg, at det symboliseres undertrykkelse for det kvinnelige kjønn. Da hijab-påbudet ble innført i Iran var det over 100 000 kvinner som protesterte - altså hijabpåbud. Å reflektere over bruken hijab i et likestilt samfunn er ikke merkelig, og det er ikke, som noen i denne tråden ser ut til å tro, negativt ment overfor tro og religion, men det handler om kvinners rettigheter. Anonymkode: ca37e...e54 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5033 Del Skrevet 3. juni 2017 3 minutter siden, AnonymBruker skrev: Mener du f.eks. at gruppepress ikke eksistererer? Mener du også at denne æreskulturen bare er oppdiktet? Alle disse mulimske jentene som tar opp problemstillingene i media, ikke forteller sannheten? Hvis disse kvinnene opplever så sterk sosial kontroll, er det da så vanskelig å forstå at noen kvinner velger å gå med plagget på grunn av press de føler? For det finnes mange som mener at en god muslim skal bære hijab. Det betyr dermed ikke at noen har fysisk tvunget deg til å ta på deg et plagg. Og det faktum at Sana ikke føler noe press, betyr selvfølgelig ikke at det ikke finnes jenter som føler seg tvunget til dette på grunn av kulturen de er vokst opp i. Å tro at alle har det slik som Sana er å leve med store skylapper foran øynene. Vi snakker heller ikke om ting som har blitt rettet opp - naturlig nok - da det ikke er et problem i dag - men ting som er aktuelt i dagens samfunn. Anonymkode: ca37e...e54 Poenget er vel det at man ikke VET bakgrunnen for at en jente/kvinne går med hijab, om det er helt frivillig eller om det er tvang, og bør dermed ikke sende stygge blikk eller dømme før man vet noe som helst. Stygge blikk, stygge ord, forhåndsdømming angående kvinneundertrykkelse og alt det der - det hjelper dem ikke, ikke i det hele tatt. Det kommer nok sikkert ikke frem som omtenksomhet for de "undertrykkede" heller. Anonymkode: 0c169...1e7 2 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5034 Del Skrevet 3. juni 2017 2 minutter siden, AnonymBruker skrev: Poenget er vel det at man ikke VET bakgrunnen for at en jente/kvinne går med hijab, om det er helt frivillig eller om det er tvang, og bør dermed ikke sende stygge blikk eller dømme før man vet noe som helst. Stygge blikk, stygge ord, forhåndsdømming angående kvinneundertrykkelse og alt det der - det hjelper dem ikke, ikke i det hele tatt. Det kommer nok sikkert ikke frem som omtenksomhet for de "undertrykkede" heller. Anonymkode: 0c169...1e7 Jeg forsvarer da selvfølgelig ikke folk som viser forakt for andre mennesker, men det jeg skriver er at det ikke er merkelig at folk tenker kvinneundertrykkelse når de ser plagget, for det er dessverre dét det symboliserer. Å dekke seg, er jo bare noe kvinner skal gjøre og nettopp det syns jeg er leit. Hadde det vært gjeldende for begge kjønn, så hadde saken stilt seg annerledes. Og for å gjenta meg selv, jeg støtter ikke folk som uttrykker hat og diskriminerer folkegrupper. Det har jeg ingenting til overs for. Anonymkode: ca37e...e54 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ti.09 Skrevet 3. juni 2017 #5035 Del Skrevet 3. juni 2017 Dette innlegget har ikke noe med hijab å gjøre, men jeg synes klippet både i går og i dag var veldig bra! Samtalen mellom Sana & Isak var garantert høydepunktet. Nå kommer ting til å gå nedover. 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5036 Del Skrevet 3. juni 2017 30 minutter siden, AnonymBruker skrev: At en person går med hijab hindrer vel ikke deg i din hverdag? det har ingen effekt på deg? nei? nettopp. Anonymkode: 7ae87...b60 Du vet at for å rette på feil i samfunnet, er det viktig å ta opp problemstillinger og å sette det på dagsorden? Skulle vi alle sluttet å bry oss bare fordi et ikke har noen "effekt" på oss, så hadde vi ikke kommet langt i utviklingen, og spesielt hva gjelder menneskerettighetene. Så den uttalelsen din om å ikke bry oss når det ikke har noe med oss å gjøre, er inhumant i mange tilfeller - og også veldig lite reflektert! Anonymkode: ca37e...e54 4 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5037 Del Skrevet 3. juni 2017 59 minutter siden, AnonymBruker skrev: dårlig eksempel da, kvinner har ingen ytringsfrihet når det gjelder plagg og hijab, de blir tvunget til det. Anonymkode: 7ae87...b60 Hva med de som ikke går med hijab? Anonymkode: ae4c5...237 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5038 Del Skrevet 3. juni 2017 https://www.nrk.no/sport/reagerer-pa-hijab-pabud-i-sjakk-vm_-_-et-skritt-tilbake-for-kvinnesjakken-1.13374391 Sjakk-VM for kvinner ble arrangert i Iran i år - og de krevde at alle spillerne som deltok (muslim eller ikke) skulle bruke hijab under turneringen - og det reagerte mange på - forståelig nok! Å late som at dette ikke er noe problem bare fordi en muslimsk kvinne i en norsk TV-serie velger å bruke hijab, er jo litt idiotisk. Jeg har som sagt lite til overs for folk som diskriminerer og oppfører seg ufordragelig mot andre, men å ta opp en problemstilling og ytre seg kritisk hva gjelder kvinner og likestilling knyttet til religion, betyr at en bør "skamme og skjerpe seg" er jo direkte latterlig og jeg lurer virkelig på hvilke mennesker som er så lite reflekterte. Anonymkode: ca37e...e54 7 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5039 Del Skrevet 3. juni 2017 Det er jo så mye som er kvinneundertrykkende! Kvinner som bruker tusenvis av kroner på å bleke håret? 1 time hver dag for sminke og hår? Kvinner tør knapt å bevege seg utenfor døren med joggebukse, mens mannfolk går med de støtt og stadig. Har dere sett alle de trådene på kg om all dritten kvinner finner seg i fra mannfolk for ikke å være single? Norske kvinner er like utsatt som kvinner fra andre land. Anonymkode: ae4c5...237 3 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 3. juni 2017 #5040 Del Skrevet 3. juni 2017 5 minutter siden, AnonymBruker skrev: Hva med de som ikke går med hijab? Anonymkode: ae4c5...237 refererte til kvinner i Iran Anonymkode: 7ae87...b60 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå