Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

AnonymBruker
5 timer siden, PseudonymBruker skrev:

Senere samme kveld: PM-gjengen forteller Mari at Noora, Sana, Chris, Vilde og Eva ikke har penger. Og hele suppa ender opp med at PM-gjengen overtar bussen. 

det går ikke. Mari har inngått en avtale som er bindende. At Sana &co ikke hadde penger der og da er ikke Maris, eller noens andre sak. Det viktigste er at de betaler ved forfall. Og forfall bør etter normale regler være når de overtar bussen - ikke mange uker før, så de ville jo hatt litt tid på seg til å skaffe pengene de ikke har.

Anonymkode: 696ce...28e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

AnonymBruker
4 timer siden, AnonymBruker skrev:

1. Veldig mange håper egentlig at Noora og Yousef er de som hooker opp til slutt. "Veldig mange" = du og et par andre i en tråd på Kvinneguiden.no

2. Veldig mange er irritert over at Sana snyltet til seg både buss og sjefsrolle. 

"Veldig mange" = du og et par andre i en tråd på Kvinneguiden.no

3. Veldig mange synes hovedpersonen er ekstremt sur og bitchy. 

"Veldig mange" = du og et par andre i en tråd på Kvinneguiden.no

Dette hadde vært ok i starten av sesongen, men nå er vi halvveis!!!! Første uka med Isak i sesong 3 var tortur. Han var så jævlig sur og barnslig, men allerede første klipp i uke 2 kom vi nært inn på han og vi virkelig forsto at den sure Isak var et skall. Jeg trodde dette skulle skje med Sana også, men det nærmeste vi kommer er en fullstendig urealistisk og klein scene med tidenes største håndkleet på hodet for Gud forby at noen ser håret ditt....

Din mening er ikke fakta. Som AB her nevner, har du sett andre kommentarfelter på nett; spesielt kommentarene på p3? "Alle" der virker å like denne sesongen og er spent på hva som skjer videre. Det er kun i denne tråden jeg leser negative kommentarer. Mange her lager sine egne versjoner, det de mener er realistisk, men de glemmer at dette er en tv-serie og dette er Andem sin serie, så hva du mener skal skje, er ikke relevant og ganske så uinteressant. 

Anonymkode: 33d94...e36

Anonymkode: ca37e...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nytt klipp (for de som ikke vet det ennå). Blir spennende på fredag! :danse:

Spoiler

Elias og Sana har et godt søskenforhold! :) Veldig bra klipp! 

Endret av Tita92
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Så utrolig fint klipp! Elias💙

Gleder meg til festen i morgen!

Anonymkode: 152fb...a53

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Akkurat nå, AnonymBruker skrev:

Så utrolig fint klipp! Elias💙

Gleder meg til festen i morgen!

Anonymkode: 152fb...a53

Enig! :) Håper vi får flere slike klipp! Jeg gleder meg også, dette blir bra! :popcorn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker

Har en følelse av at det skjer noe mellom Yosef og Noora på den festen..

Anonymkode: 4c968...d26

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops

Det var et sikkelig fint klipp. Ikke mye kvinnehat å spore i Elias akkurat ;) Gleder meg til å se hva som skjer på festen. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Raindrops skrev:

Det var et sikkelig fint klipp. Ikke mye kvinnehat å spore i Elias akkurat ;) Gleder meg til å se hva som skjer på festen. 

Ja fikk et annet syn på han i dette klippet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Har en følelse av at det skjer noe mellom Yosef og Noora på den festen..

Anonymkode: 4c968...d26

NEI. Det får det ikke lov til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

10 timer siden, penny_ skrev:

Det jeg lurer på er hvordan du/dere klarer å huske at Sana faktisk har en til bror og en søster som ble nevnt tidligere i tråden. I hvilken sesong ble de nevnt? Jeg har sett alle sesongene, men husker ingenting av akkurat det :klaske:

Hæ husker du ikke Jasmila og eldstebroren til sana og hijabpolitiet? De ble stadig snakket om i sesong 2. Hun har ingen søster. Jasmila er forlovet med eldstebroren

Endret av Maleficenta
Lenke til kommentar
Del på andre sider

6 timer siden, AnonymBruker skrev:

ddu er klar over at den eneste negativiteten  mot sana er her på kg? hvis du ser i kommentarfeltet på alle klippene hennes på skam p3 sin side så elsker folk denne sesongen, og har stor forståelse for sana og er gira på å se hvordan hennes forhold med yousef kommer til å utvikle seg. så det er du som er i mindretall

og til den siste (litt på kanten) ignorante setningen din: du er klar over at skuespilleren er muslimsk i virkeligheten? er du så idiot at du tror hun kommer til å vise håret hennes for hele Norge, når det nettopp er det HIJABEN er til? dust

Anonymkode: 7ae87...b60

Ok så fordi de fleste andre er positive så må alle være det? Og hva er vitsen med å kalle folk dust?

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

59 minutter siden, Maleficenta skrev:

Hæ husker du ikke Jasmila og eldstebroren til sana og hijabpolitiet? De ble stadig snakket om i sesong 2. Hun har ingen søster. Jasmila er forlovet med eldstebroren

Haha, nei. Jeg så episoden hvor de går forbi i slow motion nå, og den husket jeg egentlig, bare ikke hvem det var. :fnise: 

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

9 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det er fordi de middelaldrende kvinnene savner Evak. Nå er det bare målgruppen +/- som gjenstår.

Dessuten dukker episodene kjapt opp på YouTube denne sesongen, både med og uten tekster. Folk slipper å vente så mange minutter, så endel dropper vel å se den på skam.p3.no. :vetikke: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker

Først; det siste klippet var bare fantatisk. Det viser litt hvordan muslimske ungdommer har det.

Det er dessverre tabu i muslimske miljøer å kritisere sin religinen og praksis av religionen. De som ytrer seg kritisk blir sett på som «heltinner» som er et produkt av vestlig promotering av ukultur. Det er ikke populært, flere mottar drapstrusler/trusler om æresdrap når de ytrer seg negativt om religionspraksisen. De blir også sosialt utstøtt hvis de gjør noe som går mot kulturen deres, noe som nok hindrer flere av kvinnen til å ytre seg om om problemene. Noen av de ungene jentene blir tatt med til legen for å undersøke jomfruhinnen (https://www.nrk.no/ytring/rystende-jomfrusjekk-1.13106033). Religionspraksisen hindrer i mange tilfellet integrering, og da spesielt når det gjelder kvinner.

I den muslimske kulturer er det mennene som sitter med makten. Har dere lest om den unge mulimske kvinnen i Norge som i flere år kjempet for å få lov til å skilles fra sin ektemann? Hun måtte ha hjelp av sin far for å få gjennomført skilsmissen, altså ble hun umyndiggjort. 

Jeg syns det er veldig leit at kvinner i dagens samfunn skal måtte leve under slike forhold, å bli diskriminert daglig bare på grunn av at de er jenter. Det er bra at SKAM ikke glorifiserer det muslimske miljøet. 

Amal Aden mente den muslimske kulturen på mange måter førte til at folk ikke lot seg integrere. Etter dette mottok hun masse drapstrusler, ble spyttet på og blitt kalt for hore, osv. Alle disse nevnte sakene har skjedd i 2016/2017. 

Jeg syns det er helt utrolig at kvinner diskrimineres slik i dag - i Norge! Mennerettighetene burde veie tyngre enn religionsfriheten. 

Denne artikkelen som er skrevet i 2015 stiller spørsmål om Erna gjør nok for de muslimske kvinnene som tør å ytre seg i det offentlige rom: http://www.vg.no/nyheter/meninger/norsk-politikk/kjaere-erna-gjoer-du-nok-for-disse-kvinnene/a/23410022/ 

Noen artiklet skrevet at norsk-muslimske kvinner.

«Muslimske kvinner nektes skilsmisse som hevntaktikk» En artikkel om at jenter ikke har makten over sitt eget liv. Hun mener det er vanskelig for kvinner å få religiøs skilsmisse i Norge. 

http://www.vg.no/nyheter/meninger/islam-debatten/muslimske-kvinner-nektes-skilsmisse-som-hevntaktikk/a/23955880/

Eier du ikke skam eller, søster? Denne artikkelen forteller om en ung jente som brøt med det muslimske miljøet pga. tvangsekteskap her i Norge, men familien fant henne og tok henne med. Venninnene hennes så henne aldri mer.  http://www.dagbladet.no/kultur/eier-du-ikke-skam-eller-soster/66601693 

http://www.aftenposten.no/meninger/debatt/Muslimske-jenter-Krev-deres-rett--Rania-Jalal-Al-Nahi-605118b.html «Sjikanen mange unge og ofte muslimske kvinner må gjennom når de velger å stå frem med sine historier, er en tung bør å bære. Den merkelappen du blir tildelt, enten det er hore, løssluppen eller utro, kan medføre en følelse av skam og kan få alvorlige konsekvenser både fysisk og psykisk i form av strengere kontroll og i ytterste konsekvens trusler om æresdrap. De fleste muslimske kvinner må tåle mye press.» 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
AnonymBruker

Sorry for et rotete innlegg, ble bare så engasjert da jeg leste alle sakene. Reagerer på hvordan de mulimske kvinnene blir behandlet og hvordan mange av de ikke tør å ytre seg i redsel for å bli stemplet for en "vestlig heltinne" som er påvirket av "ukulturen."

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
27 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står blant annet: "Det har vært mest engasjement i starten og på slutten av hver sesong, når dramatikken skrus til. Sist ukes seertall er derfor normalen for serien. Uansett er det fortsatt utrolig gode tall i norsk sammenheng, så vi er fornøyde, sier han"

Og: "De første tre sesongene har riktignok vært tilgjengelige i lengre tid enn sesong 4." 

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

3 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Det står blant annet: "Det har vært mest engasjement i starten og på slutten av hver sesong, når dramatikken skrus til. Sist ukes seertall er derfor normalen for serien. Uansett er det fortsatt utrolig gode tall i norsk sammenheng, så vi er fornøyde, sier han"

Og: "De første tre sesongene har riktignok vært tilgjengelige i lengre tid enn sesong 4." 

Nå ødelegger du for overskrift-rytterne med info fra selve intervjuet. Dårlig gjort. :sukk: 

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker
2 timer siden, Maleficenta skrev:

Ok så fordi de fleste andre er positive så må alle være det? Og hva er vitsen med å kalle folk dust?

hva er vitsen med å kommentere når det du skriver ikke har noe å gjøre med d jeg skrev? kanskje du ikke har forstått: sa aldri at ALLE må være positive til sesongen bare fordi flertallet er det, vedkommende skrev at DE FLESTE ikke er fornøyd med sesongen, og dermed svarte jeg at det er feil. 

en person som ikke forstår hvorfor en muslimsk kvinne som går med hijab ikke kommer til å vise HÅR, er en dust. 

Anonymkode: 7ae87...b60

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...