Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Annonse

Gjest Jon Are
33 minutter siden, Raindrops skrev:

Jeg tror det først og fremst er en generasjonskløft som gjør at en del ikke oppfatter serien som realistisk. Det er en grunn til at den har truffet en nerve blant ungdommer i hele Skandinavia, i tillegg til UK. Jeg synes det er litt klamt at voksne mennesker sitter og sier at virkeligheten ikke er slik. Går du på videregående i 2016? Nei? Så hva i alle dager vet du om det.

det vel akkurat det den ikke har, truffet ungdommen. den har vel truffet mere middelaldrende hustruer som mimrer tilbake på sin ungdom. jeg følger den av som jeg har nevnt , andre årsaker.

med hilsen fra

jon are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg måtte spille klippet tre ganger før jeg skjønte hva som ble sagt. Synd man ikke får tekst.

Anonymkode: 7f0b8...dbf

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Raindrops
3 minutter siden, Jon Are skrev:

det vel akkurat det den ikke har, truffet ungdommen. den har vel truffet mere middelaldrende hustruer som mimrer tilbake på sin ungdom. jeg følger den av som jeg har nevnt , andre årsaker.

med hilsen fra

jon are

Her tar du feil. Den har truffet både unge og voksne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, AnonymBruker skrev:

Jeg elsker serien Skam, men jeg har selv reagert på det du nevner her. Det flere ting i denne serien som jeg tror er bevisste trekk fra NRK. Blant annet karakteren Sana som fremstilles som "den kloke". For et par episoder tilbake sa hun også at Islam stod for toleranse, og at de som brukte religionen til å vær ei mot homofile gjorde det av "frykt". Frykt for hva da egentlig? Tipper NRK var ganske fornøyd for å kunne bla opp "frykt"-kortet.

Man har også Mahdi, som i serien er en jovial og sympatisk fyr. I den ene episoden ble det gjort et stort poeng av at han ikke ønsket å bli betegnet som homofob. Mahdi ser ut til å ha et somalisk opphav, men i serien er han ikke muslim og han drikker og fester med guttene, samt snakker om damene. Somaliere er kanskje de i Oslo som er dårligst integrert.Jeg er selv oppvokst i Oslo og kjenner meg ikke igjen i fremstillingen av karakterene Sana og Mahdi. 

Jeg har også snakket med andre som har reagert på nettopp dette. Det er noe krampeaktig over det. Men bortsett fra det, så er serien utrolig bra. 

Anonymkode: 26b03...697

Jeg synes Sana er veldig representativ for mange av de unge norske muslimske jentene i dag som vi ser mye av i media. De skriver kronikker, argumenterer med imamer og politikere og er med i samfunnsdebatten. Jenter som Fathia Mahmoud, Nancy Herz, Faten Mahdi-Al-Hussaini, Rania Jalal Al-Nahi og Sofia Srour, for å nevne noen. Dette er jenter som setter søkelyset på så mange viktige ting, men som også opplever mye hat og drittslenging fra "egne" miljøer. Hurra for disse jentene og hurra for karakteren Sana, eller hadde du heller likt å ha en annen muslimsk jente-karakter?

Mahdi har ganske nøyaktig samme utseende som Jonathan som går i min datters barnehage. Han er fra Eritrea og familien er kristen. Vi har veldig mange eritreiske flyktninger i Norge. Nå ser jo somaliere og eritreere veldig like ut, og det er morsomt at de har spilt på dette i SKAM i klippet da de på skolen regnet med at Mahdi var muslimsk.

I området der jeg bor har vi en ganske stor andel innvandrere men de er veldig godt integrert. I hver skoleklasse er det kanskje 2 muslimer, en hindu, et par med bakgrunn fra Øst Europa og gjerne en svenske ;) Dette bli vel litt som på "Nissen", Her er i hvert fall ungdom med en annen etnisk bakgrunn i kompisgjeng med norske, og de har oppegående foreldre som deltar i det norske samfunnet.

Vi får håpe for din del at de lager en SKAM versjon fra Manglerud vdg eter hvert :PSå får du det etniske mangfoldet du sikkert ønsker deg vettu!

Anonymkode: 9a5a2...642

• Liker 18
Lenke til kommentar
Del på andre sider

34 minutter siden, Jon Are skrev:

med hilsen fra

jon are

Kan du ikke opprette din egen Skam-tråd hvor du kan snakke i vei om hvor fæle NRK er som blablaIslamblablagjesp, og så kan vi andre  få fortsette med  å snakke om Skam i fred. 🙏🏻

Anonymkode: 315ac...27d

• Liker 33
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Jon Are
16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Kan du ikke opprette din egen Skam-tråd hvor du kan snakke i vei om hvor fæle NRK er som blablaIslamblablagjesp, og så kan vi andre  få fortsette med  å snakke om Skam i fred. 🙏🏻

Anonymkode: 315ac...27d

Jada , du skal få snakke om antrekkene til Noora og hvor kjekk William er .

Med hilsen fra

Jon Are

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Magnus 😍 Har nok tidligere misforstått den karakteren litt. Liker hvor avslappet han er samma hva de snakker om. Isak har virkelig noen gode venner. Nå må han bare ta kontakt med Even!! 

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lurer litt på hva som feiler mammaen til Isak? Er hun bare psykisk sliten?

Even er manisk/bipolar, mammaen til Magnus er også bipolar. Burde ikke Isak visst noe om sykdommen og det viste seg at mammaen hans også er det?? 

Ble bare litt forvirra, så jeg måtte tenke litt høyt ;) 

Anonymkode: 7b4d6...13c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Raindrops

Hvis jeg skulle gjettet så ville jeg tenkt noe i retning schizofreni/psykose for moren til Isak, på grunn av alt snakket om Gud. Men jeg har ikke fulgt så nøye med på akkurat den historien. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Jon Are skrev:

flott at det finnes flere enn m eg som ser dette. Det kalles å fordreie virkeligheten , slik at vi som borgere ikke får et korrekt innblikk i hvordan Islam arter seg. Finnes det noe mer ondskapsfullt enn å bevisst lure sin egen befolkning? Har klaget inn Skam til NRK. Ikke alle av oss der ute er stokkdumme og sover.

Med hilsen fra

Jon Are

Hvor godt kjenner du til miljøet på Nissen og elevene som går der? Har du gått der selv? Kjenner du noen som har gått der?

Anonymkode: a83b7...182

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vet om det finnes en app hvor en får varsel dersom noe postes på p3-siden? Føler jeg sjekker den siden hundre ganger om dagen. Det distraherer meg fra eksamenslesingen, så hadde trengt en slik app. Haha, må le litt av meg selv. Det må da finnes grenser for hvor opphengt man kan bli i en serie... men jeg viil jo bare vite om Isak har snakket med Even :kaklehone:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...