Gå til innhold

Skam på NRK

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

13 timer siden, AnonymBruker skrev:

Hvem bryr seg om hva du mener?

Anonymkode: d0237...700

Hallo "Mahdi" eller du som spiller han da ;) Vi har sett lite av din karakter foreløpig, og som du kanskje merker er mange skeptiske til de nye skuespillerne i Skam. Ikke ta det personlig, det ordner seg...

Anonymkode: 9a5a2...642

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Syns det er mye hasj, etc. i Skam og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i dette. Det er gjerne de litt sære og de som ikke har noen ambisjoner som driver med hasj (og ingen vil identifisere seg med disse). 

Denne artikkelen understreker her at hasj ikke representerer gjennomsnittet: http://www.vg.no/rampelys/tv/kultur/forsker-om-hasjroeykingen-i-skam-representerer-ikke-gjennomsnittet/a/23825329/

Anonymkode: ca37e...e54

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

2 timer siden, AnonymBruker skrev:

Syns det er mye hasj, etc. i Skam og jeg kjenner meg absolutt ikke igjen i dette. Det er gjerne de litt sære og de som ikke har noen ambisjoner som driver med hasj (og ingen vil identifisere seg med disse). 

Denne artikkelen understreker her at hasj ikke representerer gjennomsnittet: http://www.vg.no/rampelys/tv/kultur/forsker-om-hasjroeykingen-i-skam-representerer-ikke-gjennomsnittet/a/23825329/

Dette var en uvanlig uintelligent og merkelig artikkel skrevet av en forsker som sikkert har sittet inne på kontoret sitt fra han fylte 12 år.....

For det første, hvorfor skal Skam representere et gjennomsnitt? Skam er ikke virkelighet men er en veldig virkelighetsnær fiksjon som har klart kunststykket å speile hvordan det er å være ungdom på godt og vondt med en god dose humor og bra musikk. Når det gjelder det relativt moderate alkoholbruken og utprøvingen av hasj er dette svært vanlig, ikke bare på på Oslos vestkanten men også ellers i landet. Spesielt er dette "vanlig" for ungdom med ressurssterke foreldre. De som fortsetter i voksen alder kommer oftere fra ressurssvake familier.

Både ut fra egen og fra generell erfaring rundt tematikken er jeg mye mer enig med denne artikkelen og disse forskerne. https://www.nrk.no/kultur/skam-3_---realistisk-om-rus-1.13160111

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elsker skam. Eneste som trekker ned er all den hasjen, tro det eller ei så vil de ungdommene som ser på skam og ser at idolene sine driver med hasj, kunne gjøre det samme eller bare tenke at dette er jo helt normalt. Mange unge sjeler ser opp til skam skuespillerne og ved at de viser at Isak og de normale, snille i serien drive med hasj, vil de på denne måten ufarliggjøre dette. 

Anonymkode: 901ad...123

• Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

17 timer siden, AnonymBruker skrev:

Elsker skam. Eneste som trekker ned er all den hasjen, tro det eller ei så vil de ungdommene som ser på skam og ser at idolene sine driver med hasj, kunne gjøre det samme eller bare tenke at dette er jo helt normalt. Mange unge sjeler ser opp til skam skuespillerne og ved at de viser at Isak og de normale, snille i serien drive med hasj, vil de på denne måten ufarliggjøre dette. 

Anonymkode: 901ad...123

Hva med alkoholen da? Dette er jo faktisk barn under 18 år og er det noe som er et problem så er det vel drikkepress. Man må drikke for å være med på det sosiale, de kule drikker alkohol, osv, osv.  Er det da noe bedre at "unge sjeler som ser opp til skam-skuespillerne" ser dem drikke og hvor gøy de har det på fest? Ville vel tro at det kan påvirke ungdom til å drikke minst like mye som om de ser noen sløve mennesker dele på en røyk.

Det er jo faktisk ikke lov å kjøpe alkohol til noen under 18. 

Ikke at jeg sier at serien bør ha som formål å lære barna gode verdier. Er vel heller ikke meningen at alle skal kjenne seg igjen i serien i alt heller. Hvor vanlig er det å bo i Oslo uten foreldrene?

Endret av Summers
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

16 timer siden, AnonymBruker skrev:

Dette var en uvanlig uintelligent og merkelig artikkel skrevet av en forsker som sikkert har sittet inne på kontoret sitt fra han fylte 12 år.....

For det første, hvorfor skal Skam representere et gjennomsnitt? Skam er ikke virkelighet men er en veldig virkelighetsnær fiksjon som har klart kunststykket å speile hvordan det er å være ungdom på godt og vondt med en god dose humor og bra musikk. Når det gjelder det relativt moderate alkoholbruken og utprøvingen av hasj er dette svært vanlig, ikke bare på på Oslos vestkanten men også ellers i landet. Spesielt er dette "vanlig" for ungdom med ressurssterke foreldre. De som fortsetter i voksen alder kommer oftere fra ressurssvake familier.

Både ut fra egen og fra generell erfaring rundt tematikken er jeg mye mer enig med denne artikkelen og disse forskerne. https://www.nrk.no/kultur/skam-3_---realistisk-om-rus-1.13160111

For et nedlatende innlegg fra en som tydeligvis forsvarer bruken av hasj og som ønsker at de fleste unge driver med hasj, men slik er ikke virkeligheten. Jeg er selv ungdom og la meg si deg en ting, det er ikke vanlig, jo, det er vanlig blant enkelte miljøer, men det er ikke forenlig med en livsstil hvor trening, skole, etc. betyr mye. I foreldregenerasjonen var det flere som brukte/misbrukte narkotiske stoffer og det var høyere alkoholbruk. Dette er ikke noe jeg trenger å finne kilder på, da det er allmennkunnskap (hvor har du vært de siste årene ettersom du helt tydelig ikke har fått med deg dette??)

• Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

25 minutter siden, AnonymBruker skrev:

For et nedlatende innlegg fra en som tydeligvis forsvarer bruken av hasj og som ønsker at de fleste unge driver med hasj, men slik er ikke virkeligheten. Jeg er selv ungdom og la meg si deg en ting, det er ikke vanlig, jo, det er vanlig blant enkelte miljøer, men det er ikke forenlig med en livsstil hvor trening, skole, etc. betyr mye. I foreldregenerasjonen var det flere som brukte/misbrukte narkotiske stoffer og det var høyere alkoholbruk. Dette er ikke noe jeg trenger å finne kilder på, da det er allmennkunnskap (hvor har du vært de siste årene ettersom du helt tydelig ikke har fått med deg dette??)

Hvor i all verden har jeg skrevet at jeg forsvarer bruken av hasj??? Og at jeg ønsker at de fleste unge burde drive med hasj?Jeg bruker ikke hasj selv, og drikker ekstremt sjeldent, men jeg prøvde "selvfølgelig" ut hasj og alkohol da jeg var ung. 

Jeg er bare realistisk, og ikke fornektende og moralistisk. Nå er heldigvis ikke Skam verken fornektende og spesielt moralistisk men rimelig realistisk. Derfor er det helt innafor å ta opp temaer rundt hasjbruk. De hadde ikke behøvd det, men jeg synes det er helt naturlig. Undersøkelser viser at det i Oslo bare er et mindretall som ikke har prøvd hasj. 60% har prøvd hasj før de fylte 30.

Man kan selvfølgelig påstå at cannabis er mye mindre helsefarlig og mindre farlig for samfunnet enn alkohol, men det betyr IKKE at hasjbruk på noen som helst måte er positivt. Inger rusmidler er positive men det blir brukt. Du må gjerne ønske at Skam var din "drømmeverden" uten psykotiske mødre, anorexi og potensielle nettovergrep.. men da bør du kanskje se på noe annet?

• Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min ungdomsskole og VGS var det "vanlig" med hasj, ikke sånn at alle gjorde det altså, men ganske mange hadde prøvd eller røyket av og til. Til og med sportsfreaker. :) Ikke misforstå innlegget mitt, det jeg prøver å få fram er at det kan foregå selv om man ikke hører om det :) 

• Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Denne sesongen av Skam er faktisk bra. Har ikke likt det før fordi jeg syns jentene og han William var så dårlige skuespillere. Isak derimot er skikkelig god, Even også. 

Anonymkode: 26b03...697

• Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er noen år siden jeg gikk på vgs så kjenner jeg veldig igjen i det skam viser frem. Tror ikke det er slik at hasj er noe særlig uvanlig eller at det bare er utskudd som driver med det. Kanskje på bygda, men i de byene jeg har bodd i så har hasj vært en ganske dagligdags greie og ingen big deal. Røyker/røyka ikke selv, men tror de aller fleste jeg kjenner har gjort det. og det er stort sett folk som ellers er streite, har utdanning, gode jobber og funker bra sosialt.

Anonymkode: 69441...3ee

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

32 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Selv om det er noen år siden jeg gikk på vgs så kjenner jeg veldig igjen i det skam viser frem. Tror ikke det er slik at hasj er noe særlig uvanlig eller at det bare er utskudd som driver med det. Kanskje på bygda, men i de byene jeg har bodd i så har hasj vært en ganske dagligdags greie og ingen big deal. Røyker/røyka ikke selv, men tror de aller fleste jeg kjenner har gjort det. og det er stort sett folk som ellers er streite, har utdanning, gode jobber og funker bra sosialt.

Sånn er det på bygda, også. I hvert fall der jeg vokste opp. Mye hjembrent og mye tjall (og en god del annen narkotika), uten at det var noe aktivt rusmiljø.

• Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 time siden, Rosalie skrev:

Sånn er det på bygda, også. I hvert fall der jeg vokste opp. Mye hjembrent og mye tjall (og en god del annen narkotika), uten at det var noe aktivt rusmiljø.

Ja, jeg gikk på en videregående hvor de fleste i bygdene rundt byen her gikk på også, og når jeg tenker meg om så vsr det vel like mye fyring blant de også.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

21 timer siden, AnonymBruker skrev:

Jeg er enig i dette. Cannabis er da veldig vanlig her i byen, tviler på at så mange med et middels aktivt sosialt liv har gått igjennom tenårene uten å i det minste være på fest med noen som røyker (noe som også vises i Skam. Det er da ikke alle som røyker i serien heller, men noen) 

4 timer siden, AnonymBruker skrev:

...hva får deg til å mene at de som røyker hasj i Skam har "en livsstil hvor trening og skole betyr mye" ? De som røyker i serien har vi vel verken sett trene eller bruke mye energi på skolen ? Den eneste i serien som denne betegnelsen passer på er jo Vilde, og hun har vi jo ikke sett røyke heller. 

Anonymkode: 0f9bb...0bd

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Eh, er det ikke skam i dag? :o

Liker heller ikke Madhi. Føler han er så skeptisk til Isak..

Anonymkode: 97bb1...1c3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...