Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er en smule forvirret. Hvordan er reglene rundt dette med ex. phil og videre studier?

Jeg har forstått det slik at en av dem er obligatorisk ved studier på høyskole/universitet. Må dette tas før man begynner på bachelor i et fag? Eller kan det gjøres samtidig? Og hvor lang tid tar det å fullføre?

Hva er forskjellen på ex. phil og ex. fac sånn mht studier? Mulig jeg kommer til å ta universitets-utdannelse etter høyskolen, hva vil det ha å si for evt videre utdannelse?

:oops:

Videoannonse
Annonse
Skrevet

På universitetet er ex.phil og ex.fac innbakt i bachelorgraden.

Skrevet

Alle høyere grader har inlemmet ex-phil og ex-fac i sine studier så man trenger ikke bekymre seg for at man ikke skal havne bort i dem. Tror jeg i alle fall da... Ex-phil er eksamen philosofikum og er en innføring i filosofi og logikk om jeg ikke husker feil. Ex-fac er eksamen fakultetum og er en innføring i de vitenskapelige termene og metodene o.l innad i vert fakultet. Denne er nå også som regel obligatorisk og man må ha den ex-fac som tilhører fakultetet. Jeg måtte ta min om igjen da jeg startet på psykologi. Disse hadde ikke egen ex.fac tidligere, så jeg hadde en fra et annet fakultet, men det holdt ikke.

Men dette er ikke så mye å bekymre seg om, dersom du begynner på universitetet vil man få beskjeder om slike ting om og om og om igjen på informasjonsmøter og lignende. Og det finnes flinke veiledere om man enda ikke skulle ha forstått det, eventuelt om man forsov seg til møtet:)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...