AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #1 Skrevet 21. november 2015 Gjennom samboeren min har jeg møtt et par med to barn. Første gangen jeg var med å besøkte dem, var klokka ca 20.4åringen deres lå da og sov, men ble vekket så vi fikk møte henne også, fikk jeg høre etter hun var vekket. Jeg ble ganske overrasket over at de vekket barnet av den grunnen.... De burde definitivt latt henne sove, vi kunne jo bare sett henne en dag hun var våken. Så sent på kvelden antok jo vi på forhånd at begge barn sov.Lillegutt på 1,5 år var våken. Vi dro derfra rundt kl 22, gutten var fortsatt våken..Nå på torsdag besøkte vi dem igjen, tidligere på dagen. Jeg hadde med godteri til begge barna, en pose med rundt 120 gram til hver, med innpakkede små biter i. Jeg spurte moren om det var greit at jeg ga det til dem da, eller om hun tok det, og ga det til dem på lørdag f.eks.Det var bare å gi med en gang. Hun på 4 spiste et par biter, og sparte resten. Men han på 1,5 år spiste og spiste.. Moren lo og sa at middag ville han ikke ha mye av den dagen, men sjokolade går visst ned på høykant. Jeg så litt spørrende på henne. Gutten spiste rett og slett opp hele greia iløpet av en halvtime kanskje.... Følte ikke jeg kunne si noe. Det skal alvorlige ting til før jeg sier min mening om andres måte å oppdra/tillate barna. Jeg ville ikke latt mitt barn spise alt på en gang, spesielt på en hverdag, men jeg er kanskje for striks når jeg ser for meg hvordan ting ville vært om jeg var mor. Gutten kunne jo fått vondt i magen også, men er for liten til å begrense seg selv. Skal ikke ha med mer godteri dit, for å si det sånn.Et barn på 1,5 ville jeg lagt 18.30-19, 4åring kl 19.30. Og aldri i verden ville jeg vekket dem for at noen på besøk skulle få se dem..Familien er fra Balkan. Vet at flere derfra legger barna veldig sent. Men det gjør jo noen norske også. Kjenner dere til noen tydelige kulturelle forskjeller som er greit å være litt obs på? Anonymkode: a57d4...8ca
Gjest Yellowrose Skrevet 21. november 2015 #2 Skrevet 21. november 2015 Det som ikke er sunt for barna, uansett hvilken kultur man har, bør du være obs på!bare fordi du er muslim får du ikke lov til å slå barnet ditt, foreksempel.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Ja. Tenker nå at jeg burde sagt "Kanskje legge vekk resten til senere? Blir litt mye på en gang for en liten mage " til en av foreldrene. Men kanskje de følte at han måtte få spise, for å vise meg at de satte pris på at jeg ga godteri eller.. Kanskje de følte at barna måtte være oppe lenge, siden vi var på besøk. Kanskje de til og med tenkte "herregud, skal de ikke gå snart? barna må jo sove".. Det er sånne mulige kulturelle greier jeg også vil være litt obs på. Jeg er vant til at når man får en gave, så åpnes den mens de som gir er tilstede og man takker. Men så ga jeg gave til noen som sa takk, og la den vekk uåpnet. Og fikk senere høre at i deres kultur var det uhøflig å åpne mens giver var tilstede.Noen er oppdratt til å spise/drikke det som blir servert, ikke si "nei takk, nå holder det". Den som serverer er oppdratt til å servere til gjesten sier stopp. Da blir det kræsj.. Anonymkode: a57d4...8ca
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #4 Skrevet 21. november 2015 Hvorfor i alle dager kjøpte du godteri på en ukedag da? Anonymkode: b3c74...963 7
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #5 Skrevet 21. november 2015 Hvorfor i alle dager kjøpte du godteri på en ukedag da? Anonymkode: b3c74...963Det er da ikke noe problem, så lenge barna ikke ser godteriet, men foreldrene blir spurt om man kan gi nå, eller vente til lørdag. Langt ifra alle er vant med "lørdagsgodt". Anonymkode: 44053...2f2
KatyP Skrevet 21. november 2015 #6 Skrevet 21. november 2015 Det som ikke er sunt for barna, uansett hvilken kultur man har, bør du være obs på!bare fordi du er muslim får du ikke lov til å slå barnet ditt, foreksempel. Er det en generell tendens blant muslimer mener du? Å slå barn? 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #7 Skrevet 21. november 2015 Ekssvogeren min og kona sin sønn på 1 år har ennå ikke fast leggetid og er ofte oppe til de selv legger seg rundt midnatt. Naboen min fra Somalia og datteren (3 år) kan fint reise ut kl 22 på kvelden og kan komme hjem i halv 1 tiden på natten. (Hører de i oppgangen) Anonymkode: 9236f...5dd
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #8 Skrevet 21. november 2015 Er det en generell tendens blant muslimer mener du? Å slå barn?vanlig og akseptert i islam å slå barn om msn mener de ikke oppfører seg, ja. Såklart ikke alle som gjør det, men det er helt vanlig og ikke minst akseptert Anonymkode: 9236f...5dd
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #9 Skrevet 21. november 2015 vanlig og akseptert i islam å slå barn om msn mener de ikke oppfører seg, ja. Såklart ikke alle som gjør det, men det er helt vanlig og ikke minst akseptertAnonymkode: 9236f...5ddDet er det faktisk også blant en del i kristendommen også. Det handler mer om kultur enn religion. Anonymkode: b3c74...963 3
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #10 Skrevet 21. november 2015 Jeg har hørt mer enn en gang fra folk som bor i blokk, at type indere, pakistanere kanskje tillater mer bråk fra barna, både i leiligheten med hopping og dabbing med ball etc og også løping og hyling under lek i fellesområder/trapper uten foreldre henter dem. Anonymkode: c5cdc...6a6
LukaFrost Skrevet 21. november 2015 #11 Skrevet 21. november 2015 Du gir barnet godteri og blir overrasket av at barnet spiser det opp? 9
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #12 Skrevet 21. november 2015 Det som ikke er sunt for barna, uansett hvilken kultur man har, bør du være obs på!bare fordi du er muslim får du ikke lov til å slå barnet ditt, foreksempel. muslim? Noen folk bør fikse IQ'en levelen sin... Anonymkode: bd438...82b
KatyP Skrevet 21. november 2015 #13 Skrevet 21. november 2015 vanlig og akseptert i islam å slå barn om msn mener de ikke oppfører seg, ja. Såklart ikke alle som gjør det, men det er helt vanlig og ikke minst akseptertAnonymkode: 9236f...5ddJeg lurer veldig på hvor du har det fra? For det er ikke lov å slå barn i følge koranen. Da handler det mer om hvordan kulturen og synet på barneoppdragelse er i den enkelte familie og ikke om religionen. 3
Rotemor Skrevet 21. november 2015 #14 Skrevet 21. november 2015 Den som representerer den kulturelle forskjellen er du!Du er i deres hjem og vurderer de med tunnelsyn.Hvordan de veldger å oppdra ungene sine angår ikke deg. I sydlige land har de et langt rundere syn på leggetider, mat, barn på fest m.vDet er ikke slik at Nordmenn har fasiten på hva som skaper gode barn/folk. Det er en rekke problemer "vi" har pga dette rigide, strenge regime vårt som jeg setter pris på i andre kulturer.(OG: Du tok med godteri og synes det er rart de får spise det? Wtf...) 9
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #15 Skrevet 22. november 2015 Jeg lurer veldig på hvor du har det fra? For det er ikke lov å slå barn i følge koranen. Da handler det mer om hvordan kulturen og synet på barneoppdragelse er i den enkelte familie og ikke om religionen.Er det ikke lov å slå barn i følge Koranen? Det står jo at hvis et barn ikke ber frivillig når det er 7 år så har du lov å slå det. Anonymkode: a8dda...914
Belsebub Skrevet 22. november 2015 #16 Skrevet 22. november 2015 Huffamei, var det noen som kritiserte Det Nye Herrefolket?
KatyP Skrevet 22. november 2015 #17 Skrevet 22. november 2015 Er det ikke lov å slå barn i følge Koranen? Det står jo at hvis et barn ikke ber frivillig når det er 7 år så har du lov å slå det. Anonymkode: a8dda...914http://www.sannislam.infoalbum.com/hva-er-barnets-rettigheter-i-islam/Fant dette. Men har også sett det du refererer til. Igjen mener jeg det handler om familiekultur og hvordan hver enkelt person velger å tolke koranen.
KatyP Skrevet 22. november 2015 #18 Skrevet 22. november 2015 Huffamei, var det noen som kritiserte Det Nye Herrefolket?Ok? Og du vil frem til??
AnonymBruker Skrevet 22. november 2015 #19 Skrevet 22. november 2015 http://www.sannislam.infoalbum.com/hva-er-barnets-rettigheter-i-islam/Fant dette. Men har også sett det du refererer til. Igjen mener jeg det handler om familiekultur og hvordan hver enkelt person velger å tolke koranen. Jeg skrev feil, en skal oppfordre barn til å be innen det er 7 år men hvis det ikke ber når det er 10 år ha man lov å slå det, men man skal slå mildt. Jeg er ikke ute etter å sverte islam, vil bare ha frem korrekte fakta. De fleste muslimer bor ikke i Vesten, de fleste bor i Asia eller Afrika, og dermed tolker de fleste muslimer Koranen på en helt annen måte enn her i Europa. Islam tolket sammen med det europeiske likhetsidealet er en nymotens " greie" . Anonymkode: a8dda...914
KatyP Skrevet 22. november 2015 #20 Skrevet 22. november 2015 Jeg skrev feil, en skal oppfordre barn til å be innen det er 7 år men hvis det ikke ber når det er 10 år ha man lov å slå det, men man skal slå mildt. Jeg er ikke ute etter å sverte islam, vil bare ha frem korrekte fakta. De fleste muslimer bor ikke i Vesten, de fleste bor i Asia eller Afrika, og dermed tolker de fleste muslimer Koranen på en helt annen måte enn her i Europa. Islam tolket sammen med det europeiske likhetsidealet er en nymotens " greie" . Anonymkode: a8dda...914og jeg gikk nok litt i forsvarsposisjon litt for raskt da jeg har muslimske venner som føler seg veldig utsatt og dømt kun pga folks fordommer mot islam.Det er sant, hvor man bor har mye med hvordan hellige skrifter uansett religion tolkes. Og jeg reagerte veldig på en form for generalisering av muslimer. "Er du muslim slår du dine barn". Så vi er vel i bunn og grunn enige. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå