Gjest gjesta Skrevet 1. oktober 2004 #1 Del Skrevet 1. oktober 2004 Har feiret med eksen i mange år, men siden jeg har fått samboer så ønsker eksen en endring. Ser for meg en julaften med veldig mye savn. Er redd for å deppe og ødelegge julestemningen for de andre. Hvordan var din første jul uten barn og gjorde du ting anderledes rett og slett for å markere skillet? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Polly Ester Skrevet 1. oktober 2004 #2 Del Skrevet 1. oktober 2004 De gangene som guttungen har vært hos faren sin, så reiser han oppover dit lille julaften. Derfor har vi hatt julaften på forskudd hos oss. Lager grøt med mandel på formiddagen og har litt pakker på ettermiddagen. Han har fått julegavene sine fra oss her nede den dagen, og så feirer han julaften hos sin far, tante og besteforeldre på selve julaften. Og vi feirer først da med alle sammen på lille julaften og selve julaften er vi andre samlet også; mine foreldre og søsken med barn... Syns det har vært veldig koselig, jeg... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest yesis Skrevet 1. oktober 2004 #3 Del Skrevet 1. oktober 2004 Jeg grua meg veldig til jeg skulle feire jul uten barna, noe jeg faktisk ikke hadde noen grunn til. Det gikk helt fint. Jeg pleier å tenke på at barna har det veldig bra hos faren og at de trives - og da har faktisk jeg det også bra. Samboern min og jeg har valgt å gå i kirken julaften når barna ikke er hos oss. Barna vil helst ikke i kirken. Så lager vi tradisjonell julemiddag og koser oss med vin, kaffe, cognac, pakker kanskje en film, snop og hverandre. Absolutt en fin julaften Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 2. oktober 2004 #4 Del Skrevet 2. oktober 2004 Min x og jeg har feiret noen julaftner sammen for vår sønns skyld. Men da han fikk ny samboer ble det selvsagrt en endring i det...Den første julaften jeg var alene uten sønnen var jeg livredd. Jeg koblet ut at det var julaften. Spiste grandiosa og proppa meg så full av godis at jeg spøy. På dagen var jeg barnevakt for en nabos barn mens hun var på gravlunden. Juletreet hadde jeg pyntet sammen med sønnen min noen dager før julaften. 1.juledag kom sønnen min til meg. Da ble det julemiddag og pakker på oss begge... Jeg bare utsatte julaften en dag jeg... Sist jul var han hos meg. Da koste vi oss med den nye samboeren min og familien hans. I år er det barnefri jul igjen. Men denne gangen er jeg ikke helt alene..... Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest lilletroll Skrevet 3. oktober 2004 #5 Del Skrevet 3. oktober 2004 bare en trøste klem fra en som ikke selv har vært i sammen situasjon, men som føler med deg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Revenka Skrevet 3. oktober 2004 #6 Del Skrevet 3. oktober 2004 Kan tenke meg at det er tungt. I år har jeg valgt å feire jul med pappa, så det blir første jul som jeg ikke er sammen med mamma. Nå er jeg riktignok 25 år, og mamma var vel ikke helt glad da jeg fortalte henne det. Men... pappa... han ble så kjempeglad!!! Veldig koselig. Ikke feiret med pappa på 20 år (dvs siden de skilte seg). Gleder meg veldig! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bølla Skrevet 4. oktober 2004 #7 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hei Persille, jeg også skal feire julen uten barn iår. Gruer meg veldig!!! De blir borte fra julaften til 3.dag. Vet ikke helt om hvordan det går. men kan tenke på deg, og vite at vi er flere i samme situasjon. Klem fra meg.. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #8 Del Skrevet 4. oktober 2004 Selfølgelig er det et savn, men det er mange fedre som ikke har barna i julen også. Savnet er like stort der. Om man tenker på at barna har det veldig hyggelig, treffer far og øvrige fam og at de har en trivelig jul, så blir det enklere for de som ikke har barna den julen. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2004 #9 Del Skrevet 4. oktober 2004 Nå har jeg feiret jul med unger og eks og i blandt hans familie og min mor i mange år og det har vært noen flotte julaftener. Jeg er klar over at mange lever med et savn og sånn blir det når begge ikke bor sammen med ungene sine. Jeg har alltid visst at en dag så ble det min tur å savne. Jeg er faktisk ikke trygg på at faren klarer å gi ungene en flott julaften. Begge to ga klart uttrykk for at de faktisk ikke ønsker å være der. Faren har tidligere ikke klart å skape julestemning i hjemmet. Jeg har snakket med ham om hvordan ungene ser på det og at de sammen måtte snakke om det allerede nå slik at ungene kunne være delaktig i planlegging og gjennomføring. Det ville bli så mye lettere for meg dersom jeg visste at de hadde en fin jul, men jeg er engstelig. Samboer ønsker å dra til broren sin på en helt annen kant av landet. Jeg er usikker på om jeg kan/orker/våger å dra. En ting er at jeg er redd for å deppe og ødelegge for de andre. Jeg har faktisk ingen aning om hvordan jeg kommer til å reagere før dagen er der. En annen ting er at da er jeg så langt unna ungene mine at dersom ikke faren klarer å ivareta de i jula så kan jeg ikke trå til. Klart faren må ta ansvaret, men hva hvis han ikke tar det? Jeg har allerede et barn som sier at jula er ødelagt fordi pappa et år valgte å ikke være i sammen med oss. Jeg har alltid sagt at første jula alene så skulle jeg gjøre noe utradisjonelt som f.eks. jobbe frivillig eller dra på hotell etc. Nå har jeg samboer da så jeg kan ikke ture fram som det passer meg. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
metteflette Skrevet 4. oktober 2004 #10 Del Skrevet 4. oktober 2004 Hei kjære deg! Har hatt 2 julehelger uten datteren min, og iår er det heldigvis min tur. Siden datteren min og eksen drar helt til Finmark(fra Rogaland) blir hun borte en hel uke. Jeg har prøvd å lage det koselig med mine foreldre osv. Har stor familie og omgangskrets, så de er flinke å støtte opp. Det er viktig å gjøre det beste ut av det, og la eksene våre finne ut av ting selv uten vår innblanding. Tenk alternativt og ikke bare depp. Da legger du en ekstra byrde på ungene... Lykke til!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
bølla Skrevet 4. oktober 2004 #11 Del Skrevet 4. oktober 2004 Kunne ikke falle meg inn og vise min "sorg" til ungene. De vil se en smilende mamma som ønsker de god jul hos pappa. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #12 Del Skrevet 4. oktober 2004 Kunne ikke falle meg inn og vise min "sorg" til ungene. De vil se en smilende mamma som ønsker de god jul hos pappa. Har da ikke tenkt å gjøre noe annet. Det viktigste for meg er faktisk at de har det bra. Og jeg har generelt ingen problemer med å være uten ungene mine. Synes bare det er helt deilig. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Anonymous Skrevet 4. oktober 2004 #13 Del Skrevet 4. oktober 2004 Det er viktig å gjøre det beste ut av det, og la eksene våre finne ut av ting selv uten vår innblanding. Tenk alternativt og ikke bare depp. Da legger du en ekstra byrde på ungene... Lykke til!! Det her er ikke ment som et stakkars meg-innlegg. Når jeg snakker om "depping" så er det selve julaften kvelden når alle følelsene kommer jeg sikter til. Jeg vet ikke hva som kommer av følelser og jeg er redd for å legge en demper på de rundt meg. Har ingen problemer med å sende ungene til faren. Har ingen problemer med at han deler opplevelser med ungene. Jeg har et generelt godt samarbeid med ham. Jeg er ikke desperat av savn når ungene mine har vært borte i tre dager eller tre uker. Selvfølgelig flott om eksene finner ut av ting selv, men det betinger at de faktisk tar et visst ansvar. Som sagt så har det ikke vært mye som har minnet om jul hos eksen, hverken av mat, kaker eller julepynt. Familien hans bor langt unna. Derfor har jeg snakket med ham allerede. Sagt at han må tenke på hvordan jul han vil ha og ta ungene med i planleggingen. Han har ca. 2,5 måned på seg og burde da komme i mål Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest gjesta Skrevet 4. oktober 2004 #14 Del Skrevet 4. oktober 2004 Begge gjestene over var meg. Glemte at jeg hadde logget meg ut. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå