Gå til innhold

Alt smaker så forferdelig søtt..

Anbefalte innlegg

Gjest FruPotter
Skrevet

Vet ikke hvorfor, men jeg klarer ikke å spise for mye søtt uten at det blir for mye lenger. Altså, jeg er en søtmoms vanligvis. Jeg spiste godteri hver dag før (ups.. var usunn ok?), kunne spise sjokoladecookies, MASSE pepperkaker i desember og ja... All slags søt mat - jeg likte det. Men nå, av en eller annen grunn blir jeg litt overveldet av hvor SØTT det er. Altså, det er så søtt at jeg ikke klarer å spise så mye av det. Prøvde å spise kaviar her om dagen, og det er så søtt at jeg blir gal... Polarbrød er også så søtt...

Hva har skjedd?? Jeg vet jo at alt dette inneholder massevis av sukker, men hvorfor kjenner jeg at det er SÅ søtt nå først av? Hvorfor helt plutselig? 

Er det flere som har opplevd det å få litt sjokk at hvor søtt mat egentlig er? 

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Enig. Spiser svært lite godteri , kaker osv . Nå synes jeg at til og med vanlig youghurt , de som ikke er naturell , er så søtt at det stikker i munnen. 

• Liker 2
Skrevet

Jeg har det også sånn, og for meg handler det nok om at jeg har blitt godt voksen. Jeg er i førtiårene. Jeg vet ikke akkurat hva det er som gjør det, men det er visst ikke uvanlig at det skjer. Sjokolade og annet godteri eksploderer nærmest av sødme i munnen, og jeg drikker aldri noe søtt. Brus og saft er altfor søtt, kaffe latte drikker jeg uten sukker da jeg synes melken har søt nok smak, og selv kakao vil jeg ha svært lite sukker i. Te drikker jeg også uten sukker.

Tidligere var jeg en melkesjokolademons uten like, nå er det i grunnen bare 70% mørk sjokolade som virkelig er godt.

Jeg synes sukkermengden overdøver de gode smakene i alt for mye.

Men, jeg vet altså ikke hvorfor. :vetikke:

Gjest FruPotter
Skrevet

Enig. Spiser svært lite godteri , kaker osv . Nå synes jeg at til og med vanlig youghurt , de som ikke er naturell , er så søtt at det stikker i munnen. 

Ja samme her! Klarer ikke yoghurt lengre, for det er så søtt... 

Jeg har det også sånn, og for meg handler det nok om at jeg har blitt godt voksen. Jeg er i førtiårene. Jeg vet ikke akkurat hva det er som gjør det, men det er visst ikke uvanlig at det skjer. Sjokolade og annet godteri eksploderer nærmest av sødme i munnen, og jeg drikker aldri noe søtt. Brus og saft er altfor søtt, kaffe latte drikker jeg uten sukker da jeg synes melken har søt nok smak, og selv kakao vil jeg ha svært lite sukker i. Te drikker jeg også uten sukker.

Tidligere var jeg en melkesjokolademons uten like, nå er det i grunnen bare 70% mørk sjokolade som virkelig er godt.

Jeg synes sukkermengden overdøver de gode smakene i alt for mye.

Men, jeg vet altså ikke hvorfor. :vetikke:

Dette er jeg helt enig i, det blir så søtt at det ikke smaker godt lengre. Hadde det vært litt mindre sukker i tror jeg at jeg kunne ha nytet mye av maten og drikkene der ute. Men det blir så mye. Klarer ikke juice heller. Prøvde å drikke saft her om dagen, men uansett hvor lite jeg tok i så ble det for søtt det også. Nå går det i mye mild og salt mat. Til og med pepperkakene jeg kjøpte ble for søte, og jeg klarer bare å spise noen få stykker før jeg gir meg. 

Men de har jo gaanske mye sukker i mye av maten og drikkene der ute. 

Skrevet

Heldige dere...

Jeg syntes ingenting er søtt nok :( :( (nesten)

Anonymkode: 97101...ca1

• Liker 2
Skrevet

Gratulerer, du har blitt voksen :biggrin:

Anonymkode: 84b37...b91

Skrevet

Ja samme her! Klarer ikke yoghurt lengre, for det er så søtt... 

Dette er jeg helt enig i, det blir så søtt at det ikke smaker godt lengre. Hadde det vært litt mindre sukker i tror jeg at jeg kunne ha nytet mye av maten og drikkene der ute. Men det blir så mye. Klarer ikke juice heller. Prøvde å drikke saft her om dagen, men uansett hvor lite jeg tok i så ble det for søtt det også. Nå går det i mye mild og salt mat. Til og med pepperkakene jeg kjøpte ble for søte, og jeg klarer bare å spise noen få stykker før jeg gir meg. 

Men de har jo gaanske mye sukker i mye av maten og drikkene der ute. 

Jeg kjøpte en pose med små marsipangriser til helgen nå. De var som julemarsipanen pleier å være på denne tiden, fersk og myk. Men så vanvittig søte! Det er så vidt jeg kan smake at det faktisk er marsipan. Jeg mener at marsipan skal ha god mandelsmak, ellers kan det knapt kalles marsipan. Dette var ikke godt. Nesten så jeg lurer på om det er meg, eller om de stapper mer og mer sukker i for hvert år som går.

Skrevet

Jeg kjøpte en pose med små marsipangriser til helgen nå. De var som julemarsipanen pleier å være på denne tiden, fersk og myk. Men så vanvittig søte! Det er så vidt jeg kan smake at det faktisk er marsipan. Jeg mener at marsipan skal ha god mandelsmak, ellers kan det knapt kalles marsipan. Dette var ikke godt. Nesten så jeg lurer på om det er meg, eller om de stapper mer og mer sukker i for hvert år som går.

Det er nok bare deg.

Anonymkode: fbac6...afd

Skrevet

All kjøpemat smaker jo bare sukker eller salt. Lager dere maten selv kan dere ha i så lite sukker dere ønsker. 

Anonymkode: f0eb8...086

Gjest FruPotter
Skrevet (endret)

Samme her! Synes det er alt for søtt. Nei jeg vet ikke for å være helt ærlig :fnise: 

Endret av FruPotter
Skrivefeil
Skrevet

Hvis jeg har holdt meg unna godteri en stund, blir jeg kvalm av hvor søtt plutselig en sjokolade smaker, og orker ikke spise mer enn et par biter. Men stort sett har jeg et regelmessig inntak, og synes det smaker godt.

Nå er det noen år siden jeg sluttet å kjøpe posegryteretter, pastasaus på glass og sånt. Synes det smaker skikkelig salt og jævlig når jeg av og til spiser det på besøk hos folk. Så mye bedre å lage selv, og ha mer kontroll på saltinntaket.

Ellers ville jeg igrunn følt meg ganske glad om ting som er søtt plutselig smaker vemmelig søtt, for jeg vil helst kutte ned på godteriet.

Anonymkode: 111b8...38b

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...