Gå til innhold

En god debatt, hva er det?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Etter å ha vært her en stund, lest mye og postet lite, har jeg lagt merke til at mange av dere klager på snikk-snakking i seriøse tråder. Det klages på at KG er et kosemose-forum, det klages på at det finnes lite av gode debatter. Så jeg spør: hva er en god debatt?

Vi trenger et godt tema, først og fremst. Et tema som fenger. Hvilke tema fenger i et kvinneforum? Hva skal til for å unngå at et godt tema ender i tull og fjas? Holde på interessen for temaet, mener jeg? Her kommer deltakerne inn. Har du noe å tilføye debatten? Argumenter for og i mot? Er du saklig nok til at andre gidder å følge opp? Eller er du med i debatten bare for å komme med morsomheter eller spydigheter? I tilfelle det siste, hvorfor? Interesserer ikke temaet deg? Hvorfor delta da?

Videoannonse
Annonse
Gjest Anonymous
Skrevet

for meg her inne er en god debatt, en debatt som ikke blir dratt ut i det lange og det brede over mange mange sider, samtidig er det en god debatt en debatt som bærer preg av seriøse svar, og ikke slike tulle, sarkastiske, frekke svarene som en kan oppleve å få her inne...

Skrevet

I min mening skal en debatt være fri for personangrep. Debattanter må kjenne sine begrensninger, og heller trekke seg ut når det går så langt at de må ty til personangrep.

Man skal ha flere synspunkter, men de trenger ikke nødvendigvis være motstridende. I debatter på diskusjonsfora blir det gjerne slik at man drar meningene sine til det ytterste, for å kunne fortsette diskusjonen. Personlig liker jeg å debattere med mennesker som kan argumentere godt og saklig for sitt syn, og som også kan innrømme at motparten har gode argumenter for sin sak.

Morsomheter kan være greit nok, men det bør ikke bli for mye. Og de bør ikke komme som enkeltstående innlegg, men heller som en del av et argument.

Nå har jo selvfølgelig tema en del å si for hvordan en debatt utarter. Er det tema der folk har sterke meninger, og gjerne følelser tilknyttet, så sier det seg selv at det kan bli usaklig til tider. Spesielt her, og andre nettfora, der man ikke kan velge sine motstandere. Alle har rett til å si sin mening.

Uansett så synes jeg debattene her kan være veldig gode. Noen går av og til over streken, men det er mye saklighet, og folk er generelt ganske gode til å komme med bakgrunnsstoff som støtter deres syn. Alt i alt er jeg veldig fornøyd, selv om jeg stort sett bare leser. Det eneste er at det kunne vært flere debatter for å spre fokus litt. Og mer deltakelse fra flere brukere.

Skrevet

Slik jeg ser det en viktige ingredienser i en god debatt at deltagerne er åpne for hva andre har og si, og er ærlige og presise mtp egne meninger.

Skrevet

En god debatt bør som sagt ha et godt tema, .mange debatantter, mange forskellige meninger, og aller helst personer som synes det er ok og lese hva andre mener også, ikke bare fremholde sin egen mening for riktig.

Skrevet
Personlig liker jeg å debattere med mennesker som kan argumentere godt og saklig for sitt syn, og som også kan innrømme at motparten har gode argumenter for sin sak.

Veldig, veldig enig. Det er jo det at vi har forskjellig syn på samme sak som gjør en debatt. Hvor ble den av om alle var enige? Jeg synes også at det er viktig å komme med fakta der det kreves, uten at vi skal la være å komme med egne meninger av den grunn.

Vet dere, jeg synes vi begynner å få noen ok debatter her nå. Håper det fortsetter slik.

Skrevet

En god debatt er en som belyser flest mulig sider av en sak på en seriøs, profesjonel måte.

Personlig er det ingenting som irriterer meg mere enn sånne tråder hvor man linker til en nyhet (ofte en hvor det har skjedd noe tragisk med et barn) og så kommer det ørten sider med "å, det er så trist". Alle er vel enige i at det er trist, men en debatt kan det vel ikke kalles?

Piglet

Skrevet

En god debatt er avhengig av at det er en problemstilling - og at denne problemstillingen er slik at vi har forskjellig syn på den. Enig med Piglet i at enkelte saker kun kan få støtteerklæringer, nettopp fordi de i utgangspunktet er slik at vi alle er enig. Er også enig i at det ikke er en debatt, men det har sin misjon likevell - mange av de sakene hadde jeg ikke lest hvis jeg ikke hadde fått de linket.

I en god debatt får vi belyst en sak fra flere sider, i en god debatt lærer jeg noe. Jeg syntes det er frustrerende i debatter når man står på hver sin side, tviholder på sitt synt og overhodet ikke er interessert i å forstå hva andre mener. Til syvende og sist er målet at jeg skal ha lært noe om motstanderens syn, ikke nødvendigvis at vi skal bli enige - ikke at vi skal skifte mening.

Ta abort-debatten f.eks. Jeg skifter ikke mening, uansett hvor lenge og hvor mye vi diskuterer så er jeg for fri abort, men å få spørsmålet skikkelig belyst fra abortmotstanderens side på en saklig måte, lærer meg noe. Det øker forståelsen, og faktisk også respekten, for de med et annet syn på saken enn meg selv.

En ting som alltid engasjerer her inne, er samfunnet/medias/motebransjens syn på kvinner og kropp. Den såkalte ideal-kroppen er langt i fra virkeligheten, og debatter omkring dette engasjerer oss. Slike debatter er viktig, for det kommer frem mange gode, fornuftige meninger og holdninger som de fleste av oss har godt av å lese.

Ellers er jo denne debatten en god debatt - fordi den får meg til å gruble litt, nettopp over hva en god debatt er!

Skrevet

Fine svar her, gitt! Det ser ut til at alle er enige i hva som gjør en debatt god, men det mangler noe likevel i akkurat denne, synes jeg. Svarene er fine, og det skal vel noe til at noen er direkte uenige i det som kommer fram. Akkurat. Er det ikke forskjellig syn på en sak som gir en debatt? Altså er ikke dette en debatt egentlig, men en oppsummering av hva som gir en god debatt.

Jada, nå er jeg vanskelig, jeg vet det :wink:

Jeg mener at en virkelig god debatt ikke bare inneholder enighet, men argumenter for og i mot, sterke meninger, dog uten personangrep, en og annen morsom kommentar for å løse opp stemningen når temperaturen blir høy.

Kort sagt: driv! Høy temperatur avløst av litt fleip, og så tilbake til temaet. Og gjerne en konklusjon på slutten av debatten. :P

Gjest Anonymous
Skrevet

Tror dessverre alt for få her på KG har et reflektert forhold til sin egen deltakelse i "debattene" her. En del, og nær sagt alle de mannlige deltakerne (ja, bare les litt rundt omkring så legger du nok merke til det du også!) er utrolig raskt ute med sarkasme og "vittigheter", show-off-kommentarer, m.m. Synes ikke dette vitner om annet enn at de det gjelder muligens sliter med personlighetsforstyrrelser. KG blir litt for "personifisert" for min del, slik at jeg ikke orker delta ved å bruke et nick. Folk kan ha hengt seg opp i noe jeg har sagt, for så å bruke det mot meg ved en senere anledning, uten at det egentlig finnes belegg for det, eller de kan drive med regelrett forfølgelse. Har sett mange eksempler på det med andre her.

Det er irriterende at veldig mange som slenger seg inn i en debatt, "skal" ha rett, koste hva det koste vil. Hva er det man ønsker å få ut av debatten ved å delta på den måten?

Skrevet

Siste taler, du setter ord på noe jeg har lagt merke til selv. Det er faktisk en av grunnene til at jeg startet denne tråden. Kan vi gjøre noe med det?

Gjest Valhalla
Skrevet

En debatt der jeg deltar og alle andre er uenig er for meg en god debatt.

Skrevet

En god debatt er for meg en diskusjon hvor alle parter er istand til å forholde seg saklig og unngår personangrep selv om andre har forskjellige meninger fra dem selv.

Når debatten sklir ut i personangrep, sarkasme og snikk-snakk, da klikker jeg meg elegant videre..

Gjest Anonymous
Skrevet

Hvordan tar det seg ut når man klikker seg elegant videre? :P

Skrevet

En som jeg vinner etter at jeg har brukt en hel haug med gode argumenter slik at ikke bare mine motdebattanter men også andre ser at den eneste som kunne ha rett og vinne var meg :)

Skrevet

I en god debatt må man høre på den andres meninger, respektere de og kunne akseptere de dersom de er bra.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...