AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #21 Skrevet 21. november 2015 http://www.od.no/QADa jeg gikk på ungdomsskolen hadde de som valgte å ikke jobbe på OD-dagen vanlig skoledag. Alle elevene som var på skolen ble samlet i ett klasserom, og jobbet med ukesplanen før lunsj, mens de etter lunsj valgte blant noen oppsatte aktiviteter. Dette begynner å bli lenge siden, men tror de valgte blant gym (ballspill eller orientering), forming (tekstilforming eller sløyd) eller studietimer. De hadde stor andel av slækk denne dagen, lærerne var innom de innimellom, med opprop ved skoledagene start og slutt, samt etter matpause. På videregående hadde de som ikke deltok på OD-dagen undervisning i fellesfag før matpause og studietid etter matpause (dvs de fleste studerte kaffeutvalget på Domuskafeen nøye )Så TS: Foreslå at dere har studietid (med obligatorisk oppmøte) den dagen. Med mindre dere har en lærer på skolen som virkelig brenner for OD, vil det antagelig bli godt mottatt, da det medfører minimalt med merarbeid for lærerne. Det er ikke lærerene som "passer på" elevene når de lager plakat og sånn. Det er folk som er med i en sånn OD-komite. Lærerene gjør ikke noe denne dagen. Synd, da må du jobbe istedetfor. Du sparer derfor pengene, og kan bruke de på det du anser som mer nødvendig i fremtiden.Du må gjøre noe for denne dagen, enten donere eller lage plakater. Hvorfor skal du slippe gratis unna for de har penger/er villige til å donere mens du ikke har penger/ikke vil donere?Se på det sånn, når du kommer ut i arbeidslivet så ser du at 400kr for en dag fri er mye penger. Du klarer dette i 8 timer per halvår. Hvorfor kan jeg ikke få jobbe med skolearbeid i stedet? Det er INGEN som har noe nytte av at jeg lager en plakat. 400kr for 8 timer arbeid er 50kr timen. Ikke akkurat normal arbeidslønn. Uansett er det umulig å få seg jobb her, så med mindre man har foreldre som betaler så må man være på skolen og lage plakater. Anonymkode: e1b65...df4
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #22 Skrevet 21. november 2015 Jeg har ikke 400kr. Og hva mener du med "bidra med arbeidskraft"? Det er jo ingen som får noe nytte av den "arbeidskraften" jeg bruker på å lage en plakat med noen bilder og tekst. Anonymkode: e1b65...df4Det er helt riktig, og denne alternative skoledagen er neppe så viktig da majoriteten faktisk ikke får den med seg da de enten jobber for å få de 400 kr eller får det fra foreldrenes lomme. Poenget er vel at skolen ikke kan tvinge elevene til å arbeide eller tvinge dem til å bli med på en veldedighetsaksjon. Derfor finnes det slike alternative skoledager. Fullstendig hjernedødt opplegg, men de kan ikke bare gi dere fri. Jeg likte overhodet ikke denne dagen. Èn OD-dag jobbet jeg på en café, men jeg hadde jo ingen opplæring, så jeg var bare i veien. Det kjentes virkelig bittert å få de hundrelappene for denne "arbeidskraften", til et formål jeg så å si ikke hadde kjennskap til. Dette var visst ikke så viktig å opplyse elevene om. Året etter fikk jeg disse hundrelappene fra moren min. Årene på VGS hadde vi ikke OD-dag. "Arbeid der inntekt går til å betale andres utdanning" er for vagt. Det er viktig å informere elevene om nøyaktig hva opplegget går ut på, hvem det går til og se effekten av bidragene. Dette varierer nok fra skole til skole, men det var svært mangelfull informasjon på min ungdomsskole. Anonymkode: a2194...688 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #23 Skrevet 21. november 2015 Synd, da må du jobbe istedenfor. Du sparer derfor pengene, og kan bruke de på det du anser som mer nødvendig i fremtiden.Du må gjøre noe for denne dagen, enten donere eller lage plakater. Hvorfor skal du slippe gratis unna for de har penger/er villige til å donere mens du ikke har penger/ikke vil donere?Se på det sånn, når du kommer ut i arbeidslivet så ser du at 400kr for en dag fri er mye penger. Du klarer dette i 8 timer per halvår. De som slipper gratis unna er jo faktisk de som har foreldre som kan bidra. Disse elevene gjør ingenting, men slipper å møte opp på skolen eller å arbeide. Jeg forstår godt at TS synes at dette er litt urettferdig. Det er det jo også. Hvorfor er det greit at noen slipper unna fordi de har foreldre som vil bidra, mens andre må delta på et alternativt opplegg på grunn av at de ikke har foreldre som betaler? Anonymkode: a2194...688 1
Gjest Dwight Skrevet 21. november 2015 #24 Skrevet 21. november 2015 De som slipper gratis unna er jo faktisk de som har foreldre som kan bidra. Disse elevene gjør ingenting, men slipper å møte opp på skolen eller å arbeide. Jeg forstår godt at TS synes at dette er litt urettferdig. Det er det jo også. Hvorfor er det greit at noen slipper unna fordi de har foreldre som vil bidra, mens andre må delta på et alternativt opplegg på grunn av at de ikke har foreldre som betaler? Anonymkode: a2194...688Verden er ikke rettferdig, og slike saker som dette setter virkelig lys på hvordan mennesker er forskjellig priviligerte. TS har ikke pengene, ja da får hun jobbe. Mubutimukeki har heller ikke penger, så han får ikke gå på skole i Uganda. Når TS jobber, eller de andre donerer, ja da får Mubutimukeki muligheten til en skoleplass. Alle tåler 8 timers urettferdighet.
Belbus Skrevet 21. november 2015 #25 Skrevet 21. november 2015 Møt opp og snik deg unna etter en halvtime
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #26 Skrevet 21. november 2015 Det er vel kanskje ett par hundre elever ved ungdomsskoler og videregående skoler i Norge. Det er faktisk plent umulig for alle sammen å skaffe seg ett eller annet arbeid, bare for en dag. Det er jo tross alt bare ungdommer, og dermed begrenset hva man egentlig kan finne på. Med mindre man får lønn fra foreldrene, og bare går hjemme for å surre rundt selvfølgelig. Anonymkode: 1268b...edc 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #27 Skrevet 21. november 2015 Verden er ikke rettferdig, og slike saker som dette setter virkelig lys på hvordan mennesker er forskjellig priviligerte. TS har ikke pengene, ja da får hun jobbe. Mubutimukeki har heller ikke penger, så han får ikke gå på skole i Uganda. Når TS jobber, eller de andre donerer, ja da får Mubutimukeki muligheten til en skoleplass. Alle tåler 8 timers urettferdighet. Men hva med de elevene som ikke donerer eller møter opp på skolen? For det er jo foreldrene deres som donerer, ikke elevene. Jeg synes forresten det er noe spesielt at du undrer deg over hvorfor TS skal slippe gratis unna, men når jeg påpeker at det er elevene som har foreldre som betaler som slipper gratis unna bortforklarer du det bare med at verden er urettferdig og ser ikke på det som et problem. Ganske sneversynt. At skoler tar del i OD-dagen dreier jo seg om at de skal engasjere elevene til arbeid slik at denne inntekten skal gå til betaling av utdanning til mindrestilte. De som ikke ønsker å delta vil måtte delta på et alternativt opplegg. De som har foreldre som betaler skal bare slippe unna? Med din forklaring kan man jo bare avfeie det OD-dagen faktisk går ut på. Dersom man skal tåle 8 timer urettferdighet kan da de som ikke ønsker å delta få fri mens de andre deltar. Anonymkode: a2194...688 2
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #28 Skrevet 21. november 2015 Det er vel kanskje ett par hundre elever ved ungdomsskoler og videregående skoler i Norge. Det er faktisk plent umulig for alle sammen å skaffe seg ett eller annet arbeid, bare for en dag. Det er jo tross alt bare ungdommer, og dermed begrenset hva man egentlig kan finne på. Med mindre man får lønn fra foreldrene, og bare går hjemme for å surre rundt selvfølgelig.Anonymkode: 1268b...edcDette er jeg enig i, og det er synd at de fleste skoler legger hovedansvaret på elevene til å finne seg arbeid for én dag. De aller fleste ungdomsskoleelever har ingen jobberfaring og de færreste arbeidsplasser vil ta inn en ungdomsskoleelev som ikke har opplæring i den type arbeid for at de skal henge rundt for 400 kr. Eleven er ikke en ressurs for arbeidsplassen, så dette er i bunn og grunn en utgift for arbeidsplassen. Hvorfor kan ikke skolen arrangere noe kollektivt når det faktisk er skolen som har meldt seg på? Anonymkode: a2194...688 2
Rosalie Skrevet 21. november 2015 #29 Skrevet 21. november 2015 Det er ikke lærerene som "passer på" elevene når de lager plakat og sånn. Det er folk som er med i en sånn OD-komite. Lærerene gjør ikke noe denne dagen. Hvorfor kan jeg ikke få jobbe med skolearbeid i stedet? Det er INGEN som har noe nytte av at jeg lager en plakat. 400kr for 8 timer arbeid er 50kr timen. Ikke akkurat normal arbeidslønn. Uansett er det umulig å få seg jobb her, så med mindre man har foreldre som betaler så må man være på skolen og lage plakater. Anonymkode: e1b65...df4Så snålt. På skolene jeg gikk på var naturligvis også de i OD-komiteen ute og jobbet på OD-dagen.
Gjest Dwight Skrevet 21. november 2015 #30 Skrevet 21. november 2015 Men hva med de elevene som ikke donerer eller møter opp på skolen? For det er jo foreldrene deres som donerer, ikke elevene. Jeg synes forresten det er noe spesielt at du undrer deg over hvorfor TS skal slippe gratis unna, men når jeg påpeker at det er elevene som har foreldre som betaler som slipper gratis unna bortforklarer du det bare med at verden er urettferdig og ser ikke på det som et problem. Ganske sneversynt. At skoler tar del i OD-dagen dreier jo seg om at de skal engasjere elevene til arbeid slik at denne inntekten skal gå til betaling av utdanning til mindrestilte. De som ikke ønsker å delta vil måtte delta på et alternativt opplegg. De som har foreldre som betaler skal bare slippe unna? Med din forklaring kan man jo bare avfeie det OD-dagen faktisk går ut på. Dersom man skal tåle 8 timer urettferdighet kan da de som ikke ønsker å delta få fri mens de andre deltar. Anonymkode: a2194...688Nei, det er mange muligheter. De andre elevene betaler enten selv eller det er foreldre som betaler. Ts vil/kan ikke betale selv eller har ikke foreldre som vil/kan betale. Om det er foreldrene som gir penger til ungene så har de forsatt to valg, donere eller ikke. At klassekameratene får mer penger enn TS eller velger anderledes enn TS, har ikke noen noe med. Prosjektet trenger støtte, og den kommer i to former. Jobben er like viktig som donasjon, dette er og bør ikke ses på som straff. De andre elevene gir penger + TS jobber = win win for OD!At verden er urettferdig er et stort problem, det er nettopp poenget mitt. Å sutre om å bruke 8 timer på et prosjekt i halvåret kontra å være hjemme, er en mikroskopisk bit av urettferdighet som varer en brøkdel av en dag. Å ikke kunne gå på skole i det hele tatt for foreldrene ikke har penger, det er urettferdighet.At de andre ser på donasjon som et middel å slippe skolen er også umodent. Gi penger eller jobb for samme sum, dette skal tross alt gå til de som har det mer urettferdig enn 17åringen som ikke liker å lage plakater. Å ikke delta med unnskyldningen "jeg vil ikke" er likestilt med "pappa betalte meg fri", poenget med denne dagen er bla. å se skiller i samfunnet. Dette er et ubetydelig skille, noe som påvirker TS en skoledag, kontra hele livet i mindre priviligerte områder.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #31 Skrevet 21. november 2015 Nei, det er mange muligheter. De andre elevene betaler enten selv eller det er foreldre som betaler. Ts vil/kan ikke betale selv eller har ikke foreldre som vil/kan betale. Om det er foreldrene som gir penger til ungene så har de forsatt to valg, donere eller ikke. At klassekameratene får mer penger enn TS eller velger anderledes enn TS, har ikke noen noe med. Prosjektet trenger støtte, og den kommer i to former. Jobben er like viktig som donasjon, dette er og bør ikke ses på som straff. De andre elevene gir penger + TS jobber = win win for OD!At verden er urettferdig er et stort problem, det er nettopp poenget mitt. Å sutre om å bruke 8 timer på et prosjekt i halvåret kontra å være hjemme, er en mikroskopisk bit av urettferdighet som varer en brøkdel av en dag. Å ikke kunne gå på skole i det hele tatt for foreldrene ikke har penger, det er urettferdighet.At de andre ser på donasjon som et middel å slippe skolen er også umodent. Gi penger eller jobb for samme sum, dette skal tross alt gå til de som har det mer urettferdig enn 17åringen som ikke liker å lage plakater. Å ikke delta med unnskyldningen "jeg vil ikke" er likestilt med "pappa betalte meg fri", poenget med denne dagen er bla. å se skiller i samfunnet. Dette er et ubetydelig skille, noe som påvirker TS en skoledag, kontra hele livet i mindre priviligerte områder.Poenget er jo at jeg ikke kommer til å jobbe, for jeg får ingen jobb, og da får ikke OD noen penger uansett. Dessuten er det ikke bare elevene som ser på det som å betale for å få fri. Skolen formulerer seg som om at "dersom dere ikke betaler/møter opp og lager plakater så får dere fravær". Anonymkode: e1b65...df4
drikkerbrushverdag Skrevet 21. november 2015 #32 Skrevet 21. november 2015 OD skifter tema hvert år, så at du har lært om de forrige temaene betyr ikke at du ikke har noe å gjøre. Det at du ikke ønsker å delta får være din egen sak, det skal være full aksept for det, men å surmule fordi du ikke ser poenget på det viser et snevert syn på læring. Sjekk læreplanene, så finner du ut hva formålet med at du går på skolen er. Empati og solidaritet er viktige egenskaper i skolens formål. OD-dagen er et eksempel på en sånn dag. Disse timene inngår ikke i timetallet ditt, så du får ikke mindre skolefag enn den grunn. Men husk at det er mer enn skolefag og karakterer som skal ruste deg til å gå ut i verden som et helhetlig og likandes menneske. Det er heller ikke sånn at alle elever kjøpes fri av foreldrene sine. Vet om flere som gjorde "klassiske" OD-greier som vaffelsalg og så videre. Men på VGS har veldig mange deltidsjobb, og fikk jobb der.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #33 Skrevet 21. november 2015 OD skifter tema hvert år, så at du har lært om de forrige temaene betyr ikke at du ikke har noe å gjøre. Det at du ikke ønsker å delta får være din egen sak, det skal være full aksept for det, men å surmule fordi du ikke ser poenget på det viser et snevert syn på læring. Sjekk læreplanene, så finner du ut hva formålet med at du går på skolen er. Empati og solidaritet er viktige egenskaper i skolens formål. OD-dagen er et eksempel på en sånn dag. Disse timene inngår ikke i timetallet ditt, så du får ikke mindre skolefag enn den grunn. Men husk at det er mer enn skolefag og karakterer som skal ruste deg til å gå ut i verden som et helhetlig og likandes menneske. Det er heller ikke sånn at alle elever kjøpes fri av foreldrene sine. Vet om flere som gjorde "klassiske" OD-greier som vaffelsalg og så videre. Men på VGS har veldig mange deltidsjobb, og fikk jobb der.Jo, desse timene går inn i timetallet. Hvis ikke ville vi jo ikke fått fravær for å ev. ikke delta. Anonymkode: e1b65...df4
Celtic Heart Skrevet 21. november 2015 #34 Skrevet 21. november 2015 Kanskje du burde fått med deg budskapet fra fjorårets od: vi gir allerede nok faen.Ellers fremstår du som en sutrete drittungene som kun bryr deg om deg selv. Skaff deg en jobb for denne dagen da, od komiteen har jobber å dele ut de fleste steder I landet, og gi mulighet til menneskers utdannelse I Peru som årets od er for. 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #35 Skrevet 21. november 2015 Kanskje du burde fått med deg budskapet fra fjorårets od: vi gir allerede nok faen.Ellers fremstår du som en sutrete drittungene som kun bryr deg om deg selv. Skaff deg en jobb for denne dagen da, od komiteen har jobber å dele ut de fleste steder I landet, og gi mulighet til menneskers utdannelse I Peru som årets od er for.Jeg gir faen når jeg vil.Og uansett jeg får ikke jobb! Og penge går ikke til folks utdannelse i Peru, nei. Anonymkode: e1b65...df4
drikkerbrushverdag Skrevet 21. november 2015 #36 Skrevet 21. november 2015 Jo, desse timene går inn i timetallet. Hvis ikke ville vi jo ikke fått fravær for å ev. ikke delta.Anonymkode: e1b65...df4Jo, men ikke i "budsjettet" for fagtimer. Du får fremdeles x timer fag.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #37 Skrevet 21. november 2015 Jo, men ikke i "budsjettet" for fagtimer. Du får fremdeles x timer fag.Ehh, jo, de går på bekostning av andre timer. Anonymkode: e1b65...df4
drikkerbrushverdag Skrevet 21. november 2015 #38 Skrevet 21. november 2015 Ehh, jo, de går på bekostning av andre timer. Anonymkode: e1b65...df4Nei, de gjør ikke det. Du har rett på x antall undervisningstimer i løpet av et skoleår, ikke en uke. Årshjulet blir beregnet sånn at de trekker bort de timer som faller bort pga OD-dag, aktivitetsdag, praksis for yrkesfag, og så videre.
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #39 Skrevet 21. november 2015 Nei, de gjør ikke det. Du har rett på x antall undervisningstimer i løpet av et skoleår, ikke en uke. Årshjulet blir beregnet sånn at de trekker bort de timer som faller bort pga OD-dag, aktivitetsdag, praksis for yrkesfag, og så videre. Praksis for yrkesfag går jo under faget PTF. Men betyr det at jeg altså må være på skolen flere dager enn jeg egentlig skal? Det gir jo ikke mening. Det skulle jo ikke være mulig å gi fravær da. Så man kan liksom (teoretisk sett) få over 190 dager fravær, selv om et skoleår bare har 190 skoledager? Anonymkode: e1b65...df4
drikkerbrushverdag Skrevet 21. november 2015 #40 Skrevet 21. november 2015 Praksis for yrkesfag går jo under faget PTF. Men betyr det at jeg altså må være på skolen flere dager enn jeg egentlig skal? Det gir jo ikke mening. Det skulle jo ikke være mulig å gi fravær da. Så man kan liksom (teoretisk sett) få over 190 dager fravær, selv om et skoleår bare har 190 skoledager?Anonymkode: e1b65...df4Nei, for disse annerledesdagene er en del av skoleåret, på samme måte som fagtimene er, men de kommer altså ikke i stedet for timer der det undervises i skolefag.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå