Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Har skolen virkelig rett til å tvinge elevene til å være med på OD-dagen? For man må jo det. Enten så betaler man 400kr eller så må man være på skolen for å "jobbe" med ting som OD-dagen handler om. Jeg trodde man hadde rett på undervisning i læreplanen i fag man har, og så vidt jeg vet står det ikke noe om OD i læreplanen. 

Anonymkode: e1b65...df4

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Læreplanen handler om kompetansemål og ikke aktiviteter og temaer. Derfor er ikke OD nevnt. Samtidig kan denne dagen sikkert dekke flere kompetansemål innen sosial utvikling, samfunnsfag, KRLE.

Et rask Google søk ga meg følgende:

Opplæringsloven 1-2, 3.ledd

«Opplæringa i grunnskolen og den videregående opplæringa skal fremme menneskelig likeverd og likestilling, åndsfrihet og toleranse, økologisk forståelse og internasjonalt medansvar.»

Kompetansemål i samfunnsfag:

* gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

• Liker 2
Skrevet

Læreplanen handler om kompetansemål og ikke aktiviteter og temaer. Derfor er ikke OD nevnt. Samtidig kan denne dagen sikkert dekke flere kompetansemål innen sosial utvikling, samfunnsfag, KRLE.

Et rask Google søk ga meg følgende:

Opplæringsloven 1-2, 3.ledd

«Opplæringa i grunnskolen og den videregående opplæringa skal fremme menneskelig likeverd og likestilling, åndsfrihet og toleranse, økologisk forståelse og internasjonalt medansvar.»

Kompetansemål i samfunnsfag:

* gjere greie for ulike forklaringar på kvifor det finst fattige og rike land, og diskutere tiltak for å redusere fattigdommen i verda

Jeg har ikke samfunnsfag.

Skrevet

Jeg har ikke samfunnsfag.

Nei, men du går på skolen, og opplæringslova og den generelle delen av læreplanen er altså like mye del av opplæringen din som å kunne gradbøye verb. 

• Liker 3
Skrevet

Har skolen virkelig rett til å tvinge elevene til å være med på OD-dagen? For man må jo det. Enten så betaler man 400kr eller så må man være på skolen for å "jobbe" med ting som OD-dagen handler om. Jeg trodde man hadde rett på undervisning i læreplanen i fag man har, og så vidt jeg vet står det ikke noe om OD i læreplanen. 

Hvorfor ikke bare bli med? Det er da en veldig fin ting å delta på!

• Liker 1
Skrevet

Hvorfor ikke bare bli med? Det er da en veldig fin ting å delta på!

Jeg går ikke på skolen for å drive med veldedighet. Jeg foretrekker å velge hvem jeg vil støtte og ikke, selv. På skolen går jeg for å lære og få utdanning. Jeg liker ikke å bli påtvunget veldedighet. 

• Liker 4
Skrevet

Jeg går ikke på skolen for å drive med veldedighet. Jeg foretrekker å velge hvem jeg vil støtte og ikke, selv. På skolen går jeg for å lære og få utdanning. Jeg liker ikke å bli påtvunget veldedighet. 

Du blir jo ikke påtvunget veldedighet hvis du blir på skolen og følger opplegget der. Da lærer du jo bare om hvordan OD fungerer og hvem pengene skal gå til denne gangen.

• Liker 5
Skrevet

så bli hjemme og furt på kg..

Anonymkode: e3ba9...022

• Liker 3
Skrevet

Du blir jo ikke påtvunget veldedighet hvis du blir på skolen og følger opplegget der. Da lærer du jo bare om hvordan OD fungerer og hvem pengene skal gå til denne gangen.

Poenget er at nødvendig tid jeg kunne brukt på skolen til å lære, osv blir brukt til andre ting. 

Skrevet

Poenget er at nødvendig tid jeg kunne brukt på skolen til å lære, osv blir brukt til andre ting. 

Og du synes ikke det er viktig å lære om hvordan ting som OD er organisert og fungerer, eller hva de som får pengene jobber for? I såfall må du snu om litt på tankegangen før du skal studere/ut i arbeidslivet. 

• Liker 5
Skrevet

Og du synes ikke det er viktig å lære om hvordan ting som OD er organisert og fungerer, eller hva de som får pengene jobber for? I såfall må du snu om litt på tankegangen før du skal studere/ut i arbeidslivet. 

Jeg har hatt OD-dag to ganger før, og hørt om de tingene. Jeg trenger ikke lære det igjen.

Skrevet

Jeg har hatt OD-dag to ganger før, og hørt om de tingene. Jeg trenger ikke lære det igjen.

Du lærer ikke noe med fingrene i ørene og tramper bena i bakken.

Jeg er sikker på at du har kastet bort 7 timer før på annet tull. Du klarer å ti stilt og sitte der denne gangen også.

Skrevet

Du lærer ikke noe med fingrene i ørene og tramper bena i bakken.

Jeg er sikker på at du har kastet bort 7 timer før på annet tull. Du klarer å ti stilt og sitte der denne gangen også.

Man skal ikke ti stille og sitte der. Man må lage plakater som skal henges opp. 

Problemet med denne dagen er at de som får penger av foreldre kan være hjemme og slappe av, mens de som ikke har det må være på skolen og drive med unødvendige ting. Det blir altså en dag hvor folk som har råd til det kan kjøpe seg fri. 

• Liker 3
Skrevet

Man skal ikke ti stille og sitte der. Man må lage plakater som skal henges opp. 

Problemet med denne dagen er at de som får penger av foreldre kan være hjemme og slappe av, mens de som ikke har det må være på skolen og drive med unødvendige ting. Det blir altså en dag hvor folk som har råd til det kan kjøpe seg fri. 

De som "kjøper seg fri", donerer 400kr til prosjektet. Du donerer ikke, og må derfor bidra med arbeidskraft. Ditt arbeid er verdt 400kr, vil du ikke arbeide ja da må du betale 400kr. Sånn er det.

Og jeg hadde lett brukt en skoledag på slikt arbeid og heller spart de 400kr til en veldedighet jeg ville gå god for.

Skrevet

De som "kjøper seg fri", donerer 400kr til prosjektet. Du donerer ikke, og må derfor bidra med arbeidskraft. Ditt arbeid er verdt 400kr, vil du ikke arbeide ja da må du betale 400kr. Sånn er det.

Og jeg hadde lett brukt en skoledag på slikt arbeid og heller spart de 400kr til en veldedighet jeg ville gå god for.

Jeg har ikke 400kr. 

Og hva mener du med "bidra med arbeidskraft"? Det er jo ingen som får noe nytte av den "arbeidskraften" jeg bruker på å lage en plakat med noen bilder og tekst. 

Skrevet

Var ikke od-dagen den 29. Oktober? :klo:

Anonymkode: 3c529...1c5

Skrevet

Var ikke od-dagen den 29. Oktober? :klo:

Anonymkode: 3c529...1c5

Jo, men skolen min måtte utsette det. Aner ikke hvorfor.

Skrevet
Q: Må man jobbe på OD-dagen?
A: Nei, det er helt frivillig å jobbe på OD-dagen. For de som ikke ønsker å jobbe skal det arrangeres et alternativt opplegg på skolen som skal være tilnærmet lik en ordinær skoledag.

http://www.od.no/QA

Da jeg gikk på ungdomsskolen hadde de som valgte å ikke jobbe på OD-dagen vanlig skoledag. Alle elevene som var på skolen ble samlet i ett klasserom, og jobbet med ukesplanen før lunsj, mens de etter lunsj valgte blant noen oppsatte aktiviteter. Dette begynner å bli lenge siden, men tror de valgte blant gym (ballspill eller orientering), forming (tekstilforming eller sløyd) eller studietimer. De hadde stor andel av slækk denne dagen, lærerne var innom de innimellom, med opprop ved skoledagene start og slutt, samt etter matpause. 

På videregående hadde de som ikke deltok på OD-dagen undervisning i fellesfag før matpause og studietid etter matpause (dvs de fleste studerte kaffeutvalget på Domuskafeen nøye ;) )

Så TS: Foreslå at dere har studietid (med obligatorisk oppmøte) den dagen. Med mindre dere har en lærer på skolen som virkelig brenner for OD, vil det antagelig bli godt mottatt, da det medfører minimalt med merarbeid for lærerne. ;) 

Skrevet (endret)

Jeg har ikke 400kr. 

Og hva mener du med "bidra med arbeidskraft"? Det er jo ingen som får noe nytte av den "arbeidskraften" jeg bruker på å lage en plakat med noen bilder og tekst. 

Synd, da må du jobbe istedenfor. Du sparer derfor pengene, og kan bruke de på det du anser som mer nødvendig i fremtiden.

Du må gjøre noe for denne dagen, enten donere eller lage plakater. Hvorfor skal du slippe gratis unna for de har penger/er villige til å donere mens du ikke har penger/ikke vil donere?

Se på det sånn, når du kommer ut i arbeidslivet så ser du at 400kr for en dag fri er mye penger. Du klarer dette i 8 timer per halvår.

Endret av Dwight
Skrevet

Det du tydeligvis ikke har lært er jo at en slik holdning som du viser her hjelper deg ikke spesielt langt i livet. 

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...