Gå til innhold

Hvilken diagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kvalmt at man skal bli uføretrygdet bare fordi man har en litt annen mening enn "normalen" mens folk som er lamme eller har hjerneskade blir torturert ut i jobb.

Anonymkode: e9ba5...7e7

Hva er kvalmt med det? 

De aller fleste, være seg psykisk syke eller "lamme eller har hjerneskade" (som forøvrig er hva mange psykiske sykdommer er, nettopp en hjerneskade) ønsker å delta i samfunnet. De ønsker å være så friske at de klarer å stå i jobb. Spør de fleste syke som er utelatt fra arbeidsmarkedet, og en stor andel vil vise at de føler et nederlag når de innser at de ikke klarer å jobbe. Det er et friskhetstegn å kunne arbeide, og de aller fleste, for ikke å si alle, mennesker ønsker jo å være friske! 

Hvis du tror at psykisk sykdom er "å ha en litt annen mening enn "normalen"" så bør du sette deg mer inn i hva psykisk sykdom er. Du er langt ute på viddene.

Anonymkode: 8b62e...ad7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og de som forleser seg på nyhetsspeilet er vel stort sett strengt tatt schizofrene/psykotiske.

Jeg er sikker på at emner som blir tatt opp på nyhetsspeilet ofte blir diskutert heftig på lukkede avdelinger rundt omkring i Norge. Godsaker som : Chemtrails, illuminati, rothchilds kontroll over alle banker i verden, at regjeringen i usa egentlig er aliens, reptil mennesker, at vatikanet styrer barnevernet i Norge, bilderburgere som konspirerer om new world order, mossad som bruker radiosignaler til å stjele tankene til folk osv osv ...

WubWub, dette er noe av det mest fornuftige jeg har sett deg skrive på KG hittil.. Hehe;)

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan høres ut som han har paranoid schizofreni, hvor relativt stabile paranoide vrangforestillinger er et fremtredende symptom. Men jeg er ingen lege, så jeg kan ikke sette noen diagnose. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje han bare røyker mye hasj. Eller kanskje han bare kødder. Eller kanskje han er paranoid schizofren. Dette er noe som er umulig å si ut fra de små tingene du nevner i HI. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WubWub, dette er noe av det mest fornuftige jeg har sett deg skrive på KG hittil.. Hehe;)

Takker, bukker, nikker , neier ;) Hender jeg glimter til med noen perler :nissegutt:

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Til info så er paranoid personlighetsforstyrrelse vanligere enn både schizofreni og psykose. En paranoid person vil være svært redd, og frykten hans må ikke skyldes reelle negative hendelser som utgjorde/ utgjør en trussel, men være et resultat av innbildning eller kraftig overdramatisering.

Det er vanskelig å trekke noen helt klare slutninger ut fra det du skriver TS. Jeg tenker også raskt på en psyk person her, men samtidig er det kanskje ikke snakk om dette dersom vedkommende "kun" har en stor tro på slik alternativt som du nevner.

Jeg er derimot helt uenig med dem som mener at denne mannen ikke bør realitetsorinteres, men at man bør bytte samtaleemne. Dersom det er snakk om psykisk sykdom, så vil man ofte oppleve at de syke selv har mange spørsmål og søker mot noen de håper vil være ærlige mot dem og samtidig bry seg. Jeg har selv opplevd at dette fungerer best ovenfor en venn og et familiemedlem som har hatt alvorlige psykiske symptomer. De står på gyngende grunn, er vettskremte, og de behøver noen de kan stole på som er ærlige, glade i dem og som kan fortelle hva som er virkelig og ikke er det. 

Anonymkode: 7da45...4ed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det kan høres ut som han har paranoid schizofreni, hvor relativt stabile paranoide vrangforestillinger er et fremtredende symptom. Men jeg er ingen lege, så jeg kan ikke sette noen diagnose. 

Det er ikke et fremtredende symptom nei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke et fremtredende symptom nei.

Jo, det er det. Ihvertfall ifølge psykologiboka jeg bruker på skolen. 

Endret av Taklampe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo, det er det. Ihvertfall ifølge psykologiboka jeg bruker på skolen. 

Da hadde nok jeg bedre bøker eller tok faget på et høyere nivå enn deg. Eksentriske ideer, overtro og hang til religion er også noe som ses hos mange psyke, men vrangforestillinger regnes det ikke som. Vrangforestillinger ved schizofreni må være av surrealistisk/ absurd art- det vi si at det må være noe som bryter helt med hva som kan anses normalt og en smule sannsynlig For de fleste er vrangforestillingene knyttet til psykoser, og de skal forsvinne med medikamentell behandling. Under Breiviksaken uttalte psykiater Kvakkestad at den beste måten å finne ut om dette var en psykose, det var å pålegge Breivik til å ta medikamenter og se om 'forestillingene' hans forsvant gradvis.

Jeg er for øvrig enig med vedkommende lengre opp som sier at det å bli diskutert av andre mest sannsynlig vil utløse angst og forsterke en eventuell paranoia. Dette har jeg selv sett hos familiemedlemmer. Åpenhet om at man mener de er syke og overtalelse om innleggelse har gitt tillit, god kommunikasjon, dempet paranoiaen og fungert langt bedre enn diskret samtaler og det å måtte sørge for tvangsinnleggelse. Å måtte ty til det siste er ganske j*vlig, for å si det mildt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da hadde nok jeg bedre bøker eller tok faget på et høyere nivå enn deg. Eksentriske ideer, overtro og hang til religion er også noe som ses hos mange psyke, men vrangforestillinger regnes det ikke som. Vrangforestillinger ved schizofreni må være av surrealistisk/ absurd art- det vi si at det må være noe som bryter helt med hva som kan anses normalt og en smule sannsynlig For de fleste er vrangforestillingene knyttet til psykoser, og de skal forsvinne med medikamentell behandling. Under Breiviksaken uttalte psykiater Kvakkestad at den beste måten å finne ut om dette var en psykose, det var å pålegge Breivik til å ta medikamenter og se om 'forestillingene' hans forsvant gradvis.

Jeg er for øvrig enig med vedkommende lengre opp som sier at det å bli diskutert av andre mest sannsynlig vil utløse angst og forsterke en eventuell paranoia. Dette har jeg selv sett hos familiemedlemmer. Åpenhet om at man mener de er syke og overtalelse om innleggelse har gitt tillit, god kommunikasjon, dempet paranoiaen og fungert langt bedre enn diskret samtaler og det å måtte sørge for tvangsinnleggelse. Å måtte ty til det siste er ganske j*vlig, for å si det mildt...

Det er godt mulig. Jeg studerer ikke psykologi. Psykologi er bare et av fagene jeg har på politihøgskolen. Der lærer vi det generelle om ulike personlighetsforstyrrelser, stemningslidelser og psykoselidelser blant annet. Men jeg synes det er merkelig at det står der hvis det ikke stemmer. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...