Gå til innhold

Hvilken diagnose?

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

En perifer bekjent har noen skremmende personlighetstrekk. Han kan f.eks påstå at han utsettes for stråling av andre personer, er overbevist om at han blir lurt, at andre fører han bak lyset. Han sier også at mange ikke er den de utgir seg for å være, og forteller historier som hører usannsynlige ut. Dette er ikke en person jeg har omgås mye, men jeg synes det er skremmende for de som har han nærmere i omgangskretsen. Hvordan bør man respondere på slike utsagn?? 

Anonymkode: b45ba...3d2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tja som en perifer bekjent syns jeg ikke du skal legge deg opp i det. Du kan ikke vite om han blir lurt eller blir ført bak lyset eller blir utsatt for stråling. Om han mener dette så får han få ha den oppfatningen i fred uten at andre , som egentlig ikke engang kjenner han som person godt, skal dømme han som sinnsyk.

Dette er langt fra de værste små-paranoide tankene jeg har hørt.

Noen er overbevist om at IS angriper Oslo city neste uke, mens andre går med en konstant følelse om av alle rundt de lurer en.

Anonymkode: e9ba5...7e7

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ein ting du ikkje skal gjere er i alle fall å nekte for det han fortel. Aldri sei "nei, det stemmer ikkje. Det veit du er tull". Dersom han er psykisk sjuk, noko det kanskje kan verke som utifrå dei små hendingane du beskriv, så kan det utløyse raseriutbrot og føre til enda meir angst for personen. Prøv heller å skifte tema. Det er ikkje ditt ansvar, som perifer venn, å diagnotisere eller behandle denne personen. 

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det kan være en psykoselidelse med paranoiditet. Enten paranoid psykose eller en schizofrenilidelse. Bare eksempler på hva det kan være. 

Anonymkode: 420e1...a43

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å skrive at det er veldig vanskelig å forklare et psykotisk menneske at tankene er vrangforestillinger. De vil bare forvare dem enda sterkere. De trenger psykiatrisk hjelp, oftest med antipsykotisk medisinering for å bli kvitt dette.

Anonymkode: 420e1...a43

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Høres ut som paranoid schizofreni. Ettersom du ikke har nær kontakt med vedkommende så ville jeg rådet deg til å bare holde deg unna og ikke si så veldig mye når han legger ut om vrangforestillingene sine.

Om du tar deg en tur på lukkede avdelinger vil du sikkert gjenkjenne retorikken og påstandene han kommer med, av de som er lagt inn for psykose relatert sykdom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En perifer bekjent har noen skremmende personlighetstrekk. Han kan f.eks påstå at han utsettes for stråling av andre personer, er overbevist om at han blir lurt, at andre fører han bak lyset. Han sier også at mange ikke er den de utgir seg for å være, og forteller historier som hører usannsynlige ut. Dette er ikke en person jeg har omgås mye, men jeg synes det er skremmende for de som har han nærmere i omgangskretsen. Hvordan bør man respondere på slike utsagn?? 

Du kan også ta kontakt med TIPS her http://www.tips-info.com/hva-er-psykose/

og fortelle dem om din bekymring for din bekjent, og de kan hjelpe din bekjent ved å kontakte lege m.m.

Anonymkode: 1a5eb...4d1

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAMME HVA DET ER SÅ HAR DU IKKE NOE MED DET 

Du kjenner han knapt, og jeg syns det er svært respektløst av deg å gå rundt å gruble på hva som kan feile han, hvor syk han er, og anta diagnoser og legge deg til en mening før du kjenner sannheten.
Enda værre at du henger han ut på nett. Tenk om det var DU som var psykisk syk en periode i livet ditt, og bekjente gikk å snakket bak ryggen på deg og prøvde å finne ut hva som feilte deg og havnet på helt feil tanker som igjen svekket deres inntrykket av deg og ødela ryktet ditt. Alle kan være litt "ute" og det er ikke noe man skal gå å snakke med utenforstående om eller blande seg opp i med mindre man er pårørende eller bestevenn!

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

SAMME HVA DET ER SÅ HAR DU IKKE NOE MED DET 

Du kjenner han knapt, og jeg syns det er svært respektløst av deg å gå rundt å gruble på hva som kan feile han, hvor syk han er, og anta diagnoser og legge deg til en mening før du kjenner sannheten.
Enda værre at du henger han ut på nett. Tenk om det var DU som var psykisk syk en periode i livet ditt, og bekjente gikk å snakket bak ryggen på deg og prøvde å finne ut hva som feilte deg og havnet på helt feil tanker som igjen svekket deres inntrykket av deg og ødela ryktet ditt. Alle kan være litt "ute" og det er ikke noe man skal gå å snakke med utenforstående om eller blande seg opp i med mindre man er pårørende eller bestevenn!

Der mener jeg du tar feil. Det er omsorg å bry seg, særlig når man ser noen slite psykisk. Det er ikke alltid man skjønner selv hvor syk man er når man har denne type sykdom. Jeg følger den over her som ga link til TIPS. Meld gjerne fra om den du tror er syk. Det kan være med på å redde vedkommede.

Hilsen en som selv er psykisk syk og sjeleglad for at noen gidder å bry seg.

Anonymkode: 8b62e...ad7

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han høres ut som en har forlest seg på Nyhetsspeilet?

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Der mener jeg du tar feil. Det er omsorg å bry seg, særlig når man ser noen slite psykisk. Det er ikke alltid man skjønner selv hvor syk man er når man har denne type sykdom. Jeg følger den over her som ga link til TIPS. Meld gjerne fra om den du tror er syk. Det kan være med på å redde vedkommede.

Hilsen en som selv er psykisk syk og sjeleglad for at noen gidder å bry seg.

Overhodet ikke. Jeg har sel vært psykisk syk , og ble enda sykere (angst oppå det hele) når venners venner begynte å prate om min rare oppførsel og spekulere i hva det var som var galt med meg!
Psykdom er en svært privat greie.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han høres ut som en har forlest seg på Nyhetsspeilet?

Og de som forleser seg på nyhetsspeilet er vel stort sett strengt tatt schizofrene/psykotiske.

Jeg er sikker på at emner som blir tatt opp på nyhetsspeilet ofte blir diskutert heftig på lukkede avdelinger rundt omkring i Norge. Godsaker som : Chemtrails, illuminati, rothchilds kontroll over alle banker i verden, at regjeringen i usa egentlig er aliens, reptil mennesker, at vatikanet styrer barnevernet i Norge, bilderburgere som konspirerer om new world order, mossad som bruker radiosignaler til å stjele tankene til folk osv osv ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest supernova_87

Men vet du at han ikke allerede får hjelp da? Det at man får hjelp hos DPS eller psykiatritjenesten i kommunen betyr ikke at alle vet om det, for de fleste er det vel noe som blir voktet ganske godt, og som selv ikke venner vet om. Du som perifer bekjent hadde ikke visst om han var under behandling. 

Slike utsagn er ikke noe å bekymre seg for for din del, schizofrene er stort sett harmløse (om han i det hele tatt er syk). Snakk med ham som et vanlig menneske, det er tross alt det han er. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står mye rart på nyhetsspeilet, men mye bra og viktig. Dere skal ikke kimse av de som faktisk leser andre sider enn VGNett. Om dere gjør litt research på chemitrails, makten bak styresmaktene, korrupsjon, frimureri osv selv så vil dere se hvor reellt mye av det som står der er. Grunnen til at dette ofte er temaer på psykiatrisk er fordi folk som vet slike ting om samfunnet er en trussel for samfunnet. Vi lever i et rotteløp og det er faktisk ikke det vi er skapt til. Takk for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det står mye rart på nyhetsspeilet, men mye bra og viktig. Dere skal ikke kimse av de som faktisk leser andre sider enn VGNett. Om dere gjør litt research på chemitrails, makten bak styresmaktene, korrupsjon, frimureri osv selv så vil dere se hvor reellt mye av det som står der er. Grunnen til at dette ofte er temaer på psykiatrisk er fordi folk som vet slike ting om samfunnet er en trussel for samfunnet. Vi lever i et rotteløp og det er faktisk ikke det vi er skapt til. Takk for meg.

Takk for at du beviser påstanden min i innlegget over.

Endret av WubWub
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært rart om ikke psykiatrien har fanget opp dette tilfellet allerede. Jeg har en bekjent med samme symptomer. Hun er uføretrygdet, går på medisiner og er innimellom innlagt på psykiatrisk sykehus eller har dagopphold.

Anonymkode: 721b0...daf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ville vært rart om ikke psykiatrien har fanget opp dette tilfellet allerede. Jeg har en bekjent med samme symptomer. Hun er uføretrygdet, går på medisiner og er innimellom innlagt på psykiatrisk sykehus eller har dagopphold.

Anonymkode: 721b0...daf

Kvalmt at man skal bli uføretrygdet bare fordi man har en litt annen mening enn "normalen" mens folk som er lamme eller har hjerneskade blir torturert ut i jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Overhodet ikke. Jeg har sel vært psykisk syk , og ble enda sykere (angst oppå det hele) når venners venner begynte å prate om min rare oppførsel og spekulere i hva det var som var galt med meg!Psykdom er en svært privat greie.

Jeg er både enig og ikke. Enig i at det kan føles ubehagelig at andre vurderer og prater om deg (og meg) når vi er syke. Men jeg er uenig i at det skal være grunn til at man ikke skal melde fra om man er bekymret for noen som tilsynelatende ikke er helt frisk. Hadde du latt være å ringe etter lege om en bekjent tydelig hadde et epileptisk anfall? Fikk føling? Brakk benet? 

Jeg er veldig for mer oppmerksomhet og kunnskap til folket når det gjelder psykisk sykdom. Da slipper man kanskje det ubehaget du forteller om. Da tenker folk "nå har hun blitt syk og er ikke seg selv" istedet for "faen, dama er gærn jo!" Mange psykisk syke blir sett på som mindre smarte, at de ikke eier selvdisiplin, at de ikke klarer å "ta seg sammen", at de er ansvarsløse og en hel del mer, som i realiteten skyldes psykdom og ikke at man er mindre intelligent eller håpløs på andre områder. Det er viktig å få frem, både av diskrimineringsgrunner, men også av den grunn at det ikke er bra å gå ubehandlet for en syk person. Man etterlater ikke en person med brukket ben til seg selv. Joda, det gror sikkert sammen av seg selv etterhvert. Når han senere skal ut og søke jobb så diskriminerer man ham ved å ikke gi ham jobb fordi han går rart. Helt på trynet, men sånn er det for mange med psykisk sykdom. 

Det som virker selvsagt for en med somatisk sykdom er det ikke for en med psykisk sykdom. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...