AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #1 Skrevet 20. november 2015 Jeg har lyst å bli helsefagarbeider. Problemet er at jeg ikke gikk den linjen på vgs og at jeg nå som 20åring ikke vil gå på skole med 16åringene.Jeg har lest at man kan ha 5 års praksis på sykehjem uten vgs også tar man fagprøven. Men spørsmålet er da; om jeg ikke får en 100%stilling (nesten umulig å få), vil det telle om jeg bare har jobbet 50% som assistent i 5 år? Eller må det være 100%? For da må jeg vel jobbe 10 år på 50% stilling. Det er litt vel lenge. Så da kunne jeg kanskje heller gått sykepleie. Men det har jeg ikke så veldig lyst til for jeg har lest at det er tungt faglig. Anonymkode: a0bcc...3f3
AnonymBruker Skrevet 20. november 2015 #2 Skrevet 20. november 2015 Hvorfor vil du bli helsefagarbeider? For dersom det handler om lønn tror jeg nok det vil lønne seg å heller bli sykepleier. Dersom det handler om ansvar ol. så er nok også det den smarteste veien å gå. Kan dessverre ikke svare deg på det andre. Anonymkode: 06c3d...182
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #3 Skrevet 21. november 2015 Du må naturligvis jobbe tilsvarende 100% i fem år, ja, for å kunne gå opp til fagbrev som praksiskandidat. http://utdanning.no/tema/hjelp_og_veiledning/praksiskandidat Anonymkode: 5ce2b...000 1
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #4 Skrevet 21. november 2015 Du må også ha praksisen din innenfor ulike praksisstederKrav til praksisPraksiskandidater som skal avlegge den praktiske del av fagprøven må dokumentere 60 måneders allsidig praksis tilsvarende 100 % stilling.Det er obligatorisk at praksisen skal være i hjemmebaserte tjenester (hjemmesykepleien eller bofellesskap) og institusjonValgfritt om hovedpraksissted er hjemmebaserte tjenester eller institusjon.http://askim.vgs.no/ikbViewer/Content/26587/Praksiskrav%20Helse... Anonymkode: 5ce2b...000
AnonymBruker Skrevet 21. november 2015 #5 Skrevet 21. november 2015 Hvis du har studiekompetanse, hvorfor ikke forsøke på sykepleien? Dersom du er redd det blir for heftig å ta det på tre år, så søk deltid på 4 eller 5 år, da kan du jobbe ved siden av. Du vil ha mye flere valgmuligheter for jobb når du er ferdig, flere muligheter for videreutdanning og bedre lønn. Anonymkode: 969bf...51c 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå