Gå til innhold

Er vegansk ost og sånn mer miljøvennlig?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Og er kjøtt/fisk man får i ferskvaredisken like forurensende som vanlig butikkprodukt?

Anonymkode: fa6f3...8f7

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Advarsel: Jeg uttaler meg på sviktende grunnlag, dvs. forsøker å bruke logikk og informasjon jeg har snappet opp her-og-der. Rett gjerne på meg om jeg går i baret. :) 

Vegansk ost kjenner jeg ikke til, det kommer nok helt an på hvilke ingredienser den er laget av og hvordan disse produseres, samt hvor langt den må fraktes før den kommer på bordet ditt. Jeg vil tro det kan være stor forskjell fra merke til merke. 

Fisk fra ferskvaredisken er vel i alle fall ikke sendt en tur til Kina for foredling før du får den (håper jeg), så sånn sett er den mer miljøvennlig enn foredlede produkter fra frysedisken. Ellers er vel på generelt grunnlag villfanget fisk mer miljøvennlig enn oppdrettsfisk. 

Når det gjelder kjøtt tror jeg også frakten er den viktigste forskjellen, så du må se på hvor det er produsert og eventuelt på om det er økologisk eller ikke. (Men det er delte meninger om hvorvidt økologisk produsert mat egentlig er mer miljøvennlig i det lange løp, så her må du nesten gjøre deg opp din egen mening.) Og så er det jo også sånn at norskprodusert kjøtt i det minste aldri er produsert på beitemarker som er laget ved å brenne ned regnskog, slik enkelte storproduserende land har blitt beskyldt for. (Jeg kjenner ikke fakta her.)

Anonymkode: ffd87...b92

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...