Gå til innhold

VW Passat 2010


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å kjøpe ny bil, og har snust litt på VW Passat bl.a. Ingen racer, men en nøktern 1.6 diesel som passer greit til mitt bruk. Bilen har 2 års forhandlergaranti, og har gått ca 95 000 km. Alle servicer fulgt, og nettopp eu-godkjent. Har ingen erfaring med denne type bil, så jeg lurte på om noen på KG har erfaringer. Er dere fornøyde? :)

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du får en bil med lavt drivstofforbruk (eller ihvertfall oppgitt lavt forbruk da). Passat er generelt en bil med lav andel av feil. Dette måles ut fra den periodiske kjøretøykontrollen (EU-kontrollen) av tyske Dekra (Det vil si forhold som kan påvirke sikkerheten, den sier f. eks ikke noe om girkasse eller clutchproblemer). For biler med 100-150 000 kilometer, gjør Passat det noe bedre i forhold til andre mellomklassemodeller. Bilen får karakteren «god». 77,1 % går gjennom kontrollen uten feil, mot 69,1 % for klassen. 12,7 % av Passatene har større feil, mot 17,2 % for øvrige mellomklassebiler.

Du  eller noen du stoler på bør sjekke hjulopphenget for slitasje, bilens servo og at det elektriske anlegget er i orden som er kjente feil ved denne modellen.

Tror at bilen er utstyrt med registerkjede som gjør at du slipper å tenke på å bytte den og som kan spare deg for noen tusen kroner. Hvis det er registerreim, kan det hende at denne må byttes innen kort tid.   

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får en bil med lavt drivstofforbruk (eller ihvertfall oppgitt lavt forbruk da). Passat er generelt en bil med lav andel av feil. Dette måles ut fra den periodiske kjøretøykontrollen (EU-kontrollen) av tyske Dekra (Det vil si forhold som kan påvirke sikkerheten, den sier f. eks ikke noe om girkasse eller clutchproblemer). For biler med 100-150 000 kilometer, gjør Passat det noe bedre i forhold til andre mellomklassemodeller. Bilen får karakteren «god». 77,1 % går gjennom kontrollen uten feil, mot 69,1 % for klassen. 12,7 % av Passatene har større feil, mot 17,2 % for øvrige mellomklassebiler.

Du  eller noen du stoler på bør sjekke hjulopphenget for slitasje, bilens servo og at det elektriske anlegget er i orden som er kjente feil ved denne modellen.

Tror at bilen er utstyrt med registerkjede som gjør at du slipper å tenke på å bytte den og som kan spare deg for noen tusen kroner. Hvis det er registerreim, kan det hende at denne må byttes innen kort tid.   

Har lest meg frem til den informasjonen du gir her, men jeg vil veldig gjerne høre folks egne erfaringer med bilen :) 

Regreim byttes på 210 000 km, så det er enda lenge til. Uansett hvilken bil jeg velger så vil det bli tatt en NAF garantiutløpstest før garantien går ut :) Den gode garantien på 2 år er en viktig grunn til at jeg vurderer den.

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forsikring ang. diesel partikkelfilteret. Min far fikk en regning på ca 19000 for å skifte et tett DPF på en fire år gammel Golf. Heldigvis var det en kar fra Møller Bil som nevnte at han måtte sjekke forsikring først, og det endte med at forsikringen dekket 2/3 av dette beløpet.

Disse DPF greiene virker som lettjente penger for verkstedene, jeg fant ut at du kan muligens fikse det selv ved å kjøre bilen i høyt turtall i et par minutter.

Ellers så vil jeg si at den manuelle girkassen er meget pålitelig(2010 Volkswagen). Men DSG automatgirkassen har vist seg å være et mareritt for mange!

Endret av skulldrag
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Sjekk forsikring ang. diesel partikkelfilteret. Min far fikk en regning på ca 19000 for å skifte et tett DPF på en fire år gammel Golf. Heldigvis var det en kar fra Møller Bil som nevnte at han måtte sjekke forsikring først, og det endte med at forsikringen dekket 2/3 av dette beløpet.

Disse DPF greiene virker som lettjente penger for verkstedene, jeg fant ut at du kan muligens fikse det selv ved å kjøre bilen i høyt turtall i et par minutter.

Ellers så vil jeg si at den manuelle girkassen er meget pålitelig(2010 Volkswagen). Men DSG automatgirkassen har vist seg å være et mareritt for mange!

Slik jeg har skjønt det så er DPF bare et problem hvis man stort sett bruker bilen til småkjøring? Skal absolutt sjekke med forsikringsselskapet, takk for tipset. Jeg vurderer Volvo V50 også, men blir ikke helt klok på hva jeg bør velge. Sistnevnte har intervall på å skifte DPF hver 120 000 km - 10 000 kr. 

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Viss du går for Volvo V50, så bør du gå for en med 2.0 liters dieselmotor. På 1.6 liters dieselmotoren er det store sjangs for at turboen vil havarere, og så er tett partikkelfilter en gjenganger. 1,8 bensin og 1,8 flexifuel er litt for svake motorer, men dei skal være driftsikre. Volvo V50 er en litt mindre bil enn Passaten.

Eller så har du Ford Mondeo.

Endret av Dodge
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Viss du går for Volvo V50, så bør du gå for en med 2.0 liters dieselmotor. På 1.6 liters dieselmotoren er det store sjangs for at turboen vil havarere, og så er tett partikkelfilter en gjenganger. 1,8 bensin og 1,8 flexifuel er litt for svake motorer, men dei skal være driftsikre. Volvo V50 er en litt mindre bil enn Passaten.

Eller så har du Ford Mondeo.

Den det er snakk om er en 136 hk summum (diesel), er det en ok motor? Dph skal byttes nå (intervaller på 120 000 km), trodde ikke det var noe problem med tett filter når bilen ble brukt regelmessig til langkjøring slik at turtallet kom opp? Det at den er litt mindre er det som får meg til å helle mot volvoen, passaten blir ganske voldsom.

Bilen har 1 års garanti.

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som har Passat som vil dele erfaringer med bilen? Evnt Volvo V50? :)

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye rart om V50 1.6d. Turbohavari med etterfølgene motorflushing og partikkelfilterskift , og det er ikke gratis. V50 er liten sammenlignet med Passat/mondeo. Havner I Focus klassen.. Når det gjelder Passat så hadde jeg sjekket om det er en juksemotor først. Den skal I tilfelle utbedres men ingen veit resultatet enda mtp forbruk, gjennsoting eller lavere effekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører mye rart om V50 1.6d. Turbohavari med etterfølgene motorflushing og partikkelfilterskift , og det er ikke gratis. V50 er liten sammenlignet med Passat/mondeo. Havner I Focus klassen.. Når det gjelder Passat så hadde jeg sjekket om det er en juksemotor først. Den skal I tilfelle utbedres men ingen veit resultatet enda mtp forbruk, gjennsoting eller lavere effekt.

Takk for svar. V50 er summum, 2.0 liter/138 hk. DPF skal byttes snart, det er intervall på 120 000 km. Ville prøvd å få  med det i salgsprisen, så vil jeg ikke trenge tenke mer på det. Trenger ikke så stor bil, har klart meg utmerket med Corolla Stv, og den er vel noenlunde lik som V50?. Juksemotor?

 

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kan ikke mye om bil, og så skal ikke mene så alt for mye her.. Men vi hadde en V50, men det var ett pengesluk fra dag 1, alltid verksted, alltid noe, og til slutt motorhavari gåen turbo. Jeg hadde noen frustrerte tiden hvor jeg bare ville gråte pga. den bilen. Selv går vi bare for WAG biler, audi, skoda og VW er primært det vi ser på ved bilkjøp nå..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg kan ikke mye om bil, og så skal ikke mene så alt for mye her.. Men vi hadde en V50, men det var ett pengesluk fra dag 1, alltid verksted, alltid noe, og til slutt motorhavari gåen turbo. Jeg hadde noen frustrerte tiden hvor jeg bare ville gråte pga. den bilen. Selv går vi bare for WAG biler, audi, skoda og VW er primært det vi ser på ved bilkjøp nå..

Hvilken årsmodell/motor hadde dere da? Hadde dere forhandlergaranti?

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat med 1,6l TDi motor har "juksemotoren". Du må vel ha fått med deg det så mye skriverier det har vært rundt det?

 

Var endel tull i starten (2006-2008) med de bilene men 2010 modellen er bra. En svakhet med de motorene var EGR ventilen, men den er garantert bytta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Passat med 1,6l TDi motor har "juksemotoren". Du må vel ha fått med deg det så mye skriverier det har vært rundt det?

 

Var endel tull i starten (2006-2008) med de bilene men 2010 modellen er bra. En svakhet med de motorene var EGR ventilen, men den er garantert bytta.

Nei jeg har jo åpenbart ikke fått det med meg siden jeg spør ;) Hvordan finner jeg ut av det? :)

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg googler så ser jeg at det er 2014-2015 modellene fra VW Passat som er berørt, ikke 2010?

Anonymous poster hash: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilken årsmodell/motor hadde dere da? Hadde dere forhandlergaranti?

Anonymkode: 4f980...239

Det var en 2006 modell. Vi kjøpte den i...tja... 2010/2011 ca. Vi fikk bruktbilgaranti ja, men den dekket visst ikke mye av det som skjedde. Vi hadde årlige utgifter på mangfoldige tusen, og har i ettertid forstått at denne bilen er typisk pengesluk. Om det er felles for alle, eller bare i de årene der aner jeg ikke da..

I 2014 røyk turboen,vi fikk motorhavari, og en verkstedoverslag på 70 000 kr for å fikse den. Da var vi passe lei, og det ble ikke aktuelt for en bil som bare var verdt 50 000 kr ca. 

Jeg husker ikke alt som var galt med bilen, men det var alltid noe, i de 3-4 årene vi hadde bilen var den på verksted flere ganger årlig, og det ble en vanvittig kostnad. 

I ettertid ble det VW og Audi på oss, og vi har ikke vært i nærheten av trøbbel på samme måte. :)

 

MEN, jeg er ingen bilkyndig, så dette er rent synsing og mening for ei som bare bruker bilen til dagligdagse ting. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var en 2006 modell. Vi kjøpte den i...tja... 2010/2011 ca. Vi fikk bruktbilgaranti ja, men den dekket visst ikke mye av det som skjedde. Vi hadde årlige utgifter på mangfoldige tusen, og har i ettertid forstått at denne bilen er typisk pengesluk. Om det er felles for alle, eller bare i de årene der aner jeg ikke da..

I 2014 røyk turboen,vi fikk motorhavari, og en verkstedoverslag på 70 000 kr for å fikse den. Da var vi passe lei, og det ble ikke aktuelt for en bil som bare var verdt 50 000 kr ca. 

Jeg husker ikke alt som var galt med bilen, men det var alltid noe, i de 3-4 årene vi hadde bilen var den på verksted flere ganger årlig, og det ble en vanvittig kostnad. 

I ettertid ble det VW og Audi på oss, og vi har ikke vært i nærheten av trøbbel på samme måte. :)

 

MEN, jeg er ingen bilkyndig, så dette er rent synsing og mening for ei som bare bruker bilen til dagligdagse ting. 

Hva slags motor hadde dere da? 1.6 eller 2.0? Jeg har forstått at de litt eldre utgavene hadde mye tull, men jeg trodde det var "barnesykdommer" som ble fikset. Huff, jeg hadde fått for meg at Volvo var skikkelige stabile saker, men jeg blir veldig usikker når jeg leser det du sier. Leser at folk er veldig delt; enten gørrfornøyde eller veldig misfornøyde. 

Skal innrømme jeg liker Volvoen bedre, størrelsen passer meg bedre, og setene er himmelsk. Men hvis Passaten er en mer pålitelig bil, så får seter være seter. Man kan kanskje være veldig uheldig uansett hva man velger? Jeg har lært at det aller meste faktisk skal dekkes av forhandlergaranti, men jeg vet det er mange som vet å sno seg unna. Leit at dere hadde så mye problemer med den, forferdelig når det blir sånn. Kanskje greit å ha superforsikring som dekker havari, men den svekkes vel jo eldre bilen er tenker jeg. Bil er risiko :/

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Går virkelig ikke motorhavari på garanti etter kjøpsloven da? Kjøpsloven gjelder jo i 5 år?

Anonymkode: 4f980...239

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...