Gå til innhold

Man er bare ansvarlig for sine barn fram til de er 18 år.

Anbefalte innlegg

Skrevet

Så hvorfor skal vi kaste bort tiden på å ha noe med den å gjøre etter at de er fylt 18 år ?

Når de fyller 18 år burde barn kastet på gata for å greie seg selv. Ser ingen grunn til at foreldre skal ha noe med barna sine å gjøre etter at de er fylt 18.

Anonymkode: c32b5...2d4

Videoannonse
Annonse
Gjest Wonder Woman
Skrevet

Min nye yndlings sang  #ler#

(jeg hater den nye siteringen assa, fikk faen meg ikke lagt ett leende smil)

Gjest Wonder Woman
Skrevet

Ta å legg inn den i alle trolletråder du :P

:fnise::fnise::fnise:

Skrevet

Så hvorfor skal vi kaste bort tiden på å ha noe med den å gjøre etter at de er fylt 18 år ?

Når de fyller 18 år burde barn kastet på gata for å greie seg selv. Ser ingen grunn til at foreldre skal ha noe med barna sine å gjøre etter at de er fylt 18.

????

Skrevet

Du har jurdisk ansvar ut vgs...

Anonymkode: 436c1...979

• Liker 2
Skrevet

Har du dårlige erfaringer, TS?

Skrevet

Jeg ser at alle er enige. Det er bra

Skrevet

Trodde man hadde ansvar for barnet ut vgs selv om barnet er 18 eller ei. 

Anonymkode: 4a3f8...540

Skrevet

Mye bedre å la være å få barn. Eller hva ts?

Skrevet

Barn er så jo barnslige. Det er nok konkurransen TS ikke liker :fnise: 

Må slåss om lekene, oppmerksomheten, lørdagsgodtet...

Skrevet

Jeg er like mye mamma etter at barnet er 18 som før. Og fornøyd med det. :)

• Liker 2
Skrevet

Mamma? Er det deg? 

Slik holdning tror jeg min mor har. Hun har flere ganger sagt "jeg er ferdig med barn" fordi barna nå er voksne. Jeg har vært ansvarsfull og selvstendig hele mitt liv. Jeg har aldri vært avhengig av hjelp fra foreldrene mine for å klare meg, men jeg skulle faktisk ønske at mamma og pappa kunne vise omsorg og vise at de bryr seg om meg, selvom jeg er selvstendig.

De var lite omsorgsfulle da jeg var liten, og nå som jeg er voksen er det som om de ikke eksisterer. 

Nei. Man skal ikke "være ferdig" med å være foreldre etter barna har blitt myndige. Velger man å få barn er man foreldre resten av livet. 

(Dette er helt sikkert en trolletråd, men det finnes faktisk foreldre der ute med slike holdninger så derfor valgte jeg å svare) 

• Liker 4
Skrevet

Til trolle-TS: Nei, ansvaret går ikke nødvendigvis kun til barnet blir myndig. Og det er uansett umoralsk og empatiløst å kaste noen på gata.

Fra Barnelova:

"Kapittel 8. Fostringsplikt.
§ 66.Foreldra sin skyldnad til å fostre barnet.
Foreldra skal bere utgiftene til forsyting og til utdanning av barnet etter evne og givnad og etter dei økonomiske kåra til foreldra, når barnet sjølv ikkje har midlar til det. Innbyrdes har begge foreldre skyldnad til å skyte til det som trengst etter evne.
Reglane om fostringsplikt for foreldra etter dette kapitlet gjeld tilsvarande for andre som har fått foreldreansvaret etter at begge foreldra er døde.

(...)

§ 68.Kor lenge fostringsplikta varer.
Skyldnaden til foreldra etter §§ 66 og 67 varer til barnet er 18 år når ikkje anna er avtala eller fastsett etter paragrafen her.
Vil barnet etter fylte 18 år halde fram med slik skulegang som må reknast som vanleg, har det krav på pengetilskot for den tid skulegangen varer ved. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på tilskot etter denne regelen.
Foreldra kan også påleggjast å yte tilskot til anna vidareutdanning dersom det er rimeleg etter interessene og givnaden til barnet, høvet til å skaffe seg midlar til vidareutdanninga på anna vis og tilhøva elles. Det skal fastsetjast ei tidgrense for krav på slike tilskot."

Fra Rundskriv Hovednr. 55 Nr. 2 - § 68 Kor lenge fostringsplikta varer

"Som ”vanlig skolegang” regnes skolegang i videregående skole eller tilsvarende. Hvorvidt annen type skolegang enn videregående skole vurderes som «vanlig skolegang» beror på en konkret vurdering. Et sentralt vurderingsmoment er om skolen gir generell studiekompetanse eller kvalifiserer barnet for arbeidslivet. Læretiden likestilles fullt ut med skolegang i den videregående skolen. Det betyr at NAV Forvaltning kan fatte vedtak om at eleven skal tilkjennes bidrag så sant vilkårene for øvrig anses oppfylt.

I de tilfeller der barnet går på grunnskole, fordi barnet av ulike årsaker ikke fullførte denne skolegangen før fylte 18 år, vil skolegangen som regel regnes som «vanlig skolegang».

Et års forlengelse av skolegangen som følge av at et skoleår må tas på nytt, vil vanligvis gi rett til tilsvarende forlengelse av perioden med barnebidrag. I tilfeller der det finnes rimelig, kan forlengelse av denne grunnen gis mer enn én gang.

Skifte av linje som fører til et års forlengelse av skolegangen, gir også rett til tilsvarende forlengelse av perioden med barnebidrag. Det må være spesielle grunner til at NAV Forvaltning kan pålegge noen å betale bidrag i ytterligere ett år begrunnet i denne årsaken.

Forlengelse som følge av en av årsakene nevnt ovenfor har ikke innvirkning på muligheten for en eventuell forlengelse som følge av den andre årsaken.

Dersom barnet velger å ikke gå på skole et år etter fylte 18 år eller tar en annen utdanning, påvirker ikke det muligheten til senere å få innvilget bidrag under ”vanlig skolegang”. Dersom barnet tar et friår før fylte 18 år, slik at bidragsperioden etter fylte 18 år forlenges, må det vurderes om dette anses rimelig.

Ved andre typer skolegang må det imidlertid vurderes i hver enkelt sak om det dreier seg om ”vanlig skolegang”. Som eksempel på skolegang som neppe kan regnes som ”vanlig skolegang”, kan vi nevne språkstudier i utlandet og skolegang ved folkehøyskole som ikke kvalifiserer barnet til arbeidslivet.

Annen videreutdanning
Foreldrene kan også pålegges å yte bidrag til annen videreutdanning. Det skal betydelig mer til for å kunne pålegge bidrag i disse tilfellene enn ved vanlig skolegang. Det må foretas en rimelighetsvurdering ut fra barnets evner og interesser, samt hvilke muligheter barnet har til å finansiere utdanningen på annen måte enn ved barnebidrag, for eksempel ved studielån. Når NAV Forvaltning vurderer om slikt bidrag skal gis, må det blant annet ta hensyn til den bidragsberettigedes alder. Jo eldre den bidragsberettigede er, desto sterkere krav må det stilles til vedkommende for selv å sørge for sitt underhold.

I forarbeidene til barneloven av 8. april 1981, NOU 1977: 35, er det uttalt følgende om § 68 tredje ledd (tidligere § 53 tredje ledd):

”Tredje ledd gjelder som nevnt mer omfattende videreutdanning. Her er det ingen presumpsjon for bidragsplikt..... Dette skyldes dels at når barnet holder på med slik utdanning, vil det være kommet i en slik alder at den økonomiske avhengighet til foreldrene bør opphøre. Men like viktig er de offentlige ordninger med stønad til utdanning, jfr. § 51 (nåværende § 66 — RTV’s anmerkning) og Rt. 1972 s. 443.”

I ovennevnte dom fra Høyesterett fikk en 24-årig juridisk student ikke medhold i kravet om økonomisk støtte av sin velstående far. Det ble blant annet lagt vekt på sønnens muligheter for å skaffe seg de nødvendige midlene, eventuelt ved studielån.

Barneloven § 68 tredje ledd er en snever unntaksbestemmelse. Bestemmelsen har vært svært lite brukt, og i praksis vil nok det normale være at bidrag ikke blir pålagt når barnet tar utdanning utover videregående skole, for eksempel utdanning ved universitet eller høyskole."

Skrevet

svært interessant at du ikke linker til norsk lov som sier sort på hvitt at man ikke er ansvarlig for sine barn etter en viss alder.

Anonymkode: 1311f...be6

Skrevet

da er sikkert dine foreldre glade for at snart er ferdig med å "laste bort tiden" sin.

Anonymkode: 1311f...be6

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...